  • 21. Data: 2010-11-09 01:23:04
    Temat: Re: Naprawa klimy zima?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    news:ib8ulj$1jb$1@news.onet.pl...

    > Tylko po co wtedy klima ? Podgrzejesz, zrobi sie bardzo suche (wzglednie),
    > ochlodzisz - zrobi sie takie samo jak bylo, wody nie ubedzie.

    Bredzisz... :-)
    Podgrzejesz aby nie zamarzla woda na parowniku, jak piszesz
    wody nie ubedzie, wiec powietrze bedzie cieplejsze ale równie
    wilgotne co na zewnatrz. Potem wleci takie nagrzane i wilgotne
    na bardzo zimny parownik i gdy przekroczy temperature punktu
    rosy woda sie z powietrza wytraci w postaci kropel...

    Tak czy inaczej w czasie silnych mrozów wilgotnosc na zewnatrz
    jest bliska zera, wiec chodzi tu raczej o ten waski zakres wokól zera
    gdy powietrze oscyluje w poblizu zamarzania i duzej wilgotnosci
    (odwilz) a jest juz na tyle zimno ze wylacznik oblodzenia wylacza
    kompresor klimy.

    W czasie duzych mrozów szyby paruja od srodka nie od tego
    ze powietrze z otworów wentylacyjnych wlatuje wilgotne tylko
    od tego, ze wiele osób jezdzi z zamknieta wentylacja "aby zimna
    nie wpuszczac" i kisza sie w oparach wydychanego wilgotnego
    powietrza z ich pluc co dotykajac mrozna szybe auta skrapla sie
    i tworzy zamglenie okien.
    Nie pomaga tez snieg i lód topiacy sie pod wplywem ogrzewania
    w dywanikach naniesiony dzien wczesniej i zawilgaca powietrze
    w kabinie niewystarczajaco przewietrzanej.

    A wiec zamiast jezdzic z obiegiem zamknietym trzeba wietrzyc
    i nie bedzie problemu z zaparowywaniem szyb w zimie w mrozy.
    Oczywiscie wczesniej warto sobie naprawic grzanie aby ladnie
    grzalo :-)

    > Z drugiej strony - przy parowniku przed nagrzewnica (typowy
    > uklad ?) - hm, czy klima dziala przy -15 ?
    > Z jednej strony moze byc problem z samym czynnikiem - ktory przy -15 moze
    > juz wcale nie parowac, z drugiej - oblodzenia parownika,
    > z trzeciej - ewentualnych zabezpieczen w instalacji - w ogole sie wlaczy ?

    Tak jak pisano juz wczesniej, nie wlaczy sie sprezarka gdy
    parownik osiagnie temperature niezerowa ale bliska zera.
    O pracy klimy w temperaturach parownika ponizej zera nie
    ma sensu w ogóle mówic ze wzgledu na to zabezpieczenie.

  • 22. Data: 2010-11-09 01:26:17
    Temat: Re: Naprawa klimy zimą?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Iglo" <f...@g...pl> wrote in message

    > Laguna II ph I. Usterka polega na niezczelnym układzie (wyciekł w 3 dni od
    > nabcia) a co za tym idzie pewnie osuszacz do wymiany, jakaś kryza etc.
    > Chcę
    > mieć pewność że będę w stanie w okresie jakiejś tam gwarancji na usługę
    > sprawdzić klimę choćby co jakiś czas. Właśnie się zastanawiałem czy będą
    > posty
    > "olej do wiosny - zimą zbędna" czy właśnie osusza szyby etc. Za naprawą
    > teraz
    > przemawia luz w serwisach klimy. Szukam przeciwskazań.

    Zamiast się zastanawiać czy się włączy czy nie włączy przyjąłbym że
    nie chcę ryzykować i znalazłbym kogoś z ogrzewanym garażem gdzie
    po naprawie będę mógł na parę godzin samochód zostawić, niech
    odtaje, i wtedy sprawdzić (z termometrem w otworach wentylacyjnych
    a nie na czuja, bo czuj zawodny) jak działa klima. Np. w garażu temp
    +15C a z otworów wentylacyjnych idzie powietrze o temp +5C
    to znaczy że klima działa i już. Po kłopocie.

    Swoją drogą u mechanika sprawdziłbym, zanim wyjadę. W warsztacie
    muszą mieć chyba ciepło, chyba że mechanicy na mrozie pracują??

  • 23. Data: 2010-11-09 05:08:34
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Pszemol

    > Jak można interpretować zatem tą Twoją deklarację że to tylko mity?

    Tak jak napisałem, taka reguła nie istnieje więc jako taka jest mitem, a
    że w niektórych (głównie starszych) autach tak to działa to zupełnie inna
    sprawa.

    > Swoją drogą gdy na zewnątrz jest mróz to zwykle powietrze jest b. suche
    > i szyby nie powinny parować, no chyba że ktoś nie dba aby wewnątrz auta
    > nie było zbyt wiele śniegu co się topi i daje wilgoć. Trzeba nóżki
    > otrzepywać przed wsiadaniem i kabinę wietrzyć mroźnym, suchym powietrzem
    > w zimie i nie będą szyby parować.

    Świetna rada na zimę. Chodzić ze szczotą i czyścić całe ubranie przed
    jazdą (i każdego z pasażerów), a potem jechać z otwartymi oknami.
    Gratuluję. ;-)

    --
    ignorance is bliss

  • 24. Data: 2010-11-09 10:09:59
    Od: Seba <s...@g...pl>

    Dnia 08 Nov 2010 22:44:25 GMT, to napisał(a):

    > To fajnie muszą szyby parować przy niższych temperaturach...

    Ja żadnego problemu nie obserwuję. Chociaż z tym autem jeszcze całej
    jesieni ani zimy nie przeżyłem, ale z aktualnych obserwacji wnioskuję,
    iż kłopotów nie będzie.
    W Lybrze też kłopotu z parującymi szybami nie było.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebastian S.

  • 25. Data: 2010-11-09 10:20:48
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Seba

    > Ja żadnego problemu nie obserwuję. Chociaż z tym autem jeszcze całej
    > jesieni ani zimy nie przeżyłem, ale z aktualnych obserwacji wnioskuję,
    > iż kłopotów nie będzie.

    :D

    --
    ignorance is bliss

  • 26. Data: 2010-11-09 11:12:32
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-08 23:44, to pisze:
    > begin Borys Pogoreło

    > To fajnie muszą szyby parować przy niższych temperaturach...

    A zastanowiłeś się dlaczego klima osusza? To działa dwuetapowo:
    - schładza powietrze w wyniku czego jego wilgotność względna wzrasta
    powyżej 100% i wytrąca się woda
    - powietrze nagrzewa się w przewodach i wnętrzu, stając się względnie suche

    Jeśli natomiast na zwenątrz jest zimno, to pierwszy etap jest już
    wykonany przez naturę. Zassane z zewnątrz zimne powietrze niczym się
    nie różni od powietrza schłodzonego przez klimę, czyli posiada niską
    wilgotność bezwzględną. Po podgrzaniu staje się suche.

  • 27. Data: 2010-11-09 11:22:12
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-09 05:08, to pisze:
    > begin Pszemol

    > Tak jak napisałem, taka reguła nie istnieje więc jako taka jest mitem, a

    Ładna sofistyka, lecz nie nazwałeś mitem jakiejś reguły obowiązującej 100% aut:

    "pewnie poniżej jakichś temperatur się nie włącza?"
    "To są jakieś mity z tym niewłączaniem... "

    bo jak widzisz nikt takiej nie forsował, tylko samo zjawisko wyłączania
    klimy poniżej pewnej temp.

  • 28. Data: 2010-11-09 11:39:40
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-09 01:23, Pszemol pisze:

> [...]
    > Podgrzejesz aby nie zamarzla woda na parowniku, jak piszesz
    > wody nie ubedzie, wiec powietrze bedzie cieplejsze ale równie

    Bezwzględnie, bo względnie, to będzie bardziej suche, oczywiście.

    > Potem wleci takie nagrzane i wilgotne
    > na bardzo zimny parownik i gdy przekroczy temperature punktu
    > rosy woda sie z powietrza wytraci w postaci kropel...

    Po ponownym schłodzeniu mamy 2 mozliwe sytuacje:
    a) temerateua nie opada poniżej tej, która była na wejściu (przed nagrzewnicą)
    więc nic się nie wytrąci, bo wody nadal tyle samo, a skoro na wejściu w.wzgl.
    nie przekraczała 100% to i teraz nie przekroczy.
    b) opada poniżej temp. wejściowej układzie, wtedy faktycznie może się
    coś wytrącić.

    Tylko że sytuacja b) jest dość idiotyczna, bo ten sam efekt uzyskać
    można nie ogrzewając powietrza wstepnie, a nastepnie tylko lekko
    go schładzając, dużo mniejszą mocą niż potrzebna do schłodzenia
    już ogrzanego powietrza, czyli oszczędniej. Poza tym, w tym
    procesie na wyjściu dostajemy powietrze zimniejsze niż na zewnątrz!

    Odwrotny proces: najpierw schładzamy (jesli potrzeba) a potem
    schłodzone powietrze, z wytrąconą z niego wodą, podgrzewamy otrzymując
    powietrze i suche i ciepłe jest o wiele bardziej naturalny

  • 29. Data: 2010-11-09 12:03:56
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> wrote in message

    > Nie wiem jak to dziala we _wspolczesnych_ autach, ale w Volvo 760 w
    > klimatroniku (zwal jak zwal), kiedy dasz recznie nawiew na szybe to sie
    > automatycznie wlacza klima do pozbycia sie pary.
    > A w Irlandii czesciej uzywam klimy "zima" (czyli nasz okres
    > jezienno-wiosenny) niz latem ;)

    Dokladnie tak samo dzialalo w MX-6 z automatyczna klimatyzacja, Prelude z
    klimatronikiem, Civicach i subaru WRX i GT, w innych klimy nie mialem albo
    nie dzialala, wiec nie potwierdze. :)

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 30. Data: 2010-11-09 12:19:48
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> wrote in message

> [...]
    > nie różni od powietrza schłodzonego przez klimę, czyli posiada niską
    > wilgotność bezwzględną. Po podgrzaniu staje się suche.

    W deszczu ponizej mitycznych progow zalaczania sie klimatyzacji czesto szyby
    paruja na potege, po wlaczeniu klimy szybko sie osuszaja, nawet jesli
    ustawie minimalna temperature nawiewu. Powietrze na zewnarz jest wilgotne
    jak diabli, a obieg niczego w przewodach nie podgrzewa.

    Pozdrawiam
    Kamil