  • 121. Data: 2019-01-04 16:03:46
    Temat: Re: [OT] Najsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenie
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2019-01-04 o 15:17, Andrzej P. Wozniak pisze:

    > dostało nazwę ,,telefon komórkowy". Teraz ludzie mówią ,,komórka"

    Jakiś czas temu Bralczyk, w swoim programie telewizyjnym na żywo, szukał
    źródła takiej nietypowej nazwy dla telefonu przenośnego. Kombinował coś
    z wielkością w porównaniu do domu. ;)

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 122. Data: 2019-01-04 16:21:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Akarm" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Tak jest!
    >I nikt nie wpadł na pomysł, żeby teraz nazywać go np. szafa. Prawda?
    >Jakoś ludzie nie czują potrzeby zmiany jakiejś nazwy na inną,
    >określającą inny przedmiot.

    no jak nie, wóz, fura, bryczka, bryka, gablota ... tak czuja, gdy
    pierwsza nazwa jest niewygodna.
    Albo jak widac - aby sie wyroznic.

    Ale jakos nigdy nie slyszalem, aby samochod nazywal ktos powozem.

    Ba, samochod - to przeciez nowe slowo, automobil sie nie spodobal.

    Ale niech bedzie - nowa rzecz, nowe slowo.

    >To jest możliwe tylko w przypadku kompletnego nieuctwa. Tylko w
    >przypadku całkowitej nieznajomości języka. I do tego połączonej z
    >odmóżdżeniem i lenistwem. Albowiem człowiek z

    Juz ty nie narzekaj. Anglicy np nie lubia dlugich slow i skracaja.
    Limo, trafo, opamp.

    I to sie nie nazywa lenistwo i nieuctwo, tylko bogactwo jezyka :-P

    >odrobiną oleju w głowie, kiedy usłyszy nieznane dotąd słowo, sięga do
    >słownika, encyklopedii, jakiegokolwiek źródła wiedzy encyklopedycznej
    >i już nie ma problemu. Już wie, jakie znaczenie ma ten nowy wyraz.

    A potem inni i mowia po swojemu i przyjdzie zapomniec co sie
    wyczytalo.

    Tak np znaczek "@" - jak to wymawiamy ?

    J.

  • 123. Data: 2019-01-04 16:37:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Akarm" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Jakiś czas temu Bralczyk, w swoim programie telewizyjnym na żywo,
    >szukał źródła takiej nietypowej nazwy dla telefonu przenośnego.
    >Kombinował coś z wielkością w porównaniu do domu. ;)

    Nieuk i len.
    Przeciez to sie fachowo nazywa cell phone, czyli telefon komórkowy.

    A moze nazywalo, bo Amerykanie mowia "mobile", a szkopy "Handy"

    J.

  • 124. Data: 2019-01-04 17:13:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Akarm pisze:

    >Nie tyle "będzie", co "było". Kiedyś "cesarzowie" było jedyną używaną
    >formą, potem się to zmieniło i nie ma co rozdzierać szat.

    A mowi sie królowie, czy króle ? :-)

    P.S. Cesarzowie ... to ilu ich naraz bylo ?

    Francuski i austryjacki, austryjacki i niemiecki ? No, mogli cos tam
    razem zrobic :-)

    J.

  • 125. Data: 2019-01-04 17:36:18
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2019-01-04 o 16:37, J.F. pisze:

    > Nieuk i len.

    Mnie tego nie musisz mówić. ;)
    Nie mam najlepszej opinii o tym fachowcu od języka.

    > Przeciez to sie fachowo nazywa cell phone, czyli telefon komórkowy.

    Ja o tym wiedziałem ze 40 lat temu. Taka ciekawostka była o próbach
    łączności bezprzewodowej na zasadzie plastra miodu.
    Bralczyka nie podejrzewam o zainteresowania techniczne. Ale w czasie,
    kiedy prowadził program Mówi się już powinien słyszeć o telefonii
    komórkowej.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 126. Data: 2019-01-04 17:41:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A mowi sie królowie, czy króle ? :-)

    Dzwonkowy z żołędnym i krajcowym -- to są króle. Karol, Harald
    i Gustaw -- królowie. Podobie Kacper Melchior i Baltazar. Tyle że
    w przypadku tych ostatnich mamy Trzech Króli, a w każdym innym
    -- trzech królów. Chociaż może być też inaczej, a tylko nieuczonym
    wydaje się to proste.

    Jarek

    --
    O, przyjacielu nieuczony,
    Mój bliźni z tej czy innej ziemi!

  • 127. Data: 2019-01-04 17:51:20
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2019-01-04 o 11:55, J.F. pisze:

    > Wiecej czytania Miodka, niz czepiania sie pytajnikow na newsach :-P

    Nigdy nie czepiam się. Zawsze wychodzę z założenia, że nie mam do
    czynienia z nieukiem. Zawsze wierzę, że rozmówca wie o czym mówi i że
    zna znaczenie słów, których używa.
    Stąd czasem wynikają problemy.
    Ale to się okazuje dopiero wtedy, kiedy przeczytam coś zaskakującego i
    proszę o wyjaśnienie. Dopiero wtedy wychodzi, że rozmawiam z tępakiem.
    A często z tępym chamem!

    > Mnie razi dżojstik, softłer i hardłer :-)

    Mnie nie razi dżojstik.
    Pozostałych nie spotykam.

    > A ciebie powinna razic myszka :-P

    Nie razi mnie ani myszka komputerowa, ani telefon komórkowy.
    Nie widzę żadnego powodu, dla którego miałaby mnie razić nazwa jakiejś
    nowej rzeczy.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 128. Data: 2019-01-04 19:16:23
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Akarm" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ale to się okazuje dopiero wtedy, kiedy przeczytam coś zaskakującego i
    > proszę o wyjaśnienie. Dopiero wtedy wychodzi, że rozmawiam z tępakiem.
    > A często z tępym chamem!

    Sam siebie przekonać usiłujesz (a innych niejako przy okazji, jako
    besserwisser), więc i efekt taki...

  • 129. Data: 2019-01-04 20:05:08
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
    l...

    > A mowi sie królowie, czy króle ? :-)

    Królowie w kartach, Króle na bibie w knajpie, albo króle w klatce :)
    (taka nieco przewrotna, gramatyczna gra słów)
    Tak mi się nieco obok skojarzyło, z książki profesora Witolda Gawdzika,
    alias Profesora Przecinka, "Gramatyka na wesoło", z lat głębokiej komuny...
    pytanie "czy >>nieboszczyk<< jest rzeczownikiem nieżywotnym?".

    > P.S. Cesarzowie ... to ilu ich naraz bylo ?
    >
    > Francuski i austryjacki, austryjacki i niemiecki ? No, mogli cos tam razem
    > zrobic :-)

    A to nie oni nam porozbierali tu i ówdzie?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 130. Data: 2019-01-04 20:24:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > A to nie oni nam porozbierali tu i ówdzie?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B3jk%C4%85t_Trze
    ch_Cesarzy

    Jarek

    --