  • 11. Data: 2010-06-23 12:53:13
    Temat: Re: Nowy zasilacz
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 22-06-2010 o 22:06 zenek napisał na pl.comp.pecet:

    > 12V jest dzis preaktycznie bezposrednio nie wykorzystywane, wspolczesna
    > elektronika pracuje przy napieciu max 5V, te 12V to pewnie leci na
    > stabilizatory tak ze nie ma znaczenia ze to jest 13.6V.

    Coś przegapiłem? To dyski twarde i inne napędy nie potrzebują już 12V !?

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 12. Data: 2010-06-23 13:45:31
    Od: zenek <z...@o...pl>

    WiesłaW pisze:

    > Coś przegapiłem? To dyski twarde i inne napędy nie potrzebują już 12V !?

    Od dawna nie potrzebuja, silniczki sa produkowane na 5V a pamieci juz od
    miliona lat nie wymagaja 12V.

  • 13. Data: 2010-06-23 15:12:13
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 23-06-2010 o 15:45 zenek napisał na pl.comp.pecet:

    > Od dawna nie potrzebuja, silniczki sa produkowane na 5V a pamieci juz od
    > miliona lat nie wymagaja 12V.

    We wtyczce molex do napędów jest 5V i 12V. Do czego więc jest 12V?

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 14. Data: 2010-06-23 15:17:50
    Od: "Mich@l" <k...@t...cy>

    W dniu 2010-06-23 17:12, WiesłaW pisze:

    > We wtyczce molex do napędów jest 5V i 12V. Do czego więc jest 12V?

    Do zachowania wstecznej kompatybilności? Warto pamiętać że wtyczka molex
    to wynalazek z połowy ubiegłego wieku ;)

    Michał "Willy" Olszewski
    GG: 2903798 / ICQ: 199507526
    http://www.olszewski.net.pl

  • 15. Data: 2010-06-23 17:36:04
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 23 Jun 2010 17:17:50 +0200
    doszła do mnie wiadomość <hvt8j7$6s3$1@inews.gazeta.pl>
    od "Mich@l" <k...@t...cy> :

    >Do zachowania wstecznej kompatybilności? Warto pamiętać że wtyczka molex
    >to wynalazek z połowy ubiegłego wieku ;)

    Dyski 3.5" korzystają z +12V, wystarczy pogrzebać w oficjalnych
    specyfikacjach:
    http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=
    297
    http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=
    394
    lub testach(sekcja Power Consumption na samym dole):
    http://www.storagereview.com/western_digital_caviar_
    black_review_2tb
    http://www.storagereview.com/seagate_constellation_e
    s_review_2tb

  • 16. Data: 2010-06-24 11:00:54
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 23-06-2010 o 17:17 Mich@l napisał na pl.comp.pecet:

    > Do zachowania wstecznej kompatybilności? Warto pamiętać że wtyczka molex
    > to wynalazek z połowy ubiegłego wieku ;)

    No nie wiem skąd macie takie informacje. Wystarczy wziąć taki dysk do ręki
    i poczytać tabliczkę. Przykładowa Barracuda 500GB: +5V 0,72A, +12V 0,52A.
    Jeżeli linia 12V nie byłaby używana nie miałaby obciążenia. Budowa dysków
    również nie zmieniła się zbytnio od połowy ubiegłego wieku :)
    Nie widzę również sensu stosowania w napędach przetwornic czy specjalnych
    stabilizatorów.
    Norma ATX natomiast zmienia się, a jednak odchylenia napięć dalej wynoszą
    max 5%. W teraźniejszych komputerach używanymi napięciami są: +12V
    (napędy, procesor, grafika, wentylatory), +5V (już chyba tylko napędy)
    i 3,3 (zdaje się do pamięci, płyty i PCI).
    Stabilizatory przecież, również mają swoje ograniczenia i mogą się
    uszkodzić przy zbyt dużym napięciu.
    Tak, że nie jestem taki przekonany czy napięcie powyżej tych 5% na 12V nie
    poniesie za sobą przykrych konsekwencji.

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 17. Data: 2010-06-24 11:32:03
    Od: zenek <z...@o...pl>

    WiesłaW pisze:

> [...]
    > Tak, że nie jestem taki przekonany czy napięcie powyżej tych 5% na 12V nie
    > poniesie za sobą przykrych konsekwencji.

    Te linie 12V i 5V sa wykorzystywane do dalszej stbilizacji, z tych
    napiec jedynie 5V jest wykorzystywane dla USB nawet IDE pracuje na 3.3V.

  • 18. Data: 2010-06-24 19:21:20
    Od: MAR <M...@s...org>

    On Tue, 22 Jun 2010 21:37:10 +0200, W.P. wrote:
    > I teraz ciekawostka: +5V = 5.00V (miernik),
    > natomiast +12V = 13.00V (miernik), a pomiar płyty pokazuje nawet 13.6V

    A co to za miernik (ile kosztował) ?

    --
    Mar.

  • 19. Data: 2010-06-24 20:05:26
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Użytkownik MAR napisał:

    > A co to za miernik (ile kosztował) ?

    UNI-T UT60F. Ok 250zł. (ale ma RS-232).

    Po 2 dniach czekania na odpowiedź na @ od sprzedawcy zadzwoniłem, i mają
    mi wymienić po "sprawdzeniu w ich serwisie". Chyba na wymianę zabiorę
    miernik za sobą...

    (a przynajmniej zebrałem się do zrobienia kolejnego backupu :) ).

    W.P.

  • 20. Data: 2010-06-26 11:17:56
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 24-06-2010 o 13:32 zenek napisał na pl.comp.pecet:

    > Te linie 12V i 5V sa wykorzystywane do dalszej stbilizacji, z tych
    > napiec jedynie 5V jest wykorzystywane dla USB nawet IDE pracuje na 3.3V.

    A można jakieś źródło, czy muszę wierzyć na słowo? :), bo jakoś nie mogę
    sobie wyobrazić dalszej stabilizacji 12V przez elektronikę dysku.

    --
    WiesłaW
    Opera Mail