  • 1. Data: 2011-05-14 21:01:58
    Temat: Paski na ekranie - uszkodzona karta graficzna (?)
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Witam,

    Mam takie problem który pojawia się od 2 miesięcy na graficie Radeona 9700
    (kupiony w 2004) .
    Generalnie od tego czasu pojawiają się paski na ekranie monitora - kolorowe,
    pionowe przez całą długość ekranu bądź na kilkadziesiąt pikseli bądź jedno i
    drugie.
    Komputer pracuje dziennie ok. 12-16h. Na początku występowania tych pasków
    problem występował raz na tydzień po ok. 12-14h pracy, potem z każdym
    tygodniem problem się nasilał tak że w ostatnich 2-óch tygodniach paski
    występują każdego dnia po ok. 6-8h pracy. Od kilku dni jeszcze bardziej się
    nasiliło i występuje po 4-5h.

    Komp przez cały okres eksploatacji jest otwarty (obudowa) i od czasu do
    czasu go czyszczę od kurzu (w sumie sobie pomyślicie że myśle że to kurz ale
    w cale tak nie jest ale czasem wiadomo że brud w kompie sprawia elektronice
    problemy).

    2,5 roku temu padł na Radku wentylator więc założyłem większy 60 mm z
    zasilacza Tagana. Tak więc problemu z chłodzeniem nie ma - tym bardziej że
    jak wspomniałem obudowa jest otwarta.

    Jednakże dziwi mnie fakt że wspomniane paski nie pojawiają się od razu
    (zaraz po starcie BIOSu i starcie systemu) tylko po kilku godzinach pracy.

    Wiecie co może być konkretnie z tą kartą graficzną ? Raczej nie bawić się w
    naprawę tylko kupić coś "nowego" na AGPx8 (mam swoje typy ale to nie o tym
    wątek) ?
    Pozdr.

    --
    Bugatti

  • 2. Data: 2011-05-14 21:17:38
    Temat: Re: Paski na ekranie - uszkodzona karta graficzna (?)
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Bugatti" <s...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kolorowe,
    > pionowe przez całą długość ekranu bądź na kilkadziesiąt pikseli bądź jedno

    Spróbuj programowo zmnieszyć taktowanie GPU i pamięci i zobcz czy dalej
    będziesz miał artefakty. Miałem kiedyś takiego Radeona, że też z czasem
    artefakty się pojawiały, ale wgrałem do niego zmodyfikowany BIOS z obniżonym
    taktowaniem. :-)

  • 3. Data: 2011-05-14 22:11:36
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Użytkownik "nom" napisał w wiadomości:

> [...]
    > będziesz miał artefakty. Miałem kiedyś takiego Radeona, że też z czasem
    > artefakty się pojawiały, ale wgrałem do niego zmodyfikowany BIOS z

    Obniżyłem za pomocą RivyTunner'a (z zapamietaniem po ponownym uruchomieniu
    OSu) dla CPU i pamięci o 30 MHz.
    Opiszę efekty jutro po kilku (-nastu) godz. pracy.

    Pozdr.

    --
    Bugatti

  • 4. Data: 2011-05-14 23:30:46
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

    > 2,5 roku temu padł na Radku wentylator więc założyłem większy 60 mm z
    > zasilacza Tagana. Tak więc problemu z chłodzeniem nie ma - tym bardziej że
    > jak wspomniałem obudowa jest otwarta.

    A wymieniałeś sam wentylator, czy razem z radiatorem? Jeśli radiator jest
    przyklejony, klej mógł zwietrzeć i z jednolitej przewodzącej ciepło masy
    robi się wiele popękanych plam z dużą ilością powietrza.

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl

    http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

  • 5. Data: 2011-05-15 10:04:11
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Użytkownik "=Marcos=" napisał w wiadomości:

    > A wymieniałeś sam wentylator, czy razem z radiatorem? Jeśli radiator jest
    > przyklejony, klej mógł zwietrzeć i z jednolitej przewodzącej ciepło masy
    > robi się wiele popękanych plam z dużą ilością powietrza.

    "Radiator" jest z tworzywa i w dodatku mocno przyczepiony więc nie ściągałem
    bo bałem się że urwe zaczepy.
    Ale seryjny wentylator miał 30 - 35 mm a obecny ma 60 mm (i jest większej
    wysokości) więc dmucha większy strumień powietrza niż seryjny. W dodatku to
    było dawno a paski zrobiły się 2 miechy temu więc znacznie później od
    wymiany wentylatora.

    Podczas pracy dotykałem karty izolowanym "patykiem" i paski migotały (efekt
    się wzmagał) - zarówno przy dotykaniu kości pamięci jak i kondensatorów.
    Możliwe że powodując niewielki nacisk powodowało to niewielkie
    przemieszczenie karty a tym samym _np._ styki z agp nie łaczą albo równie
    może być coś innego.

    Narazie obniżyłem taktowanie i się zaobserwuje po kilkunastu godz. pracy.

    Pozdr.

    --
    Bugatti

  • 6. Data: 2011-05-15 12:19:05
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-05-14 23:01, Bugatti pisze:
> [...]
    > w cale tak nie jest ale czasem wiadomo że brud w kompie sprawia elektronice

    A może monitor rozkręć i odkurz w środku.
    Pamiętam jak mi się kiedys zepsuł monitor CRT i przed zawiezieniem go do
    reperacji został rozkręcony to tam były tumany kurzu, jakies pajęczyny,
    aż lampy nie było widać. Wszystko odkurzyłam odkurzaczem, potem
    wyczyściłam wilgotną szmatką, potem suchą. Przynajmniej potem w tym
    serwisie bardziej im się chciało naprawić ten monitor.

    --
    animka

  • 7. Data: 2011-05-16 04:15:25
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sun, 15 May 2011 12:04:11 +0200, Bugatti napisał(a):

    > "Radiator" jest z tworzywa i w dodatku mocno przyczepiony więc nie ściągałem
    > bo bałem się że urwe zaczepy.

    Hmm... Poczekaj moment, bo nie wiem, czy Cię dobrze zrozumiałem. Masz na
    myśli podobnego rodzaju zaczepy, jak na zdjęciach:
    - http://www.cooling.pl/image.php?image=551132&type=ma
    in (trochę logotyp
    sklepu przysłania :-/)
    -
    http://chlodzeniepc.pl/wp-content/uploads/2010/03/za
    lman-zm-nb32k-p_460266vb.png
    - http://img.toya.net.pl/recenzje/asus1.jpg
    - http://images.kbench.com:8080/kbench/article/2004_12
    /k26615p1n27.jpg

    Jeżeli nawet nie masz mocowania plastikowymi kołeczkami, a śrubami, to nie
    zmienia to faktu, że między samym radiatorem, a układem jest nałożona pasta
    lub klej termoprzewodzący. I zgodzę się tu z =Marcos=, że jest
    prawdopodobne, że nie jest on już "pierwszej świeżości" i nie odprowadza
    prawidłowo ciepła z GPU na radiator.

> [...]
    > wysokości) więc dmucha większy strumień powietrza niż seryjny. W dodatku to
    > było dawno a paski zrobiły się 2 miechy temu więc znacznie później od

    Mimo wszystko jedną z moich propozycji jest zdjęcie radiatora z GPU,
    oczyszczenie ze starej pasty / kleju termoprzewodzącego i ponowne założenie
    oczywiście po przesmarowaniu świeżą pastą.

    Kolejne rzeczy do sprawdzenia / zrobienia, to moim zdaniem:
    - wyłączenie komputera, przetarcie styków AGP spirytusem
    - sprawdzenie poprawności siedzenia karty w slocie
    - sprawdzenie innego kabla sygnałowego

    (ciach...)

    [ Flaszka wódki jest jak kobieta: przyciąga wzrok od pierwszego ]
    [ wejrzenia, a czy jest dobra, czy beznadziejna poznajesz dopiero rano. ]
    [ (znalezione w necie) ]

  • 8. Data: 2011-05-16 08:07:06
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    > "Radiator" jest z tworzywa

    ??

    > Ale seryjny wentylator miał 30 - 35 mm a obecny ma 60 mm (i jest większej
    > wysokości) więc dmucha większy strumień powietrza niż seryjny.

    Nie wiem jak to wygląda, ale może to jest błąd, ponieważ "powiększając"
    wentylator powodujesz, że większy wentylator najbardziej "wieje" już poza
    radiator
    karty (jak zrobisz doświadczenie to zauważysz, że przy takiej samej
    prędkości kątowej
    prędkość liniowa łopatek wentylatora jest największa na końcach i z tego
    wynika,
    że w środku wentylator prawie nie tłoczy powietrza). Dodatkowo siła
    dośrodkowa
    (niektórzy piszą odśrodkowa) powoduje że cząsteczki powietrza są "wypychane"
    nieco
    na zewnątrz co zwiększa efekt "niechłodzenia"

    Taki jest mój pogląd na rzecz i tego będę się trzymał.
    :)

    Artur(m)

  • 9. Data: 2011-05-22 21:44:56
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Witam,

    Obniżyłem o 50 Mhz i znacznie się polepszyło. Po kilku godzinach paski
    wyskakują ale gdy ruszę myszką to znikają.

    Pozdr.

    --
    Bugatti

  • 10. Data: 2011-05-23 07:31:53
    Od: Krzysiek <a...@a...pl>

> [...]
    > kolorowe,
    > pionowe przez całą długość ekranu bądź na kilkadziesiąt pikseli bądź

    a ja się dołączę, w marcu kupiłem nowy komputer z Gigabyte GeForce GTX
    460 OC2 1GB DDR5 PCI-E.

    Kilka razy zdarzyło mi się, że podczas uruchamiania Windowsa 7, gdy
    pojawiła się ta drobna animacja ładowania wyświetliły się poziome paski
    i windows nie wystartował. Po zrobieniu resetu przeważnie wszystko jest
    ok. Raz po zrobieniu jednego resetu na ekranie nic się nie pojawiło -
    monitor zwrócił komunikat że nie ma sygnału.
    Co to może być?

    --
    Krzysiek