  • 1. Data: 2009-06-01 18:40:35
    Temat: Pomiar prądu - atmega8
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    Witam.

    Chcę do zasilacza dorobic pomiar napiecia i pradu na procesorze atmega8. Z
    napięciem nie mam problemu, prądem teoretycznie też. Teoretycznie, bo prąd
    przy obciążeniu oporowym mierzy mi bardzo dobrze, gorzej jest gdy podłączę
    jakis silnik - np. mikrowiertarkę. Wtedy pomiar cskacze jak szalony. Odczyt
    bezpośrednio z przetwornika skacze od np 45 do 80. Pomiar robię na
    rezystorze 0R1 wpięty w obwód masy. Jest jakis sposób żeby ten odczyt
    ustabilizować? Np jakas sprytna filtracja? dołożenie kondenstaora równolegle
    z rezystorem nic nie daje.

    Pozdrawiam Piotrek

  • 2. Data: 2009-06-01 19:05:01
    Temat: Re: Pomiar prądu - atmega8
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    ulyssess pisze:

> [...]
    > ustabilizować? Np jakas sprytna filtracja? dołożenie kondenstaora równolegle

    Ta sprytna filtracja, to się analogowy filtr dolnoprzepustowy nazywa.
    To, że dołożenie kondensatora bezpośrednio do 0R1 nic nie daje, to
    normalne - policz jaką impedancję/pojemność musiałby mieć taki
    kondensator, żeby zmniejszyć amplitudę zakłóceń np. 10 krotnie dla 1kHz.
    Najprościej będzie jak zrobisz jakiś filtr RC (np. 10k + 1u) i dopiero
    za nim będziesz mierzył napięcie przetwornikiem.

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 3. Data: 2009-06-01 20:42:24
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > Najprościej będzie jak zrobisz jakiś filtr RC (np. 10k + 1u) i dopiero
    > za nim będziesz mierzył napięcie przetwornikiem.

    Jak chcesz się zabrać za jakąkolwiek filtracje to najpierw trzeba wiedzieć
    co się filtruje.
    Obejrzyj najpierw przebieg na oscyloskopie i zrób analize Fouriera.
    K.

  • 4. Data: 2009-06-01 20:54:49
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    Na to nie wpadłem a takie proste. Jutro wieczorem pokombinuje

    > Jak chcesz się zabrać za jakąkolwiek filtracje to najpierw trzeba wiedzieć
    > co się filtruje.
    > Obejrzyj najpierw przebieg na oscyloskopie i zrób analize Fouriera.
    > K.

    Gdybym znał takie cos to bym tu nie pytał ;) Pokombinuje z filtrem
    dobierając wartości RC.

    --
    Pozdrawiam Piotrek - www.tajemnicesw.cba.pl

  • 5. Data: 2009-06-01 22:28:55
    Od: BartekK <s...@N...org>

    ulyssess pisze:
    > Gdybym znał takie cos to bym tu nie pytał ;) Pokombinuje z filtrem
    > dobierając wartości RC.
    A to komputera z kartą dzwiękową nie posiadasz? Do takiego celu w
    zupełności wystarczyłoby w paśmie akustycznym obejrzeć/posłuchać,
    obejrzeć fft w jakimś truerta czy innym sofcie.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2009-06-01 23:05:09
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > A to komputera z kartą dzwiękową nie posiadasz? Do takiego celu w
    > zupełności wystarczyłoby w paśmie akustycznym obejrzeć/posłuchać,
    > obejrzeć fft w jakimś truerta czy innym sofcie.

    Kolega ulyssess widać nie wie/rozumie, że filtracja to sztuka niełatwa. Jeżeli
    ten silnik ma szczotki, to prawdopodobnie czeka nas następna seria pytań.
    K.

  • 7. Data: 2009-06-02 01:01:07
    Od: "neuron" <n...@n...com.pl>

    Użytkownik "ulyssess" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rezystorze 0R1 wpięty w obwód masy. Jest jakis sposób żeby ten odczyt
    > ustabilizować? Np jakas sprytna filtracja? dołożenie kondenstaora

    Jest jeden baaardzo stary aczkolwiek wart rozwazenia patent. Zwykla zarowka
    ;-)
    Dobiera sie tak bocznik aby jasnosc byla proporcjonalna do pradu a pomiar
    robi fotoelement.
    Jak to wyjdzie w praktyce - nie wiem - nie robilem ale dawno dawno temu -
    kiedy mierniki TRUE RMS kosztowaly obledne pieniadzee kolega przerobil tak
    zwykle cegi aby serwisowac falowniki.

    pozdrawiam wojtek

    www.neuron.com.pl
    CMMS MASZYNA
    Golem OEE
    Hall2007

  • 8. Data: 2009-06-02 08:35:05
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    > Kolega ulyssess widać nie wie/rozumie, że filtracja to sztuka niełatwa.
    > Jeżeli
    > ten silnik ma szczotki, to prawdopodobnie czeka nas następna seria pytań.
    > K.

    Ja magisterki z tego robił nie bede. To ma byc do zasilacza. Dzieki koledze
    Zbych, który naprowadził mnie nawet na wartości początkowe , odfiltrowałem
    sobie na tyle że pomiar jest dość stabilny przy mocno iskrzącym silniku. Co
    prawda wartośc filtru RC wyszły dość duże, że zanik wskazań przetwornika (do
    zera) po odłaczeniu obciążenia nastepuje po ok 2 sek, ale mi to w zupełności
    wystarcza.

    Dzięki tym co mnie naprowadzili na rozwiązania, jak i tym co nie wniesli nic
    do dyskusji ;)

    --
    Pozdrawiam Piotrek - www.tajemnicesw.cba.pl

  • 9. Data: 2009-06-02 17:16:47
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

> [...]
    > Co prawda wartośc filtru RC wyszły dość duże, że zanik wskazań
    > przetwornika (do zera) po odłaczeniu obciążenia nastepuje po ok 2 sek, ale

    A może też taki drobny uśredniający filterek programowy.
    Nie zaszkodzi przecież.
    Dla przykładu, zajmujesz kawałek pamięci, zapisujesz ją w kółeczko, a pomiar
    polega na policzeniu średniej z tegoż obszaru.
    Jak ilość próbek będzie wielokrotnością 2ki to i średnią łatwo się liczy.

  • 10. Data: 2009-06-02 18:19:24
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

> [...]
    > pomiar polega na policzeniu średniej z tegoż obszaru.
    > Jak ilość próbek będzie wielokrotnością 2ki to i średnią łatwo się liczy.

    No to zrobiłem też. Robie 10 pomiarów, dodaje do siebie i dziele przez 10.
    Ale jeżeli każdy wynik jest inny ze zwględu na zakłucenia to niewiele to
    daje.

    --
    Pozdrawiam Piotrek - www.tajemnicesw.cba.pl