  • 21. Data: 2010-02-17 23:33:39
    Temat: Re: Nie będzie wymiany z AS5617 w polskich IX-ach
    Od: konrad rzentarzewski <k...@r...net>

    Art from [ b...@b...org ] ...

    : by uświadomić właścicielom kontentu o problemie i być może wywżec presję
    : przeniesienia zawartości poza TP S.A. - pytanie tylko, jaki wartościowy
    : kontent pozostał w TP S.A. i czy wspomniany tranzyt jest aż tak ważny...

    właściciele contentu są *poza* TP.

  • 22. Data: 2010-02-18 09:23:04
    Od: "AdRem" <d...@a...pl>

    > Na razie w zakresie contentu bardziej sie oplaca go trzymac za granica.

    A dlaczego?
    - Bo w Polsce są drogie łącza dla operatorów.
    A dlaczego sa drogie?
    - Bo za dostęp do sieci TP trzeba tyle płacić.

    I wracamy do punktu wyjścia.

    A.

  • 23. Data: 2010-02-18 11:47:03
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    AdRem pisze:

    > A dlaczego?
    > - Bo w Polsce są drogie łącza dla operatorów.
    > A dlaczego sa drogie?
    > - Bo za dostęp do sieci TP trzeba tyle płacić.

    bzdury.

    W Polsce było długo TPNET i nic więcej. I ceny łącz operatorskich były
    wysokie. Aktualnie operatorów jest dużo, ale ceny spadły nieznacznie, bo
    przecież jak tepsa sprzedawała łącza 1Mbps za 1000 zł za polpaka, a
    teraz po np. 150 zł to jak operatorzy sprzedają po 100 zł to są tańsi a
    po co sprzedawać po np. 50 zł jak i tak klienci kupują po 100 zł. I
    rynek to reguluje. Ceny z roku na rok i tak spadają, ale teraz to nie
    wina TP jako takiej ale tego, że z cenami startowaliśmy z wysokiego
    poziomu (kiedyś). I kiedyś dojdziemy do normalnych cen. Inna sprawa, że
    drogie są też i czasochłonne sprawy inwestycyjne. Załatwienie
    przekopania kawałka miasta może się też ciągnąć miesiącami (legalne
    przekopanie)

    Wojtek

    --
    ****** www.sklepzczesciami.pl ******
    amortyzatory, sprzęgło, rozrząd, sprężyny zawieszenia, żarówki H4, H7

  • 24. Data: 2010-02-18 16:12:39
    Od: " qouletsun" <q...@N...gazeta.pl>

    Dziwię się trochę TP - a czemu nie darmowy dostęp?

    Można polemizować co jest bardziej opłacalne dla TP.
    Darmowy dostęp dla wszystkich to spadek przychodów niewielkich w porównaniu do
    całości, ale jednak.

    To też spadek kosztów po stronie alternatywnych Operatorów - który myślę, że
    nie przełoży się na większą marżę, ale na spadek cen dla Klientów końcowych.

    Wzrost marży alterantywnych operatorów w okresie dajmy na to po 6 miesiącach
    od dnia wprowadzenia będzie zerowy.

    Tu rodzi się pytanie czy wtedy np Netia nie będzie mogła dać oferty niższej na
    "neostradę" niż teraz i konkurencyjność tTP na rynku masowym spadnie- raczej
    nie koszt internetu dla tp licząc per user "neostrady" jest raczej pomijalny
    przy kosmicznej nadsubskrypcji telekomów.

    Zalety darmowej wymiany ruchu dla TP- utrudnienie życia konkurencji,duzi
    operatorzy (typu ATM,GTS,CDP,Exatel ,Netia itp itd) zanotują spadek przychodów
    za odsprzedaż usług sprzedaży, trudno będzie klienta biznesowego przekonać, że
    darmowy wymiana ruchu z TP nie wiąże sie ze znaczącym spadkiem cen - co do tej
    pory było głównym argumentem.

    Internet stanie się przysłowiowo "darmowy", a opłaty będą tylko związane z
    dojściem do klienta, ale ile marży można mieć na radiolinii?

    Na miejscu TP zgodził bym się na darmową wymianę, ale pod warunkiem.

    TP tworzy własnego IX - z cenami za utrzymanie takimi jak pozostałe punkty
    wymiany- które automatycznie przestają istnieć - bo co mogą zaoferować? Skoro
    wszyscy będą peerować przez IX z TP?

    Zauważyliście, że żaden duży Operator nie wypowiedział się negatywnie na
    płatną wymianę ruchu i jakoś nie ma zbyt dużego ciśnienia aby to zmienić a sam
    pomysł pojawił się z UKe i nie był wcześniej aż tak bardzo rozdmuchany ?

  • 25. Data: 2010-02-18 17:43:59
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 18-2-2010 10:23, AdRem wrote:
    > A dlaczego?
    > - Bo w Polsce są drogie łącza dla operatorów.
    > A dlaczego sa drogie?
    > - Bo za dostęp do sieci TP trzeba tyle płacić.
    > I wracamy do punktu wyjścia.

    Ale co ma plemnik do wiatraka?

    W Warszawie możesz wybierać z oferty kilku polskich i kilku
    zagranicznych operatorów. O ile polscy operatorzy w większości chyba
    mają (drogie) łącza do TPSA, to zagraniczni nie są obarczeni tym
    "balastem". Wybierz Level3, Tiscali, czy kogokolwiek innego, kto nie ma
    żadnego punktu wspólnego z TPSA.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 26. Data: 2010-02-18 22:13:16
    Od: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>

    qouletsun pisze:
    > TP tworzy własnego IX - z cenami za utrzymanie takimi jak pozostałe punkty
    > wymiany- które automatycznie przestają istnieć - bo co mogą zaoferować? Skoro
    > wszyscy będą peerować przez IX z TP?

    No nie wiem, ja nie narzekam mając acx-a. Leci mi tym 1/3 ruchu w
    stosunku do reszty feedów/peerów.
    Peer, którym leci mi TP i 50k innych prefiksów jest porównywalny z
    ruchem ac-x gdzie tych prefiksów jest 2,3k.

    Tak więc jak dla mnie nie trafione.

> [...]
    > pomysł pojawił się z UKe i nie był wcześniej aż tak bardzo rozdmuchany ?

    Tak, bo wszyscy "poradzili sobie" utrzymując tanie łącza na świat
    (level3, tiscali, itp), peeringi między sobą oraz bytność w xach. Nawet
    TKT podłączył się do poznańskiego pixa dla naszej klasy i allegro.
    Tym samym ruchu "drogiego" do TP zostało ile? 10-20% wszystkiego.

    paweł

  • 27. Data: 2010-02-18 22:19:37
    Od: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>

    Paweł Rohde pisze:
> [...]

    Dobra dokończę, bo mi się zrodziła następna myśl w kierunku.

    Powiedzmy że mam ruchu do sieci 1Gbit. 10% to TP czyli 100.
    TP kupuję po 100 czyli płacę 10000zł miesięcznie.

    TP organizuje Xa za 1000zł za port gigowy. No to wchodzę w to.

    paweł

  • 28. Data: 2010-02-18 22:25:58
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl> wrote:

    > TP organizuje Xa za 1000zł za port gigowy. No to wchodzę w to.

    Nie kracz, nie kracz, bo wykraczesz :P

    --
    ŁT

  • 29. Data: 2010-02-18 22:38:05
    Od: Marcin Kuczera <m...@l...usun-to.pl>

> [...]
    > TKT podłączył się do poznańskiego pixa dla naszej klasy i allegro.
    > Tym samym ruchu "drogiego" do TP zostało ile? 10-20% wszystkiego.

    tego ruchu do TP jest rzeczywiście niewiele w porównaniu z tym co było
    kiedyś. Poza tym w 95% wypadków jest to ruch mało istotny więc można go
    pchać przez zagranicę..

    Niestety te 5% to hostingi, serwery wirtualne i podobne - stoją one poza
    TP a wykupują na nich serwisy ludziki siedzący w TP. I marudzą.

    Marcin

  • 30. Data: 2010-02-19 09:06:08
    Od: " " <q...@N...gazeta.pl>

    Właśnie o to chodzi:
    Wszyscy piszą ze ruch do tp jest śladowy lub mało istotny więc pchany przez
    zagranice.

    Strata finansowa TP więc była by minimalna gdyby własnego IX stworzyli.

    Jeśli teraz w PLIX jest 150 Klientów to IX TP myślę że zebrało by się ich np
    400-600 gdyby był darmowy peer do TP oraz otwarty pomiędzy użytkownikami (taki
    wymóg uczestnictwa w IX TP:-)).
    Jeśli masz teraz 50 tys prefixow z ACX i placisz za port dajmy na to wymyślona
    kwota 1000zł i masz PLIX dajmy na to 1000zł

    To nie zdecydowałbyś się za IX TP za 1000zł jeśli będziesz miał 4 razy wiecej
    peerów niż w ACX i PLIX razem wziętych nawet jak masz 100mb internetu i jeden
    IX TP załatwi ci prawie cały dostęp?

    I jakie problemy pozostałych z tego powodu PLIX, ACX, WIX, GIX, PIX przestaja
    funkcjonować. Operatorzy traca klientów.

    Za pomysł IX TP to ktos w TP nawet powienien premie dostać :-)

    Cały czas nie