-
21. Data: 2010-08-17 15:03:39
Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
Od: PaPi <...@...3>
> powiedzmy sobie szczerze ze GTC to koncesje dostalo, ale robic im sie
> nie chcialo. Dopiero jak zobaczyli przyszly zysk po reformach systemu,
> to nagle im zaczelo zalezec.
A cos na temat ? Bo sprawa nie dotyczy roku 1997 ale 2007...
> Akurat jesli o to chodzi to bardzo dobrze ze Polaczek chcial odebrac,
> szkoda ze sie kiepsko przygotowal.
Dlaczego dobrze ?
> Tyle informacji z popularnych zrodel - jesli ktos zna szczegoly to
> niech sie podzieli.
Ja znam :
http://www.portalmorski.pl/To-Panstwo-zaplaca-za-ode
branie-koncesji-na-budowe-autostradyo9a5012wszystkie
"Kilometr autostrady A-1 według resortu transportu będzie kosztował 5,
najwyżej 6 mln euro. Cała trasa do granicy czeskiej ma zostać ukończona
w 2010 roku."
"GTC swój odcinek z Gdańska do Torunia wyceniło na 7,5 mln euro za
kilometr. Dla resortu skarbu to za dużo, więc odebrano konsorcjum
koncesję na budowę i eksploatację trasy. "
I jak to sie skonczylo :
http://torun.gazeta.pl/torun/1,79568,4544278.html
-
22. Data: 2010-08-17 15:04:51
Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
Od: PaPi <...@...3>
>> "ten kraj powiadam jest chory,
>> wladaja nim potwory"
>
> To potwierdza moje przekonanie, że ten kraj to dno.
To wyprowadz sie z niego.
Do Holandii np. Tam masz darmowe autostrady i ... 1500 euro rocznie
podatku drogowego od sredniej klasy osobowki.
To ~ tyle co warte Twoje wszystkie zabytki.
-
23. Data: 2010-08-17 15:07:37
Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 17 Aug 2010 13:04:08 +0200, PaPi wrote:
>> Zastanow sie na kogo oddales ostatnio glos i napisz mu co o tym
>> myslisz :-P
>
>Zastanow sie na kogo oddales wczesniej glos i napisz mu co myslisz np. o
>drozszej o polowie i trwajacej o 2 lata dluzej budowie odcinka A1 -
>Grudziadz - Torun.
To ta prywatna GTC ? Ona ma historie siegajaca 14 lat, jak sam
podajesz.
J.
-
24. Data: 2010-08-17 15:12:14
Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
Od: PaPi <...@...3>
>>> Zastanow sie na kogo oddales ostatnio glos i napisz mu co o tym
>>> myslisz :-P
>>
>> Zastanow sie na kogo oddales wczesniej glos i napisz mu co myslisz np. o
>> drozszej o polowie i trwajacej o 2 lata dluzej budowie odcinka A1 -
>> Grudziadz - Torun.
>
> To ta prywatna GTC ? Ona ma historie siegajaca 14 lat, jak sam
> podajesz.
Nie. To PiSowski minister Jerzy Polaczek.
Zerwal koncesje na budowe A1 z GTC, po czym... przegral w sadzie co
opoznilo inwestycje o 2 lata i sprawilo ze byla drozsza o okolo 1.5 mln
euro na kilometrze.
Aha - dalej buduje A1 z Grudziadza do Torunia GTC, zas pan minister
wypowiada sie jako "ekspert" w TV.
W krajach o ugruntowanej demokracji po takim numerze pan minister by sie
do konca zycia nie wyplacil.
-
25. Data: 2010-08-17 15:40:20
Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
Od: krzysiek82 <o...@c...pl>
PaPi pisze:
> To wyprowadz sie z niego.
jak ja kocham takie wypowiedzi na poziomie szkoły podstawowej albo nawet
przedszkola
> Do Holandii np. Tam masz darmowe autostrady i ... 1500 euro rocznie
> podatku drogowego od sredniej klasy osobowki.
porównaj dochody w tym syfie i w Holandii zrozumiesz co mam na myśli.
> To ~ tyle co warte Twoje wszystkie zabytki.
biedactwo.
--
krzysiek82
-
26. Data: 2010-08-17 16:00:31
Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
Od: PaPi <...@...3>
>> Do Holandii np. Tam masz darmowe autostrady i ... 1500 euro rocznie
>> podatku drogowego od sredniej klasy osobowki.
>
> porównaj dochody w tym syfie i w Holandii zrozumiesz co mam na myśli.
Dlaczego mam porownywac dochody ?
Chcesz jezdzic drogami o europejskim standardzie, wykonanymi z dobrych
materialow to jakim cudem moga one kosztowac mniej niz w Holandii czy
Niemczech ?
Dlaczego zatem jako kryterium odplatnosci takiej czy innej za drogi mam
przyjmowac dochody jej potencjalnych uzytkownikow ?
Rownie dobrze moglbys zakladac, ze mercedes klasy S powinien kosztowac w
Polsce 1/3-1/2 tego co w Niemczech bo srednia placa w Polsce to 1/3-1/2
placy w Niemczech.
-
27. Data: 2010-08-17 16:17:18
Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 17 Aug 2010 15:12:14 +0200, PaPi wrote:
>>> Zastanow sie na kogo oddales wczesniej glos i napisz mu co myslisz np. o
>>> drozszej o polowie i trwajacej o 2 lata dluzej budowie odcinka A1 -
>>> Grudziadz - Torun.
>> To ta prywatna GTC ? Ona ma historie siegajaca 14 lat, jak sam
>> podajesz.
>Nie. To PiSowski minister Jerzy Polaczek.
>Zerwal koncesje na budowe A1 z GTC, po czym... przegral w sadzie co
>opoznilo inwestycje o 2 lata i sprawilo ze byla drozsza o okolo 1.5 mln
>euro na kilometrze.
Czekaj czekaj, moge sie mylic, ale o ile pamietam to wygladalo jakos
tak, sprostuj w miare potrzeby:
- dawno dawno temu, w poprzednim wieku, autostrad sie narodowi
zachcialo, a kiesa byla pusta. Wiec Pawlak z SLD wymyslil prywatne
autostrady, i w tym momencie w zasadzie sie zdecydowalismy na model
wlosko-francuski, platnosc na bramkach, i nie bedzie zadnych tanich
rocznych winietek.
-konkursy rozpisano, wielkiego zainteresowania nie bylo, ale [kawalki]
A2 i A1 udalo sie wykoncesjonowac. No i udalo sie wydzierzawic A4
Katowice-Krakow - tu zdaje sie zainteresowanie na zysk na panstwowym
majatku bylo wieksze. Rok byl 1997.
-co by zlego o Kulczyku nie mowic - wzial sie do roboty i pierwszy
kawalek skonczyl jeszcze w 2003r. Postawil bramki i bral oplaty.
-GTC swoich A1 nawet nie zaczela. Nie wiem dlaczego - ale mysle ze z
braku wizji zysku.
-w miedzyczasie rzad sie pare razy zmienil, pojawil sie i Marek Pol ze
swoja wizja winiet na nieistniejace jeszce autostrady.
-A4 sie budowala od nowa za panstwowe pieniadze .. i calkiem niedrogo
-w okolicach roku 2004 wizja finansowania byla wiec ciagle dosc
otwarta, mielismy az jeden i cwierc prywatnej autostrady - cwierc to
licze A4 Staleksportu - oni chyba dziela sie przychodem z panstwem to
i latwiej o negocjacje.
Np. cala reszta A4 miala byc tez obramkowana, a nie jest do dzisiaj.
-ujawnil sie unijny przepis ze panstwo nie moze wymagac oplat od
ciezarowek w tranzycie za drogi i dodatkowo za autostrady.
Panstwo moglo zmienic model, albo zrezygnowac z oplat tranzytowych.
Niemal calkowicie, bo z innych autostrad tylko A4 mielismy.
-Panstwo dogadalo sie z Kulczykiem, zaplaca za przejazd ciezarowek.
winieta na dobe kosztuje 38zl, z czego panstwo wyplaci AW cos 130zl
za przejazd, swietny interes :-)
Cos nawet pisali ze w KFD brakuje pieniedzy na wyplaty :-)
-i gdzies w tym momencie GTC sie obudzilo, ze oni tez maja koncesje.
>Aha - dalej buduje A1 z Grudziadza do Torunia GTC, zas pan minister
>wypowiada sie jako "ekspert" w TV.
>W krajach o ugruntowanej demokracji po takim numerze pan minister by sie
>do konca zycia nie wyplacil.
Nie bardzo - kodeks pracy ogranicza odpowiedzialnosc do trzech pensji,
za granica chyba tez. I nie wiadomo jak to by z ta demokracja wyszlo -
tam tez przegrywaja procesy i rzadza dalej.
Mowiac szczerze to uwazam ze ten ruch byl w dobra strone. Skorzystac z
nieruchawosci GTC i zabrac im koncesje. Tylko trzeba bylo staranniej
wykonac - zeby nie przegrac w sadzie.
Czy to moze o inny odcinek chodzi ? Bo w miedzyczasie chyba zamowiono
kolejne, tylko ponoc w innym ukladzie - sama budowa, panstwo bedzie w
ratach splacalo.
J.
-
28. Data: 2010-08-17 16:25:07
Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 17 Aug 2010 16:00:31 +0200, PaPi wrote:
>>> Do Holandii np. Tam masz darmowe autostrady i ... 1500 euro rocznie
>>> podatku drogowego od sredniej klasy osobowki.
>> porównaj dochody w tym syfie i w Holandii zrozumiesz co mam na myśli.
>
>Dlaczego mam porownywac dochody ?
>Chcesz jezdzic drogami o europejskim standardzie, wykonanymi z dobrych
>materialow to jakim cudem moga one kosztowac mniej niz w Holandii czy
>Niemczech ?
>Dlaczego zatem jako kryterium odplatnosci
Ale to nie oplata za autostrade, tylko podatek :-)
Przecietnego Holendra mniej uwiera, powiedzmy jak 1500zl rocznie.
No - wiecej to niz roczna winietka austradowa w Czechach, Austri czy
Szwajcarii - choc te kraje podatek drogowy chyba tez maja.
No i jeszcze spojrz na nasze winiety dla ciezarowek - jesli duzy
autobus placi 1200zl rocznie, to ja poprosze sprawiedliwie - gora 300,
albo nawet 120, bo to autobus ponad 12t ...
J.
-
29. Data: 2010-08-17 16:47:42
Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
Od: PaPi <...@...3>
> Czekaj czekaj, moge sie mylic, ale o ile pamietam to wygladalo jakos
> tak, sprostuj w miare potrzeby:
> - dawno dawno temu, w poprzednim wieku, autostrad sie narodowi
> zachcialo, a kiesa byla pusta. Wiec Pawlak z SLD
To juz nie Buzek ?
A moze jakostak SLD bardziej, bo Pawlak to g. mial do powiedzenia w temacie.
> wymyslil prywatne
> autostrady, i w tym momencie w zasadzie sie zdecydowalismy na model
> wlosko-francuski, platnosc na bramkach, i nie bedzie zadnych tanich
> rocznych winietek.
Nie bylo mowy o sposobie platnosci za autostrady jedynie o tym, ze beda
one prywatne.
> -konkursy rozpisano, wielkiego zainteresowania nie bylo, ale [kawalki]
> A2 i A1 udalo sie wykoncesjonowac.
Alez zainteresowanie bylo. Tyle tylko, ze Ministerstwo Transportu
sporzadzilo FALSZYWA prognoze ruchu, na podstawie ktorej wynikalo ze
autostrady zwroca sie w ~ 15 lat.
Jak przyszlo co to czego okazalo sie, ze rzetelnie sporzadzone prognozy
nie zapewnia rentownosci w calym okresie koncesjonowania - czyli w ciagu
30 lat.
Dlatego przez kilka lat zupelnie nic sie nie dzialo w Polsce w sprawie
wywiazywanie sie z koncesji.
> -i gdzies w tym momencie GTC sie obudzilo, ze oni tez maja koncesje.
I ? Gdzie tutaj naruszenie prawa ?
> Mowiac szczerze to uwazam ze ten ruch byl w dobra strone. Skorzystac z
> nieruchawosci GTC i zabrac im koncesje. Tylko trzeba bylo staranniej
> wykonac - zeby nie przegrac w sadzie.
Na jakiej podstawie zabrac ta koncesje ?
Wydane w 1997r. dokumenty nie okreslaly terminu oddania autostrad.
Poza tym, sprawa nie dotyczy opieszalosci w realizacji ile ceny. Calosc
dziala sie w 2006 i 2007 roku gdy GTC konczylo budowe odcinka Tczew -
Nowe Marzy (Grudziadz) a przygotowywalo sie - tj. zlecilo opracowanie
dokumentacji na budowe odcinka Grudziadz - Torun.
To o jakiej opieszalosci mowa ?
-
30. Data: 2010-08-17 17:02:34
Temat: Re: Oplaty za autostrady - mapka
Od: PaPi <...@...3>
>> Dlaczego mam porownywac dochody ?
>> Chcesz jezdzic drogami o europejskim standardzie, wykonanymi z dobrych
>> materialow to jakim cudem moga one kosztowac mniej niz w Holandii czy
>> Niemczech ?
>> Dlaczego zatem jako kryterium odplatnosci
>
> Ale to nie oplata za autostrade, tylko podatek :-)
Ale podatek wydawany na jakis cel - jesli mowa o podatku drogowym.
> Przecietnego Holendra mniej uwiera, powiedzmy jak 1500zl rocznie.
1500 euro rocznie.
Jakie to ma znaczenie czy go uwiera czy nie.
Jak ktos chce jezdzic po drogach o jaksci drog holenderskich jakim cudem
moze placic za nie czy to w podatku czy przy bramce mniej niz w tejze
Holandii ?
> No i jeszcze spojrz na nasze winiety dla ciezarowek - jesli duzy
> autobus placi 1200zl rocznie, to ja poprosze sprawiedliwie - gora 300,
> albo nawet 120, bo to autobus ponad 12t ...
IMVHO winiety dla ciezarowek sa w Polsce o wiele, wiele za niskie.
Przy projektowaniu nawierzchni drogowych w ogole nie bierze sie pod
uwage ruchu samochodow osobowych.
Stad oplaty wraz z wrostem oddzialywania na nawierzchnie powinny
drastycznie byc zwiekszane - chocby zgodnie ze starym drogowym wzorem
czwartej potegi.
Czyli oplata podstawowa x (ciezar ^4) = winieta.
Byloby i logicznie i sprawiedliwie.