  • 51. Data: 2017-06-12 01:27:09
    Temat: Re: NTG ale może...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > - modem łączy się z serwerem, który robi za ""pośrednika" w dwie strony.
    > Od strony PC jest sterownik, który udostępnia wirtualny RS.

    Oczywiście pisząc "serwer" mam na myśli serwer udostępniony przez
    producenta modemów. Czyli jest tak:

    MODEM ---internet(serwer producenta) --- komputer PC użytkownika

    No i na komputerze użyszkodnika odpowiedni program , który via ten RS232
    się komunikuje z urządzeniem podłączonym do modemu.
    Proste jak idea cepa.

    Rzecz jasna platforma typu thingsboard.io jest lepszym rozwiązaniem na
    przyszłość - dlatego m.in. muszę z tym powalczyć.

  • 52. Data: 2017-06-12 01:39:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Jun 2017 01:15:51 +0200, sundayman napisał(a):
    > Obecnie to działa tak ;
    > - urządzenie ma modem GPRS z kartą telemetryczną.
    > Moim zdaniem ona ma publiczny adres (oczywiście nie stały).
    > Pewności nie mam, ale gdyby nie miała, to chyba by to wszystko nie
    > działało, jak działa.

    Raczej nie ma - sieci GSM z reguly ukrywaja.

    > - modem łączy się z serwerem, który robi za ""pośrednika" w dwie strony.

    No wlasnie - modem sie laczy, i mu ukrywanie nie przeszkadza.

    > Od strony PC jest sterownik, który udostępnia wirtualny RS.
    > Jak on się dokładnie łączy, tego nie wiadomo, bo po prostu jest w
    > ustawieniach opcja "cloud" - coś jak w kamerach IP.

    Przez tenze serwer zapewne.

    > To, co ewentualnie by mnie urządzało, to takie samo rozwiązanie, tylko
    > na własnym serwerze (w sensie - moim, niekoniecznie na moim biurku).
    > Dlaczego ? Ano, ponieważ chiński serwer lubi sobie padać w chwilach
    > dowolnie wybranych. A to jest kłopot.

    Oprogramowanie serwera dosc specyficzne i trzeba by
    napisac/zaadoptowac, a jeszcze zmienic w modemie adres serwera z
    ktorym sie laczy.

    J.

  • 53. Data: 2017-06-12 02:14:51
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > No wlasnie - modem sie laczy, i mu ukrywanie nie przeszkadza.

    No ok. A mnie to w czym przeszkadza taka sytuacja ?
    Raz na jakiś czas urządzenie poprosi modem o wysłanie lub odebranie danych.

    > Oprogramowanie serwera dosc specyficzne i trzeba by
    > napisac/zaadoptowac, a jeszcze zmienic w modemie adres serwera z
    > ktorym sie laczy.

    Ale nie ma z tym akurat problemu.
    W modemie można ustawić jeden z 3 trybów;

    1. TCP/UDP
    2. TCP/UDP z włączoną opcją CLOUD (wtedy via serwer producenta)
    3. HTTPD (GET/POST)

    Oczywiście można sobie dowolnie wybrać IP i port.

    Można oczywiście jeszcze via SMS, z tego korzystałem na samym wstępie.
    Fajne, ale do dupy :)

  • 54. Data: 2017-06-12 12:01:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    jacek pozniak <j...@f...pl> wrote:

    > Chodziło mi o to, że można zaprząc zwykły hosting (bez żadnych VPS) (tylko
    > http, strony internetowe), do realizacji takich rzaczy jak zdalna telemetria
    > i sterowanie.

    To jak najbardziej - większość hostingów oferuje php i mysqla, tu już da
    się zrobić zapis. Byle dało się z urządzenia gadać po http 1.1.

    > Tam nie są wymagane żadne stałe czy też publiczne IP.

    Bardziej precyzyjnie - stały/publiczny IP zapewnia hosting.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 55. Data: 2017-06-12 12:01:56
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > zapisywanie danych z telemetrii to jednak cos wiecej niz udostepnianie
    > stron www, wiec i troche wiecej od serwera sie wymaga ... i wychodzi
    > VPS.

    Pytanie co dokładnie i w jakiej ilości zapisujesz, względnie co potem z
    tym robisz.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 56. Data: 2017-06-12 12:09:11
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > O tym myślalem. ale jedyna osoba, z którą mogę sobie to bezproblemowo
    > zrobić to chyba ja sam - tylko musiałbym w domu zrobić stałe IP - ale to
    > przynajmniej łatwiej niż tu w robocie, bo tam nie muszę do tego celu
    > kupować nowego łącza.
    >
    > Trochę to jednak (jak dla mnie) robi się zawierucha...
    > Chociaż gdyby nie dało się inaczej, to może.

    Jak chcesz to możemy coś takiego zestawić, VPS-a póki co mam :)

    > Ano. Na razie jako tako. Mam niedużo, 3 karty w sumie.
    > Bo to dopiero początki rozwijania tego tematu.
    > A wy macie więcej ? Jakieś spostrzeżenia może ?

    Mamy teraz 20 (do testów) + kilkaset w polu, były problemy z przełączaniem
    operatorów, ale okazało się, że to po stronie naszego softu. Ogólnie ten
    Play działa stabilnie (jak na GPRS...) tylko są lokalizacje, gdzie trzeba
    wymusić wybór konkretnego operatora, bo automatyczny wybór zrywa.

    Korzystamy tylko z 2G.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 57. Data: 2017-06-12 12:16:30
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > - urządzenie ma modem GPRS z kartą telemetryczną.
    > Moim zdaniem ona ma publiczny adres (oczywiście nie stały).
    > Pewności nie mam, ale gdyby nie miała, to chyba by to wszystko nie
    > działało, jak działa.

    Nie ma - i dlatego aktywny FTP mi nie działał. Swoją drogą aktywny FTP
    (gdzie klient otwiera port, a serwer próbuje się z nim połączyć) to wg
    mnie jakaś pomyłka... z kolei nasze funkcje do pasywnego FTP-a na jednym z
    operatorów (chyba Plusie - tzn. Playmetric ustawiony na Plusa) zachowywały
    się niestabilnie (tak jakby z punktu widzenia klienta sesja kontrolna
    umierała podczas transferu), ale ustaliliśmy że to bug u nas (nie mam
    dostępu do źródeł tych konkretnych funkcji, ale przejrzałem tcpdumpa) a
    nie u operatora. Po zastąpieniu tej implementacji inną problem zniknął i
    chodzi stabilnie na każdym operatorze.

    > I to jest jakby "przezroczyste" łącze RS232. Czyli komunikacja odbywa
    > się po tym wirtualnym RS. Ilość danych przesyłanych jest symboliczna - w
    > dodatku nie non stop, a tylko na życzenie operatora - z poziomu programu
    > na PC obsługiwanego przez użyszkodnika.

    Hmm, czyli modemy są połączone z serwerem cały czas i operator na PC
    wymusza transfer danych? Ile masz tych urządzeń? Jak 100 to jeszcze
    się da, ale jak np. 10000, to może być problem...

    Mieliśmy 300 urządzeń, które łączyły się o tej samej godzinie do serwera
    i wymieniał dane. Zarzynało to i serwer i łącze, musieliśmy wprowadzić
    losowanie czasu połączenia.

    Ogólnie w takich rozwiązaniach raczej unika się połączenia aktywnego
    non-stop, o ile to tylko możliwe, i robi się heartbeaty, wysyłane przez
    klienta (czyli klient łączy się, pyta serwera czy coś dla niego ma, i
    wtedy następuje wymiana danych).

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 58. Data: 2017-06-12 12:26:49
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > No ok. A mnie to w czym przeszkadza taka sytuacja ?
    > Raz na jakiś czas urządzenie poprosi modem o wysłanie lub odebranie danych.

    Pod warunkiem że modem będzie utrzymywał połączenie z serwerem. Takie
    utrzymanie połączenia, w przypadku tysięcy modemów, zaczyna być bolesne
    dla sieci. Najlepiej jakbyś ustalił z Playem, czy dadzą radę utrzymywać
    po jednym połączeniu z X urządzeń rozsianych na obszarze Y...

> [...]
    > 3. HTTPD (GET/POST)
    >
    > Oczywiście można sobie dowolnie wybrać IP i port.

    Teraz kwestia protokołu - jest znany? Bo może to jakiś zamknięty protokół
    producenta?

    Co do IP i portu - w HTTP/1.1 musisz podać jeszcze nazwę hosta. Bez niej
    żaden dzielony hosting nie zadziała, bo tam jest wiele hostów na jednym IP
    i w nagłówku Host: przychodzi nazwa. VPS oczywiście zadziała, bo to będzie
    Twój serwer i nie musisz tam w ogóle konfigurować vhostów.

    Jeśli mam strony, przykładowo:

    www.abc.pl
    www.ble.pl
    test.abc.pl

    To one wszystkie mogą być na tym samym adresie IP. Klient łączy się z tym
    IP na porcie 80 (http) lub 443 (https) i wysyła w żądaniu np.:

    GET / HTTP/1.1
    Host: www.abc.pl:80

    Wtedy serwer wie, że żądanie jest do adresu (vhosta - wirtualnego hosta)
    www.abc.pl.

    Co potem gada do tego RS-a? Twoja aplikacja? Bo jeśli tak, to może w ogóle
    pominąć tego "wirtualnego RS-a" i zrobić aplikację, która zamiast po RS-ie
    komunikuje się przez TCP lub web (zwykłym request/response lub poprzez
    websockety)?

    > Można oczywiście jeszcze via SMS, z tego korzystałem na samym wstępie.
    > Fajne, ale do dupy :)

    I zje kosztowo :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 59. Data: 2017-06-12 12:30:37
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    reagować (w skrócie czy masz dostep do API).

    > Urządź jest mój, więc zrobi co zechcę. Łączy się z modemem GPRS via
    > RS232. I teraz , dzięki serwerowi producenta całość działa jako "zdalny RS".

    A gdybyś chciał zrezygnować z softu producenta, to ten modem ma
    zaimplementowany jakiś (prosty) stos TCP/IP i polecenia AT do tworzenia
    połączeń (TCP) lub wymiany datagramów (UDP)? Czy musisz mieć własny stos
    TCP/IP?

    > Gdyby ktoś ciekaw, chodzi o USR-GPRS-730
    > http://www.usriot.com/p/rs232-rs485-gsm-modems/
    >
    > Ale chyba wszystkie takie modemy mają podobnie.

    Hmm, czyli tak naprawdę główną zaletą tego modemu jest przezroczysty
    sieciowo RS-232, który jest w pakiecie z serwerem producenta, tak?

    No to teraz pytanie, czy protokół producenta jest znany lub czy możesz
    otrzymać od producenta pliki serwera do postawienia u siebie, tak żebyś
    nie był zależny od chińskiego, padającego serwera...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 60. Data: 2017-06-12 12:33:28
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Na razie w pewnej części wygląda mi to na napisane w obcym języku , ale
    > bardzo dziękuję za obszerny opis, bo na pewno się przyda. Jak nie teraz
    > to innym razem :D

    VPN to taki LAN, tylko że przez Internet :) Tworzy Ci się po prostu
    dodatkowe urządzenie sieciowe, któremu przypisujesz adresy i które
    komunikują się tak, jakbyś miał komputery spięte LAN-em.

    Przynajmniej w przypadku urządzenia TAP (Network Tap) tak jest, bo jest
    jeszcze opcja TUN (Tunnel), która działa warstwę wyżej (na warstwie IP).
    Dopóki nie robisz cudów typu bridging z innymi interfejsami lub transfer
    innych protokołów (poza IP) to nie ma to znaczenia :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]