  • 1. Data: 2010-06-09 06:51:42
    Temat: Panoramy - dlaczego są różnice w jasności
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Wczoraj zrobiłem swoją pierwszą panoramę. Aparat miałem ustawiony na Manual,
    wszystkie zdjęcia z tą samą przysłoną, czasem i ISO a po połączeniu zdjęcia
    wyszły z różnicami jasności. Może ktoś podpowie dlaczego?

  • 2. Data: 2010-06-09 07:14:38
    Temat: Re: Panoramy - dlaczego są różnice w jasności
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Agent pisze:
> [...]
    > Manual, wszystkie zdjęcia z tą samą przysłoną, czasem i ISO a po
    > połączeniu zdjęcia wyszły z różnicami jasności. Może ktoś podpowie

    Wpływ na to na pewno ma winietowanie obiektywu. Żeby zmniejszyć ten
    efekt, musisz robić szersze zakładki.

    Druga istotna sprawa, to oprogramowanie składające panoramę. Przekonałem
    się o tym, jak przesiadłem się z PhotoStich na moduł do tworzenia
    panoram w PSE 7.
    Pokaż panoramę, a jak chcesz zobaczyć, jaki efekt da PSE, to podeślij mi
    zdjęcia, z których ma być złożona panorama.

    Trzecia sprawa - jasność nieba i kadru nie jest jednorodna, więc będzie
    się ona zmieniać, chodzi tylko o to, żeby płynnie się zmieniała.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 3. Data: 2010-06-09 07:36:20
    Od: Remigiusz Zukowski <r...@g...com>

    Witam,

    > Aparat miałem ustawiony na Manual, wszystkie zdjęcia z tą samą
    > przysłoną, czasem i ISO a po połączeniu zdjęcia wyszły z różnicami
    > jasności. Może ktoś podpowie dlaczego?

    Też to zauważyłem lecz doszedłem do wniosku że mój aparat (Pentax K10D)
    naświetla z tolerancją 10-20%, tzn. aparat na statywie, scena statyczna,
    robię dwa zdjęcia bez ruszania aparatu w jak najkrótszym od siebie
    czasie, potem po wywołaniu z RAW-ów i odjęciu ich od siebie nie wychodzi
    zupełna czerń. Ale to żaden problem, przynajmniej dla Hugina którego
    używam do składania, doskonale potrafi on skorygowac ekspozycje, mało
    tego, odszedłem już od zasady żeby zdjęcia pod panoramę naświetlać na
    stałych ustawieniach na najjaśniejszy kadr i robię w trybie A, jak
    gdzieś jest ciemniej to się naświetli z dłuższym czasem, przy składaniu
    Hugin uwzględni ekspozycję i przy eksporcie do 16 bit jest z czego
    wyciągać w ciemnych obszarach.

    pozdrawiam

    Remigiusz

  • 4. Data: 2010-06-09 07:45:10
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Paweł W. napisał(a):
    > Trzecia sprawa - jasność nieba i kadru nie jest jednorodna, więc będzie
    > się ona zmieniać, chodzi tylko o to, żeby płynnie się zmieniała.

    Tu jeszcze problemem może być polar, który patrzy na każdym zdjęciu
    składowym pod innym kątem.

    --
    Mirek

  • 5. Data: 2010-06-09 08:20:18
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisał w wiadomości

    > Tu jeszcze problemem może być polar, który patrzy na każdym zdjęciu
    > składowym pod innym kątem.

    O to może być to - miałem założony.

  • 6. Data: 2010-06-09 08:24:25
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2010-06-09 08:51, Agent pisze:
> [...]
    > Manual, wszystkie zdjęcia z tą samą przysłoną, czasem i ISO a po
    > połączeniu zdjęcia wyszły z różnicami jasności. Może ktoś podpowie

    Jeśli aparat nie robi dodatkowej korekcji dynamiki (co ostatnio jest
    modne zwlaszcza dla cieni) to na rożnice jasności wpływ maja jeszcze:

    - winetowanie obiektywu (należy przymknąć przysłonę i wybrać optymalna
    ogniskową)

    - słońce powodujące utratę kontrastu obiektywu w zależności od kąta
    oświetlenia soczewek (należy używać osłony przeciwsłonecznej i unikać
    silnych kontrastów oświetlenia)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 7. Data: 2010-06-09 08:30:30
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Wpływ na to na pewno ma winietowanie obiektywu. Żeby zmniejszyć ten efekt,
    > musisz robić szersze zakładki.

    To chyba nie to - raczej robiłem dość małe zakładki

> [...]
    > Pokaż panoramę, a jak chcesz zobaczyć, jaki efekt da PSE, to podeślij mi
    > zdjęcia, z których ma być złożona panorama.

    http://www.przeklej.pl/plik/panorama-2-rar-0017bc5cc
    bq4

    > Trzecia sprawa - jasność nieba i kadru nie jest jednorodna, więc będzie
    > się ona zmieniać, chodzi tylko o to, żeby płynnie się zmieniała.

    no właśnie nie zmienia sie płynnie

  • 8. Data: 2010-06-09 08:32:16
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Mikołaj Tutak" <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com> napisał w
    wiadomości news:hunive$6fs$1@news.onet.pl...

    > Jeśli aparat nie robi dodatkowej korekcji dynamiki (co ostatnio jest modne
    > zwlaszcza dla cieni) to na rożnice jasności wpływ maja jeszcze:

    o to tez dobra podpowiedź bo miałem to włączone chociaz ta funkcja w RAW
    chyba nie ingeruje.

  • 9. Data: 2010-06-09 09:07:29
    Od: "twistedme" <t...@o...pl>

    Witaj,

    sciągnąłem pliki i u mnie na ptgui, bez zadnej ingerencji składa to tak:

    http://www.przeklej.pl/plik/img-0523-panorama-jpg-00
    17bf2pa03p

    więc to kwestia ustawień w programie składającym... Zostały tylko różnice w
    ostrości ale to już wina mydlanego, poza centrum kadru obiektywu.

    Pozdrawiam
    Przemek

  • 10. Data: 2010-06-09 09:28:27
    Od: Remigiusz Zukowski <r...@g...com>

    Witam,
    > http://www.przeklej.pl/plik/panorama-2-rar-0017bc5cc
    bq4

    Wrzuciłem do Hugina i z automatu panorama złożyła się "piknie",
    oczywiście po korekcji ekspozycji (min: 12.847 EV, max: 12.969 EV) i
    winietowania. Jednakże ostatnie trzy zdjęcia są na innej ogniskowej niż
    pierwsze cztery czego moim zdaniem nie powinno się robić.

    pozdrawiam

    Remigiusz