  • 1. Data: 2012-05-23 19:10:19
    Temat: PCB
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    Już dawno nikt nie poruszał, więc powiedzmy, że ja wrócę do tego
    pasjonującego tematu :)

    Potrzebuję sobie zamówić jakieś 50 dcm2 płytek.Takie, głównie koło
    1dcm2/szt., 2 warstwy, w 80% SMD. Oczywiście metalizacja, opis itp. Taki
    średni standard, ale mam obudowy typu TSOP, więc umiarkowanie
    precyzyjnie bym chciał. Montaż ręczny jak na razie.

    Jak dotąd robiłem w prototypy.com. Niby wszystko OK, nawet nie najgorzej
    chyba. Jedyne, co mnie się leciutko nie podobało, to warstwa HAL taka
    jakby mało równa na padach , co przy obudowach TSOP to już trochę robi
    wrażenie nienajlepsze. Ale może się czepiam. Pewnie złocona byłaby
    lepsza, ale nie ten budżet :)
    Może chemiczne cynowanie jest równiejsze, ale nie chcę, bo się boję że
    będzie walka z lutowaniem.

    No tak sobie myślę, może wartało by gdzieś indziej spróbować ?
    Żeby było lepiej a może i taniej ? I żeby termin był przewidywalny,
    bo w prototypy.com to działa bez zarzutu akurat.

    Kogo by tu wziąć na celownik ?

  • 2. Data: 2012-05-23 20:30:41
    Temat: Re: PCB
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 23/05/2012 18:10, sundayman wrote:
> [...]
    > chyba. Jedyne, co mnie się leciutko nie podobało, to warstwa HAL taka
    > jakby mało równa na padach , co przy obudowach TSOP to już trochę robi

    HASL - tego ktos jeszcze uzywa?

    > Ale może się czepiam. Pewnie złocona byłaby
    > lepsza, ale nie ten budżet :)

    Dlaczego? Zlota tam jest tyle ze na cene nie wplywa.

    > Może chemiczne cynowanie jest równiejsze, ale nie chcę, bo się boję że
    > będzie walka z lutowaniem.

    Chemiczne cynowanie - nie znam. Srebro jest OK, ale albo trzeba szybko
    polutowac albo pakowac prozniowo.

    > No tak sobie myślę, może wartało by gdzieś indziej spróbować ?

    pcbcart, eurocircuits, jak plytka 'rzadka' i dwustronna to moze Olimex?

    Od nich wszystkich laminat przychodzi z kawalkami miedzi pod zielona
    farba, dziurkowany i z kawalkami zlota tu i owdzie ;-)

    --
    Jerry1111

  • 3. Data: 2012-05-23 23:08:28
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2012-05-23 19:10, sundayman pisze:

    > No tak sobie myślę, może wartało by gdzieś indziej spróbować ?
    > Żeby było lepiej a może i taniej ? I żeby termin był przewidywalny,
    > bo w prototypy.com to działa bez zarzutu akurat.

    Prototypy wcale nie są tanie. Mają ceny porównywalne, albo i wyższe np.
    od Technoservice (opcja TSka), a jakość wykonania i możliwości
    technologiczne duuużo gorsze.

    Tanio i akceptowalnie jest np. w Gamie lub Merkarze (ale w tym ostatnim
    o dotrzymywaniu terminów nie ma mowy;).

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 4. Data: 2012-05-24 00:43:10
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Dlaczego? Zlota tam jest tyle ze na cene nie wplywa.

    No, w prototypy.com to wpływa i to bardzo :)
    Z 90 zł/dcm robi się 190zł / dcm.

    > pcbcart, eurocircuits, jak plytka 'rzadka' i dwustronna to moze Olimex?

    Płytka średnio gęsta myślę. Elementy głównie 1206 ( z pasywne znaczy ).

  • 5. Data: 2012-05-24 00:46:27
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Prototypy wcale nie są tanie. Mają ceny porównywalne, albo i wyższe np.
    > od Technoservice (opcja TSka), a jakość wykonania i możliwości
    > technologiczne duuużo gorsze.

    Technoservice ma jakiś kalkulator online ?

    > Tanio i akceptowalnie jest np. w Gamie lub Merkarze (ale w tym ostatnim
    > o dotrzymywaniu terminów nie ma mowy;).

    No niestety, termin to podstawa...

  • 6. Data: 2012-05-24 01:02:11
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 05/23/2012 01:10 PM, sundayman wrote:
> [...]
    > Żeby było lepiej a może i taniej ? I żeby termin był przewidywalny,
    > bo w prototypy.com to działa bez zarzutu akurat.

    Seeed Studio albo ITead Studio. Zamawiałem w obydwu i poza długim czasem
    dostarczenia przez pocztę nie mam na co narzekać. Same płytki robią w
    ciągu kilku dni, wykończenie albo HASL albo złocone.
    Cenowo wychodzi całkiem znośnie: 10 szt płytki 10cm x 10 cm i HASL
    kosztuje w Seeed $25. Złocone są o $15 droższe.
    Niestety przesyłka kurierska do PL jest dość droga, więc jeśli zależy Ci
    na niskich kosztach, będziesz musiał uzbroić się w cierpliwość.

    pzdr.
    j.

  • 7. Data: 2012-05-24 01:17:49
    Od: Meloman <-...@-...pl>

    To ja się podepnę z pytaniem. Jakiś czas temu zamawiałem płytki w
    SOFTCOMie. Wykonanie lux poza jednym szczegółem, którego nie byłem
    świadom. Płytki zostały pokryte złotem i ku mojemu zaskoczeniu ręczny
    montaż SMD był *dużo* trudniejszy niż w przypadku analogicznych płytek
    cynowanych - po prostu mordęga. Okazało się, że to było złocenie
    dedykowane pod montaż automatyczny i do ręcznego powinien być inny typ
    złocenia.

    Czy mógłby któryś z Kolegów rozszerzyć temat? W jaki sposób
    wyspecyfikować złocenie odpowiednie do montażu ręcznego? A może dać
    sobie z tym spokój i zamówić płytki cynowane?

    Pozdrawiam,
    Meloman

  • 8. Data: 2012-05-24 07:17:04
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2012-05-24 00:46, sundayman pisze:

    > Technoservice ma jakiś kalkulator online ?

    Tak, z menu u góry: Złóż zamówienie -> Zamów ofertę specjalną TSka

    > No niestety, termin to podstawa...

    W Merkarze trzeba po prostu dzwonić i się przypominać, wtedy dotrzymują.
    :) Są zamówienia/projekty, gdzie termin produkcji PCB nie jest krytyczny...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 9. Data: 2012-05-24 09:25:45
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2012-05-23 23:08, Dykus pisze:
> [...]
    > technologiczne duuużo gorsze.
    >
    > Tanio i akceptowalnie jest np. w Gamie lub Merkarze (ale w tym ostatnim

    Gama to drukowane.pl? Jeśli tak to jakość słaba. Nadają się co najwyżej
    do prototypów lutowanych ręcznie. Soldermaskę kładą na cynę, krzywo
    przycinają płytki, czasem ścieżki im się "rozlewają" i takie kwiatki
    wysyłają do klienta.

    Ja na razie robię płytki w Faldruku. Jakość akceptowalna (tzn. jak na
    razie bez wpadek). Nie miałem do tej pory problemu z terminami.
    Złocenie, testy elektryczne, szablony do pasty, klisze zlecają firmom
    zewnętrznym.

  • 10. Data: 2012-05-24 11:51:27
    Od: " nenik" <n...@g...pl>

    > Czy mógłby któryś z Kolegów rozszerzyć temat? W jaki sposób
    > wyspecyfikować złocenie odpowiednie do montażu ręcznego? A może dać
    > sobie z tym spokój i zamówić płytki cynowane?

    Nie ma takiego podzialu, nie ma lepszej powloki pod wzgledem zwilzania niz
    SnPb. Jest za to stara wyeksploatowana kapiel i cena zlota.
    Zloto zlotu nierowne, w skrajnych przypadkach <0,1% zlecen, zloto odpada po
    dotknieciu pada grotem , w <0,1% zlecen sa problemy z jakimkolwiek pokryciem
    zloconego pada lutowiem. Wyciagajac srednia to zloto jest troche gorsze do
    lutowania niz SnPb, ale bywa roznie. Np. Au wykonczone na blysk zwilza sie
    "prawie" idealnie, "prawie" zadnej roznicy w porownaniu z SnPb.

    Tam gdzie nie ma parcia na trwalosc jest chinszczyzna, producenci ktorzy daja
    gwarancje 3 czy 5 lat nie zamawiaja w chinach bo nieoplacalne.
    Tzn. zamawiaja ale szybciej rezygnuja niz sie decyduja na takie obwody.
    Sprzezenie zwrotne zaczyna dzialac :) U jednych juz w czasie testow, u innych
    po roku. Jak produkt koncowy jest z roczna gwarancja to raczej bym polecil
    chinskie.