  • 1. Data: 2012-08-08 10:55:23
    Temat: Polacy na Marsie
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    No moze nie zaraz nasi rodacy, ale polski czujnik IR:
    http://www.vigo.com.pl/index.php/en/main_menu/home/c
    uriosity_has_landed_on_mars
    I tak troche zaczalem sie interesowac tematem. Czy na prawde nikt
    wczesniej nie wpadl na to by z detektorem IR zamknac w jednej obudowie
    ogniwo Peltiera i termistor? Nie chwala sie patentem jakos. Genialne w
    swojej prostocie (mam na mysli sama idee).
    Jeszcze jedno pytanko: Co jest takiego nieziemsko drogiego w kamerach
    termowizyjnych, ze kosztuja tak koszmarne pieniadze, a ich rozdzielczosc
    (liczba pixeli, nie temp.) jest taka jak kamerki myszy optycznej. Z
    czego sklada sie matryca tych kamer?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2012-08-08 11:35:09
    Temat: Re: Polacy na Marsie
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 08.08.2012 10:55, Pawel O'Pajak pisze:

> [...]
    > termowizyjnych, ze kosztuja tak koszmarne pieniadze, a ich rozdzielczosc
    > (liczba pixeli, nie temp.) jest taka jak kamerki myszy optycznej. Z

    Droga jest optyka (soczewki z germanu) i matryca - warstwy z tellurku
    indu (albo coś nowszego jeszcze bardziej kosztownego).

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 3. Data: 2012-08-08 12:01:01
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.08.2012 10:55, schrieb Pawel O'Pajak:

> [...]
    > ogniwo Peltiera i termistor? Nie chwala sie patentem jakos. Genialne w
    > swojej prostocie (mam na mysli sama idee).

    Nie wiem, czy nie wpadł, w 2001 na targach Vision były detektory IR oraz
    kamery IR chłodzone Peltierem. Do kupienia, choć drogie.

> [...]
    > termowizyjnych, ze kosztuja tak koszmarne pieniadze, a ich rozdzielczosc
    > (liczba pixeli, nie temp.) jest taka jak kamerki myszy optycznej. Z

    Oprócz tego, co pisał Michał, sensory też są na ogół germanowe,
    przynajmniej te na 3.4mikro. Duże monokryształy germanu są drogie.

    Waldek

  • 4. Data: 2012-08-08 14:29:40
    Od: diwajs <m...@g...com>

    W dniu 2012-08-08 10:55, Pawel O'Pajak pisze:

> [...]
    > termowizyjnych, ze kosztuja tak koszmarne pieniadze, a ich rozdzielczosc
    > (liczba pixeli, nie temp.) jest taka jak kamerki myszy optycznej. Z

    Proszę grzebnąć nieco głębiej - są to detektory podczerwieni, tzw. MCT
    (mercury - cadmium - telluride; po naszemu Hg-Cd-Te)
    fotoprzewodnościowe, o zakresie widmowym 0.8 do 25 mikrometrów, przy
    czym szczególnego smaczku dodaje tu zapewnienie producenta, że są one
    UWAGA!: "uncooled"
    (http://www.vigo.com.pl/index.php/en/main_menu/home/
    vigo_ir_detectors_on_mars).
    Proszę sobie policzyć energię termokinetyczną e=h(ni) dla np
    20mikrometrów długości fali (przypominam E=kT/e dla temp. pokojowej -
    300K to 25.6meV i jak mówia Niemcy "hier liegt der Hund begraben"
    pzdr
    M.P.

  • 5. Data: 2012-08-08 23:32:04
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    W dniu 08.08.2012 14:29, diwajs pisze:
    > Proszę grzebnąć nieco głębiej - są to detektory podczerwieni, tzw. MCT
    > (mercury - cadmium - telluride; po naszemu Hg-Cd-Te) /.../

    Wprowadzą na Marsie RoHS i się skończy zabawa! Chociaż w sumie można to
    uznać za zastosowanie automotive :D

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate