  • 21. Data: 2020-08-19 18:47:43
    Temat: Re: Polaczenie raspberry po GPIO
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.08.2020 08:10, s...@g...com wrote:

    > Chce komunikacje. Nie prosty trigger.
    > Te maliny maja przechwycic obraz, po dordze maja uzgodnic parametry ekspozycji,
    przeslac wynik do maliny ktora szefuje calemu towarzystwu.
    > No i po drodze rowniez nieco dodatkowych spraw ogarnac (wystawic jakies wewnetrzne
    http itp.)

    To podłącz je do switcha i nie kombinuj.
    RPi Zero możesz podłączyć za pomocą przejściówki USB na Ethernet.
    Na upartego można podłączyć Wiznet-a pod GPIO ale ekonomicznie to będzie
    nieuzasadnione.

    --
    Mirek.

  • 22. Data: 2020-08-19 18:47:56
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 19 sierpnia 2020 04:14:57 UTC-5 użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    realizował taki link sieciowy (preferowane tcp) po GPIO?
    GPIO?

    > Nie znam się w ogóle na raspberry. Kiedyś dawno ktoś chciał abym coś na
    > tym zrobił ale poległem na braku sensownej dokumentacji (chodziło o
    > wyjście do LCD). Suma, sumarum stwierdziłem, że to się do niczego nie
    > nadaje.

    Aktualnie jest sporo latwiej. Na tyle latwiej ze ten drugi ponizszy aspekt staje sie
    bardzo widoczny. Juz wyjasniam:

    > Szokuje mnie zestawienie 'zadania' - przekazanie rozkazu 'pstryknij
    > teraz' z hasłami 'moduł jądra', 'preferowane tcp', 'karta sieciowa na
    > pinach GPIO'.

    Malinowy i ogolnie linuxowy swiatek dorobil sie wielu calkiem uzywalnych komponentow
    tak sprzetowych jak i programowych.
    Zestawienie prostego serwera http z mozliwoscia strumieniowania mjpeg, regulacja
    parametrow kamery i mozliwoscia zrobienia zrzutu obrazu zajelo mi jeden wieczor.
    Calosc jest dosyc prosta i co ciekawe korzysta z watkow (w watkach uaktualniany jest
    tekst nakladany na obraz)

    W efekcie mozna sie skupic na wysokopoziomowych aspektach i implementowac to co jest
    potrzebne szybko i bez doglebnego zapoznawania sie z caloscia stosu technologicznego.

    > Jeśli by chodziło faktycznie tylko o 'pstryknij teraz' to wystarczy
    > wystawienie zbocza na dowolnej nodze GPIO, a w slave'ach przerwanie ze
    > zmiany stanu jednego z pinów.

    Tak, tu sie zgadzam. Z punktu widzenia takiej maliny "slave" mogl by to byc prosty
    kod w bash-u albo fikusniejszy w C. Sprawdzamy gpio i robimy co trzeba. Jak jest ok
    to stawiamy inny pin zeby dac znac ze jest ok.

    > To się chyba powinno dać zrobić bez biblioteki, czy modułu jądra. Jeśli
    > z takimi rzeczami w rospberry jest problem to tylko się utwierdzam w
    > moim niegdysiejszym wniosku.

    Nie z tym nie ma problemu. Mozna to zrobic i w C i w pythonie i w bashu i pewnie w
    masie innych jezykach.

    Istotne jest to ze jest nawet lepiej niz to w co nie wierzysz :)

    Dzis maline mozna wlasnie ogarnac i zmusic do calkiem skomplikowanych zachowan nie
    wglebiajac sie zbytnio w detale.
    Z punktu widzenia systemu (lub bash-a) mamy dwa pseudo pliki per gpio:
    /sys/class/gpio/gpio11/direction
    /sys/class/gpio/gpio11/value
    Mozna je czytac przez cat albo zapisac przez echo.
    I tyle.
    Bash jest reatywnie powolny, mozna to samo osiagnac innymi sposobami:
    https://codeandlife.com/2012/07/03/benchmarking-rasp
    berry-pi-gpio-speed/

    I podobnie inne aspekty. Latwo znalezc biblioteke obslugujaca czujniki, sensory,
    ekrany, kamery itp.

    W ten wieczor kiedy robilem te moja webcame nie musialem zbytnio sie wglebiac jak ona
    dziala i co tak naprawde robi. Najwiekszym klopotem bylo znalezienie informacji jak
    ja zmusic do zrobienia zdjec dlugookresowych (10 sekund) i jak zmieniac parametry
    kamery tak zeby to mialo sens (np. ustawienie trybu dzialania ustawia iso, migawke,
    czulosc itp. ).

    Takie zebrane obrazy latwo wyslac albo na serwer albo przekazac jakiejs bibliotece
    rozpoznajacej obraz. Calosc do ogarniecia bez jednej linii kodu w C czy javie, choc
    python sporo ulatwia ale da sie ogarnac w bash-u (choc to troche drutowanina).

    Ale sie da. I o ile malina nie bedzie pierwszym kandydatem do profesjonalnego
    zastosowania o tyle czasem sie nada a hobbysta tez ja spozytkuje bez wyrwania sobie
    wlosow.

    Jak skoncze ten wynalazek to podesle info dla ciekawych.

  • 23. Data: 2020-08-19 19:03:51
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.08.2020 01:50, s...@g...com wrote:

    > Moze i sie da. Ale RS to tez w sumie jeden. A chcialbym miec mozliwosc rozbudowy
    calosci.

    >To podłącz w pierścień. Pierwszy nadaje do drugiego, drugi do
    trzeciego... ostatni do pierwszego.
    Protokół komunikacji musisz sobie sam wymyślić.

    Ewentualnie można tx nadrzędnego podłączyć do rx pozostałych, z tx-ów
    pozostałych zrobić sprzętowy iloczyn logiczny i podłączyć do rx
    nadrzędnego.
    Protokół będzie w skrócie taki, że nie pytany nie słucha i nie odpowiada.

    O rs485 nie wspominam, bo już tu padło.

    --
    Mirek.

  • 24. Data: 2020-08-19 21:09:02
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-19 o 09:20 -0700, s...@g...com napisał:
    > No wlasnie troche bez sensu uzywac uart jak dokladnie to samo mozna
    > miec na 4 pinach (ktorych jest az nadto) i omijac wszystkie warstwy
    > samego uart-u

    UART jest o tyle fajny, że można go w miarę łatwo ustawić w tryb
    terminala i używać niemal jak RS-232. Ma też swoje własne bufory
    sprzętowe, więc nie trzeba machać pinami co sił, modląc się o to by nie
    zgubić gdzieś bitu po drodze. Do tego całkiem szybki jest (jak na
    UARTa) - kilka mcy temu używałem UARTa w RPi to transferu kilkunastu GB
    danych, było stabilnie i bez znaczących przekłamań nawet przy prędkości
    921600 baudów (do UARTa miałem podpięty moduł LTE). Przy czym
    korzystałem z hardwareowego UARTA, a nie tego domyślnego "mini UART",
    ten drugi jest ponoć mniej wydajny.

    Mateusz

  • 25. Data: 2020-08-19 22:48:48
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    s...@g...com <s...@g...com> napisał(a):
    > No wlasnie troche bez sensu uzywac uart jak dokladnie to samo mozna miec
    > na 4 pinach (ktorych jest az nadto) i omijac wszystkie warstwy samego
    > uart-u.

    Dlaczego bez sensu? W czym machanie pinami będzie lepsze od portu
    szeregowego? Jest on zresztą dosyć prymitywny i warstw ma co najwyżej jedną.
    Nie bardzo łapię dlaczego tak mocno się ukierunkowałeś na gpio.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 26. Data: 2020-08-19 23:39:20
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Grzegorz Niemirowski <g...@g...net> wrote:
    > s...@g...com <s...@g...com> napisa?(a):
    >
    > Dlaczego nie? Zadzia?a na ka?dym porcie szeregowym jaki widzi Linux.

    O RS485 byla mowa po potrzebne jest multdrop. Mam wraznie ze PPP
    jest tylko point-to-point, bez multdrop.

    --
    Waldek Hebisch

  • 27. Data: 2020-08-19 23:48:09
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    a...@m...uni.wroc.pl <a...@m...uni.wroc.pl> napisał(a):
    > O RS485 byla mowa po potrzebne jest multdrop. Mam wraznie ze PPP
    > jest tylko point-to-point, bez multdrop.

    Tak, point-to-point. Trzeba by zrezygnować z multidrop w tym przypadku.
    Niemniej komputerków ma być maksymalnie 3, więc nie jest to taki duży
    problem i można zrobić dwa łącza.

    PS. Polskie literki nadal Ci się psują.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 28. Data: 2020-08-20 11:29:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-08-19 o 18:20, s...@g...com pisze:
> [...]
    tcan/
    ja/12532-rs485-can-hat-nakladka-dla-raspberry-pi-wav
    eshare-14882.html
    erry-pi-to-can-bus-b60235

    > No wlasnie troche bez sensu uzywac uart jak dokladnie to samo mozna miec na 4
    pinach
    No nie nie to samo, w uarcie masz wspomaganie sprzętem, bufor nadawczy i
    odbiorczy, a jak będziesz machał pinem to o ile nadawanie jest jeszcze w
    miarę proste to na odbiorze się wyłożysz, w uarcie masz to w 'gratisie'.

    >(ktorych jest az nadto) i omijac wszystkie warstwy samego uart-u.
    Jak Ci już napisali, uart nie ma prawie żadnych 'narzutów' myli Ci się
    to z tcp/ip lub wifi gdzie jest cały stos.

    --
    Janusz

  • 29. Data: 2020-08-20 20:15:01
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 19 sierpnia 2020 16:48:10 UTC-5 użytkownik Grzegorz Niemirowski
    napisał:

    > Tak, point-to-point. Trzeba by zrezygnować z multidrop w tym przypadku.
    > Niemniej komputerków ma być maksymalnie 3, więc nie jest to taki duży
    > problem i można zrobić dwa łącza.

    Inicjalnie szacowalem ze 2-3. Po przejrzeniu innych uwarunkowan wychodzi ze moze
    nawet 6 szt.
    Dobrze zalozylem zeby calosc ogarniac po wysokopoziomowej sieci a nie prostym
    sygnalizowaniem po GPIO.

    Pojedynczy obrazek to okolice 200-500kb. Wiec na jeden zestaw wychodzi od 1 do 3MB.

    To tak nawiasem, maly update...

  • 30. Data: 2020-08-20 21:09:05
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 19 sierpnia 2020 11:47:45 UTC-5 użytkownik Mirek napisał:

> [...]
    > RPi Zero możesz podłączyć za pomocą przejściówki USB na Ethernet.
    > Na upartego można podłączyć Wiznet-a pod GPIO ale ekonomicznie to będzie

    Ethernetu jako takiego chcialem uniknac. I mysle ze to dobry kierunek. Ethernet nie
    tylko komplikuje calosc ale i zre sporo pradu. Aktualnie musialem zmienic ilosc
    malin/kamer z 2-3 na 6szt.

    Mozliwe ze trzeba bedzie uzyc tego:
    https://www.arducam.com/multi-camera-adapter-module-
    raspberry-pi/