  • 91. Data: 2012-08-08 23:33:41
    Temat: Re: Poczekam? Nie, nie poczekam...
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 08-08-2012 22:40, Artur Maśląg pisze:
    > Nie wiem, może wróżkę wynajmij? Ja tam zazwyczaj nie jestem specjalnie
    > zainteresowany tym, co innym chodzi po głowie...

    To ciekawe, bo od kierowcy omawianej osobówki jeszcze wczoraj niemal
    wymagałeś głębszej analizy zachowania kierowcy TIRa na podstawie
    wysokości jego siedziska.

    --
    Pozdr.

  • 92. Data: 2012-08-08 23:57:16
    Od: WildS <f...@n...pl>

    On 2012-08-08, t? <t?_usenet@interia.pl> wrote:
    > Kierowca ciężarówki miał PSI OBOWIĄZEK zostawić miejsce przed sobą.
    > Wynika to z przepisów.

    Z tego filmu nie można jednoznacznie powiedziec czy odstep był za mały
    ani też czy musiał być zachowany.

    Co widac na filmiku:
    - Osobówka w ostatniej chwili wlacza migacz, wczesniej wychyla się
    połową auta zobaczyć co jest przed nią. Na tym etapie powinien był
    dokładnie widzieć ile ma miejsca na manewr i jakie są odstępy pomiędzy
    najbliższymi autami.
    - Osobówka mimo wszystko decyduje sie na manewr a jak robil sie ciepło
    to panikuje i nawet lekko bardziej w lewo odbija.
    - Tir hamuje dość gwałtownie.

    Skoro osobówka sie wychyliła i widziala odstepy to powinna móc ocenic
    swoje szanse na wykonanie manewru i jego zakonczenie.

    Spekulacje:
    - przecenił swoje mozliwosci / źle ocenił możliwość wyprzedzania
    - auta jadace przed tirem zahamowały co wynikało z natezenia ruchu i
    dystans pomiedzy tirem a poprzedzajacym go busikiem zmalał w trakcie
    wyprzedzania.
    - kierowca osobowki nie mial dostatecznej widocznosci, zwłaszcza jesli
    chodzi o obserwacje pojazdow nadjezdzajacych z na przeciwka a mimo to
    zdecydowal sie na manewr.

    Najgorzej miał ten z przeciwka bo juz ostro po poboczu szedł. CUD, że
    nie położyl zestawu. Powiem szczerze - ja bym chyba pierdolal w ta
    osobowke zamiast kłasc zestaw. Mniejsza szansa, ze towar mnie zabije.

    A w ogole to nagrywane wiertarką chyba.

    Tak sobie mysle, ze jakbym ja egzekwował PSIE OBOWIĄZKI osobowek to bym
    mogl krzyzyki na masce malowac.

    --
    WildS

  • 93. Data: 2012-08-09 00:53:46
    Od: t? <tĐž_usenet@interia.pl>

    begin WildS

    > Z tego filmu nie można jednoznacznie powiedziec czy odstep był za mały
    > ani też czy musiał być zachowany.

    To po cholerę wyprzedzający jechał przez pewien czas z włączonym prawym
    migaczem przed tirem i nie zmieniał pasa?

    Jest oczywiste, ze kierowca ciężaróweczki, wbrew psiemu obowiązkowi nie
    zostawił odpowiedniego odstępu, a wcale bym się nie zdziwił, gdyby celowo
    go zmniejszył ("co mnie będzie jakiś chuj wyprzedzał").

    --
    ignorance is bliss

  • 94. Data: 2012-08-09 08:39:11
    Od: Pyzaty <p...@g...com>

    W dniu środa, 8 sierpnia 2012 23:05:32 UTC+2 użytkownik t? napisał:
    > begin WildS
    > Kierowca ciężarówki miał PSI OBOWIĄZEK zostawić miejsce przed sobą.

    Potrafisz czytać ze zrozumieniem? Możesz mieć wymagany odstęp, a miszczak będzie
    chciał go na siłę powiększyć, bo sporo przecenił swoje możliwości.

  • 95. Data: 2012-08-09 08:43:22
    Od: Pyzaty <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 sierpnia 2012 00:53:46 UTC+2 użytkownik t? napisał:
    > begin WildS
    > To po cholerę wyprzedzający jechał przez pewien czas z włączonym prawym
    > migaczem przed tirem i nie zmieniał pasa?

    Bo może wyprzedzany okazał się dłuższy niż w myślach mistrzunia?

    > Jest oczywiste, ze kierowca ciężaróweczki, wbrew psiemu obowiązkowi nie

    Brudny paluch coś jeszcze ci powiedział?

    > zostawił odpowiedniego odstępu, a wcale bym się nie zdziwił, gdyby celowo
    >
    > go zmniejszył ("co mnie będzie jakiś chuj wyprzedzał").

    Taaa, jechał cały czas na odcięciu i nagle przyśpieszył. A może użył mocy Jedi i
    przyciągnął auto jadące przed nim?

    Bajkopisartstwo dobrze ci idzie - przejdź na zawodowstwo i nie marnuj się na niusach.

  • 96. Data: 2012-08-09 20:54:33
    Od: t? <tĐž_usenet@interia.pl>

    begin Pyzaty

    > Brudny paluch coś jeszcze ci powiedział?

    Widać to na filmie.

    --
    ignorance is bliss

  • 97. Data: 2012-08-09 20:54:57
    Od: t? <tĐž_usenet@interia.pl>

    begin Pyzaty

    > Potrafisz czytać ze zrozumieniem? Możesz mieć wymagany odstęp, a
    > miszczak będzie chciał go na siłę powiększyć, bo sporo przecenił swoje
    > możliwości.

    Przecież wymagany jest wystarczający, żeby zmieścił się tam samochód
    osobowy. Nie bredź.

    --
    ignorance is bliss

  • 98. Data: 2012-08-09 23:41:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Aug 2012, Artur Maśląg wrote:

    > Serio?

    Przepraszam, ale to jest pytanie na serio czy kpina, bo
    wszystkiego można się spodziewać?

    > Mnie uczono, że zamiar to zamiar i należy obserwować "okolice".
    > Jak już zamiar przeradza się w czyn, to kierunkowskaz

    Nie, Ty na poważnie... i to jest tragedia (polskich dróg, bo
    takich kierowców jest całkiem sporo).

    Skomentuj proszę:

    http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/dzial2.
    html
    +++
    Oddział 4
    Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu

    Art. 22. [...]
    [...]
    5. Kierujšcy pojazdem jest obowišzany zawczasu i wyraŸnie sygnalizować
    zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać
    sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
    ---

    Przecież sygnalizowanie "skręcam", "wyprzedzam" itede mija
    się z celem - już jest za późno, reszta kierujących z samego
    ruchu pojazdu widzi że skręcasz.

    pzdr, Gotfryd

  • 99. Data: 2012-08-09 23:55:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Aug 2012, DoQ wrote:

    > No jasne. Podobnie jak przyśpieszanie w trakcie wyprzedzania.

    Nie, nie podobnie.
    Brak odstępu to jest sytuacja "zastana".
    Przepis był już złamany a miejsca *już* nie było.
    W przypadku przyspieszania, wyprzedzający zostaje zaskoczony czymś,
    czego przed wyprzedzeniem nie mógł sprawdzić.

    > Wyprzedzany nie musi się stosować,

    Ale to tak nie działa.
    Jest winien niezostawienia miejsca, ale wyprzedzający był zobowiązany
    sprawdzić czy to miejsce jest.
    Skoro to wyprzedzający mógł *później* (niż wyprzedzany) poprzez
    zachowanie zgodne z przepisami zapobiec zagrożeniu, to w razie
    wypadku on byłby winien.
    Zauważ - dlatego przykład z przyspieszaniem podczas wyprzedzania
    jest zły. Bo wtedy wyprzedzany, jako mogący *później* naprawić
    ewentualny błąd wyprzedzającego, będzie winien wypadku.
    Inna konstrukcja prowadzi albo do sporej komplikacji przepisów,
    albo do absurdów.

    pzdr, Gotfryd

  • 100. Data: 2012-08-10 00:11:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Aug 2012, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Dlaczego usilnie robisz z siebie durnia?

    Kiedy Tom tylko usiłuje wyjaśnić, dlaczego z "zasad prawnych"
    wynika, że to ten kto OSTATNI mógł zapobiec wypadkowi poprzez
    zachowanie zgodne z prawem - a tego nie zrobił - będzie winien
    (ewentualnego) wypadku.
    Owszem, TIRman mógł złamać setkę przepisów.
    Różnych. Za każde z tych złamań może być mandat.
    Ale to co innego niż odpowiedzialność za wypadek.
    I w sumie fakt wcześniejszego niezapłacenia podatku
    oraz wcześniejszego niezostawienia odstępu dają
    prawnie mniej więcej podobny skutek - rzecz jasna,
    o ile nie da się udowodnić, że wyprzedzający
    przy zachowaniu nakazanych środków ostrożności
    (patrz niżej, leży i kwiczy) nie mógł ani przewidzieć
    ani sprawdzić, że przed wyprzedzanym nic nie jedzie.
    Przypomnę (AFAIR flejmy były) wypadki z udziałem
    motocyklistów/motorowerzystów, którzy jechali przed
    wyprzedzanym i zostali przeoczeni.

    I właśnie z powodu owych "zasad" m.in. przykład z przyspieszaniem
    przy wyprzedzaniu (rzucony do porównania z niezachowaniem
    odstępu) jest zdecydowanie zły; w takim przypadku zagrożenie
    powstaje (choćby tylko po części) *po* (choćby niedostatecznie
    prawidłowym) podjęciu decyzji o wyprzedzaniu przez
    wyprzedzającego, więc udział wyprzedzanego jest oczywisty.

    W przypadku braku odstępu przepis który IMO bezpośrednio
    wskazuje winnego, to słowa "szczególnej ostrożności".
    Dla wyprzedzającego.

    Sąd Najwyższy AFAIR dowodził, że przy "szczególnej", jak
    nie widać to albo trzeba odpuścić albo skorzystać z innych
    pomocy, "osób trzecich" nie wyłączając.

    Pretensje nie do mnie (bo nie jestem autorem tego
    przepisu :>), ale przyznam, że doskonale rozumiem dlaczego
    *tak* właśnie jest.
    Otóż z powodu tak oczekiwanej (niekiedy i przez niektórych)
    prostoty przepisów.
    A że przy okazji skutkuje to rozjazdem "chłopskiego rozumu"
    i skutków prawnych? - no cóż. Dura lex, sed lex.

    pzdr, Gotfryd