  • 61. Data: 2021-02-08 13:52:18
    Temat: Re: Piec EKCO.MN3 i M3
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > będziesz miał troszkę powyżej 1 - ale to i tak lepiej niż przy kotle
    > elektrycznym.
    >
    > Nie jestem też jakimś teoretykiem, w tym roku dopiero odłączyłem
    > Kospel 24kW (który był awaryjnie na sytuacje gdy nikogo nie było w
    > domu - ferie, święta itp.). Mam kocioł na drewno, mam też od grudnia
    > PC powietrzną 14kW. Ta pompa wychodzi mi taniej niż drewno kupowane
    > ostatnio po 180 PLN/mp (brzoza). Mam jeszcze w wiacie ponad 30mp
    > drewna (kupowałem zawsze na sezon do przodu) - czeka na arktyczne
    > mrozy - przy temp. jakie są obecnie, nie chce mi się pie..lić z tym

    Zgadza  się, ale tylko wtedy gdy się nie bierze pod uwagę wszystkich
    aspektów sprawy, czyli np tego ze prąd będzie z fotowoltaiki, a pompa
    ciepła kosztuje prawie tyle co cała instalacja fotowoltaiczna +
    piec/kocioł elektryczny.

    Też już prawie bylem zdecydowany na PC, teraz już nie jestem taki pewny.
    Ryzyko że braknie prądu z paneli istnieje także przy korzystaniu z PC,
    mniejsze bo mniejsze niż w wypadku pieca, ale istnieje, i to zdaje się
    wcale nie musi być arktycznych mrozów aby zabrakło prądu,..

    Ja jak wywalę kopciucha (piec węglowy) to alternatywą dla fotowoltaika +
    PC/piec pozostaje tylko kominek. Mam co prawda dostęp do darmowego
    drewna, ale kominek jako jedyne źródło ogrzewania domu to czysta fantasy.

  • 62. Data: 2021-02-08 13:53:16
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 07.02.2021 o 14:56, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > obszarze pojawi się kilku prosumentów. Kiedy inwertery zaczną walczyć
    > między sobą, aby móc wciskać energię w sieć. Później okazuje się, że
    > fotowoltaika nie gromadzi energii w sieci, a jest tylko
    > przewymiarowanym systemem typu off-grid do podgrzewania zasobnika CWU,
    > a zimą i tak trzeba kupić energię.
    >
    > Kosztowo duża instalacja fotowoltaiczna + kocioł elektryczny jest
    > porównywalna z instalacją składającej się z mniejszej instalacji
    > fotowoltaicznej i pompy ciepła. Tyle, że to drugie rozwiązanie daje
    > większe bezpieczeństwo jeżeli system on-grid nie wypali.

    To oczywiście jest możliwe,. Jednak zdaje się jest to jak na razie tylko
    taka możliwość.

    Duża nie duża, moje 7,2KW jest tylko trochę więcej niż instalacja
    znajomego, a on jak na razie mimo tego że ma PC to jest na sporym
    minusie. Przy wyborze instalacji z PC korzyść to praktycznie tylko
    trochę mniej paneli (bo pozostały osprzęt instalacji i tak trzeba będzie
    wziąć nad wymiarowy), a to nie rzutuje na cenę aż tak jak w przypadku PC
    vs piec/kocioł.

  • 63. Data: 2021-02-08 13:55:17
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Zamień kocioł na węgiel na kocioł na pellet. Od razu będziesz ekologiczny bo pellet
    to paliwo w pełni odnawialne i nie ma wpływu na efekt cieplarniany. Konstrukcja
    kotłów na pellet wyklucza możliwość kopcenia. Jeśli idzie o komfort obsługi to
    dwa,trzy razy w sezonie wyjmiesz z niego trochę nawozu pod kwiatki. Raz na tydzień
    dosypiesz do zasobnika paliwo. Jak dobrze kupisz pellet to kilowatogodzina wyjdzie
    poniżej dwudziestu groszy czyli ponad trzy razy taniej niż z prądu w jednej
    taryfie.jak byś miał kaprys to można kupić do postawienia w pokoju piece kominkowe na
    pellet z płaszczem wodnym.

    Sprawy EKO  nie są aż tak ważne, chodzi przede wszystkim o jak
    najmniejszą obsługę całego procesu ogrzewania chaty. Inny piec na
    konkretne paliwo niż mi nie daje, bo ten który mam to z generacji tych w
    których można palić wszystkim, węgiel, drewno, śmieci to dla niego wsio
    ryba. Teraz np palę brykietami a`la pellet które kupiłem w promocji.
    Jednak taki opał wymaga jeszcze więcej roboty i zachodu niż w przypadku
    węgla, gdzie jeden zasyp wystarcza nawet na kilka dni.

  • 64. Data: 2021-02-08 13:55:40
    Od: collie <c...@v...pl>

    W niedzielę, 7.02.2021 o 22:39, Zenek Kapelinder napisał:

    > Masz rację. Z koniem kopał się nie będę.

    No, nie tyle cię pokopał, co zaorał na amen ten koń, boś chciał się
    z nim merytorykować, miast od razu obrzucić go złamanymi chujami -
    jak to masz w zwyczaju - i twoje byłoby na wierzchu. Ale nie bój nic,
    stare starocerkiewnosłowiańskie przysłowie powiada, że nadzieja jest
    matką głupich, więc możesz mieć nadzieję, że z tej orki na bałuckim
    ugorze, na wiosnę wyrośnie nowy kogutek - już z piątą klepką. I tak
    nam na Usenecie dopomóż Bóg i Wszyscy Święci.

    --
    Bez kija i noża nie podchodź do bałuciorza
    (przysłowie łódzkie)

  • 65. Data: 2021-02-08 14:30:50
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 13:52 trybun <M...@j...cb> pisze:

> [...]
    > aspektów sprawy, czyli np tego ze prąd będzie z fotowoltaiki, a pompa
    > ciepła kosztuje prawie tyle co cała instalacja fotowoltaiczna +

    Ja za swoją Toshibę o mocy grzewczej 14kW zapłaciłem niecałe 16kPLN brutto.

    https://www.toshiba-klima.at/en/rav-outdoor-unit-pro
    duct-details/super-digital-inverter-R32.html

    PC zrobiona z RAV-GP1401AT8E (trzy fazy, R32, dwa wentylatory) + moduł
    wewnętrzny ze sterownikiem, wymiennik płytowy Swep.
    Na komplet - gwarancja, faktura. Pompa przystosowana do pracy przy -20 st.
    Grzeje wodę CWU do 60 st (w praktyce mam przy ustawieniach max ponad 70 st
    w zasobniku). Nie ma żadnych grzałek, przy -23 st (max tej zimy) na
    wyjściu wymiennika miałem przy max mocy 42st.
    Jest wiele firm, które robią takie PC - firmy specjalizujące się w klimach
    Mitsu, robią PC na jednostkach Mitsu, są firmy co robią PC na gree itd.
    Kupując taką pompę masz gwarancję, że dostaniesz części zamienne, będziesz
    miał zawsze dostępny serwis (w mojej jednostce wew. jest elektronika z
    innych urządzeń Toshiby).

    Przy Twoich zapotrzebowaniach na energię strzelam, że za taką PC zapłacisz
    poniżej 10k. Ja cały montaż instalacji PC i hydraulicznej robiłem sobie
    sam - ale w zależności od sytuacji lokalnej, zpłacisz za to dodatkowo
    2-5kPLN.
    Jedyny minus - zajmuje miejsce na zewnątrz, trzeba też uważać, aby nie
    przekroczyć normy na hałas do okien sąsiadów, nie zawsze gdzie jest ją
    postawić.

    TG

  • 66. Data: 2021-02-08 14:33:24
    Od: collie <c...@v...pl>

    W poniedziałek, 8.02.2021 o 13:52, trybun napisał:

    > Ja jak wywalę kopciucha (piec węglowy) to alternatywą dla fotowoltaika +
    > PC/piec pozostaje tylko kominek. Mam co prawda dostęp do darmowego
    > drewna, ale kominek jako jedyne źródło ogrzewania domu to czysta fantasy.

    Kiedyś oglądając domy do sprzedaży, natknąłem się na dom, gdzie było
    gazowe CO, ale w kotłowni stał też czyściutki kopciuch, podłączony
    dosyć skomplikowanym systemem rur do CO. Na moje pytanie, właściciel
    rzekł mi: "Strzeżonego Pan Bóg strzeże a proboszcz ma gospodynię na
    wszelki wypadek. Panie, a jak będzie wojna, a jak nam Rusek gaz zakręci,
    to co? Patrz pan, ja wtedy tylko zakręcam ten i ten kurek, a odkręcam
    ten i ten. I palę w piecu czym się da, i mam w domu ciepło". Mój
    budownik już taki przezorny nie był i kopciucha wywalił po powieszeniu
    na ścianie kotła gazowego - nad czym boleję, czytając komunikaty po
    wielkich ćwiczeń sztabowych Zima-20 - ale dobrze radzę: kopciucha nie
    wywalaj, tylko zrób mu alternatywne podłączenie do instalacji CO.
    Wojna idzie, Ruskie w cztery dni będą pod Warszawą...

  • 67. Data: 2021-02-08 15:07:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 8 lutego 2021 o 13:55:58 UTC+1 collie napisał(a):

> [...]
    > nam na Usenecie dopomóż Bóg i Wszyscy Święci.
    >

    > --
    > Bez kija i noża nie podchodź do bałuciorza
    Od obrzucania złamanymi chujami i chujami na kaczych łapach mam ciebie debilu.

  • 68. Data: 2021-02-08 18:24:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    sobota, 6 lutego 2021 o 12:07:29 UTC+1 trybun napisał(a):
    [...]
    >Pisząc o pompach ciepła do cwu oparłem się na pompach produkowanych
    >seryjnie w polskich fabrykach. Nie ma w takiej pompie dużo elementów.
    >Jest kilka. Jest sprężarka. Nie zbudowana od podstaw dla takiej
    >pompy ale wzięta z katalogu producenta sprężarek.
    >Taka kilowatowa nowa sprężarka dobrej marki to 600-1000 złotych.

    Nie za mala ?

    >Chłodnica zwana skraplaczem. Z karabinu trzeba do niej strzelc żeby
    >się zapsula. Zawór rozprężny to typowy element stosowany w
    >chłodnictwie. Płytowy wymiennik ciepła też do nieosiągalnych nie
    >należy. W wersji lajtowej za sterownik może robić termostat od
    >bojlera . O pompie wody zapomniałem. To typowa pompa wody do
    >centralnego ogrzewania.

    >Jak tyle elementów zgromadzić to można samemu pompę ciepła zbudować.
    >Nic gorsza nie będzie od fabrycznej.

    Ale czynnik da sie kupic, czy do samorobki nie ?

    >A jak ktoś potrzebuje więcej niż np cztery kilowaty to nie jedna
    >osmio kilowatowa a dwie po cztery.

    No, jest to jakis pomysl, moze nawet nieglupi, ale cena rosnie ..

    >Osiem może ktoś potrzebować przy dużych mrozach. A tak jak jest
    >dzisiaj opięka jedna pompa.
    >Wszystko może się popsuć.
    >Ale prawdopodobieństwo że jednocześnie popsują się dwa takie same
    >urządzenia jest niewielkie.

    Ale dwie kompletnie niezalezne pompy ciepla, czy np dwie sprezarki ?

    Bo przyczyna moze byc wspolna ... choc w zasadzie jaka - zabrudzenie
    czynnika w zamknietym obiegu ?
    Burza z piorunami ?

    J.

  • 69. Data: 2021-02-08 19:18:30
    Od: szod <b...@a...pl>

    > 8. Sąsiad też taka pompę chce sobie założyć bo można dostać na to dotacje.

    Sąsiad też chce robić pompę na piechotę? Bo na taką nie dostanie dotacji.

  • 70. Data: 2021-02-08 20:04:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 8 lutego 2021 o 19:18:33 UTC+1 szod napisał(a):
    > Sąsiad też chce robić pompę na piechotę? Bo na taką nie dostanie dotacji.

    Jego problem nie twój ani mój.