  • 1. Data: 2012-02-10 17:11:23
    Temat: Potencjometr sterowany niewielkim ciśnieniem - sugestie?
    Od: Padre <P...@n...net>

    Potrzebuję skonstruować potencjometr 20-100kOhm sterowany w całym
    zakresie choć z małą dokładnością i powtarzalnością liniowo (kilka
    procent błędu nie stanowi problemu) nadciśnieniem od 0 do 0,1atm. Pewnie
    zastosuję elektroniczny potencjometr sterowany cyfrowo ale nigdy nie
    stosowałem żadnych przetworników ciśnienia i podejrzewam że z małymi
    ciśnieniami może nie być łatwo, myślałem już nawet o skonstruowaniu
    przetwornika ciśnienia z membraną i fotoelementem ale potrzebuje układ
    dobrze radzący sobie co najmniej przy 10Hz.

    Może ktoś z szanownych miałby jakąś cenną sugestię?

  • 2. Data: 2012-02-10 17:18:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 10 Feb 2012 18:11:23 +0100, Padre napisał(a):
> [...]
    > dobrze radzący sobie co najmniej przy 10Hz.
    > Może ktoś z szanownych miałby jakąś cenną sugestię?

    To jest duze cisnienie.
    Nie wiem jak teraz, ale dawniej byly dostepne znacznie dokladniejsze.
    Natomiast doczytaj dokladnie karte katalogowa - te krzemowe maja wielkie
    dryfty, jesli nie sa skompensowane.
    Tak swoja droga - w miernikach cisnienia tetniczego sa takie, aczkolwiek
    jeden rozkrecalem i to mi wygladalo na samorobke.

    Za to problem bedzie z symulacja rezystancji - to zawsze jest problem.
    Nie da sie innego sygnalu wyjsciowego ?

    J.

  • 3. Data: 2012-02-10 17:55:17
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Za to problem bedzie z symulacja rezystancji - to zawsze jest problem.
    > Nie da sie innego sygnalu wyjsciowego ?

    Nie da się, układ muszę podłączyć do urządzenia w którym mam gniazdo z
    trzema bolcami do podłączenia zewnętrznego potencjometru bez możliwości
    ingerencji wewnątrz. Dryft nie ma chyba dla mnie wielkiego znaczenia bo
    wystarczy żeby urządzenie skalibrować "na oko" przed używaniem i żeby
    nie rozjechało się w godzinę:)

  • 4. Data: 2012-02-10 18:37:45
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 10.02.2012 18:11, Padre pisze:
> [...]
    > dobrze radzący sobie co najmniej przy 10Hz.
    >
    > Może ktoś z szanownych miałby jakąś cenną sugestię?
    kupić manometr, rozebrać, wywalić wskazówkę i tak połączyć mechanicznie
    aby manometr sterował potencjometrem.
    Inny pomysł, ale skomplikowany elektronicznie. manometr, biała tarcza i
    zamiast wskazówki czarna pół tarczy. układ optyczny który będzie
    sprawdzał jaka część białej trarczy została zasłonięta czarną tarczą.
    Jak byś kupił taki wielki manometr, to do wskazówki możesz przykleić
    magnesik, a na tarcze ze 30 kontraktonów. Wielkie, ale proste i w 100%
    powtarzalne.

    ToMasz

  • 5. Data: 2012-02-10 18:50:23
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Jak byś kupił taki wielki manometr, to do wskazówki możesz przykleić
    > magnesik, a na tarcze ze 30 kontraktonów. Wielkie, ale proste i w 100%
    > powtarzalne.

    Manometr z zakresem 0.1atm i 10Hz to chyba rzadkość :)

  • 6. Data: 2012-02-10 18:52:11
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    "Padre" <P...@n...net> wrote in message
> [...]
    > najmniej przy 10Hz.
    >
    > Może ktoś z szanownych miałby jakąś cenną sugestię?

    Pierwsze co mi przyszło na myśl to mikrofon węglowy ;-)

    --
    Włodek

  • 7. Data: 2012-02-10 19:03:24
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Pierwsze co mi przyszło na myśl to mikrofon węglowy ;-)

    He he, rzeczywiście, szkoda że już nie mam w złomie żadnego bo bym
    sprawdził jak reagują na powolne zmiany ciśnienia:)

  • 8. Data: 2012-02-10 19:04:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 10 Feb 2012 19:52:11 +0100, Włodzimierz Wojtiuk napisał(a):

    > Pierwsze co mi przyszło na myśl to mikrofon węglowy ;-)

    A drugie - rezystor z krazkow weglowych :-)

    J.

  • 9. Data: 2012-02-10 19:10:44
    Od: Padre <P...@n...net>

    > A drugie - rezystor z krazkow weglowych :-)

    Nie było to kiedyś takich w (za przeproszeniem) pedałach do maszyny do
    szycia?

  • 10. Data: 2012-02-10 19:51:58
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-02-10 18:11, Padre pisze:
> [...]
    > dobrze radzący sobie co najmniej przy 10Hz.
    >
    > Może ktoś z szanownych miałby jakąś cenną sugestię?

    http://www.tme.eu/pl/details/mpx5010dp/czujniki-cisn
    ienia/freescale-motorola/#

    Daje chyba 1V/FS. Teraz tylko mikrokontroler z ADC i potencjometr
    cyfrowy. Ewentualnie jakieś serwo napędzające potencjometr :)

    --
    pozdrawiam
    MD