  • 11. Data: 2014-08-07 23:00:48
    Temat: Re: Piecyk Reflow T962A - i kolejne cuda Chińskiego przemysłu...
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Zrob to na efekty czekamy pewnie sa zainteresowani .

  • 12. Data: 2014-08-08 00:17:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Już kiedyś spotkałem się z tą techniką odliczania czasu, to dłuższe
    > tyyyyyk powinno korygować poprzednie szybsze tyk i globalnie powinno
    > być ok.

    Ja czytałem w jednej książce, że czas w piecyku najlepiej odliczać na
    zdrowaśki.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2014-08-08 02:40:53
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 07-08-2014 15:09, sundayman wrote:

    > ALMIT HM1-RMA
    >
    > Ale chyba jednak tu - przeczytaj mój post "reflow i gra w kulki".
    > W moim samoróbnym piecyku lutuje się dobrze - tą samą pastą.

    Według moich badań, przyczyną powstawania kulek jest wyparowanie
    topnika w czasie przed wystąpieniem właściwego lutowania.
    Jeżeli czas przebywania spoiwa na poziomie około 150°C jest
    zbyt długi, rzędu 3-5 minut, to topnik albo odparuje albo
    znacznie zmieni skład pozostawiając cięższe frakcje.
    Skróć czas liczony od startu do *końca* 150°C do maksimum 2 minut
    i powinno być dobrze.
    Możesz też odzwierciedlić *realny* profil temperatury ze swojego
    piecyka.

    Jaki dokładnie jest typ czujnika którym kontrolnie mierzysz temperaturę?
    K.

  • 14. Data: 2014-08-08 07:53:15
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Ja czytałem w jednej książce, że czas w piecyku najlepiej odliczać na
    > zdrowaśki.

    Ale ten jest chiński więc trochę jednak inaczej ;)

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2014-08-08 10:20:23
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-08-07 16:54, sundayman pisze:

    > Ha. Czytałem gdzieś, że delikatne kręcenie wentylatorem znacząco
    > poprawia równomierność temperatur. Oczywiście , to wymaga przeróbki.

    A bo tam jest tylko ten jeden wentylator co robi nadmuch z zewnątrz
    zimnego powietrza? No to nie dziwne, że jego regulacja może znacząco
    poprawić rezultaty.

    > Powiem tak - przypuszczam, że poprawiając profil z uwzględnieniem
    > "chińskiego czasu", jakość pewnie się zbliży do mojego diy piecyka.
    > Sprawdzę to wkrótce.

    Nie zdziwię się jak po poprawieniu sterowania wiatrakiem wszystko się
    poprawi.

> [...]
    >
    > * wentylator chłodzący musi startować delikatniej (w ogóle trzeba go
    > przez PWM sterować) - bo teraz na ucho jest tylko ON/OFF.
    > Jak lutowałem cienką PCB 0.5mm to mi się płytka przesunęła od podmuchu...
    >
    > * zrobić czujnik temperatury tak, żeby mierzył na poziomie PCB - czyli
    > albo dać na druciku, albo jakimś wyginanym ramieniu.
    >
    > * zrobić oświetlenie wnętrza - a najlepiej dać jakąś wbudowaną kamerkę
    > (tylko jak ją ochronić ??) - bo gówno widać, jak mawiają muchy.
    >
    > * powinna być możliwość ręcznego sterowania - czasem się to przydaje.

    To wszystko, co piszesz, ma sens. Jak w tej chwili jest mierzona
    temperatura? Bo na mojego czuja tu jest największy problem poza samym
    mieszaniem powietrza.

    > Czyli wykorzystać tylko sprzęt, poza sterownikiem MCU. Wtedy myślę może
    > być nawet całkiem do rzeczy.

    No, jak zrobisz dobry sterownik to może kupię :)
    A jak kładziesz pastę?

    Pozdrawiam

    DD

  • 16. Data: 2014-08-08 12:30:08
    Od: pawel2420 <z...@n...pl>

    > Ale czy sama wymiana kontrolera coś może pomóc? Bo to może być tylko
    > pułapka na oszczędnych ;)

    Ja umieszczam nad płytką delikatną siatkę z aluminium. Znacząco poprawia
    to równomierność rozkładu temperatury temperatury.
    Piecyk jest bardzo "wrażliwy" na wielkość płytek, miejsce ich ułożenia,
    czas jaki mija pomiędzy wyjęciem jednej płytki a włożeniem drugiej itp.
    Ogólnie uzyskanie powtarzalnego procesu wymaga wykonania wielu prób i
    różnych magicznych zabiegów.

    Paweł

  • 17. Data: 2014-08-09 02:41:58
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ja umieszczam nad płytką delikatną siatkę z aluminium. Znacząco poprawia
    > to równomierność rozkładu temperatury temperatury.

    o, to dobry pomysł.

> [...]
    > czas jaki mija pomiędzy wyjęciem jednej płytki a włożeniem drugiej itp.
    > Ogólnie uzyskanie powtarzalnego procesu wymaga wykonania wielu prób i

    No to chyba niestety przypadłość wszystkich piecyków, w których elementy
    grzejne służą do stworzenia "profilu" temperatury, czyli wszystkie poza
    "prawdziwymi" piecami, z pcb jadącą wzdłuż stref grzejnych...

  • 18. Data: 2014-08-09 02:44:06
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A bo tam jest tylko ten jeden wentylator co robi nadmuch z zewnątrz
    > zimnego powietrza? No to nie dziwne, że jego regulacja może znacząco
    > poprawić rezultaty.

    z tego co czytałem tak, ale jeszcze nie rozebrałem gada.

    > To wszystko, co piszesz, ma sens. Jak w tej chwili jest mierzona
    > temperatura? Bo na mojego czuja tu jest największy problem poza samym
    > mieszaniem powietrza.

    jakieś 15 mm nad PCB wisi termopara przymocowana na stałe w górnej
    części komory.

    > A jak kładziesz pastę?

    normalnie, przez szablon z płytkarni (znaczy blaszany) + zestaw kart
    kredytowych :)
    Niestety nie mam jeszcze drukarki szablonowej.

  • 19. Data: 2014-08-09 09:58:13
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-08-08 10:20, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > No, jak zrobisz dobry sterownik to może kupię :)

    Ktoś już na tym zarabia: Reflow Oven Controller T962A Upgrade
    http://www.estechnical.co.uk/reflow-controllers/t962
    a-reflow-oven-controller-upgrade
    :)

    --
    Michał

  • 20. Data: 2014-08-10 01:47:21
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ktoś już na tym zarabia: Reflow Oven Controller T962A Upgrade
    > http://www.estechnical.co.uk/reflow-controllers/t962
    a-reflow-oven-controller-upgrade

    taaa. widziałem. Ale wolę zrobić sam.
    Nawet nie z uwagi na cenę, bo mój czas cenniejszy.
    Ale jak zrobię sam, to będę pewien, że jest OK.