eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyNaprawa klimy zimą?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 46

  • 31. Data: 2010-11-09 12:31:12
    Temat: Re: Naprawa klimy zimą?
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-09 12:19, kamil pisze:

    >> A zastanowiłeś się dlaczego klima osusza? To działa dwuetapowo:
    >> - schładza powietrze w wyniku czego jego wilgotność względna wzrasta
    >> powyżej 100% i wytrąca się woda
    >> - powietrze nagrzewa się w przewodach i wnętrzu, stając się względnie suche
    >>
    >> Jeśli natomiast na zwenątrz jest zimno, to pierwszy etap jest już
    >> wykonany przez naturę. Zassane z zewnątrz zimne powietrze niczym się
    >> nie różni od powietrza schłodzonego przez klimę, czyli posiada niską
    >> wilgotność bezwzględną. Po podgrzaniu staje się suche.
    >
    > W deszczu ponizej mitycznych progow zalaczania sie klimatyzacji czesto szyby paruja
    na potege, po wlaczeniu klimy szybko sie osuszaja, nawet jesli ustawie minimalna
    temperature nawiewu. Powietrze na zewnarz jest wilgotne jak diabli, a obieg niczego w
    przewodach nie podgrzewa.

    Rozjaśnij: czy powyższe ma negować cokolwiek z tego co napisałem?

    BTW: w całym pojeździe masz temperaturę taką samą, jak tuż przy wylocie nawiewu
    klimy?
    Bo jeśli nie, to powietrze z klimy się ogrzewa - tak czy siak - do temp. wnętrza.

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 32. Data: 2010-11-09 12:57:12
    Temat: Re: Naprawa klimy zimą?
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-09 12:31, Jakub Witkowski pisze:
    > W dniu 2010-11-09 12:19, kamil pisze:
    >
    >>> A zastanowiłeś się dlaczego klima osusza? To działa dwuetapowo:
    >>> - schładza powietrze w wyniku czego jego wilgotność względna wzrasta
    >>> powyżej 100% i wytrąca się woda
    >>> - powietrze nagrzewa się w przewodach i wnętrzu, stając się względnie suche
    >>>
    >>> Jeśli natomiast na zwenątrz jest zimno, to pierwszy etap jest już
    >>> wykonany przez naturę. Zassane z zewnątrz zimne powietrze niczym się
    >>> nie różni od powietrza schłodzonego przez klimę, czyli posiada niską
    >>> wilgotność bezwzględną. Po podgrzaniu staje się suche.
    >>
    >> W deszczu ponizej mitycznych progow zalaczania sie klimatyzacji czesto szyby
    paruja na potege, po wlaczeniu klimy szybko sie osuszaja, nawet jesli ustawie
    minimalna temperature nawiewu. Powietrze na zewnarz jest wilgotne jak diabli, a obieg
    niczego w przewodach nie podgrzewa.
    >
    > Rozjaśnij: czy powyższe ma negować cokolwiek z tego co napisałem?
    >
    > BTW: w całym pojeździe masz temperaturę taką samą, jak tuż przy wylocie nawiewu
    klimy?
    > Bo jeśli nie, to powietrze z klimy się ogrzewa - tak czy siak - do temp. wnętrza.

    ...a gdy skierujesz strumień b. zimnego powietrza z klimy na szybę zraszaną deszczem,
    to ogrzewanie powietrza w warstwie przyściennej na samej szybie (oraz osuszanie go
    i szyby jednocześnie też) jest szczególnie intensywne, i stąd tak piorunujący
    efekt...

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 33. Data: 2010-11-09 13:03:11
    Temat: Re: Naprawa klimy zimą?
    Od: "kamil" <k...@s...com>



    "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> wrote in message
    news:ibbcuo$2bh9$1@news2.ipartners.pl...
    > W dniu 2010-11-09 12:31, Jakub Witkowski pisze:
    >> W dniu 2010-11-09 12:19, kamil pisze:
    >>
    >>>> A zastanowiłeś się dlaczego klima osusza? To działa dwuetapowo:
    >>>> - schładza powietrze w wyniku czego jego wilgotność względna wzrasta
    >>>> powyżej 100% i wytrąca się woda
    >>>> - powietrze nagrzewa się w przewodach i wnętrzu, stając się względnie
    >>>> suche
    >>>>
    >>>> Jeśli natomiast na zwenątrz jest zimno, to pierwszy etap jest już
    >>>> wykonany przez naturę. Zassane z zewnątrz zimne powietrze niczym się
    >>>> nie różni od powietrza schłodzonego przez klimę, czyli posiada niską
    >>>> wilgotność bezwzględną. Po podgrzaniu staje się suche.
    >>>
    >>> W deszczu ponizej mitycznych progow zalaczania sie klimatyzacji czesto
    >>> szyby paruja na potege, po wlaczeniu klimy szybko sie osuszaja, nawet
    >>> jesli ustawie minimalna temperature nawiewu. Powietrze na zewnarz jest
    >>> wilgotne jak diabli, a obieg niczego w przewodach nie podgrzewa.
    >>
    >> Rozjaśnij: czy powyższe ma negować cokolwiek z tego co napisałem?
    >>
    >> BTW: w całym pojeździe masz temperaturę taką samą, jak tuż przy wylocie
    >> nawiewu klimy?
    >> Bo jeśli nie, to powietrze z klimy się ogrzewa - tak czy siak - do temp.
    >> wnętrza.
    >
    > ...a gdy skierujesz strumień b. zimnego powietrza z klimy na szybę
    > zraszaną deszczem,
    > to ogrzewanie powietrza w warstwie przyściennej na samej szybie (oraz
    > osuszanie go
    > i szyby jednocześnie też) jest szczególnie intensywne, i stąd tak
    > piorunujący efekt...

    Dlaczego osuszanie tego strumienia bardzo zimnego powietrza z samego nawiewu
    nie daje tego efektu?


    Pozdrawiam
    Kamil


  • 34. Data: 2010-11-09 13:09:32
    Temat: Re: Naprawa klimy zimą?
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-09 13:03, kamil pisze:

    >>> BTW: w całym pojeździe masz temperaturę taką samą, jak tuż przy wylocie nawiewu
    klimy?
    >>> Bo jeśli nie, to powietrze z klimy się ogrzewa - tak czy siak - do temp. wnętrza.
    >>
    >> ...a gdy skierujesz strumień b. zimnego powietrza z klimy na szybę zraszaną
    deszczem,
    >> to ogrzewanie powietrza w warstwie przyściennej na samej szybie (oraz osuszanie go
    >> i szyby jednocześnie też) jest szczególnie intensywne, i stąd tak piorunujący
    efekt...
    >
    > Dlaczego osuszanie tego strumienia bardzo zimnego powietrza z samego nawiewu nie
    daje tego efektu?

    Nie rozumiem pytania. O jakiej dokładnie sytuacji mówisz?

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 35. Data: 2010-11-09 13:53:17
    Temat: Re: Naprawa klimy zima?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> wrote in message
    news:ibb8dc$29ei$1@news2.ipartners.pl...
    > W dniu 2010-11-09 01:23, Pszemol pisze:
    >> "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
    >> news:ib8ulj$1jb$1@news.onet.pl...
    >>>>> Wlaczam nawiew na szybe i automatycznie klima sie wlacza i mi osusza
    >>>>> szybe.
    >>>> Tylko dlatego, ze przy -15 zwykle powietrze ma praktycznie zerowa
    >>>> wilgotnosc. No chyba, ze - jak ktos tu juz napisal - powietrze
    >>>> nawiewane na parownik klimy jest juz podgrzane przez nagrzewnice.
    >>>
    >>> Tylko po co wtedy klima ? Podgrzejesz, zrobi sie bardzo suche
    >>> (wzglednie), ochlodzisz - zrobi sie takie samo jak bylo, wody nie
    >>> ubedzie.
    >>
    >> Bredzisz... :-)
    >> Podgrzejesz aby nie zamarzla woda na parowniku, jak piszesz
    >> wody nie ubedzie, wiec powietrze bedzie cieplejsze ale równie
    >> wilgotne co na zewnatrz.
    >
    > Bezwzględnie, bo względnie, to będzie bardziej suche, oczywiście.

    No jasne, bo po podgrzaniu zwiększy się jego objętość...

    >> Potem wleci takie nagrzane i wilgotne
    >> na bardzo zimny parownik i gdy przekroczy temperature punktu
    >> rosy woda sie z powietrza wytraci w postaci kropel...
    >
    > Po ponownym schłodzeniu mamy 2 mozliwe sytuacje:
    > a) temerateua nie opada poniżej tej, która była na wejściu (przed
    > nagrzewnicą)
    > więc nic się nie wytrąci, bo wody nadal tyle samo, a skoro na wejściu
    > w.wzgl.
    > nie przekraczała 100% to i teraz nie przekroczy.
    > b) opada poniżej temp. wejściowej układzie, wtedy faktycznie może się
    > coś wytrącić.
    >
    > Tylko że sytuacja b) jest dość idiotyczna, bo ten sam efekt uzyskać
    > można nie ogrzewając powietrza wstepnie, a nastepnie tylko lekko
    > go schładzając, dużo mniejszą mocą niż potrzebna do schłodzenia
    > już ogrzanego powietrza, czyli oszczędniej. Poza tym, w tym
    > procesie na wyjściu dostajemy powietrze zimniejsze niż na zewnątrz!

    Powietrze może nie ochłodzi się do tego co było na wejściu, wystarczy
    że przeleci przez dużo chłodniejsze żeberka parownika i straci na nich
    trochę wody. Ogrzewanie przed chłodzeniem byłoby rzeczywiście bez
    sensu energetycznie gdyby nie trzeba było uwzględnić problemów
    z zamarzaniem wody na żeberkach parownika.

    > Odwrotny proces: najpierw schładzamy (jesli potrzeba) a potem
    > schłodzone powietrze, z wytrąconą z niego wodą, podgrzewamy
    > otrzymując powietrze i suche i ciepłe jest o wiele bardziej naturalny

    Tylko że wtedy schładzanie poniżej 5C nie będzie działać, bo mamy
    czujnik oblodzenia parownika klimy, który wyłączy sprężarkę... i kicha.


  • 36. Data: 2010-11-09 13:55:19
    Temat: Re: Naprawa klimy zimą?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "to" <t...@a...xyz> wrote in message
    news:4cd8c942$0$22793$65785112@news.neostrada.pl...
    > begin Pszemol
    >
    >> Jak można interpretować zatem tą Twoją deklarację że to tylko mity?
    >
    > Tak jak napisałem, taka reguła nie istnieje więc jako taka jest mitem, a
    > że w niektórych (głównie starszych) autach tak to działa to zupełnie inna
    > sprawa.
    >
    >> Swoją drogą gdy na zewnątrz jest mróz to zwykle powietrze jest b. suche
    >> i szyby nie powinny parować, no chyba że ktoś nie dba aby wewnątrz auta
    >> nie było zbyt wiele śniegu co się topi i daje wilgoć. Trzeba nóżki
    >> otrzepywać przed wsiadaniem i kabinę wietrzyć mroźnym, suchym
    >> powietrzem w zimie i nie będą szyby parować.
    >
    > Świetna rada na zimę. Chodzić ze szczotą i czyścić całe ubranie przed
    > jazdą (i każdego z pasażerów), a potem jechać z otwartymi oknami.
    > Gratuluję. ;-)

    Nie, nie z otwartymi oknami tylko z otwartą wentylacją, aby nie
    pracowała w trybie recyrkulacji powietrza, bo wydychana z ust
    pasażerów para wodna będzie się na szybach skraplać...

    Co do czyszczenia ubrania szczotką to trochę przesada, ale nadmiary
    śniegu można strzepać z butów czy czapki zanim się wejdzie do auta
    aby jak najmniej wody do auta zanosić. Nie wiem w czym problem?


  • 37. Data: 2010-11-09 13:56:44
    Temat: Re: Naprawa klimy zimą?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> wrote in message
    news:ibb7cl$28s3$1@news2.ipartners.pl...
    > W dniu 2010-11-09 05:08, to pisze:
    >> begin Pszemol
    >>
    >>> Jak można interpretować zatem tą Twoją deklarację że to tylko mity?
    >>
    >> Tak jak napisałem, taka reguła nie istnieje więc jako taka jest mitem, a
    >
    > Ładna sofistyka, lecz nie nazwałeś mitem jakiejś reguły obowiązującej 100%
    > aut:
    >
    > "pewnie poniżej jakichś temperatur się nie włącza?"
    > "To są jakieś mity z tym niewłączaniem... "
    >
    > bo jak widzisz nikt takiej nie forsował, tylko samo zjawisko wyłączania
    > klimy poniżej pewnej temp.

    Dla mnie wyraźnie sugerował że mitem jest przekonanie że jakieś tam klimy
    się nie włączają poniżej określonej temperatury... Generalizował na
    podstawie
    doświadczenia z kilkoma autami którymi jechał - przecież to u ludzi
    "normalne".


  • 38. Data: 2010-11-09 14:03:06
    Temat: Re: Naprawa klimy zimą?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> wrote in message
    news:ibbdls$2br9$1@news2.ipartners.pl...
    > W dniu 2010-11-09 13:03, kamil pisze:
    >
    >>>> BTW: w całym pojeździe masz temperaturę taką samą, jak tuż przy wylocie
    >>>> nawiewu klimy?
    >>>> Bo jeśli nie, to powietrze z klimy się ogrzewa - tak czy siak - do
    >>>> temp. wnętrza.
    >>>
    >>> ...a gdy skierujesz strumień b. zimnego powietrza z klimy na szybę
    >>> zraszaną deszczem,
    >>> to ogrzewanie powietrza w warstwie przyściennej na samej szybie (oraz
    >>> osuszanie go
    >>> i szyby jednocześnie też) jest szczególnie intensywne, i stąd tak
    >>> piorunujący efekt...
    >>
    >> Dlaczego osuszanie tego strumienia bardzo zimnego powietrza
    >> z samego nawiewu nie daje tego efektu?
    >
    > Nie rozumiem pytania. O jakiej dokładnie sytuacji mówisz?

    On mówi o sytuacji w której masz na zewnątrz 4C i deszcz, 100% wilgotności
    względnej wymieszanego z kropelkami deszczu wpadającymi do nawiewów,
    po ogrzaniu takiego powietrza o 10-15 stopni jest ono wciąż bardzo wilgotne
    i uderzając o zimniejszą szybę powodują jej zaparowanie od wewnątrz...



  • 39. Data: 2010-11-09 15:02:42
    Temat: Re: Naprawa klimy zimą?
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-09 14:03, Pszemol pisze:
    > "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> wrote in message
    news:ibbdls$2br9$1@news2.ipartners.pl...
    >> W dniu 2010-11-09 13:03, kamil pisze:
    >>
    >>>>> BTW: w całym pojeździe masz temperaturę taką samą, jak tuż przy wylocie nawiewu
    klimy?
    >>>>> Bo jeśli nie, to powietrze z klimy się ogrzewa - tak czy siak - do temp.
    wnętrza.
    >>>>
    >>>> ...a gdy skierujesz strumień b. zimnego powietrza z klimy na szybę zraszaną
    deszczem,
    >>>> to ogrzewanie powietrza w warstwie przyściennej na samej szybie (oraz osuszanie
    go
    >>>> i szyby jednocześnie też) jest szczególnie intensywne, i stąd tak piorunujący
    efekt...
    >>>
    >>> Dlaczego osuszanie tego strumienia bardzo zimnego powietrza
    >>> z samego nawiewu nie daje tego efektu?
    >>
    >> Nie rozumiem pytania. O jakiej dokładnie sytuacji mówisz?
    >
    > On mówi o sytuacji w której masz na zewnątrz 4C i deszcz, 100% wilgotności
    > względnej wymieszanego z kropelkami deszczu wpadającymi do nawiewów,
    > po ogrzaniu takiego powietrza o 10-15 stopni jest ono wciąż bardzo wilgotne
    > i uderzając o zimniejszą szybę powodują jej zaparowanie od wewnątrz...

    Zakładam że powietrze zasysane oraz szyba mają tę samą temperaturę.
    Jeśli układ jest tak skonstruowany że zassane powietrze z dodatkową wodą (kropelki),
    przelatuje przez niego w taki sposób, że ta woda nie osadzi się (np. na żadnym
    filtrze),
    a trakcie lotu powietrze nieco się podgrzeje, to faktycznie w tym momencie kropeli
    częściowo odparują i powstanie dodatkowa ilość pary wodnej, która może potem osadzić
    się na szybie. Specyficzne warunki, ale możliwe.

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 40. Data: 2010-11-09 15:14:14
    Temat: Re: Naprawa klimy zima?
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-09 13:53, Pszemol pisze:
    > "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> wrote in message
    news:ibb8dc$29ei$1@news2.ipartners.pl...
    >> W dniu 2010-11-09 01:23, Pszemol pisze:
    >>> "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
    news:ib8ulj$1jb$1@news.onet.pl...
    >>>>>> Wlaczam nawiew na szybe i automatycznie klima sie wlacza i mi osusza szybe.
    >>>>> Tylko dlatego, ze przy -15 zwykle powietrze ma praktycznie zerowa
    >>>>> wilgotnosc. No chyba, ze - jak ktos tu juz napisal - powietrze
    >>>>> nawiewane na parownik klimy jest juz podgrzane przez nagrzewnice.
    >>>>
    >>>> Tylko po co wtedy klima ? Podgrzejesz, zrobi sie bardzo suche (wzglednie),
    ochlodzisz - zrobi sie takie samo jak bylo, wody nie ubedzie.
    >>>
    >>> Bredzisz... :-)
    >>> Podgrzejesz aby nie zamarzla woda na parowniku, jak piszesz
    >>> wody nie ubedzie, wiec powietrze bedzie cieplejsze ale równie
    >>> wilgotne co na zewnatrz.
    >>
    >> Bezwzględnie, bo względnie, to będzie bardziej suche, oczywiście.
    >
    > No jasne, bo po podgrzaniu zwiększy się jego objętość...

    E tam, to jest pomijalne. Ważniejsze jest to, że cieplejsze powietrze
    ma zdolność do "rozpuszcaania" w sobie większej ilości wody w postaci pary.
    Dlatego powietrze mające wilgotność 100% w temp. -20, po ogrzaniu do +20stC
    ma już tylko (strzelam) 10 czy 20%, pomimo zawierania tej samej masy wody...
    Zresztą, zaraz sprawdzę w tabelkach :)

    >> Tylko że sytuacja b) jest dość idiotyczna, bo ten sam efekt uzyskać
    >> można nie ogrzewając powietrza wstepnie, a nastepnie tylko lekko
    >> go schładzając, dużo mniejszą mocą niż potrzebna do schłodzenia
    >> już ogrzanego powietrza, czyli oszczędniej. Poza tym, w tym
    >> procesie na wyjściu dostajemy powietrze zimniejsze niż na zewnątrz!
    >
    > Powietrze może nie ochłodzi się do tego co było na wejściu, wystarczy
    > że przeleci przez dużo chłodniejsze żeberka parownika i straci na nich
    > trochę wody.

    Zależy jak dokładnie rozpatrujemy zjawisko. Jeśli przyjmiemy że parownik
    to "idelany wymiennik ciepła" to cała objętość powietrza zyskuje +- taką
    samą temperaturę. Im więcej ma żeberek i im bliżej ustawionych tym bardziej
    "idealny" jest.
    Ale masz rację, nawet bez osiągnięcia temp. krytycznej trochę wody
    się osadzi, ale tylko powierzchniowo, a nie w całej objętości.

    > Tylko że wtedy schładzanie poniżej 5C nie będzie działać, bo mamy
    > czujnik oblodzenia parownika klimy, który wyłączy sprężarkę... i kicha.

    No ale powietrzu o temp. +5 (i wilg. 100%, ale bez mgły kropelek) wystarczy
    samo ogrzanie aby stało się względnie suche...

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: