  • 21. Data: 2010-08-17 15:03:39
    Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
    Od: PaPi <...@...3>

    > powiedzmy sobie szczerze ze GTC to koncesje dostalo, ale robic im sie
    > nie chcialo. Dopiero jak zobaczyli przyszly zysk po reformach systemu,
    > to nagle im zaczelo zalezec.

    A cos na temat ? Bo sprawa nie dotyczy roku 1997 ale 2007...

    > Akurat jesli o to chodzi to bardzo dobrze ze Polaczek chcial odebrac,
    > szkoda ze sie kiepsko przygotowal.

    Dlaczego dobrze ?

    > Tyle informacji z popularnych zrodel - jesli ktos zna szczegoly to
    > niech sie podzieli.

    Ja znam :

    http://www.portalmorski.pl/To-Panstwo-zaplaca-za-ode
    branie-koncesji-na-budowe-autostradyo9a5012wszystkie

    "Kilometr autostrady A-1 według resortu transportu będzie kosztował 5,
    najwyżej 6 mln euro. Cała trasa do granicy czeskiej ma zostać ukończona
    w 2010 roku."
    "GTC swój odcinek z Gdańska do Torunia wyceniło na 7,5 mln euro za
    kilometr. Dla resortu skarbu to za dużo, więc odebrano konsorcjum
    koncesję na budowę i eksploatację trasy. "

    I jak to sie skonczylo :

    http://torun.gazeta.pl/torun/1,79568,4544278.html

  • 22. Data: 2010-08-17 15:04:51
    Od: PaPi <...@...3>

    > To potwierdza moje przekonanie, że ten kraj to dno.

    To wyprowadz sie z niego.
    Do Holandii np. Tam masz darmowe autostrady i ... 1500 euro rocznie
    podatku drogowego od sredniej klasy osobowki.
    To ~ tyle co warte Twoje wszystkie zabytki.

  • 23. Data: 2010-08-17 15:07:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2010 13:04:08 +0200, PaPi wrote:

    >Zastanow sie na kogo oddales wczesniej glos i napisz mu co myslisz np. o
    >drozszej o polowie i trwajacej o 2 lata dluzej budowie odcinka A1 -
    >Grudziadz - Torun.

    To ta prywatna GTC ? Ona ma historie siegajaca 14 lat, jak sam
    podajesz.

    J.

  • 24. Data: 2010-08-17 15:12:14
    Od: PaPi <...@...3>

    > To ta prywatna GTC ? Ona ma historie siegajaca 14 lat, jak sam
    > podajesz.

    Nie. To PiSowski minister Jerzy Polaczek.
    Zerwal koncesje na budowe A1 z GTC, po czym... przegral w sadzie co
    opoznilo inwestycje o 2 lata i sprawilo ze byla drozsza o okolo 1.5 mln
    euro na kilometrze.
    Aha - dalej buduje A1 z Grudziadza do Torunia GTC, zas pan minister
    wypowiada sie jako "ekspert" w TV.
    W krajach o ugruntowanej demokracji po takim numerze pan minister by sie
    do konca zycia nie wyplacil.

  • 25. Data: 2010-08-17 15:40:20
    Od: krzysiek82 <o...@c...pl>

    PaPi pisze:
    > To wyprowadz sie z niego.

    jak ja kocham takie wypowiedzi na poziomie szkoły podstawowej albo nawet
    przedszkola

    > Do Holandii np. Tam masz darmowe autostrady i ... 1500 euro rocznie
    > podatku drogowego od sredniej klasy osobowki.

    porównaj dochody w tym syfie i w Holandii zrozumiesz co mam na myśli.

    > To ~ tyle co warte Twoje wszystkie zabytki.

    biedactwo.

    --
    krzysiek82

  • 26. Data: 2010-08-17 16:00:31
    Od: PaPi <...@...3>

    > porównaj dochody w tym syfie i w Holandii zrozumiesz co mam na myśli.

    Dlaczego mam porownywac dochody ?
    Chcesz jezdzic drogami o europejskim standardzie, wykonanymi z dobrych
    materialow to jakim cudem moga one kosztowac mniej niz w Holandii czy
    Niemczech ?
    Dlaczego zatem jako kryterium odplatnosci takiej czy innej za drogi mam
    przyjmowac dochody jej potencjalnych uzytkownikow ?
    Rownie dobrze moglbys zakladac, ze mercedes klasy S powinien kosztowac w
    Polsce 1/3-1/2 tego co w Niemczech bo srednia placa w Polsce to 1/3-1/2
    placy w Niemczech.

  • 27. Data: 2010-08-17 16:17:18
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2010 15:12:14 +0200, PaPi wrote:
    >Nie. To PiSowski minister Jerzy Polaczek.
    >Zerwal koncesje na budowe A1 z GTC, po czym... przegral w sadzie co
    >opoznilo inwestycje o 2 lata i sprawilo ze byla drozsza o okolo 1.5 mln
    >euro na kilometrze.

    Czekaj czekaj, moge sie mylic, ale o ile pamietam to wygladalo jakos
    tak, sprostuj w miare potrzeby:
    - dawno dawno temu, w poprzednim wieku, autostrad sie narodowi
    zachcialo, a kiesa byla pusta. Wiec Pawlak z SLD wymyslil prywatne
    autostrady, i w tym momencie w zasadzie sie zdecydowalismy na model
    wlosko-francuski, platnosc na bramkach, i nie bedzie zadnych tanich
    rocznych winietek.

    -konkursy rozpisano, wielkiego zainteresowania nie bylo, ale [kawalki]
    A2 i A1 udalo sie wykoncesjonowac. No i udalo sie wydzierzawic A4
    Katowice-Krakow - tu zdaje sie zainteresowanie na zysk na panstwowym
    majatku bylo wieksze. Rok byl 1997.

    -co by zlego o Kulczyku nie mowic - wzial sie do roboty i pierwszy
    kawalek skonczyl jeszcze w 2003r. Postawil bramki i bral oplaty.

    -GTC swoich A1 nawet nie zaczela. Nie wiem dlaczego - ale mysle ze z
    braku wizji zysku.

    -w miedzyczasie rzad sie pare razy zmienil, pojawil sie i Marek Pol ze
    swoja wizja winiet na nieistniejace jeszce autostrady.

    -A4 sie budowala od nowa za panstwowe pieniadze .. i calkiem niedrogo

    -w okolicach roku 2004 wizja finansowania byla wiec ciagle dosc
    otwarta, mielismy az jeden i cwierc prywatnej autostrady - cwierc to
    licze A4 Staleksportu - oni chyba dziela sie przychodem z panstwem to
    i latwiej o negocjacje.
    Np. cala reszta A4 miala byc tez obramkowana, a nie jest do dzisiaj.

    -ujawnil sie unijny przepis ze panstwo nie moze wymagac oplat od
    ciezarowek w tranzycie za drogi i dodatkowo za autostrady.
    Panstwo moglo zmienic model, albo zrezygnowac z oplat tranzytowych.
    Niemal calkowicie, bo z innych autostrad tylko A4 mielismy.

    -Panstwo dogadalo sie z Kulczykiem, zaplaca za przejazd ciezarowek.
    winieta na dobe kosztuje 38zl, z czego panstwo wyplaci AW cos 130zl
    za przejazd, swietny interes :-)
    Cos nawet pisali ze w KFD brakuje pieniedzy na wyplaty :-)

    -i gdzies w tym momencie GTC sie obudzilo, ze oni tez maja koncesje.

    >Aha - dalej buduje A1 z Grudziadza do Torunia GTC, zas pan minister
    >wypowiada sie jako "ekspert" w TV.
    >W krajach o ugruntowanej demokracji po takim numerze pan minister by sie
    >do konca zycia nie wyplacil.

    Nie bardzo - kodeks pracy ogranicza odpowiedzialnosc do trzech pensji,
    za granica chyba tez. I nie wiadomo jak to by z ta demokracja wyszlo -
    tam tez przegrywaja procesy i rzadza dalej.
    Mowiac szczerze to uwazam ze ten ruch byl w dobra strone. Skorzystac z
    nieruchawosci GTC i zabrac im koncesje. Tylko trzeba bylo staranniej
    wykonac - zeby nie przegrac w sadzie.

    Czy to moze o inny odcinek chodzi ? Bo w miedzyczasie chyba zamowiono
    kolejne, tylko ponoc w innym ukladzie - sama budowa, panstwo bedzie w
    ratach splacalo.

    J.

  • 28. Data: 2010-08-17 16:25:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2010 16:00:31 +0200, PaPi wrote:

> [...]
    >Niemczech ?
    >Dlaczego zatem jako kryterium odplatnosci

    Ale to nie oplata za autostrade, tylko podatek :-)

    Przecietnego Holendra mniej uwiera, powiedzmy jak 1500zl rocznie.
    No - wiecej to niz roczna winietka austradowa w Czechach, Austri czy
    Szwajcarii - choc te kraje podatek drogowy chyba tez maja.

    No i jeszcze spojrz na nasze winiety dla ciezarowek - jesli duzy
    autobus placi 1200zl rocznie, to ja poprosze sprawiedliwie - gora 300,
    albo nawet 120, bo to autobus ponad 12t ...

    J.

  • 29. Data: 2010-08-17 16:47:42
    Od: PaPi <...@...3>

    > Czekaj czekaj, moge sie mylic, ale o ile pamietam to wygladalo jakos
    > tak, sprostuj w miare potrzeby:
    > - dawno dawno temu, w poprzednim wieku, autostrad sie narodowi
    > zachcialo, a kiesa byla pusta. Wiec Pawlak z SLD

    To juz nie Buzek ?
    A moze jakostak SLD bardziej, bo Pawlak to g. mial do powiedzenia w temacie.

    > wymyslil prywatne
    > autostrady, i w tym momencie w zasadzie sie zdecydowalismy na model
    > wlosko-francuski, platnosc na bramkach, i nie bedzie zadnych tanich
    > rocznych winietek.

    Nie bylo mowy o sposobie platnosci za autostrady jedynie o tym, ze beda
    one prywatne.

    > -konkursy rozpisano, wielkiego zainteresowania nie bylo, ale [kawalki]
    > A2 i A1 udalo sie wykoncesjonowac.

    Alez zainteresowanie bylo. Tyle tylko, ze Ministerstwo Transportu
    sporzadzilo FALSZYWA prognoze ruchu, na podstawie ktorej wynikalo ze
    autostrady zwroca sie w ~ 15 lat.
    Jak przyszlo co to czego okazalo sie, ze rzetelnie sporzadzone prognozy
    nie zapewnia rentownosci w calym okresie koncesjonowania - czyli w ciagu
    30 lat.
    Dlatego przez kilka lat zupelnie nic sie nie dzialo w Polsce w sprawie
    wywiazywanie sie z koncesji.

    > -i gdzies w tym momencie GTC sie obudzilo, ze oni tez maja koncesje.

    I ? Gdzie tutaj naruszenie prawa ?

    > Mowiac szczerze to uwazam ze ten ruch byl w dobra strone. Skorzystac z
    > nieruchawosci GTC i zabrac im koncesje. Tylko trzeba bylo staranniej
    > wykonac - zeby nie przegrac w sadzie.

    Na jakiej podstawie zabrac ta koncesje ?
    Wydane w 1997r. dokumenty nie okreslaly terminu oddania autostrad.
    Poza tym, sprawa nie dotyczy opieszalosci w realizacji ile ceny. Calosc
    dziala sie w 2006 i 2007 roku gdy GTC konczylo budowe odcinka Tczew -
    Nowe Marzy (Grudziadz) a przygotowywalo sie - tj. zlecilo opracowanie
    dokumentacji na budowe odcinka Grudziadz - Torun.
    To o jakiej opieszalosci mowa ?

  • 30. Data: 2010-08-17 17:02:34
    Od: PaPi <...@...3>

    > Ale to nie oplata za autostrade, tylko podatek :-)

    Ale podatek wydawany na jakis cel - jesli mowa o podatku drogowym.

    > Przecietnego Holendra mniej uwiera, powiedzmy jak 1500zl rocznie.

    1500 euro rocznie.
    Jakie to ma znaczenie czy go uwiera czy nie.
    Jak ktos chce jezdzic po drogach o jaksci drog holenderskich jakim cudem
    moze placic za nie czy to w podatku czy przy bramce mniej niz w tejze
    Holandii ?

    > No i jeszcze spojrz na nasze winiety dla ciezarowek - jesli duzy
    > autobus placi 1200zl rocznie, to ja poprosze sprawiedliwie - gora 300,
    > albo nawet 120, bo to autobus ponad 12t ...

    IMVHO winiety dla ciezarowek sa w Polsce o wiele, wiele za niskie.
    Przy projektowaniu nawierzchni drogowych w ogole nie bierze sie pod
    uwage ruchu samochodow osobowych.
    Stad oplaty wraz z wrostem oddzialywania na nawierzchnie powinny
    drastycznie byc zwiekszane - chocby zgodnie ze starym drogowym wzorem
    czwartej potegi.
    Czyli oplata podstawowa x (ciezar ^4) = winieta.
    Byloby i logicznie i sprawiedliwie.