  • 11. Data: 2010-11-06 10:00:08
    Temat: Re: Pytanie o sens stosowania SSD
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "=Marcos=" napisał w wiadomości grup
    Dwa dyski w RAID to dwa razy większa szansa na awarię i to może być dużo
    gorzej niż w przypadku jednego dysku.
    Żeby było szybko i rozsądnie, musiałyby być 4 dyski.

    No i? I tak dyski SSD mają większą awaryjność (wystarczy poczytać archiwum).
    Nawet gdyby HDD padały jak muchy to i tak robi się backup ważnym plikom.

  • 12. Data: 2010-11-06 15:24:37
    Temat: Odp: Pytanie o sens stosowania SSD
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

    ?Użytkownik "Marek" <b...@e...com> napisał w wiadomości grup
    > A tak, tu masz rację. Mam jednak pewną wątpliwość. Czy we współczesnych HDD
    > posiadających 32/64M cache i realnym dostępie do danych (rozważmy zarówno
    > systemy operacyjne jaki i specyficzne zastosowanie: bazy danych) dłuższy czas
    > dostępu nie jest niwelowany?

    nie

    > Czy spowolnienie transferu SSD po pewnym czasie używania (o ile nadal jest ich
    > cechą)

    nie jest (dla os'ow nowszych niz xp)

    > nie obniża znaczenia parametru czasu dostępu?

    dotyczy zapisu a nie odczytu, zapis i tak trafia do cache, wiec...

  • 13. Data: 2010-11-06 17:34:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Chmielewski" 8...@m...uni-berlin.de

    > Czas dostepu.

    Ów czas uległ drastycznej poprawie? :)
    Wątkotwórca pyta o zmiany. :)

    "Marek" ib1s8n$8td$...@n...net.icm.edu.pl

    > Po pewnym czasie wracam z tym samym pytaniem... czy obecnie zmieniło się
    > coś w technologii SSD, co pozwoliłoby uznać te dyski godne zastosowania
    > w swoim PCcie?

    Moim zdaniem odpowiedź brzmi: ,,nie''. :)

    Nadal jest to zbyt nowe, zbyt niepewne, zbyt drogie...

    Dobre jako karta w aparacie fotograficznym, nie jako
    tanie miejsce przechowywania ogromnej ilości danych...

    Nadal też nie jest to tanie rozwiązanie szybkiego dostępu
    do danych -- na przykład do systemu operacyjnego typu Win7...

    Na pewno warto to doskonalić i rozwijać tę technologię -- ale czy warto za ,,moje''
    pieniądze?
    Ogół ludzkości ;) i bogacze -- owszem, ale dlaczego ,,ja'' mam obciążać siebie
    kosztami rozwoju?

    --
    ^ 750 ks 749 ^c 440 ko
    438
    | 740 r.17 . 2930 01 739 F|l 430 .s
    . 427
    | 730 16 18 . . . 31 .03 729 E|i 420 617 19 . 24
    . 02 . 413
    P|l 720 ęł VVDD24 . 27 04 719 V|t 410 rł 18 22
    .27 . 30 .01 .04 405
    E|/ 710 gu VVVV . . 709 |r 400 ęu 20 .
    .26 29 31 03 397
    F|m 700 op *1920* 2223**2526 *28 02 699 1|y 390 gp *23 25
    *28 393

  • 14. Data: 2010-11-07 14:07:40
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-06 07:27, jesień pisze:
    > o jakim czasie myślisz? za 2 lata taki ocz vertex 2 60GB który dzisiaj
    > kosztuje 460zł będzie wart 1/4 z tego i kupisz nówkę za 200zł, piszesz
    > jakbys planował używać ten dysk przez 10lat

    Piszę o czasie teraźniejszym. Cytując siebie samego "czy OBECNIE
    zmieniło się coś w technologii SSD, co pozwoliłoby uznać te dyski godne
    zastosowania w swoim PCcie".

    W przyszłości nie wiadomo co będzie. Tendencją jest to co napisałeś:
    ceny znacznie spadają. Jednakże nie o tym jest wątek.

  • 15. Data: 2010-11-07 14:14:04
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-06 16:24, m4rkiz pisze:

    > nie jest (dla os'ow nowszych niz xp)

    Dzięki za informację. Dzięki niej właśnie poczytałem sobie o sposobie
    maskowania tej przypadłości SSD w nowych systemach. Chodzi o TRIM, prawda?

  • 16. Data: 2010-11-07 14:18:52
    Od: Marek <b...@e...com>

    Tak na marginesie - kolega m4rkiz zwrócił moją uwagę na to, że nowsze
    systemy operacyjne maskują jeden z problemów związanych z SSD:
    spowolnienie zapisu po pewnym czasie. Funkcja TRIM (najprawdopodobniej)
    to realizuje. Oczywiście wspomniany przez Ciebie problem ceny za MB póki
    co jest oczywiści nadal znaczący. Dobrze jednak wiedzieć, że widać już
    jakiś postęp.

  • 17. Data: 2010-11-07 14:22:55
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-06 00:37, =Marcos= pisze:

    > Dwa dyski w RAID to dwa razy większa szansa na awarię i to może być dużo
    > gorzej niż w przypadku jednego dysku.
    > Żeby było szybko i rozsądnie, musiałyby być 4 dyski.

    Podobno awaryjność takiego tandemu jest i tak sporo mniejsza niż
    pojedynczego SSD a nie wspominając o tym, że jeśli przyspieszenie po
    przesiadce na SSD ma być zauważalne (w pracy biurowej - czyli ładowanie
    systemu i aplikacji, zapisywanie plików, czasem dużych) to pewnie w RAID
    0 i te dyski należałoby spiąć. Na pojedynczym dysku zyska się tylko na
    czasie dostępu. Przy typowej pracy nie jest to kluczowy parametr:
    ważniejszy jest transfer.

  • 18. Data: 2010-11-07 14:40:40
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-06 09:28, Tomasz Bątor pisze:

    > #2 i #3

    Czy mógłbyś #2 skomentować? #3 już kolega biorący w niniejszej dyskusji
    mi wyjaśnił. Pytam dlatego gdyż mierzę transfery u siebie i otrzymuję
    260M przy odczycie i zapisie dla rozwiązania na HDD. W kartach
    katalogowych SSD prędkości są rzędu 240-280M - więc liczbowo porównując,
    nic nie zyskam. Czy inaczej należy interpretować te liczby? (wykluczam
    dyski za cenę > 2tys. zł, które mają znacznie wyższe transfery ale
    abstrakcyjne ceny).

    > - czas dostępu

    Tu masz rację - uzupełnię jednak, ze chodzi mi o pracę biurową (dla
    wymagających), to może być kluczowe w rozważaniach. Chodzi o czas
    ładowania się systemu i aplikacji, czas zapisu dużych plików (20+ MB).
    Czas dostępu wydaje się tu mieć małe zastosowanie 9zakładam, że trzymany
    jest porządek na HDD). Co innego w bazach danych.

    > - ilość operacji na sekundę

    Ten parametr zawarty jest w transferze dysku, prawda?

    > - prędkość tworzenia i odczytu małych kawałków (4KB i mniej)

    Tak, to fakt. Czy masz informacje nt. statystyk wielkości plików na
    dysku w Windows 7 w zastosowaniach j/w? Zmierzam do tego, że jeśli ilość
    dostępów do małych plików jest znikoma na tle ilości dostępów do tych
    większych, to w/w parametr miałby tylko pomiarowe znaczenie.

    > - komfort użytkowania (przesiadkę ze słabszego CPU na szybszy można odczuć
    > lub nie, przesiadkę z HDD na SSD odczuwa się natychmiast)

    A czy miałeś HDD z transferem na poziomie 260M w obie strony? Wiesz...
    gdybyś miał np. połowę tego transferu, to pewnie, że będzie to
    zauważalne. Natomiast obecnie nieco obawiam się, że mógłbym niczego nie
    zauważyć przesiadając się na SSD o np. 240/280M transferu.

  • 19. Data: 2010-11-07 14:42:32
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-06 09:50, Grzegorz Krukowski pisze:
    > On Fri, 05 Nov 2010 22:17:01 +0100, Marek<b...@e...com> wrote:
    >
    > Napiszę tak - jak myślisz o dysku jako pewnego rodzaju szybkim
    > buforze, to SDD są OK, równie dobrym rozwiązaniem może być RAM dysk.
    > Jeżeli traktujesz go jako miejsce składowania dużej ilości dość często
    > używanych danych to dyski magnetyczne są niezastąpione.

    No właśnie gafę popełniłem i nie doprecyzowałem o co chodzi. Mam na
    myśli szybkość startu systemu i aplikacji oraz komfort pracy ze średnimi
    i dużymi plikami w Windows 7.

  • 20. Data: 2010-11-07 14:51:26
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Tak na marginesie - kolega m4rkiz zwrócił moją uwagę na to, że nowsze
    > systemy operacyjne maskują jeden z problemów związanych z SSD:
    > spowolnienie zapisu po pewnym czasie.

    To spowolnienie nie ma wiele wspólnego z czasem. Wynika z mechanizmu
    zwalniania pamięci dyskowej w sposób, który nie uwzględnia specyfiki SSD.

    > Funkcja TRIM (najprawdopodobniej) to realizuje.

    To jest właśnie informacja, że zwolnienie pamięci napęd może przeprowadzić
    fizycznie, za pomocą flasha od którego pochodzi jego nazwa, we własnym
    zakresie.