  • 31. Data: 2015-02-02 00:15:07
    Temat: Re: NTC w pralce Miele, pomocy...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Na początku lat 90 (91 może 92) słyszałem w radio program o nowinkach
    > high tech audio. Mówili o jakieś wystawie czy targach, które wtedy
    > odbyły się gdzieś w PL. Narzekano na kiepską i niekonkurencyjną (do
    > zachodu) rodzimą produkcję sprzętu audio. Jako ciekawostke i
    > argument, że jednak polak potrafi, mówiono o jakimś amatorze, który
    > zbudował wysokiej klasy magnetofon kasetowy, który parametrami nie
    > odbiegał od sprzętu klasy "światowej". jeśli dobrze pamietam, była to
    > konstrukcja w oparciu o jakiś produkowany u nas model z tym, że z
    > wymienioną elektroniką.

    Ciekawe co kryło się pod określeniem "produkowany u nas model". Czy aby
    nie magnetofon "Marcin" z Zakładów Radiowych im. Marcina Kasprzaka?
    On faktycznie miał znakomitą mechanikę, a innych dobrych magnetofonów
    kasetowych wyższej klasy sobie nie przypominam. Z tym że ta mechanika
    w całości przywożona była z Japonii, a elektronikę zaprojektowano u nas
    w ZRK w połowie lat siedemdziesiątych. Nie dziwię się, że po kilkunastu
    latach dało się to zrobić lepiej, nawet będąc amatorem. Zresztą pamiętam
    takich, co udoskonalali sobie Marcina jeszcze w latach osiemdziesiątych.

    > Ten magnetofon był prezentowany na tych targach czy wystawie jako
    > ciekawostka.

    Ma się rozumieć. W tym czasie magnetofon kasetowy mógł być już tylko
    ciekawostką.

    > Ciekawe, czy ta osoba wpadła na pomysł aby projekt do sieci wrzucić....

    A co by to miało dać? Młodzież by pewnie tylko kręciła nosem "co za
    amatorszczyzna", a starcom skleroza rozmyła pamięć do tego stopnia, że
    i tak nie potrafią ocenić, czy w tym konkretnym czasie, te konkretne
    rozwiązania, to hi-tech, czy muzeum.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2015-02-02 00:30:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Feb 2015 23:58:53 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    >
    > Nie żartuj - jedną z podstawowych przeróbek sprzętu audio jest wymiana
    > op-ampów na lepsze.
    > https://www.google.pl/search?q=wymiana+opampa

    Ale to kolejna generacja, widzisz tam gdzies opis jak wymienic uA709
    czy 741 ?
    Krajowy przemysl stosowal czasami 741, ale to z innych przyczyn.

    > Ale to już końcówka. Dzisiaj faktycznie jedna PCB na całą elektronikę,
    > druga to zasilacz i ewentualnie trzecia to wyświetlacz.

    Hi hi, ale magia tranzystorow ciagle jest:
    http://www.bursonaudio.com/products/discrete-opamp/

    J.

  • 33. Data: 2015-02-02 00:32:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Feb 2015 23:53:27 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    >
    > Ja pamiętam 6V2 i 6V8 z obcinanymi nogami. Ale to już było tak dawno,
    > że może rzeczywiście skleroza... :(

    IMO to te tranzystory stabilizowaly ~9V, ale moze to jakis odpad z
    produkcji ...

    J.

  • 34. Data: 2015-02-02 00:48:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, February 2, 2015, 12:30:30 AM, you wrote:

    > Ale to kolejna generacja, widzisz tam gdzies opis jak wymienic uA709
    > czy 741 ?
    > Krajowy przemysl stosowal czasami 741, ale to z innych przyczyn.

    Nie, no - te 30 lat temu opampy w sprzęcie audio stosowali amatorzy.
    Przemysł nie był tak rozrzutny. Tam, gdzie amator do żyratora wstawiał
    wzmacniacz operacyjny, przemysł pakował wtórnik emiterowy. Działało?
    Działało. A że zniekształcenia wzrosły? I tak mieścili się w DIN45500.

    > Hi hi, ale magia tranzystorow ciagle jest:
    > http://www.bursonaudio.com/products/discrete-opamp/

    Co chwila dorabiam jakieś proste wzmacniacze na tranzystorach do
    różnych dziwnych układów. Ale to już jednak przesada.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2015-02-02 00:50:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, February 2, 2015, 12:32:19 AM, you wrote:

    > IMO to te tranzystory stabilizowaly ~9V, ale moze to jakis odpad z
    > produkcji ...

    Sorry, ale pamięć już nie ta i nie mogę dać głowy. A starocie
    powyrzucałem przy któryś porządkach - za dużo miejsca zajmowały.
    Począwszy od diod germanowych, poprzez mechaniczny sumator, na kilku
    komputerach kończąc.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 36. Data: 2015-02-02 00:54:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Feb 2015 00:15:07 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > On faktycznie miał znakomitą mechanikę, a innych dobrych magnetofonów
    > kasetowych wyższej klasy sobie nie przypominam.

    Tych magnetofonow "wyzszej klasy" kilka u nas bylo.
    Etiuda z elektronicznym sterowaniem.

    http://archiwumallegro.pl/unitra_diora_deck_magnetof
    on_mds_442_100_sprawny-642538842.html
    http://www.technique.pl/mediawiki/index.php/Polskie_
    magnetofony_kasetowe_-_cz%C4%99%C5%9B%C4%87_1_-_magn
    etofony_stacjonarne

    No i bylo jeszcze COBRESPU

    > Ma się rozumieć. W tym czasie magnetofon kasetowy mógł być już tylko
    > ciekawostką.

    No, na w porzadnej firmie moze i tak, w polskim spoleczenstwie jeszcze
    mial estyme.

    J.

  • 37. Data: 2015-02-02 01:13:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tych magnetofonow "wyzszej klasy" kilka u nas bylo.
    > Etiuda z elektronicznym sterowaniem.

    No tak, w sumie też, chociaż ten już trochę późniejszy, robiony gdy takie
    rzeczy w świecie spowszedniały. Marcin też oczywiście miał mechanikę
    z elektromagnesami sterowanymi elektronicznie. Najbardziej mnie dziwiło,
    że podobe rozwiązanie miał pierwszy Walkman. Ktoś zdecydował, że głowice
    będą przyciągane przez jakieś serwo uruchamiane przez lekkie naciśnięcie
    przycisku z boku. To w końcu sprzęt bateryjny, trzeba oszczędzać energię.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2015-02-02 01:20:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Feb 2015 01:13:27 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > No tak, w sumie też, chociaż ten już trochę późniejszy, robiony gdy takie
    > rzeczy w świecie spowszedniały.

    IMO wczesniejszy. Przynajmniej ta z wysuwana szuflada.

    > Marcin też oczywiście miał mechanikę
    > z elektromagnesami sterowanymi elektronicznie.

    Chyba nie - tam sa przyciski mechaniczne, mechanicznie wspomagane.

    Sony robilo tez baterie :-)

    J.

  • 39. Data: 2015-02-02 01:32:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > IMO wczesniejszy. Przynajmniej ta z wysuwana szuflada.

    Z podanych linków wynika, że nie.

    > Chyba nie - tam sa przyciski mechaniczne, mechanicznie wspomagane.

    Zdecydowanie nie. Naduszało się mikroprzełączniki.

    > Sony robilo tez baterie :-)

    Jest urok w tej teorii. Ale jak się używało polskich baterii, wiadomo
    jakiej jakości, to jakoś tak nijak człowiekowi się robiło. Chociaż
    w rzeczywistości to wcale nie musiało oznaczać marnotrawstwa. Mechanizm
    działał bardzo dokładnie, prąd podtrzymywaninia musiał być niewielki.
    Za to zatrzymanie mechanizmu na końcu taśmy odbywało się bez zbędnych
    wydatków energii, bez przeciążania silnika i ssania baterii.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2015-02-02 08:51:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Feb 2015 01:32:29 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Z podanych linków wynika, że nie.
    http://www.technique.pl/mediawiki/index.php/Polskie_
    magnetofony_kasetowe_-_cz%C4%99%C5%9B%C4%87_1_-_magn
    etofony_stacjonarne

    Moje pomylki. Ja to pamietam tak:
    -"Marcina" to nie pamietam, i czy mechanizm byl swietny to nie wiem.
    Niby to nie ta klasa sprzetu - jakosc to do wiezy HiFi :-)

    - byly kultowe sprzety Diory - Emerson, na ktore nie bylo mnie stac.
    MSH-101 - elektryczne sterowanie latwo poznac, bo przyciski obok
    kasety. Niby juz od 1977.

    - pojawila sie "szuflada" Diory, tez poza moim zakresem zainteresowan.
    Wydaje mi sie, ze wczesniej to bylo, ale moze faktycznie od 84.
    tez elektryczne.

    - pojawily sie "Altusy" ZRK, czyli M-8010/M-70xx, myslalem ze to
    wlasnie ten mechanizm chwaliles. niby od 1981, ale wydaje mi sie ze
    pozniej. Mozliwe ze produkcja tylko na eksport. Ale i tak mlodsze niz
    MSH-101. Sterowanie raczej mechaniczne.

    - kupilem sobie w koncu M-3016 ZRK, mechanizm fajny, soft touch, ale
    wszystko mechaniczne. Tak prawde mowiac, to na jego podstawie myslalem
    ze Altusy chwaliles. - tzn myslalem ze mechanizm podobny, ale raczej
    nie. Rok juz 1988.

    - ten M3016 jest dosc podobny do MDS 411D Etiuda z Diory.
    a to 1978 i kultowa nazwa. I elektryczny mechanizm

    http://www.oldradio.pl/karta.php?numer=184&Diora,MDS
    _411D__Etiuda_
    http://www.oldradio.pl/karta.php?numer=1032&ZRK,M_30
    16

    > Zdecydowanie nie. Naduszało się mikroprzełączniki.

    Bo pomylilem z M3016/8010 :-)

    Tak czy inaczej - tych mechanizmow w uzyciu bylo troche, elektrycznie
    sterowanych Diora miala jednak wiecej.

    J.