  • 1. Data: 2014-02-06 19:48:39
    Temat: Preheater do PCB
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    Kupiłemn sobie tani preheater do PCB, do napraw. Taki najtańszy z ramką i
    sterownikiem oraz zakupiłem pirometr z regulowaną emisyjnością.

    Do ilu stopni mam nagrzewać płytki przed rozpoczęciem dmuchania gorącym
    powietrzem ? Mam pirometr więc ładnie widać co robię.

    Zauważyłem, że jak podgrzeję za mało, np na scalachah pirometr pokazuje
    100-110 to muszę użyć więcej ciepła od góry i złącza mogą popłynąć.
    Natomiast jak ustawiłem grzałkę z dołu na 250 to na scalakach mam 150
    stopni. Wystarczy leciutko dmuchnąć od góry i odchodzą.

    Jakie są zasady na razie wyjmowania scalaków QFP, bo przylutuję je grotem
    mikrofalą bez kłopotu ale z wyciągnięciem był zawsze kłopot.
    A co z BGA ?

  • 2. Data: 2014-02-06 23:09:51
    Temat: Re: Preheater do PCB
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message

    > Wszystko zależy co lutujesz, jaki gruby laminat, ile miedzi, rodzaj cyny.
    > Do bezołowiówki daj od dołu 140.

    Coto znaczy daj 140? Co masz na myśli ?
    Grzałka jest oddalona od płytki o jakieś 10-15mm. Ustawienie 140 na
    regulatorze nic nie da. Będę musiał dmuchać od góry straszną temperaturą.
    Mam pirometr i mogę sobie mierzyć tylko ile ma być?

  • 3. Data: 2014-02-07 04:06:38
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message

    > Laboratorium robisz to kombinuj. My mierzymy temperaturę powietrza
    > wydmuchiwanego przez preheater, to jest ta wartość którą podałem. Tak jak
    > wspomniałem wiele zależy co lutujesz, my robimy komórki, skoro Tobie 140
    > stopni za mało to może potrzebujesz opalarki?

    Ty masz od dołu gorące powietrze, a ja mam IR. Przy ustawieniu grzałki na
    140 moja płytka nie osiągnie 100.
    Jeżeli nie osiągnie 100 to znaczy, że muszę mocniej dmuchać z góry co robi
    efekt nadtapiania plastikowych złącz.
    Na ile masz ustawioną temperaturę strumienia powietrza od góry ?

  • 4. Data: 2014-02-11 02:29:08
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message

    > To co tym pirometrem mierzysz? Mierz dół płytki, ma mieć około 140.

    Dobra. Poćwiczyłem troszeczkę. Mam kolejne pytanie.
    Dmuchawkę mam z termoparą. Jaką temperaturę powietrza ustawiasz?

  • 5. Data: 2014-02-11 16:42:31
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message

    > Jak wyżej. Zasada jest taka że ma to być poniżej temperatury topnienia
    > spoiwa (nie chcemy żeby elementy od dołu odpadły). Nasze podgrzewacze to
    > wersja "profesjonalna" bez skali temperatury, wyskalowaliśmy sami
    > miernikiem, temperatura powietrza zależnie od płyty to 140-160.

    Ja się zabawiam tym:
    http://allegro.pl/stacja-lutownicza-bga-repro-853aa-
    1200w-hotair-ir-i3882912059.html

    Kupiłem do własnych potrzeb, nie do serwisu.

    Nie odpisałeś mi jakie gorące powietrze powinno wychodzić? Ile czasu ma
    zająć od chwili gdy włączasz dmuchawę do zdjęcia scalaka ? To bezołowiowe
    badziewie odchodzi opornie.

  • 6. Data: 2014-02-11 18:40:15
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message

    1200w-hotair-ir-i3882912059.html

    > Z powyższego wnioskuję że nie masz pojęcia o lutowaniu. Poczytaj trochę
    > teorii, wiele tego nie ma. Czas grzania elementu masz w notach

    Gdybym miał pojęcie to bym nie pytał :-)
    Obecnie rozlutowuję wszystko co się da i mam mieszane uczucia co do ustawień
    :-)

    Ile trwa u Ciebie faza preheatingu? A ile samo operowanie dmuchawką ?

  • 7. Data: 2014-02-12 23:23:01
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message

    > Po prostu sprawdź element czy po wylutowaniu nadal jest sprawny.

    Kilka razy przelutowywałem FTDI - zdejmowałem i lutowałem i jeszcze żyje.
    .

    > My preheating mamy nie dłuższy niż minuta.

    Czyli najpierw czekasz aż grzałki osiągną zadaną temperaturę i dopiero
    stawiasz PCB. Na tej zabawce gdybym nawet chciał to nie zrobię preheatingu w
    minutę do 140.
    Może 2-3 minuty ale nie minutę.
    Można by ustawić cieplej i mierzyć temperaturę i szybko zadziałać od góry
    ale to ryzykowne.
    W sumie to ja lutuję QFP SOT TSOP i takie tam. I zdejmowanie układów jest
    bolesne, bo samo lutowanie to lutownić i szerokim grotem wychodzi najlepiej.