  • 61. Data: 2015-05-31 12:24:15
    Temat: Re: Nforce 4 i dysk 4TB
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 31/05/2015 01:37, Przemysław Ryk wrote:

    > O tak. Nie używany w szczególności w przypadku, w którym jakiś SSD-maniak
    > stwierdzi ,,na chusteczkę Ci ram, wstaw SSD, będzie cudnie". Potem patrzysz,

    Kto i gdzie tak twierdzi?

    > że jest szybciej. No jak komp ma 2 czy 4GB ram i rzeźbi po swapie na SSD, to
    > rzeźbi szybciej... SSD panaceum na wszystko!

    No jak masz "burdel" w systemie i w tle siedzi kupa niepotrzebnych zadań
    to ja się nie dziwię.
    Mój komputer, gdy nie służy do pracy a tylko do przeglądania Internetu
    czy innych podstawowych rzeczy, obywa się bez pagefile w ogóle.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 62. Data: 2015-05-31 12:41:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 31 May 2015 11:24:15 +0100, Michal Lukasik napisał(a):

    > Kto i gdzie tak twierdzi?

    Daj mu spokój, to jeden z dwóch tu obecnych antymaniaków SSD :) Reagują
    alergicznie na najmniejszą wzmiankę. A tu proszę - przekaziory informują
    że do zimy SSD stanieją znacznie...
    --
    Jacek
    Dziesięć przykazań ma 279 słów.

  • 63. Data: 2015-05-31 12:47:22
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 31/05/2015 01:37, Przemysław Ryk wrote:

    > Co systemowe to systemowe, co softu, to softu, co danymi użytkownika -
    > danymi użytkownika. Rzeźba się zaczyna, jak jakiś artysta SSD-maniak komuś
    > wmówi, że ,,SSD Ci wystarczy na wszystko i wszystko będzie tańczyć, śpiewać i
    > stepować". Gówno prawda. I jak bardzi chcesz, żebym Ci to cyferkami
    > udowodnił?

    Bardzo proszę. ;D
    Żart, ja znam realia i niczego nie musisz mi udowadniać.

    > Nie. Ktoś woli - jeżeli już - wybulić parę złotych więcej, żeby było
    > wygodniej. Tam, gdzie rzeczywiście wygodniej będzie. SSD ma wiele zalet.
    > Niemniej jednak - tak patrzę po swoim kompie. Kupiłbym SSD zgodnie z
    > poradami SSD-maniaków tu się wypowiadającyh. Takiego 64GB. Będzie cudnie.
    > O'rly? Jak sam plik hibernacji zeżre mi prawie 30GB (mam 32GB ram)?

    Ale kto Ci radzi 64GB do pracy? Mowa o 64 do domowego biura, ile razy
    mam to jeszcze powtórzyć? ;D
    W biznesie kieruje się innymi wyborami i koszta (przeważnie) są tam na
    ostatnim miejscu.

    > Magazyn do pracy mam poza systemowym SSD. I teraz: rzeczy mocno służbowe,
    > synchronizowane via Dropbox mam na drugim kompie. Taki mój serwer. Nie
    > pracuję z video, tylko z plikami graficznymi. Są to często i gęsto pliki
    > ważące po 800 MB w górę. Dlaczego wolę je mieć dostępne lokalnie, choć
    > transfer z mojego serwerka idzie w okolicach 80 MB/s? Bo z czterech dysków
    > lokalnie w RAID10 idzie szybciej? Eeee. Niiii...

    No ale to jest dokładnie to o czym pisałem. Co do pracy to lokalnie, co
    nie to na NAS. I lokalnie w zależności czy to ma sens czy nie wrzucasz
    albo na HDD (i tu rozmiar to też kwestia preferencji), albo SSD - nie
    wszystko musi być na SSD, bo korzyści z tego nie będzie żadnych, i
    dlatego IMO 64GB do większości domowych czy nawet amatorskich zastosowań
    wystarcza.

    > Aha. A już najednej grupie odnośnie fotografii poszedł test: import plików
    > do Lightrooma z SSD na SSD, z pojedynczego HDD na SSD. Się jakoś tak
    > okazało, że różnice w czasie importu z HDD i SSD były na granicy błędu
    > pomiarowego. Bo bardziej istotną kwestią jest wydajność procka. Ups.
    > Psipadek.

    No to jeszcze teraz niech ktoś sprawdzi jaka różnica będzie w ramach
    tego samego SSD i tego samego HDD (partycja - partycja) - wiesz ile to
    mielenia? A jeszcze jak OS będzie na tym samym dysku to o jego wygodnym
    używaniu możesz pomarzyć. Mielenia na HDD przy OS na SSD nawet nie
    odczujesz.

    > Do enkodowania filmów? Żaden. Przy kodowaniu video inne czynniki mają wpływ
    > na czas trwania operacji - m.in. wydajność procesora, wydajność kodeka i
    > jego możliwości wielowątkowej pracy. Ale SSD-maniacy twierdzić będą, że
    > ,,masz SSD będzie cudnie".

    Ale czemu Ty ze mną dyskutujesz co twierdzą SSD-maniacy?
    Toż Ci piszę, że w takiej sytuacji nie ma to sensu. I to użytkownik
    decyduje jak użyje tego SSD, jeśli ktoś kupuje duży żeby wrzucić tam
    wszystko i spodziewa się przyspieszenia IMO jest w wielkim błędzie.
    Jest za to inna kwiestia, o której IMO zapominasz. Mianowicie, gdy już
    taki film enkodujesz to mielenie po dysku jest na tyle duże, że używanie
    OSa, który jest na tym samym dysku staje się udręką. Dodatkowy dysk
    (niekoniecznie nawet SSD) zmienia tu wszystko.

    > Nie. Paru artystów wyskoczyło, że ma brać SSD. Po co, na co - nikt nie wie.

    Ale to dyskutuj z Nimi, nie ze mną i od Nich oczekuj wyjaśnień. ;D
    Ja poleciłem Poldkowi przynajmniej ze 3 rozwiązania i każde z nich
    opisałem - jego wybór, a że jest wśród nich mały SSD - no cóż, z innych
    dyskusji mniej więcej wiem jak sprawa wygląda i uważam, że akurat jemu
    się przyda i zyska wiele.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 64. Data: 2015-05-31 12:51:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 31 May 2015 02:37:43 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

    > I jak
    > patrzę na porady SSD-maniaków pt. ,,kup SSD nawet 32 czy 64GB" to płaczę... ze
    > śmiechu.

    Dude, patrzysz na typowego usera ze swojego punktu widzenia który jest
    dosyć rzadki. Uparcie nie chcesz dostrzec różnic stylu używania twojego
    (powiedzmy 1% userów) oraz typowego usera (powiedzmy 99%) i wciskasz
    wszystkim swoje rady które tak pasują do ich potrzeb jak pięść do nosa.
    Nie wiem czy obserwowałeś ceny SSD na wtórnym rynku tak od 3-4 lat.
    Jakbyś to robił, to byś zauważył że cena za przestarzały SSD 32/64 GB od
    tego czasu uparcie trzyma się poziomu 100-150 zł. Wniosek wyciągnij
    sobie sam.

  • 65. Data: 2015-05-31 12:51:57
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 31/05/2015 07:39, Czarek wrote:

    > Nie możesz tego zrobić z jakiś powodów czy nie wiesz o możliwości jego
    > zmniejszenia do nawet 50% rozmiaru pamięci RAM?

    Ale sam M$ nie zaleca tego.
    Sam na kompie do pracy bym tego nie robił, co innego na domowym kompie
    jeśli ktoś już musi używać hibernacji - ja uważam za zbędną i mam
    wyłączoną. Używam za to w laptopie.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 66. Data: 2015-05-31 13:03:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 30 May 2015 20:18:30 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

    > Tak. Jestem maniakalnym wrogiem. I dlatego zarówno w workstacji, jak i w
    > serwerku SSD wstawiony mam... Tylko niech to będzie robione z głową.

    Jeszcze raz ci wypomnę: Doświadczenia z twoich "wysokoprofilowych"
    potrzeb zawodowych na nic pani Frani z Krotoszyna. Ona będzie naprawdę
    szczęśliwa jak majster jej wstawi SSD i kiedy będzie musiała sprawdzić
    kiedy odchodzi PKS do Wólki tuż przed wyjściem, komp jej wstanie w 25
    sek zamiast w 125. Ona i tak nie ogarnia hibernacji, pagefilów, RAM-ów i
    innych cudactw. Nie ma nawet mailera a jedyna aplikacja jakiej używa to
    Explorer i nawet o tym nie wie bo dla niej to jest "wejść na internet"
    :) I powiedz mi że na tym poziomie potrzeb i umiejętności SSD 64GB jest
    pomyłką. No, weź i obniż deko loty :) może dojrzysz tą szarą masę userów
    kłębiącą się gdzieś w dole.
    Wniosek z tej dyskusji widzi mi się taki - zanim udzielamy porady
    odnośnie czegoś tam w kompie, dokładnie wypytujemy o profil używania
    Inaczej trafiamy kulą w płot z radami.

  • 67. Data: 2015-05-31 13:07:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 31 May 2015 02:37:43 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

    > Tylko w przypadku SSD-maniaków sugerujących kupno 64GB (o tych mówiących o
    > 32GB dysku na system litościwicie pomilczę) nie ma na to miejsca. I nie
    > każda osoba ma drugi dysk, dba o to i pamięta.

    Ja tam mam 3 partycje na SSD 64GB i dwa systemy. I duużo wolnego
    miejsca... No, ale ja to słodzę truskawki.

  • 68. Data: 2015-05-31 13:34:25
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 31/05/2015 01:37, Przemysław Ryk wrote:

    > To chyba dawno w działaniu System Restore nie widziałeś. Już od Visty w górę
    > ten mechanizm jest całkiem skuteczny i pozwala sobie tyłek uratować w wielu
    > różnych sytuacjach. Do tego stopnia, że niejeden komputer zasyfiony różnym
    > gównem wyświetlającym reklamy podniosłem do stanu używalności korzystając z
    > System Restore.

    No właśnie. Przywraca on rejestr, ale żadnego softu nie usuwa - to nadal
    tam jest - wierz mi. Potrafi tylko co najwyżej odtworzyć pliki
    systemowe. To nie działa jak linuxowy snapshot - niestety.
    IMO ostatni punkt faktycznie może się przydać, poza tym jest bezużyteczne.

    > Tylko w przypadku SSD-maniaków sugerujących kupno 64GB (o tych mówiących o
    > 32GB dysku na system litościwicie pomilczę) nie ma na to miejsca. I nie
    > każda osoba ma drugi dysk, dba o to i pamięta.

    Nie obchodzi mnie co mówią "SSD-maniacy". Ja polecam Poldkowi tę 64GB
    jako systemowy dysk *obok* nowego 4TB - "czujesz" różnicę?

    > Ile zajmuje na dysku:
    > - VLC
    > - SMplayer
    > - Media Player Classic - Home Cinema
    > Musisz się liczyć z każdym MB? Czyli ciasno Ci? Ja się nie muszę liczyć. Ale
    > ja kupiłem pod system i ważne rzeczy, które skorzystają z SSDka dysk taki,
    > który mi jeszcze luzu trochę zostawił.

    No to teraz jaki jest sens trzymania ich wszystkich?
    Za "CH" nie mogę się doszukać.

    > Tak - wolałbym pojemniejszy. Dlaczego? Dlatego, że często korzystam z dwóch
    > lub trzech wirtualnych maszyn. Mam osobno postawione na wirtualce Windows7 i
    > Windows8. Z polską wersją interfejsu. Po co? Po to, bym mógł znajomym zrobić
    > screeny co i gdzie mają wyklikać. Na taką jedną wirtualkę na dzień dobry
    > potrzebuję z 30GB miejsca. Pomieść to na 64GB SSD...

    Też używam virtualek, ale żeby trzymać to na SSD? Jaką różnicę zrobi Ci
    wrzucenie tego na RAID skoro nie robisz tego cały czas tylko "czasem dla
    znajomych"?
    BTW. Nie prościej doinstalować PL-language-pack do tego Win co używasz?

    > 500MB z groszami. Sam LibreOffice

    U mnie ~400MB wszystkie programy z pakietu + szablony do naklejek bo
    często używam (reszta z pakietu dla mnie zbędna).

    > A ja ptrzebuję tutaj i teraz. Nie na NASie (za to u mnie robi serwer swoją
    > drogą). Inną kwestią jest, że FileZilla zajmuje 22MB.

    No to faktycznie wieeele. ;D

    > Skąd założenie, że u mnie katalogi usera są na tej samej partycji, co
    > system? :)
    > Skup się na tym, co na SSD dobrze by było, żeby leżało. Bo dostęp do tego
    > jest szybki. Czyli:
    > - system
    > - poinstalowany soft
    > - cache przeglądarek / programu pocztowego
    > - pliki użytkownika pt. ustawienia i cache miniatur grafik z np. Bridge,
    > Lightrooma, Total Commandera, innych przeglądarek grafik
    > - profile przeglądarek, programu pocztowego lub czytnika RSS

    No i u mnie wszystko to jest na SSD prócz Lightrooma/Bridge - używam TC
    i IrfanView, no i cache przeglądarki (mam proxy).

    > Wiesz - załączniki są istotną częścią owych maili. Ja sobie nie mogę
    > pozwolić na to, żeby załączniki usunąć. W razie draki mam pełną dokumentację
    > co, jak, gdzie, kiedy, kto i dlaczego. Bywały już draki odnośnie materiałów
    > sprzed dwóch lat. Wobec czego archiwizuję skrzętnie.

    Ale te załączniki możesz trzymać gdzie indziej - i tak je musisz
    wypakować przed użyciem. Są lepsze sposoby na archiwizowanie tego niż
    trzymanie w programie pocztowym. IMO robisz to źle, ale zaraz napiszesz
    o wygodzie. ;D

> [...]
    > kolejnego Seagate'a w laptopie. Ma zewnętrzny dysk. Jak z kompa korzysta -
    > system, Office, przeglądarki, czasami jakiś film, czasami trochę muzyki,
    > synchronizacja danych z telefonem, część najważniejszych danych trzymanych
    > również na Dropboksie. Przesadziłem Ją na SSD. Skorzysta na nim. SSD ma
    > 256GB. Ciasssssno jest. Choć jest na nim system, podstawowe oprogramowanie,
    > folder Dopboksa i parę innych rozrywkowych rzeczy. Jak bym Jej zasugerował
    > opcję 64GB SSD + targanie zewnętrznego dysku podpinanego po USB, to by mnie

    No laptop jako pewnie jedyny komputer - co to za głupia moda?
    No ale to inny przypadek niż ten, o którym mowa w wątku.

    > No. Przy 64GB SSD to wcale nie będę rzeźbić w tym, co i gdzie przenieść. A
    > teraz powiedz o tych przenosinach tym posiadaczom laptopów, którym
    > zasugerujesz wymianę klasycznego dysku na SSD o pojemności 64GB. I zostaną w
    > tzw. czarnej dupie mając: 64GB SSD + napęd optyczny + dodatkowy dysk na
    > USB2.0.

    A kto powiedział, że taki zasugeruję? Wróćmy do tematu komputera Poldka
    a nie "historii z księżyca".

    > Widzisz - ja koleżance ostatnio zasugerowałem (sprzęt całkiem sprawny, Core
    > i7, porty USB 3.0, SATA 6Gbit), że SSD mający 256GB będzie niegłupim
    > rozwiązaniem. Będzie to dosyć szybkie, do tego zewnętrzny dysk po USB3.0,
    > jeżeli będzie potrzebować pojemności. Ale na nim będzie system, programy,
    > najbardziej potrzebne rzeczy. Jak się wszystko pozbierało, to się okazało,
    > że z tych 256GB (minus rezerwa nieprzydzielona) zostało jakieś 30GB... A tutaj
    > artyści sugerują - kup SSD o pojemności 32 lub 64GB. Dobrze się czujecie?

    J.w.

    > Spoko. Podnosimy system z hibernacji. Mam 32GB ram. Ile zajmie plik
    > hiberfil.sys?

    A Ty dalej swoje. ;D

    > Na ,,zabawce" pt. serwerek (mam tam na nim bazę plików, miejsce na backup,
    > soft do ciągania streamów) system (WIndows 8.1) stoi na SSD. Takim
    > niespecjalnie szybkim Crucialu MX100. Ze 128GB zostało 58GB. Jak bym miał
    > rzeźbić, żeby się całościowo to na 64GB dysku zmieściło... Szkoda mojego
    > czasu.

    No to ja w serwerze HP Proliant mam też 64GB z czego zajęte niecałe 30GB
    (+8GB SWAP) przez Debiana, reszta leży odłogiem. Starcza na wszystko -
    żadnego rzeźbienia.

    > Pisałeś o zasobach. Konwerter wideo ma żreć proca i ram do oporu. :)

    W zasadzie zgoda.

    > W LibreOffice nie wiem, z czego będę musiał akurat skorzystać. Swego czasu
    > instalowałem zestaw składający się z edytora tekstu, arkusza i w zasadzie
    > wszystko. Potem się okazało, że musiałem dorzucać moduły. Tylko widzisz - ja
    > mam gdzie dorzucać...

    Ja też. Nie jest tego tyle co u Ciebie, ale nadal jest (choćby kosztem
    "poligonu").
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 69. Data: 2015-05-31 14:00:01
    Od: "Piotr B. [pb2004]" <p...@n...pl>

    Michal Lukasik <m...@t...pl> wrote:

    > Taaa, i jeszcze koniecznie na jego początku.
    > Po co jak i tak nie jest prawie używany?
    > Kiedyś tak było.

    Wbrew mitom pagefile.sys jest używany ciągle. W idealnej sytuacji
    (minimum 8GiB ram) są to jednak tylko zapisy odbywające się przy
    obniżonym priorytecie. Przy 4GiB ram niestety ale zapis i odczyt stron
    pamięci odbywa się często w wyniku tzw. hard page faults. Tak czy
    inaczej trzymanie pagefile.sys na wolniejszym dysku jakbyś nie zaklinał
    nie ma żadnego plusa.

    > GPT nie robi różnicy?

    Te polecenia służą do zarządzania zarówno przy BIOS jak i UEFI. Zwróć
    uwagę na przykładowe skrypty[1].

    1. https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/har
    dware/hh825212.aspx#WinPE

    --
    Piotr Borkowski

  • 70. Data: 2015-05-31 14:40:02
    Od: "Piotr B. [pb2004]" <p...@n...pl>

    Michal Lukasik <m...@t...pl> wrote:

    > A kto pisze o rzeźbieniu? Wszystko zalecenia M$ - czyt. inne posty.

    Każde ręczne zajmowanie się systemem to rzeźbienie. Choćby na
    przykładzie twojego postu oczyszczaniem zbędnych plików poprawek zajmuje
    się sam system. Robi to w sposób optymalny abyś mógł odinstalować w
    pewnym przedziale czasu hipotetyczną złą poprawkę ale także aby
    niepotrzebne pliki nie zajmowały miejsca. Podobnie porada z punktami
    przywracania. W ten sposób ograniczasz funkcjonalność Previous Versions.
    I tak każda z tych porad ma ukryte minusy.

    > Jeśli ktoś woli wybulić kilka razy więcej za większą pojemność to ja w
    > zasadzie nie mam nic przeciwko. Chodzi mi tylko, że IMO jeśli ma to być
    > tylko kaprys a nie rzeczywista potrzeba to jest to albo zbyt "tłusty
    > portfel" albo "frajerstwo".

    Ale to ty płacisz więcej za mniejsze bezpieczeństwo danych i zmniejszoną
    wygodę. Na pewno frajerem nie jest ten kto wie że nie stać go na
    optymalne ssd i dlatego kupuje hdd.

    > Dane mają być te, które akurat potrzebujemy a nie, które może będziemy
    > potrzebować. Magazyn mam na NASie.

    Dane typu random access z definicji są danymi, które są potrzebne.

    > Np. film z wakacji, który chcę obrobić mam na HDD bo i tak nie mam na
    > tyle szybkiego CPU/GPU by obrabiał to w takim tempie by dysk nie nadążał
    > i robiło różnicę użycie SSD. Dokumentacje, które akurat potrzebuję do
    > jakiegoś projektu mam na SSD by szybko się otwierały - te których nie
    > potrzebuję -> NAS. I tak ze wszystkim - kwestia zorganizowania i
    > zaplanowania.

    Dane sekwencyjnego dostępu jak już napisałem mogą być na wolnym dysku.

    > Jakie zadania może mieć Poldek?
    > AFAIR pisał (nie w tym wątku) o enkodowaniu filmów? Poza tym pewnie
    > home-office. Jaki SSD do tego będzie dobry według Ciebie?

    > Już pisałem, że w przypadku "narzędzia do pracy" jest inne podejście,
    > ale nie takim przypadku była mowa od początku - Poldek wyraźnie
    > zaznaczał, że budżet jest mały to i proponowany SSD proporcjonalny do
    > niego.

    Właśnie dlatego że budżet jest mały należy od razu odrzucić ssd.

    > Sugerujesz, że opcja z jednym dyskiem i "odpalaniem" systemu z USB
    > byłaby wygodniejsza?

    Sugeruję że najlepszą opcją przy opisanych ograniczeniach jest w tym
    wypadku HDD 1 lub 2 GiB. Każda inna jest gorsza. Gdyby zniknęło
    ograniczenie budżetowe można by się zastanawiać nad nowym SSD 128 lub
    lepiej 256 GiB Intela lub Samsunga w technologii MLC + pojemny HDD.
    Jednak mały SSD 64 GiB to pomysł równie zły co powyższe.

    --
    Piotr Borkowski