  • 1. Data: 2018-01-02 20:32:24
    Temat: Połączenie prostowników
    Od: AW <a...@g...com>

    Cześć
    W pewnym urządzeniu są sobie trzy prostowniki sterowane (dokładnie to Simoreg DC
    Master) Prostowniki służą do hamowania dynamicznego trzech silników. Są to
    prostowniki dwukwadrantowe tj. pojedynczy mostek. Hamowanie wszystkich silników
    odbywa się jednocześnie. Wszystkie prostowniki są zasilane ze wspólnego
    transformatora 3x120V. Każdy prostownik ma swój regulator prądu i pomiar prądu po
    stronie AC. Z jakiegoś powodu jest to zaprojektowane tak, że zaciski DC(-)
    prostowników są połączone (zwarte) i między tą wspólną szynę DC(-) i zacisk DC(+)
    każdego prostownika jest wpięte uzwojenie silnika. Czy to jest waszym zdaniem
    poprawne rozwiązanie?

    AW

  • 2. Data: 2018-01-02 21:25:18
    Temat: Re: Połączenie prostowników
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 2 Jan 2018 11:32:24 -0800 (PST), AW napisał(a):
> [...]
    > mostek. Hamowanie wszystkich silników odbywa się jednocześnie.
    > Wszystkie prostowniki są zasilane ze wspólnego transformatora

    trojfazowy, czy trzy osobne uzwojenia wtorne ?

> [...]
    > wspólną szynę DC(-) i zacisk DC(+) każdego prostownika jest wpięte
    > uzwojenie silnika. Czy to jest waszym zdaniem poprawne rozwiązanie?

    Jesli to trafo 3f ... prostowniki jak rozumiem skladaja sie z 3 diod i
    3 tyrystorow ?
    Jesli tyrystory sa na +, IMO - niezbyt sensownie, ale nienajgorzej,
    tylko ten pomiar pradu po stronie AC pewnie kiepskie wyniki daje.

    Ale jesli dodatkowo silniki sa sterowane takim samym pradem, to moze
    nie jest zle.

    J.

  • 3. Data: 2018-01-02 21:34:19
    Od: AW <a...@g...com>

> [...]
    > Jesli tyrystory sa na +, IMO - niezbyt sensownie, ale nienajgorzej,
    > tylko ten pomiar pradu po stronie AC pewnie kiepskie wyniki daje.

    Mostki z sześcioma tyrystorami. Właśnie o pomiar chodzi. Przy każdym hamowaniu
    wyrzuca błędy że znak prądu się nie zgadza. Po zapuszczeniu rejestracji wychodzi
    że prąd skacze od 100A do -20A, i tak na to patrzę i patrzę i się zastanawiam jak to
    możliwe żeby tam płynęło to -20A no i właśnie zauważyłem że ujemne zaciski DC są ze
    sobą połączone przez szynę PE.. Zastanawiam się też czy nie ma to wpływu na
    sterowanie tyrystorów tj. wyzwolenie tyrystora w jednym mostku może wyłączyć tyrystor
    w innym mostku? Ogólnie to po stronie DC jest sieczka podczas hamowania, a powinien
    być chyba w miarę stały prąd..

  • 4. Data: 2018-01-02 21:37:51
    Od: AW <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 2 stycznia 2018 21:25:12 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > trojfazowy, czy trzy osobne uzwojenia wtorne ?

    Trafo trójfazowe, bez wyprowadzonego N, wszystkie mostki połączone do trafo
    równolegle.

  • 5. Data: 2018-01-02 22:13:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 2 Jan 2018 12:34:19 -0800 (PST), AW napisał(a):

> [...]
    > i tak na to patrzę i patrzę i się zastanawiam jak to możliwe
    > żeby tam płynęło to -20A no i właśnie zauważyłem że ujemne zaciski DC

    Tez sie zastanawiam jak to mozliwe - tzn rozklad pradów jak
    najbardziej moze taki byc ... ale wstawili jakis synchronizowany
    prostownik pomiarowy ?

    > Zastanawiam się też czy nie ma to wpływu na sterowanie tyrystorów
    > tj. wyzwolenie tyrystora w jednym mostku może wyłączyć tyrystor w
    > innym mostku?

    Raczej nie.
    Ale uklad sterowania moze zwariowac, jesli stabilizuje prad.

    >Ogólnie to po stronie DC jest sieczka podczas
    > hamowania, a powinien być chyba w miarę stały prąd..

    Hm, jesli sterowany tyrystorowo, to IMO troche jak sieczka to wyglada
    :-)

    Ale tu duza indukcyjnosc chyba - powinno byc ladnie.

    J.

  • 6. Data: 2018-01-02 22:23:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Mostki z sześcioma tyrystorami.

    Stop.
    jak 6 tyrystorow, to odwoluje to co pisalem i wstepnie wydaje mi sie,
    ze wszelkie cuda mozliwe.

    J.

  • 7. Data: 2018-01-02 22:42:02
    Od: AW <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 2 stycznia 2018 22:13:02 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Tez sie zastanawiam jak to mozliwe - tzn rozklad pradów jak
    > najbardziej moze taki byc ... ale wstawili jakis synchronizowany
    > prostownik pomiarowy ?

    Pomiar prądu jest na dwóch transformatorach (CT) po stronie sieci i z tego jest
    wyliczany jest prąd na szynie DC. Nie wiem jak to jest dokładnie robione, ale w
    konwencjonalnych rozwiązaniach jak zasilanie silników DC działa dobrze.
    Prostownik wyrzuca błąd gdy wystawia prąd w zadanym przez regulator kierunku (jest
    też wersja 4Q tych prostowników), a ten mierzony przekroczy 20% prądu znamionowego w
    kierunku przeciwnym. I tutaj są takie właśnie piki -20A po których się wysypuje i
    stwierdza że jest niesprawny pomiar. Oczywiście może być to uszkodzenie układu
    pomiarowego, ale ten błąd występuje na trzech nowych prostownikach.

    > Raczej nie.
    > Ale uklad sterowania moze zwariowac, jesli stabilizuje prad.

    Tak, każdy prostownik reguluje sobie prąd osobno. Poza pętlą sprzężenia zwrotnego
    jest tam też układ pre-control który dokłada swoje do tego regulatora.. chyba na
    podstawie wpisanych parametrów obciążenia.

    > Hm, jesli sterowany tyrystorowo, to IMO troche jak sieczka to wyglada
    > :-)
    >
    > Ale tu duza indukcyjnosc chyba - powinno byc ladnie.

    No właśnie, powinno być w miarę ładnie z taką indukcyjnością, a wygląda to jak
    sinsoida ze składową stałą (100A..0A) a chwilami są piki do -20A :/

  • 8. Data: 2018-01-02 22:53:58
    Od: AW <a...@g...com>

> [...]
    > :-)
    >
    > Ale tu duza indukcyjnosc chyba - powinno byc ladnie.

    Dodam jeszcze że te pomiary są odczytywane z prostownika, nie mierze prądu
    zewnętrznym przyrządem.

  • 9. Data: 2018-01-03 01:13:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 2 Jan 2018 13:42:02 -0800 (PST), AW napisał(a):

    > Pomiar prądu jest na dwóch transformatorach (CT) po stronie sieci i z tego jest

    Tzn na dwoch fazach jest po CT, a trzecia bezposrednio ?

> [...]
    > się wysypuje i stwierdza że jest niesprawny pomiar. Oczywiście może
    > być to uszkodzenie układu pomiarowego, ale ten błąd występuje na

    Ciekawe ... moze uklad pomiarowy jest w obu wersjach (4Q) taki sam ?

    Tzn - nie dziwi mnie, ze dziki przeplyw pradu miedzy prostownikami
    prowadzi do bardzo dziwnych wynikow pomiaru, dziwi mnie tylko, ze ktos
    w prostowniku mierzac po stronie AC zadal sobie trud/zrobil to na tyle
    uniwersalnie/glupio, ze moze wyjsc z obliczen prad ujemny.

    Hm, a moze w 3 fazach nie da sie inaczej ?

    J.

  • 10. Data: 2018-01-03 01:55:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nowe i nie dziala czy dzialalo piec lat i przestalo dzialac?