    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: O co chodzi ze sportowymi silnikami?
    Date: Thu, 27 Sep 2018 21:23:23 +0200

    Hej,

    Poczyniłem dziś pewną obserwację, która mnie zbiła z tropu. Otóż przez
    długi odcinek podróży autostradą (jakieś 200 - 300 km) jechałem za
    fajnym autem: Seatem Cupra R. Było mi na rękę przykleić się do niego bo
    kierowca ostro przyspieszał i jechał szybko. Tak, tak, wiem -
    przypiraciłem, ale zostawmy to. Zatrzymaliśmy się w jakiejś stacji
    paliwowej i pogadałem trochę z kolesiem. Ponoć to to ma ponad 300KM i
    gość dawał gaz do dechy - bo tak lubi. Ja zresztą też.

    Moje auto jet dużo cięższe (chyba ponad 1800kg) i słabsze (270KM w dieslu).

    Oto co mnie zastanowiło:

    1. Do 150km/h nie dawałem mu rady na przyspieszenie. Powyżej 180km/h
    było dokładnie odwrotnie.

    2. Jadąc za tym autem nabawiłem się bólu głowy. Strzelało z rury przy
    zmianie biegów, pierdziało straszliwie. Musiałem je wyprzedzić i jechać
    szybciej mimo prędkości lekko dyskomfortowej jak dla mnie.

    Moje pytania brzmią:

    1. Czy silniki cywilno-sportowe muszą tak hałasować? Nie da się ich
    jakoś wyciszyć? Jak dla mnie to musi być koszmar gdy te odgłosy
    przenoszą się do kabiny. Jeździ się z zatyczkami do uszu? Czy to może
    jest kwestia jakiejś mody jak instalowanie w rowerze kartonika przy
    szprychach by hałasował jak motocykl?

    2. Dlaczego przy znacznie większej mocy to auto nie dawało rady przy
    większych prędkościach? Nie ma ono przecież budowy TIRa by opory
    powietrza były jakoś znacząco większe. W czym zatem rzecz?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek