  • 11. Data: 2014-06-03 09:01:49
    Temat: Re: Odporne programy
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    http://sp9rqa.net/Elektronika/Soft_i_ESD.html

  • 12. Data: 2014-06-03 09:39:48
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    > http://sp9rqa.net/Elektronika/Soft_i_ESD.html

    Dzięki.

  • 13. Data: 2014-06-03 09:57:55
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    > Czy na przykład nadpisywanie wszystkich rejestrów konfiguracyjnych po
    > każdym odczycie z urządzenia peryferyjnego jak ADC.

    Ale macie jakieś konkretnie doświadczenie w tym temacie?
    Bo to wszystko wydaje mi się stosowaniem raczej dla spokoju
    sumienia.

    Bo ja mam takie doświadczenia:
    Przypadek nr 1: urządzenie zawieszało się na wskutek pracy stycznika i żadne
    moje zabiegi programowe nie pomogły (procesor 89C51, obudowa DIP40). Dopiero
    rozwiązanie sprzętowe pozwoliło uodpornić urządzenie na zakłócenia od stycznika.

    Przypadek nr 2: urządzenie/sterownik stosowane w różnych środowiskach gdzie
    programy są całkowicie inne za każdym razem pisane prawie od zera, bez zachowania
    jakichkolwiek zaleceń. I urządzenia działają (procesor AVR, obudowa TQFP44).

    Fakt, w obydwu przypadkach zastosowano różne sposoby zasilania, inne prowadzenie
    ścieżek itd. Po prostu w drugim przypadku lepiej zaprojektowany układ.

    Czy te zabiegi programistyczne to przypadkiem nie odprawianie czarów
    nad urządzeniem?

    pytajacy

  • 14. Data: 2014-06-03 10:21:22
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-06-03 09:57, pytajacy pisze:

> [...]
    > ścieżek itd. Po prostu w drugim przypadku lepiej zaprojektowany układ.
    >
    > Czy te zabiegi programistyczne to przypadkiem nie odprawianie czarów

    I tak i nie :)
    Układ AD7730. Bardzo wrażliwy na zakłócenia. Sam zresztą tez mocno
    emitował ze swojego zegara. Często się wieszał w warunkach
    przemysłowych. Nadpisywanie rejestrów poprawiło sytuację ale nie do
    końca. W jednym z rejestrów jeden bit kontrolował prace jego zegara. Jak
    ten się przestawił to niestety nie podbierał danych z SPI i nic nie
    mogłem już nadpisać (ani odczytać). Pomogła prowizoryczna zmiana na
    płytce, umożliwiająca sprzętowe resetowanie układu gdy procek wykrył, że
    układ nie odpowiada. Ostatecznie uciekłem od niego na rzecz ADS.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2014-06-03 11:07:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "pytajacy" <r...@p...fm> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    rozwiązanie sprzętowe pozwoliło uodpornić urządzenie na zakłócenia od

    Nie napisałeś na wstępie że chodzi o softwareowe rozwiązywanie problemów źle
    zaprojektowanego hardware'u. To oczywiście nie ma najmniejszego sensu.
    Najpierw trzeba poprawić hardware.
    Warunkiem wstępnym dyskusji o EMC jest nie stosowanie obudów DIP. Spójrz na
    nią z boku i zobacz jaka jest powierzchnia na przykład obwodu od GND do
    struktury IC i dalej do VCC i przez kondensator do GND. A spójrz np. na
    TQFP44 gdzie piny VCC i GND są obok siebie.
    Stosunek powierzchni tych obwodów to stosunek spodziewanych problemów z
    jedną i drugą płytką.

    Ale i w dobrze zaprojektowanym urządzeniu też jakiś kwant promieniowania
    kosmicznego może jakiś bit przestawić i choć nie ma pewności to jest szansa,
    że odpowiednio napisany program jakoś się z tego wygrzebie.
    P.G.

  • 16. Data: 2014-06-03 11:52:37
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

> [...]
    > ni� z boku i zobacz jaka jest powierzchnia na przyk�ad obwodu od GND do
    > struktury IC i dalej do VCC i przez kondensator do GND. A sp�jrz np. na
    > TQFP44 gdzie piny VCC i GND sďż˝ obok siebie.
    > Stosunek powierzchni tych obwod�w to stosunek spodziewanych problem�w z
    > jedn� i drug� p�ytk�.
    > Ale i w dobrze zaprojektowanym urz�dzeniu te� jaki� kwant promieniowania
    > kosmicznego mo�e jaki� bit przestawi� i cho� nie ma pewno�ci to jest
    szansa,
    > �e odpowiednio napisany program jako� si� z tego wygrzebie.

    Jestem świadom że źle zaprojektowany hardware nie da się programowo uodpornić EMC. Z
    tym się zgodzę.
    Ale właśnie chodzi mi o te szanse programowe na wygrzebywanie się z problemów.
    I myślę, że akurat promieniowanie kosmiczne tutaj nie jest problemem. Choć
    może się mylę...

  • 17. Data: 2014-06-03 12:34:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "pytajacy" <r...@p...fm> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    problemów.
    I myślę, że akurat promieniowanie kosmiczne tutaj nie jest problemem. Choć

    Na ile promieniowanie kosmiczne jest problemem - nie mam pojęcia (to tak
    trochę żartem było).

    Jeśli przyjąć, że jakiś czynnik może coś w procesorze poprzestawiać (w
    rejestrach statycznych, a nie Flash) to program, który:
    - w pętli głównej (gdy nie ma nic do roboty) w koło odnawia ustawienia
    wszystkich swoich interfejsów itp,
    - przestrzeń wolną ma wypełnioną skokiem na początek, a nie NOPem (szybciej
    odzyska świadomość po losowym skoku),
    - itp.
    powinien być bardziej odporny niż program, który tego nie robi.
    P.G.

  • 18. Data: 2014-06-03 13:44:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 3 Jun 2014 11:07:51 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Nie napisałeś na wstępie że chodzi o softwareowe rozwiązywanie
    problemów źle
    > zaprojektowanego hardware'u. To oczywiście nie ma najmniejszego
    sensu.

    ROTFL!
    Tą wypowiedzią "zniknąłeś" 99% współczesnych sprzetów konsumenckich
    od smartfona poczynając a na podzespołach PC kończąc. Np. średnio
    70% (!!) kodu drivera NVIDI to workaroundy problemtatycznego
    hardware...

    --
    Marek

  • 19. Data: 2014-06-03 14:16:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > od smartfona poczynając a na podzespołach PC kończąc. Np. średnio 70%
    > (!!) kodu drivera NVIDI to workaroundy problemtatycznego hardware...

    Nie wiem za dokładnie o czym piszesz, ale czy dalej jesteśmy w kontekście
    EMC i DIP ?
    P.G.

  • 20. Data: 2014-06-03 14:20:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 3 Jun 2014 14:16:47 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Nie wiem za dokładnie o czym piszesz, ale czy dalej jesteśmy w
    kontekście
    > EMC i DIP ?

    Głównie ogólnie w kontekście nieprawidłowo zaprojektowanego hardware,
    którego problematyczne działanie trzeba łatać softwarowo.

    --
    Marek