  • 1. Data: 2012-10-20 17:08:52
    Temat: Pomysł na ładowarkę solarną.
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Witam,

    Założenia:
    Wejście: cztery ogniwa słoneczne połączone szeregowo: 1.2-2.6V, 3,75A.
    Wyjście: dwa ogniwa litowe połączone szeregowo 6-8.4V

    Po wstępnej analizie doszedłem do wniosku, że przetwornica startująca od
    napięcia 1.2V i pracująca z prądem do 4A to mrzonka.

    Doszedłem do wniosku, że najlepiej zastosować kontroler PWM zasilany z
    akumulatorów i włączać go gdy oświetlenie jest wystarczające.
    Wymagania dla kontrolera:
    - Zasilane od 5V.
    - Wejście Enable.
    - Pobór prądu w stanie spoczynku rzędu pojedynczych uA.
    - Pożądana jest stabilizacja prądu nie napięcia.
    - Możliwość płynnej regulacji prądu wejściowego lub wyjściowego za
    pomocą napięcia analogowego lub PWM (jak w sterownikach LED) w celu
    doboru punktu mocy maksymalnej.

    Całość sterowana kontrolerem np. ATiny monitorującym napięcie z ogniw
    słonecznych, włączającym przetwornicę i wyznaczającym punkt mocy
    maksymalnej.

    Dodatkowo przetwornica step-down (max.: 2A) z LDO przetwarzająca
    napięcie z akumulatorów na +5V do zasilania ATiny i zewnętrznych
    odbiorników.
    Gdy nie ma zewnętrznego obciążenia, przetwornica taka powinna pracować
    jako LDO z "zerowym" prądem własnym i zasilać ATiny.

    Jak zapatrujecie się na takie rozwiązanie?
    Czegoś nie dopatrzyłem? Inne lepsze pomysły?
    Jakieś wskazania co do wyboru układów scalonych?

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 2. Data: 2012-10-20 22:16:00
    Temat: Re: Pomysł na ładowarkę solarną.
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Andrzej W. napisał:
> [...]
    >
    > Po wstępnej analizie doszedłem do wniosku, że przetwornica startująca od
    > napięcia 1.2V i pracująca z prądem do 4A to mrzonka.
    [..]
    > Jak zapatrujecie się na takie rozwiązanie?
    > Czegoś nie dopatrzyłem? Inne lepsze pomysły?
    > Jakieś wskazania co do wyboru układów scalonych?

    Na razie myślę o czymś podobnym, mam 2 zbite ogniwa z których 3/4
    powierzchni nadaje się do użycia, myślę o przetwornicy 1V > 4,2V która
    naładuje jedno ogniwo Li.xxx i z tego druga przetwornica 3-4.2V > 5V
    0.5A na gniazdo USB.
    Dlaczego? ano oświetlenie słonecznie nie jest zbyt stabilne i urządzenie
    mogłoby zwyczajnie odmówić ładowania bezpośredniego ze słońca a
    dodatkowo można ładować i o zmroku jak trzeba a nie wtedy gdy słońce świeci.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 3. Data: 2012-10-21 19:04:54
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-10-20 17:08, Andrzej W. pisze:
> [...]
    >
    > Całość sterowana kontrolerem np. ATiny monitorującym napięcie z ogniw
    > słonecznych, włączającym przetwornicę i wyznaczającym punkt mocy

    Dalej analizując problem, doszedłem do wniosku, że kontroler PWM
    pomiędzy ogniwami słonecznymi a akumulatorami jest zbędny.
    Jego rolę może spełniać kontroler sterujący, zmieniający wypełnienie w
    kilkunastu może 255 krokach.
    Czas reakcji jest tutaj "nieważny", czy zmiana prądu nastąpi po 1us czy
    po 1 sekundzie to nie ma większego znaczenia.
    Zmiana punktu pracy, czy wyłączenie ładowania nie jest krytyczne czasowo
    (oczywiście w granicach zdrowego rozsądku).

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej