  • 11. Data: 2018-08-13 11:10:07
    Temat: Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BQB" napisał w wiadomości grup
    W dniu 13.08.2018 o 09:53, Marek pisze:
    > On Mon, 13 Aug 2018 07:18:39 +0200, Jacek Maciejewski
    > <j...@g...pl>

    >Mi też elektryk mówił, że przewodów elektrycznych, w których płynie
    >większy prąd nie powinno się lutować, przewód może się grzać i cyna
    >się rozpłynie.

    Zanim sie cyna rozplynie (olowiowa 180 C), to izolacja sie zwegli.

    Ale ... cyna ma dosc spory opor wlasciwy, i sie troche zastanawiam w
    kwestii lutowania.
    Bedzie sie ta cyna sporo mocniej grzala niz miedz.
    Ale tez ma dobre odprowadzenie ciepla :-)

    J.

  • 12. Data: 2018-08-13 11:22:04
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    używam wago (dzwigienkowych i złączek na drut - nie testowałęm jeszcze
    ich wersji mini) i mam zaufanie.

  • 13. Data: 2018-08-13 11:22:27
    Temat: PS. niezawodowo
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

  • 14. Data: 2018-08-13 12:49:18
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-08-13 o 10:47, BQB pisze:

    > Mi też elektryk mówił, że przewodów elektrycznych, w których płynie
    > większy prąd nie powinno się lutować, przewód może się grzać i cyna się
    > rozpłynie.

    Dwa lata temu silnik kosiarki elektrycznej u znajomego zaczął przerywać.
    Linka w zaciskach była lutowana - okazało się, że cyna wypłynęła. Silnik
    komutatorowy.

    Spotykałem się też z tym problemem też wcześniej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2018-08-13 13:25:44
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Ja jestem elektrykiem starej daty i sobie bym ich nie zastosował. Sobie
    > to bym polutował połączenia.

    Wago były badane i są OK. Przekonuje mnie powtarzalność styku. Złącze
    skręcane jest za każdym razem inne. Byle to były Wago a nie podróbki.

    https://elektrykadlakazdego.pl/zlaczki-elektryczne/

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1944671.html

  • 16. Data: 2018-08-13 14:50:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 13 Aug 2018 11:10:07 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale tez ma dobre odprowadzenie ciepla :-)

    Wniosek końcowy?

    --
    Marek

  • 17. Data: 2018-08-13 15:06:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale ... cyna ma dosc spory opor wlasciwy, i sie troche zastanawiam
    > kwestii lutowania.

    Zaciski śrubowe też nie są idealne. Miedź jest plastyczna i z czasem
    ugina się pod śrubą rozłażąc się na boki. Po roku od ostatniego
    dokręcania wszelkicj zacisków w rozdzielni wszystkie śruby mam znowu
    luźne. Najlepszy byłby zacisk sprężynowy.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2018-08-13 15:57:43
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 13 Aug 2018 15:06:50 +0200, Marek wrote:
    > Zaciski śrubowe też nie są idealne. Miedź jest plastyczna i z czasem
    > ugina się pod śrubą rozłażąc się na boki.

    Plastyczność miedzi to jedno, ale wibracje 50hz też nie pomagają.

    Mateusz

  • 19. Data: 2018-08-13 16:12:38
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.08.2018 um 11:10 schrieb J.F.:
    > Użytkownik "BQB"  napisał w wiadomości grup

    > Zanim sie cyna rozplynie (olowiowa 180 C), to izolacja sie zwegli.

    Cyna zaczyna "chodzić" od ok 100°C. No i jest to pozytywne sprzężenie
    zwrotne. Zwiększa się opór połączenia, przez co się ono więcej nagrzewa, ...

    A co się dzieje, jak się połączenie lutowane potraktuje zbyt wielkim
    prądem już kiedyś (parę lat temu) tu pisałem. Wlutowany NTC (ogranicznik
    prądu ładowania kondensatorów w falowniku 7.5kW). Falownik nagle
    przestał działać. Rozkręciłem drania, pomierzyłem napięcie na
    kondensatorze (ok. 2000uF, Uc ok. 350V) i nic. Znaczy napięcie 350V było
    po pewnym czasie, ale po chwili spadało do zera. Wziąłem falownik na
    kanał, wsio pooglądałem i nic nie znalazłem, za wyjątkiem srebrnego
    nalotu w obudowie. Drania pod mikroskop i koło wlutowanej nóżki NTC była
    dziura. Wyglądało jak fosa. Tylko drobne igiełki cyny się ostały, miały
    kilkadziesiąt kOhm. Cała cyna została "wypluta" przez impulsy prądu,
    stąd ten srebrny nalot wewnątrz obudowy. Wylutowałem drugą nogę NTC,
    założyłem nowy, ale nie wlutowywałem, tylko podłączyłem pod śruby M5,
    które i tam tak były, uprzednio montując odpowiednie złączki na NTC
    (zaciskowe). Falownik chodzi do dziś (to było 10 lat temu, tak na oko).
    Gdzieś mam jeszcze zdjęcie z mikroskopu tej wyplutej cyny. Zostawiłem
    dla potomności)

    Waldek

  • 20. Data: 2018-08-13 17:20:37
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    BQB wrote:

    > Mi też elektryk mówił, że przewodów elektrycznych, w których płynie
    > większy prąd nie powinno się lutować, przewód może się grzać i cyna się
    > rozpłynie.

    Cyna się rozpłynie w temperaturze 183. stopni, a w niej i tak
    Twoim zmartwieniem nie jest kapiący metal.

    Pozdrawiam, Piotr