  • 1. Data: 2010-10-15 14:04:10
    Temat: Praca HDD wstrzymuje system
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Przepraszam za cross-post.

    Jakiś czas temu wymieniłem swojego bardzo leciwego laptopa IBM R51 na
    (niewiele nowszego) Lenovo R500.

    Nie jest to rakieta, ale na lepszy mnie nie stać. Wyszczególnienie poniżej.

    Wymieniłem w R500 dysk na nowy WDC WD6400BPVT (SATA300).

    Jako, że firma, dla której pracuję, ma subskrypcję Microsoft VP,
    zainstalowałem na nim Windows XP oraz Windows 7 (obydwa w wersji 32bit).

    Problem:

    Jeśli Windows (dowolny) wykonuje operację na plikach, powoduje to
    praktyczne zamrożenie pracy. Trwa to "długo" - dużo dłużej, niż na R51.

    Ktoś wspominał, że było instalować systemy na dysku ustawionym na nativ
    mode, a po instalacji przestawić na SATA. Ja stawiałem (jak zawsze do
    tej pory) od razu na SATA.

    Przy przełączeniu dysku na compatible żaden Windows nie startuje (mam
    jeszcze linuxy - im to wsio rybka) - oba spadają na BSOD :(

    Ki diabeł? Da się to poprawić?

    Wyszczególnienie:

    Lenovo R500 start ################################################

    Processor 1 (ID = 0)
    Number of cores 2 (max 2)
    Number of threads 2 (max 2)
    Name Intel Mobile Core 2 Duo T7250
    Codename Merom
    Specification Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T5870 @ 2.00GHz
    Package Socket P (478) (platform ID = 7h)
    CPUID 6.F.D
    Extended CPUID 6.F
    Core Stepping M0
    Technology 65 nm
    Core Speed 1596.1 MHz (8.0 x 199.5 MHz)
    Rated Bus speed 798.0 MHz
    Stock frequency 2000 MHz
    Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, EM64T
    L1 Data cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
    L1 Instruction cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
    L2 cache 2048 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
    FID/VID Control yes
    FID range 6.0x - 10.0x
    max VID 1.288 V
    Features XD

    Chipset

    Northbridge Intel GL40/GM45/GS45/PM45 rev. 07
    Southbridge Intel ID2919 rev. 03
    Graphic Interface PCI-Express
    PCI-E Link Width x16
    PCI-E Max Link Width x16
    Memory Type
    Memory Size 3066 MBytes

    DMI BIOS
    --------
    vendor LENOVO
    version 7YET80WW (3.10 )
    date 06/02/2010

    DMI System Information
    ----------------------
    manufacturer LENOVO
    product 2735W2C
    version ThinkPad R500
    serial L3AAM7X
    UUID 6F3B2A81-499E11CB-8751C67D-00970FF2

    DMI Processor
    -------------
    manufacturer GenuineIntel
    model Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T5870 @ 2.00GHz
    clock speed 2000.0 MHz
    FSB speed 200.0 MHz
    multiplier 10.0x

    DMI Physical Memory Array
    -------------------------
    location Motherboard
    usage System Memory
    correction None
    max capacity 4096 MBytes
    max# of devices 2

    Lenovo R500 stop ################################################

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 2. Data: 2010-10-15 16:05:47
    Temat: Re: Praca HDD wstrzymuje system
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    > Ktoś wspominał, że było instalować systemy na dysku ustawionym na nativ
    > mode, a po instalacji przestawić na SATA. Ja stawiałem (jak zawsze do
    > tej pory) od razu na SATA.

    eee.. utrudnianie sobie życia. Słusznie - od razu warto na AHCI (VISTA i
    W7 nie wymagają żadnych dodatkowych sterowników (zazwyczaj))

    > Przy przełączeniu dysku na compatible żaden Windows nie startuje (mam
    > jeszcze linuxy - im to wsio rybka) - oba spadają na BSOD :(

    To jest ciekawe, z tego co kojarze po przełączeniu na compatible-mode
    (IDE), XP powinien dzialac, dla W7 nie ma znaczenia - ma sterowniki do
    wszystkiego

    Co znaczy - nie startuje ? może coś więcej ?

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

  • 3. Data: 2010-10-15 16:08:45
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 15 Oct 2010 16:04:10 +0200
    doszła do mnie wiadomość <i99mso$ekg$1@news.onet.pl>
    od Adam <a...@p...onet.pl> :

> [...]
    >
    >Jeśli Windows (dowolny) wykonuje operację na plikach, powoduje to
    >praktyczne zamrożenie pracy. Trwa to "długo" - dużo dłużej, niż na R51.

    Ten dysk wymaga specjalnego traktowania(4 KiB sektory), prawdopodobnie
    z tego powodu wolno pracuje:
    http://pccasegear.com/index.php?main_page=product_in
    fo&cPath=210_267&products_id=13835

  • 4. Data: 2010-10-15 16:47:17
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 15 Oct 2010 16:04:10 +0200
    doszła do mnie wiadomość <i99mso$ekg$1@news.onet.pl>
    od Adam <a...@p...onet.pl> :
    >Witajcie.

    Dodatkowo do przeczytania:
    http://hothardware.com/Reviews/WDs-1TB-Caviar-Green-
    w-Advanced-Format-Windows-XP-Users-Pay-Attention/?pa
    ge=2

  • 5. Data: 2010-10-16 04:29:04
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2010-10-15 18:05, Rafał Łukawski pisze:

    > eee.. utrudnianie sobie życia. Słusznie - od razu warto na AHCI (VISTA i
    > W7 nie wymagają żadnych dodatkowych sterowników (zazwyczaj))

    Jak przestawiłam w Biosie z IDE na AHCI to musiałam znowu przestawić.
    Jakby się nie dało tego cofnąć to trzeba by było system przywracać albo
    instalować od nowa.

    --
    animka

  • 6. Data: 2010-10-16 07:36:44
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2010-10-16 06:29, animka wrote:

    > Jak przestawiłam w Biosie z IDE na AHCI to musiałam znowu przestawić.
    > Jakby się nie dało tego cofnąć to trzeba by było system przywracać albo
    > instalować od nowa.

    My piszemy instalacji systemu, nie o możliwości zmian (lub braku) w
    BIOS. Generalnie w BIOS wszystko możesz ustawić na "a", potem na "b",
    potem na "c", potem znowu na "a"...

    Jeżeli sobie np XP zainstalujesz z właczonycn AHCI, zadziała również na
    emulacji IDE (bo IDE ma domyślnie w zestawie sterowników, AHCI nie).

    W drugą strone (IDE->AHCI) zadziała, ale nie od razu ;) Trzeba mu
    wrzucic sterowniki i trochę się "pogimnastykować"

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

  • 7. Data: 2010-10-16 14:18:20
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2010-10-16 09:36, Rafał Łukawski pisze:

> [...]
    >
    > W drugą strone (IDE->AHCI) zadziała, ale nie od razu ;) Trzeba mu
    > wrzucic sterowniki i trochę się "pogimnastykować"

    Mam poinstalowane jakieś sterowniki ATI do AHCI, ale nie będę tego
    wyrzucała skoro system dobrze działa.

    --
    animka