  • 1. Data: 2012-10-18 18:33:29
    Temat: "laser" z żarówki halogenowej
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    witam

    Sądzę że wszystkim panom znane są filmiki, na których widać jak baloniki
    są przepalane laserem. potrzebuję uzyskać jak najtaniej taki efekt.
    Widziałem (link był na tej grupie) latarkę z żarówką halogenową, która
    też "rozwalała" balony. JAkiś tam akumulator wytrzymywał 8 minut pracy,
    czy coś tam, nieważne.
    Pytanie jest takie. jak z halogena 150/230V wat, zrobić urządzenie które
    "promieniem światła" spowoduje rozerwanie balonika w mniej niż 5 sekund?
    Czy to jest wogóle wykonalne?

  • 2. Data: 2012-10-18 19:12:44
    Temat: Re: "laser" z żarówki halogenowej
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 18.10.2012 18:33, ToMasz wrote:
> [...]
    > Pytanie jest takie. jak z halogena 150/230V wat, zrobić urządzenie które
    > "promieniem światła" spowoduje rozerwanie balonika w mniej niż 5 sekund?

    Soczewka skupiająca + kolimator powinny dać radę. Pytanie, czy nie
    prościej będzie kupić za te ~300$ wskaźnik laserowy odpowiedniej mocy.

    Michoo

  • 3. Data: 2012-10-18 23:04:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 18 Oct 2012 18:33:29 +0200, ToMasz napisał(a):
    > Sądzę że wszystkim panom znane są filmiki, na których widać jak baloniki
    > są przepalane laserem. potrzebuję uzyskać jak najtaniej taki efekt.

    Laser moze byc najtanszy, tylko ze raczej duzej mocy.
    1W argonowy ? diody duzej mocy tez juz sa, ponoc z nagrywarek tez dzialaja.

    > Pytanie jest takie. jak z halogena 150/230V wat, zrobić urządzenie które
    > "promieniem światła" spowoduje rozerwanie balonika w mniej niż 5 sekund?
    > Czy to jest wogóle wykonalne?

    z halogena na 230V to nie wiem.
    Radzilbym raczej taki na 12V, z mocno upakowanym wloknem ... no i teraz
    pytanie - wystarczy duza soczewka, czy lepiej glebokie eliptyczne
    zwierciadlo, czy zwierciadlo i soczewka.

    No i to dziala w ognisku ukladu, na stala odleglosc, tam gdzie skupienie
    najwieksze.
    Jak chcesz zeby to dzialalo jak laser, to trzeba laser :-)

    J.

  • 4. Data: 2012-10-18 23:48:01
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-10-18 23:04, J.F. pisze:

> [...]
    > zwierciadlo, czy zwierciadlo i soczewka.
    >
    > No i to dziala w ognisku ukladu, na stala odleglosc, tam gdzie skupienie

    Można przed ogniskiem dać soczewkę rozpraszającą. Otrzymasz wiązkę
    równoległą o skupionej mocy. Oczywiście równoległość wiązki i gęstość
    mocy będzie ustępować wiązce laserowej :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2012-10-19 00:56:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 18 Oct 2012 23:48:01 +0200, Mario napisał(a):

    > Można przed ogniskiem dać soczewkę rozpraszającą. Otrzymasz wiązkę
    > równoległą o skupionej mocy.

    Mozna i soczewke skupiajaca za ogniskiem.

    > Oczywiście równoległość wiązki i gęstość
    > mocy będzie ustępować wiązce laserowej :)

    No wlasnie - bardzo mocno bedzie ustepowac, bo to "ognisko" ma jednak spore
    wymiary.

    W sumie to termodynamika uniemozliwia takie skupienie, aby uzyskac gestosc
    mocy wieksza niz na powierzchni emitera, ale tych 2700K na balon wystarczy
    :-)

    J.

  • 6. Data: 2012-10-19 09:25:19
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    ToMasz <n...@n...neostrada.pl> wrote:

    > Pytanie jest takie. jak z halogena 150/230V wat, zrobić urządzenie które
    > "promieniem światła" spowoduje rozerwanie balonika w mniej niż 5 sekund?
    > Czy to jest wogóle wykonalne?

    Kup stary projektor, taki na klisze, i wyciągnij z niego filtr IR (taka
    bladoniebieska płytka szklana), obiektyw też możesz wyciągnąć - musisz
    pokombinować. Ja takim projektorem (bez filtra IR i obiektywu) paliłem
    kiedyś czarny plastik - zaczynał się topić a potem pojawiał się płomień.
    Z balonem też powinno się udać.

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 7. Data: 2012-10-19 22:06:52
    Od: jan kowalski <d...@g...com>

    On 18 Paź, 19:13, Michoo <m...@v...pl> wrote:

    > Soczewka skupiająca + kolimator powinny dać radę.

    Watpliwe, inny kat zalamania dla fali 400nm a inny dla 700nm, klania
    sie aberracja chromatyczna:)
    Laser 2W ma emiter 0,15mm, halogen 5mm.

    >Pytanie, czy nie
    > prościej będzie kupić za te ~300$ wskaźnik laserowy odpowiedniej mocy.

    Zgadza sie. Wystarczy 100mW mocy optycznej z diody 808nm, one maja
    sprawnosc 50%, nie wiem jak z czerwonymi 650nm. Wiec taka 200mW 808nm
    powinna zalatwic sprawe wraz z jedna soczewka. Z tego co widzialem to
    czerwone maja mniejsza sprawnosc.

  • 8. Data: 2012-10-21 22:14:05
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 18.10.2012 18:33, ToMasz pisze:
> [...]
    > Pytanie jest takie. jak z halogena 150/230V wat, zrobić urządzenie które
    > "promieniem światła" spowoduje rozerwanie balonika w mniej niż 5 sekund?

    Podobno laser z nagrywarki DVD jest w stanie przepalić balon. Parę
    takich opisów można znaleźć. Np to:
    http://www.joemonster.org/filmy/5298/Jak_domowymi_sr
    odkami_zrobic_sobie_potezny_laser_

    --