  • 11. Data: 2011-11-16 14:50:58
    Temat: Re: Narzedzia CASE i generowanie kodu
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 16 Nov 2011 09:47:58 +0100, Paweł Kierski <n...@p...net>
    wrote:

    >Nie da się zbudować języka programowania, w którym wszystkie możliwe CO
    >będzie można opisać bez wchodzenia w szczegóły JAK.

    Odpowiadam Panu Kierskiemu i Sobczakowi w jednym poscie bo maja
    jednakowe argumenty.

    Otoz, argumenty Panow sa mniej wiecej takie same jak argumenty
    "ekspertow" z konca 19 stulecia: a) rozwoj telefonii bedzie niedlugo
    zahamowany, bo nawet gdyby zatrudnic wszystkie kobiety na swiecie do
    obslugi central to i tak bedzie za malo, b) rozwoj wielkich miast
    gedzie zahamowany, bo warstwa konsliego nawozu na ulicach przekroczy
    wysokosc jednego metra.

    50 lat temu programowalo sie ostawiajac zera i jedynki. Nei wiem jak
    sie bedzie programowamo 50 lat od dzis. Ale na pewno nie w Javie ani
    nawet w Adzie piszac for(a;b;c) czy if then else.

    Zgadzam sie z argumentem ze jezyki koncentrujace sie na CO musza miec
    ograniczona dziedzine. I ruch MDA jest z tym zgodny - okresla sie
    specjalizowane dziedziny. Tyle tylko ze ruch MDA uwiadl, glownei z
    powodu tego ze oparty jest na badziewnym UML. Ale nei watpie ze
    odrodzi sie w norych ramach.

    Zas jak idzie o jezyki koncentrujace sie na CO... Programowanei w
    Prologu to glownie programowanie CO. Istnieje cala kupa
    specjalizowanych jezykow uzywanych w Badaniach Operacyjnych, gdzie
    programuje sie CO zupelnie ignorujac JAK. I nei sa to bynajmniej
    akademickie ciekawostki a produkty kosztujace duzo pieneidzy.

    Proponuje wyjrzec troche poza paradygmat Javy i UML

    A.L.

  • 12. Data: 2011-11-16 15:25:13
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    On Wed, 16 Nov 2011 08:50:58 -0600 A.L. <l...@a...com> wrote:

> [...]
    > akademickie ciekawostki a produkty kosztujace duzo pieneidzy.
    >
    > Proponuje wyjrzec troche poza paradygmat Javy i UML

    A jakieś przykłady poza dziedziną optymalizacji?

    w.

  • 13. Data: 2011-11-16 15:50:14
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-11-16 15:50, A.L. pisze:
    [...]
> [...]
    > programuje sie CO zupelnie ignorujac JAK. I nei sa to bynajmniej
    > akademickie ciekawostki a produkty kosztujace duzo pieneidzy.

    Czyli w specjalizownych zastosowaniach są świetnie przykrojone do
    potrzeb narzędzia. I te narzędzia to właśnie zbiór klocków, które
    załatwiają problem JAK.

    Przy jeszcze większej specjalizacji mamy frameworki i biblioteki.
    Raczej nie będziesz pisał aplikacji webowej w Prologu - łatwiej
    choćby w Pythonie + Django.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 14. Data: 2011-11-16 16:34:38
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 16 Nov 2011 16:50:14 +0100, Paweł Kierski <n...@p...net>
    wrote:

> [...]
    >
    >Czyli w specjalizownych zastosowaniach są świetnie przykrojone do
    >potrzeb narzędzia. I te narzędzia to właśnie zbiór klocków, które

    Owszem. Podobnie jak nie ma narzedzia ktore jest jednoczesnie
    srubokretem, pila tarczowa, heblem i mlotkiem nie da sie zrobic
    narzedzia ktore by obslugiwalo WSZYSTKO. A jezeli sie da, jak slynny
    scyzoryk armnii szwajcarskiej, to bedzie ladnie wygladalo, ale nie
    bedzie sie do niczego nadawalo.

    >Przy jeszcze większej specjalizacji mamy frameworki i biblioteki.
    >Raczej nie będziesz pisał aplikacji webowej w Prologu - łatwiej
    >choćby w Pythonie + Django.

    Otoz, niezupelnie. Sa w prologu frameworki Pillow i PrologBeans,
    znakomicie umozliwiajacy pisanie aplikacji webowych w Prologu. Owe
    frameworki to tylko interfejsy; glowna rola Prologu to w
    skomplikowantch "logical inferences" zachodzacych przy obslugiwaniu
    zapytan. Nie wszystkie aplikacje webowe to wyszukiwanie w bazie
    danych.

    Znam co najmniej jedna duza aplikacje webowa napisana w 90% w Prologu.
    Niestety, nie moge sluzyc informacjami po podpisalem NDA...

    Polecam rozniez ksiazke "Software Blueprints: Lightweight Uses of
    Logic in Conceptual Modelling"; tu jest strona webowa ksiazki

    http://www.dai.ed.ac.uk/groups/ssp/bookpages/bluepri
    nts.html

    To TROCHE na temat gdzie Prolog moze sie przydac przy projektowaniu i
    implementacj aplikacji webowych

    A.L.

  • 15. Data: 2011-11-16 16:38:04
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-11-16, A.L <l...@a...com> wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    > Znam co najmniej jedna duza aplikacje webowa napisana w 90% w Prologu.
    > Niestety, nie moge sluzyc informacjami po podpisalem NDA...

    Oczywiście. Jak to ty zwykle.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 16. Data: 2011-11-16 16:47:42
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 16 Nov 2011 16:25:13 +0100, Wojciech Mu?a
    <w...@p...null.onet.pl.invalid> wrote:

    >A jakieś przykłady poza dziedziną optymalizacji?
    >
    >w.

    "A domain-specific language (DSL) is a programming language or
    executable specification language that offers, through appropriate
    notations and abstractions, expressive power focused on, and usually
    restricted to, a particular problem domain."

    http://homepages.cwi.nl/~arie/papers/dslbib/

    Proceedings of the Second Conference on Domain-Specific Languages (DSL
    '99), Austin, Texas, USA, October 3-5, 1999. Usenix Association / ACM,
    ACM ISBN 1-58113-255-7, SIGPLAN Notices 35(1), January 2000

    http://www.informatik.uni-trier.de/~ley/db/conf/dsl/
    dsl1999.html

    To nie jest ostatnia konferencja, ale taka mi podeszla "pod palec".
    DSL to nie jest jeszcze "THE solution", ale generalnie, trend we
    wlasciwym kierunki. Jak na moj rozum

    By the way, jakby ktos sie interesowal, to... ksiazka

    http://martinfowler.com/books.html#dsl

    Domain Specific Languages, Fowler

    A.L.

  • 17. Data: 2011-11-16 16:53:55
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 16 Nov 2011 16:38:04 +0000 (UTC), "Stachu 'Dozzie' K."
    <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:

    >On 2011-11-16, A.L <l...@a...com> wrote:
    >[...]
    >[...]
    >
    >Oczywiście. Jak to ty zwykle.

    Chciales cos powiedziec? Slucham wiec...

    A.L.

  • 18. Data: 2011-11-16 17:01:42
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-11-16, A.L <l...@a...com> wrote:

    > Chciales cos powiedziec? Slucham wiec...

    Chciałem powiedzieć tyle ile powiedziałem: znowu zasłaniasz się umową
    nieujawniania informacji.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 19. Data: 2011-11-16 17:11:06
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 16 Nov 2011 16:38:04 +0000 (UTC), "Stachu 'Dozzie' K."
> [...]

    Popatrz sobie tutaj:

    http://arxiv.org/abs/0711.0917

    Prolog is an excellent tool for representing and manipulating data
    written in formal languages as well as natural language. Its safe
    semantics and automatic memory management make it a prime candidate
    for programming robust Web services. Where Prolog is commonly seen as
    a component in a Web application that is either embedded or
    communicates using a proprietary protocol, we propose an architecture
    where Prolog communicates to other components in aWeb application
    using the standard HTTP protocol. By avoiding embedding in external
    Web servers development and deployment become much easier. To support
    this architecture, in addition to the transfer protocol, we must also
    support parsing, representing and generating the key Web document
    types such as HTML, XML and RDF. This paper motivates the design
    decisions in the libraries and extensions to Prolog for handling Web
    documents and protocols. The design has been guided by the requirement
    to handle large documents eciently. The described libraries support a
    wide range of Web applications ranging from HTML and XML documents to
    Semantic Web RDF processing. The bene ts of using Prolog for Web
    related tasks is illustrated using three case studies.

    Ale autorzy TEZ nei udziela ci konkretnych informacji na temat swoich
    klientow.

    Mozesz tez zobaczyc to

    http://arxiv.org/abs/cs/0312031

    Distributed WWW Programming using (Ciao-)Prolog and the PiLLoW library

    We discuss from a practical point of view a number of issues involved
    in writing distributed Internet and WWW applications using LP/CLP
    systems. We describe PiLLoW, a public-domain Internet and WWW
    programming library for LP/CLP systems that we have designed in order
    to simplify the process of writing such applications. PiLLoW provides
    facilities for accessing documents and code on the WWW; parsing,
    manipulating and generating HTML and XML structured documents and
    data; producing HTML forms; writing form handlers and CGI-scripts; and
    processing HTML/XML templates. An important contribution of PiLLoW is
    to model HTML/XML code (and, thus, the content of WWW pages) as terms.
    The PiLLoW library has been developed in the context of the Ciao
    Prolog system, but it has been adapted to a number of popular LP/CLP
    systems, supporting most of its functionality. We also describe the
    use of concurrency and a high-level model of client-server
    interaction, Ciao Prolog's active modules, in the context of WWW
    programming. We propose a solution for client-side downloading and
    execution of Prolog code, using generic browsers. Finally, we also
    provide an overview of related work on the topic.

    Oni tez podpisali NDA wiec ci nie powiedza o swoich klientach

    A.L.

  • 20. Data: 2011-11-16 17:18:19
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-11-16, A.L <l...@a...com> wrote:

    > Popatrz sobie tutaj:
    >
    > http://arxiv.org/abs/0711.0917
    [...]
> [...]
    >
    > http://arxiv.org/abs/cs/0312031
    [...]
    > Oni tez podpisali NDA wiec ci nie powiedza o swoich klientach

    Ale mnie nie interesują ONI, bo ONI nie są stroną w dyskusji na tej
    grupie. Taką stroną jesteś TY (a obecnie również ja). A ty, będąc
    dyskutantem, wyciągasz jako argument coś, czego nikt nie ma szansy
    zweryfikować i trzeba ci zawierzyć na słowo. Ja na ten przykład wcale
    nie mam podstaw wierzyć, że widziałeś kod Prologa na oczy, co dopiero
    pisać w nim komercyjnie (nieważne, pisałeś czy nie, ważne co ja o tobie
    mam szansę się dowiedzieć ze źródeł obiektywnych).

    Dyskusja tak nie działa. Jeśli chcesz poprzeć swoje stanowisko, to
    musisz odwołać się do takich argumentów, które poddają się procesowi
    falsyfikacji.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot