  • 1. Data: 2013-04-30 22:43:54
    Temat: Niedziałające potencjometry w działającej (częściowo) lampie
    Od: Kornik <f...@g...com>

    Witam,

    W marcu przytargałem z garażu lampę podłogową, posiada ona jedną główną oraz jedną
    poboczną lampkę. Obie z nich mają żarówki halogenowe (duża, główna ma podłużną -
    około 15cm, a mniejsza taką typową jak w lampkach biurkowych).

    W lampie wymieniłem główną żarówkę ponieważ była przepalona, wcześniej wymieniłem też
    bezpiecznik ponieważ podłączyłem ją najpierw gdy była zimna (marzec) no i trzasnął.

    W każdym razie lampa główna świeci - problemem jest to, że lampa posiada panel z
    dwoma potencjometrami posiadającymi zintegrowane włączniki (pstryk na początku), sęk
    w tym, że żaden z nich nie działa i lampa cały czas pali się z pełną mocą (zerowa
    reakcja na ruch potencjometrem), a jedyną możliwością jej włączenia/wyłączenia jest
    odłączenie/podłączenie kabla do kontaktu.

    Panel rozebrałem i nie wygląda na to, aby ktoś przy nim grzebał. Kabelki są krótkie i
    posiadają fabryczne kapturki, nie widzę też śladów ingerencji w elementy, wszystkie
    luty wyglądają na oryginalne.

    Problemem drugorzędnym jest mniejsza lampka, która mimo nowej żarówki w ogóle nie
    świeci.

    Poniżej zdjęcia (wiszące zawiniątko to bezpiecznik - kupiłem za duży i się nie
    mieści, lecz posiada identyczne wartości)

    http://vcore.sigmeo.pl/screens/2013-04-30_151023.jpg
    http://vcore.sigmeo.pl/screens/2013-04-30_150939.jpg

    Moja wiedza elektroniczna to głównie umiejętność obsługi miernika, stąd chciałbym
    prosić o pomoc. Może jakaś wstępna diagnoza? Na początku sądziłem, że ktoś po prostu
    ominął niedziałające potencjometry, ale w układzie nie ma najmniejszych śladów
    ingerencji.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-04-30 22:55:55
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Kornik pisze tak:

    > Moja wiedza elektroniczna to głównie umiejętność obsługi miernika

    pomierz pstrykacze, jak nie łączą zewrzyj na stałe, potem pomierz
    potencjometry czy nie przerywają i te dwa duże tranzystory pomierz.

    --
    Piter

  • 3. Data: 2013-05-01 00:25:25
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 30.04.2013 22:43, Kornik pisze:

    > W lampie wymieniłem główną żarówkę ponieważ była przepalona, wcześniej wymieniłem
    > też bezpiecznik ponieważ podłączyłem ją najpierw gdy była zimna (marzec) no i
    trzasnął.

    Hmmm, ja bym tak od razu nie łączył wywalenia topika z temperaturą, może
    poszło coś innego, a wywalenie bezpiecznika nastąpiło "przy okazji".
    Posprawdzaj przede wszystkim wszystkie elementy półprzewodnikowe - jak
    mówisz masz miernik i umiesz go obsługiwać to daj go na tzw. "test
    diody" i sprawdź wszystkie diody oraz tranzystory, szczególnie te
    ostatnie mogły dostać choć nawet może nie być tego widać gołym okiem
    (nie musiały od razu eksplodować).

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2013-05-01 02:02:44
    Od: f...@g...com

    Dziękuję za odpowiedzi - wybaczcie brak cytowania ale google groups to straszne
    badziewie...

    Więc tak, miernik jest - nawet całkiem porządny, tylko, że przez pół roku leżał sobie
    włączony i bateria postanowiła się zużyć. Muszę skoczyć i kupić - ale chyba dopiero w
    czwartek :( bo akurat nie mam takiej w domu (jakaś dziwna, pół małego paluszka)

    W międzyczasie.

    Nie wiem co spowodowało wywalenie bezpiecznika, ale teraz po jego wymianie wszystko
    jest ok, lampę włączam kilka razy dziennie i nic się nie dzieje. Czy uszkodzony
    tranzystor lub dioda może dać taki objaw, że potencjometry przestają działać? Bo w
    zasadzie to wygląda tak, jakby obwód był ciągle zamknięty i odcięty od sekcji
    sterowania.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2013-05-01 10:04:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik <f...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Czy uszkodzony tranzystor lub dioda może dać taki objaw, że potencjometry
    > przestają działać? Bo w zasadzie to wygląda tak, jakby obwód był ciągle
    > zamknięty i odcięty od sekcji sterowania.

    Nigdy nie miałem czegoś takiego w ręku, nie jestem biegły w zasilaczach
    sieciowych.
    Nie napisałeś, czy żarówki 230V czy 12V. Informacja, że ta druga to jak w
    lampkach biurkowych sugeruje 12V.

    Ale regulacja jasności to mi bardziej podchodzi pod 230V i triak. Przepalony
    (na zwarcie) triak spowoduje, że będzie się świeciło cały czas bez względu
    na jego sterowanie.
    P.G.

  • 6. Data: 2013-05-01 13:06:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Apr 2013 17:02:44 -0700 (PDT), f...@g...com
> [...]
    > się nie dzieje. Czy uszkodzony tranzystor lub dioda może dać taki
    > objaw, że potencjometry przestają działać? Bo w zasadzie to wygląda

    Zasadniczo moze

    > tak, jakby obwód był ciągle zamknięty i odcięty od sekcji
    > sterowania.

    Ale tak sie przygladam, to skomplikowanie wyglada.
    Halogeny na 12V ? To chyba "transformator elektroniczny", skoro
    dziala, to tranzystory sa sprawne.

    Tylko co tam robia dwa potencjometry, skoro przetwornica jest jedna.
    Aaa, widze trzeci tranzystor.

    J.

  • 7. Data: 2013-05-02 10:06:01
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 01.05.2013 13:06, schrieb J.F.:
> [...]
    > dziala, to tranzystory sa sprawne.
    >
    > Tylko co tam robia dwa potencjometry, skoro przetwornica jest jedna.

    To trzecie, to może być triak. Długie palniki są na ogół na 230V.

    Waldek