  • 11. Data: 2010-06-09 23:36:06
    Temat: Re: PLIX2
    Od: obeer <s...@g...com>

    On Jun 9, 1:29 pm, Sławek Lipowski <s...@l...org> wrote:

    > Ok, ale rozumiem, że klienci podpięci wyłącznie do PLIX2 będą cały czas
    > widoczni dla klientów AC-X i odwrotnie (tak jak to wygląda obecnie w
    > przypadku AC-X i PLIX)?

    na pewno będą widoczni dla innych uczestników PLIXa, ale czy AC-Xa, to
    nie wiem.

    > Co polecacie w przypadku nowych klientów spoza Warszawy? Lepiej kupować
    > transmisję do LIM i tam się wpiąć do PLIX, czy obecnie korzystniej
    > byłoby wpiąć się w THP? Druga opcja wydaje się być rozsądniejsza np. dla
    > klientów, którzy są już uczestnikami AC-X.

    Zależy jaki masz cel - pamiętaj, że wszyscy od THP oczekują
    redundancji w stosunku do LIMu, a nie przejęcia roli LIMu.

    Standard, który się sprawdza u większości ISP podpinających się do
    PLIXa wygląda tak:
    - kupuje transmisję 1GE do LIMu
    - kolokuje sprzet w PLIX DC (switch kosztuje 150pln/mies czyli tyle co
    nic)
    - ma bezpłatny cabling w ramach PLIX DC więc podpina się do: a)
    dowolnego z dostępnych operatorów zagranicznych (wiadomo że w LIMie
    jest tani internet) b) do operatora IPTV c) do TP, d) do PLIXa, e) do
    dowolnego operatora od którego chcesz transmisję

    W takim przypadku nawet przy 100Mbps ruchu zaczyna się opłacać kupić
    transmisję do LIMu.

    W THP nie masz operatorów zagranicznych (jeszcze, może się to zmieni,
    ale nic mi o tym nie wiadomo na razie), nie masz TP, nie masz IPTV i
    do tego płacisz za cabling (jednorazowo lub miesięcznie). Biorąc pod
    uwagę, że dostawcy transmisji w większości przypadków nie są jeszcze
    obecni w THP a w LIMie są wszyscy, to jasno wynika z tego, że zanim
    THP nabierze podobnego znaczenia jak LIM, to trochę potrwa (nie mówię,
    że to się w ogóle nie zmieni, ale że to potrwa trochę czasu). Więc
    wybierz jakie rozwiązanie jest dla Ciebie najwygodniejsze.

    Dobrze by było, gdyby w obu miejscach byli wszyscy i można było
    dowolnie korzystać z dowolnego operatora, ale czeka wszystkich dużo
    pracy, żeby do tego doprowadzić.

    Sylwester

  • 12. Data: 2010-06-09 23:38:27
    Od: obeer <s...@g...com>

    On Jun 10, 1:36 am, obeer <s...@g...com> wrote:
    > Więc wybierz jakie rozwiązanie jest dla Ciebie najwygodniejsze.

    i jeszcze jedno: nikt nie broni Ci wstawić switcha do PLIX DC i THP na
    bazie naszej umowy na identycznych warunkach jak powyżej opisałem.
    Tak więc możesz zapiąć łącze od ATMANa do THP w swojego switcha,
    zamówić private vlan/y do połączenia z drugim switchem w PLIX DC i
    kupić co potrzebujesz w LIMie lub THP, co będzie Ci bardziej
    odpowiadać.

    Sylwester

  • 13. Data: 2010-06-10 19:35:55
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 10.06.2010 01:36, obeer pisze:

    > na pewno będą widoczni dla innych uczestników PLIXa, ale czy AC-Xa, to
    > nie wiem.

    A możemy się spodziewać jakiejś konkretnej informacji w tej sprawie
    jakoś w najbliższym czasie?

    > Zależy jaki masz cel - pamiętaj, że wszyscy od THP oczekują
    > redundancji w stosunku do LIMu, a nie przejęcia roli LIMu.

    Podpięcie ma dotyczyć dostawcy treści. Priorytetem jest dotarcie do
    polskich odbiorców. Jest już podłączenie do AC-X (w Łodzi z dostępem do
    Warszawskiego węzła), teraz chcielibyśmy podpiąć tego dostawcę treści do
    PLIXa tak, aby w możliwie dużym stopniu AC-X stanowił backup dla PLIXa i
    odwrotnie. Przy okazji ostatniego padu prądu w LIM mieliśmy problemy z
    AC-X dokładnie w momencie, gdy leżał PLIX. Zastanawiam się, na ile
    podpięcie w THP do PLIXa zminimalizowałoby straty, gdy sytuacja się
    powtórzy.

> [...]
    > jest tani internet) b) do operatora IPTV c) do TP, d) do PLIXa, e) do
    > dowolnego operatora od którego chcesz transmisję

    W chwili obecnej, tak jak pisałem wyżej, mamy trochę inne
    zapotrzebowanie, niż typowy ISP. Nie chcemy np. IPTV. TP by się
    przydało, ale może uda się podpiąć w Łodzi. Powinno być bezpieczniej.

> [...]
    > zamówić private vlan/y do połączenia z drugim switchem w PLIX DC i
    > kupić co potrzebujesz w LIMie lub THP, co będzie Ci bardziej

    Ciekawa koncepcja. Do przemyślenia. Dzięki.

    --
    Sławek Lipowski

  • 14. Data: 2010-06-11 08:16:21
    Od: darekw <d...@g...com>

    On 10 Cze, 21:35, Sławek Lipowski <s...@l...org> wrote:
> [...]

    Problem, który usiłujemy rozwiązać nie polega tylko na zapewnieniu
    fizycznej redundancji dla LIMu, który staje się mimowolnym czarnym
    charakterem po każdej awarii zasilania. Zagrożeniem jest obecna
    koncentracja zasobów bez zapewnienia równorzędnego backupu. Zauważcie,
    że nie ma znaczenia, czy awarii uległ PLIX, a AC-X przeżył, czy
    odwrotnie - PLIX działał, a w AC-X nie - i tak w przypadku awarii
    zasilania znacznie szybciej niż same węzły sypią się łącza klientów
    tych węzłów i po krótkim czasie Internet w PL się sypie.

    To co chcemy osiągnąć w Telehouse.Poland to powstanie drugiego obiektu
    gromadzącego zarówno łącza wielu operatorów jak i IXy, ale też
    przekonać operatorów, że jeden IX to za mało. Jeśli będą mieli łącza
    do LIM i do THP to będą zabezpieczeni przed awariami związanymi z
    konkretną lokalizacją (bez różnicy, czy korzystają z PLIX+PLIX2, AC-X
    LIM i AC-X czy PLIX+AC-X).

    THP pozwala każdemu operatorowi na bezpłatne wprowadzenie kabli
    światłowodowych, a na czas potrzebny do ich budowy [uwaga, ogłoszenie
    reklamowe] proponujemy wykorzystać istniejące zasoby ATMANa
    (światłowody lub transmisję).

    Pozdrowienia, Darek

  • 15. Data: 2010-06-11 08:34:26
    Od: darekw <d...@g...com>

    > On 11 Cze, 10:16, darekw <d...@g...com> wrote

    drobne wyjaśnienie, by nie wprowadzać nikogo w błąd: powyższa
    wypowiedź nie reprezentuje stanowiska PLIXa, a Telehouse.Poland, czyli
    ATM
    pozdrowienia, darek wichniewicz

  • 16. Data: 2010-06-11 09:46:19
    Od: obeer <s...@g...com>

    On 11 Cze, 10:34, darekw <d...@g...com> wrote:

    > drobne wyjaśnienie, by nie wprowadzać nikogo w błąd: powyższa
    > wypowiedź nie reprezentuje stanowiska PLIXa, a Telehouse.Poland, czyli
    > ATM
    > pozdrowienia, darek wichniewicz

    Nasze stanowisko jest takie, że tak samo jak THP chcemy żeby awaria
    jednego punktu nie powodowała moich wystąpień w TVNie i tłumaczenia
    wszystkim dookoła czemu są problemy z dostępem do banków
    internetowych ;-P

    Po to nasza współpraca z THP - jeśli do THP kiedyś wszyscy operatorzy
    będą wchodzić ze swoimi sieciami i tak samo traktować THP jak LIM, to
    tylko dla wszystkich lepiej :-)

    Sylwester

  • 17. Data: 2010-06-30 09:34:21
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 09.06.2010 10:45, obeer pisze:
    > On Jun 8, 9:39 pm, Łukasz Jagiełło<L...@p...in.heaven> wrote:
    > (...)
    > O uruchomieniu PLIX2 w THP poinformujemy na dniach - w chwili obecnej
    > cały czas dogrywamy kwestie formalne.
    >
    > Sylwester

    Jak idzie dogrywanie kwestii formalnych?

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org