  • 11. Data: 2015-01-30 19:00:31
    Temat: Re: NTC w pralce Miele, pomocy...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F. napisał:

    >Choćby to, że półprzewodniki (i całe przewodniki, te stawiające opór)
    >chyba mniej szumią. Kiedyś to była zmora główna. Wzmacnacz mocy sam

    No ale czemu ? Krzem czystszy czy co ?
    Ale to powinno tez polepszyc tranzystory i roznica ciagle zostaje :-)

    Powiekszyla sie wielokrotnie predkosc ... i to chyba takze w ukladach
    bipolarnych.
    Dzieki czemu ?

    >z siebie wydawał szszsz... Współczesny, to nawet nie wiadomo kiedy
    >jest włączony, a kiedy nie. W tanim magnetofonie bardziej szumiała
    >elektronika, niż sama taśma.

    No ... tania tasma niezle szumiala.
    A tania glowica nie szumiala ?

    >Żadna nie groziła. Towarzysz Mao zmarł we wrześniu 1976, a on uważał,
    >że na chińskich budowach socjalizmu samochody ciężarowe są
    >niepotrzebne,
    >bo dość jest taczek i Chińczyków. Elektronika, to chyba na nic się
    >w socjalizmie nie zda.

    Ale zostawmy tow. Mao - konkurencja moze byc w Niemczech, Anglii, USA,
    Francji ...

    >Nie, to dopiero teraz tak jest. Teraz do "profesjonalnych zastosowań"
    >kupuje się sprzęt sugerując się marką i ceną (ma być wysoka).
    >Parametry

    Eee, mysle, ze to bardzo stary zwyczaj :-)

    >taniego sprzętu mogą być nieodróżnialne od profesjonalnego, różnić
    >się
    >mogą najwyżej jakością wykonania (a bywa, że tylko nalepką).

    W sensie ze cyfrowy sprzet sredniej ceny nie ustepuje temu wysokiej
    ceny ?
    Byc moze, ale zwyczaju to nie zmienia.
    Co najwyzej podstawy moze zmienic - tzn kiedys jakosc uzasadniala
    wydatek, a dzis juz niekoniecznie.

    >Też można zapytać, dlaczego konkurencji nie było. Bo nie było, nawet
    >drogiej. A Kudelski zaczął robić magnetofony w kuchni na lodówce,
    >z łatwo dostępnych części.

    No bo to byl rok 51, magnetofony dopiero wchodzily ... do
    profesjonalnego uzytku :-)

    >E, nie, tak to nie było. Ze szpulowymi też niespecjalnie.

    W sensie takim ze kasetowiec mogl miec juz Dolby i chromowa kasete ...
    w klasie filmowego sprzetu moze to jeszcze nie konkurencja, ale te
    Nagry jakies takie male ... mowisz ze nie reporterskie ?

    J.

  • 12. Data: 2015-01-30 19:31:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, January 30, 2015, 7:00:31 PM, you wrote:

    [...]

    > No ... tania tasma niezle szumiala.
    > A tania glowica nie szumiala ?

    A co miało szumieć w głowicy? Kiedyś do studyjnych magnetofonów
    (starych SJ-101 i 102) dorobiłem wzmacniacze odczytu na MAA504.
    Szumiały mniej od taśmy.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2015-01-30 19:45:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No ale czemu ? Krzem czystszy czy co ?

    Tego to ja nie wiem, nie znam się na technologii krzemowej. Ale w latach
    siedemdziesiątych patrzyło się w katalogu na szumy tranzystora -- to było
    bardzo istotne. Sprzęt po naprawie mógł szumiec bardziej lub mniej niż
    przed. Wręcz dobierało się tranzystory pod tym kątem. W układach scalonych
    trudniej dobrać.

    > Ale to powinno tez polepszyc tranzystory i roznica ciagle zostaje :-)

    No to przecież były tranzystory m.cz. opisane w katalogach jako
    "niskoszumny" -- to traktowano jako najważniejszą właściwość.

    > Powiekszyla sie wielokrotnie predkosc ... i to chyba takze w ukladach
    > bipolarnych. Dzieki czemu ?

    Wziąć jakiegoś technologa elektronowego i przesłuchać. Pasmo przenoszenia
    wzmacniacza, to też był ważny parametr, na który każdy potrzył. A było
    ono przeważnie mniejsze niż 20 kHz. A dzisiaj? Jaki problem, by były
    megaherce?

    > No ... tania tasma niezle szumiala.
    > A tania glowica nie szumiala ?

    Też. I oporniki również.

    [...]
    > Ale zostawmy tow. Mao - konkurencja moze byc w Niemczech, Anglii,
    > USA, Francji ...

    Bez tow. Mao (i Deng Xiaopinga) moje pytanie by nie miało sensu.
    Gdyby Kudelski zamiast do Szwajcari trafił do Niemiec, to by było
    tak samo. Te dwa kraje wtedy niewiele różniło i dzisiaj niewiele
    różni. Gdyby dzisiaj ktoś chciał robić masówkę w Eyropie, to by
    się wszyscy w głowe pukali.

    > Eee, mysle, ze to bardzo stary zwyczaj :-)

    Nawet jeśli stary, to nie zawsze tak samo popularny. Dziś jest normą,
    kiedyś nie był (choć kto bogatemu zabroni).

    > No bo to byl rok 51, magnetofony dopiero wchodzily ... do
    > profesjonalnego uzytku :-)

    No to można zapytać, dlaczego tak wolno wchodziły, że samotny sprinter
    Kudelski zdołał wszystkich wyprzedzić. I biegł tak aż do finiszu.

    > W sensie takim ze kasetowiec mogl miec juz Dolby i chromowa kasete ...

    No właśnie, Dolby i inne podpórki, a nie rejestracja dźwięku. Nakamichi
    robił dobre magnetofony kasetowe. Tam jakaś dźwignia wyciągała taśmę ze
    środka i wprowadzała w tor prowadzenia z trzema głowicami. Magnetofon
    był wielki jak szpulowy. Żadna konkurencja.

    > w klasie filmowego sprzetu moze to jeszcze nie konkurencja, ale te
    > Nagry jakies takie male ... mowisz ze nie reporterskie ?

    Nie, nie reporterskie. Typowy magnetofon reporterski miał na przykład
    dwa koła zamachowe, przeciwbieżne. Jak się nim majtało, to taśmia nie
    zwalniała i nie przyspieszała, jak w innych magnetofonach (albo w nagrach).
    Nagra nie miała żadnych takich bajerów, w ogóle dość upierdliwa była
    w eksploatacji. Rozgłośnie radiowe tez oczywiście używały do "rejestracji
    terenowych", w tym i czasem do reportaży, ale to nie główne zastosowanie.
    Już całkiem filmowa była NAGRA SN. Taka papierośnica wykonana jako odlew
    ciśnieniowy z aluminium. Wkładało się to aktorowi do kieszeni i z tym
    ganiał po planie. Później ten dźwięk się synchronizowało z taśmą filmową.
    Do środka wkładąło się taśmę wydłubaną z kasety. Z tym że tu nagranie
    szło pełnym śladem na całej szerokości (monofoniczne), a nie jak w kasecie,
    gdzie ścieżka ma z pół milimetra. Zresztą Kudelski dostał cyba kiedyś
    jakiegoś Oscara, czy cóś, za całokształt wkładu w kinematografię.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2015-02-01 09:25:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 30 Jan 2015 00:16:38 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):
    > Jestem pod wrażeniem jakości wykonania tej pralki,
    > znalazłem nawet pod elektroniką zafoliowane papiery
    > ze schematem, rozpisanymi cyklami prania i spisem
    > elementów w sześciu językach (co dziwne, po angielsku
    > nie było ;). Mała rzecz a cieszy.

    Tak sie testuje solidnosc wykonania
    https://www.youtube.com/watch?v=dq6T5BojXc8

    J.

  • 15. Data: 2015-02-01 09:40:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 30 Jan 2015 19:45:28 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > bardzo istotne. Sprzęt po naprawie mógł szumiec bardziej lub mniej niż
    > przed. Wręcz dobierało się tranzystory pod tym kątem.

    Mam gdzies jeszcze w szufladzie BC416, czy 413.
    Ale pytania to nie zmienia - jak sie robi sniskoszumne tranzystory

    > W układach scalonych trudniej dobrać.

    No, jak robisz niskoszumny wzmacniacz, to sie starasz - i producent
    scalaka i producent magnetofonu dobierajac scalak.

    > No to przecież były tranzystory m.cz. opisane w katalogach jako
    > "niskoszumny" -- to traktowano jako najważniejszą właściwość.

    No tak, ale skoro uklady udalo sie polepszyc w pozniejszych, to czemu
    tranzystory nie ?

    > Też. I oporniki również.

    oporniki akurat mielismy metalizowane. Krajowy przemysl nie opanowal
    produkcji tanich weglowych.

> [...]
    > tak samo. Te dwa kraje wtedy niewiele różniło i dzisiaj niewiele
    > różni. Gdyby dzisiaj ktoś chciał robić masówkę w Eyropie, to by

    No wiesz, mamy "fabryke telewizorow" a nawet kilka.

    Koreanczycy poludniowi tak malo chyba nie zarabiaja ...

    J.

  • 16. Data: 2015-02-01 11:09:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 30 Jan 2015 19:31:05 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> [...]
    >
    > A co miało szumieć w głowicy? Kiedyś do studyjnych magnetofonów
    > (starych SJ-101 i 102) dorobiłem wzmacniacze odczytu na MAA504.

    To jest uA741 ?

    One chyba do audio jeszcze byly za slabe ?

    J.

  • 17. Data: 2015-02-01 12:49:34
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2015-02-01 11:09, J.F. wrote:

    > To jest uA741 ?

    Niecłkiem ;-)

    Włodek

  • 18. Data: 2015-02-01 12:54:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, February 1, 2015, 9:40:32 AM, you wrote:

    [...]

    > Mam gdzies jeszcze w szufladzie BC416, czy 413.
    > Ale pytania to nie zmienia - jak sie robi sniskoszumne tranzystory

    Się robi normalne i mierzy szumy. Wyższa cena to skutek kosztu
    pomiarów.

    Pamiętasz nasz BC107-109, BFileśtam i diody Zenera 6V2 i 6V8? Wszystko z jednej
    serii...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2015-02-01 13:00:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, February 1, 2015, 11:09:45 AM, you wrote:

    > To jest uA741 ?

    Gorzej - uA709. W obudowie TO-5 jeszcze.

    > One chyba do audio jeszcze byly za slabe ?

    Jak widać - nie były. Charakterystyka korekcji dla magnetofonu
    studyjnego jest banalna - od dołu stała czasowa 3180us, od góry 35us.
    Ja dodałem jeszcze podbicie dla 19kHz. I brzmiało to lepiej niż
    rozwiązanie Fonii z ich magnetofonów z końcówki lat 70.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2015-02-01 15:03:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Mam gdzies jeszcze w szufladzie BC416, czy 413.
    > Ale pytania to nie zmienia - jak sie robi sniskoszumne tranzystory

    Nie zmienia też odpowiedzi (mojej): nie mam pojęcia. Ale faktem jest
    to, że kiedyś niskoszumne tranzystory specjalnie wybierano z tego, co
    udało się wyprodukować, a dzisiaj wszystkie wychodzą od razu dobre.

    > No, jak robisz niskoszumny wzmacniacz, to sie starasz - i producent
    > scalaka i producent magnetofonu dobierajac scalak.

    Wybierano najlepsze z tych, które powstały z jednego plasterka krzemu.
    to daje cząstkową odpowiedź na pytanie -- technologia technologią, ale
    ogromny wpływ na szumy muszą mieć lokalne od niej odchylenia. Łatwo więc
    wybrać jeden dobry tranzystor, dużo trudniej układ scalony, w którym
    wszystkie tranzystory będą miały dobre parametry.

    > No tak, ale skoro uklady udalo sie polepszyc w pozniejszych, to czemu
    > tranzystory nie ?

    Jak to się nie dało?! Przecież współczesne tranzystory są dużo lepsze
    od tych z lat siedemdziesiątych.

    > oporniki akurat mielismy metalizowane. Krajowy przemysl nie opanowal
    > produkcji tanich weglowych.

    Wszystko może szumieć. Nawet kabel.

    > No wiesz, mamy "fabryke telewizorow" a nawet kilka.
    >
    > Koreanczycy poludniowi tak malo chyba nie zarabiaja ...

    Koreańczycy południowi są "na salonach" dopiero gdzieś od lat
    dziewięćdziesiątych. Pamiętam, jak w roku 1990 IBM podarował do
    CIUW super-hiper maszynę 3090 z przyległościami, jako węzeł PLEARN.
    Na monitorach napisane było "Made in Korea" -- ludzie patrzyli
    ze zgorszenim i mruczeli pod nosem "Korea? gdzie to kurna w ogóle
    jest, co ten Wuj Sam nam tu przysłał?". Przedtem, w latach
    siedemdziesiątych, koreańscy inżynierowie specjalnymi czarterowymi
    samolotami latali na weekendy do Japonii -- dorabiać tam jako
    gastarbajterzy (w swoim zawodzie, ale za dużo lepsze pieniądze).

    Jarek

    --
    Szumią, szumią drzewa, trzeba czy nie trzeba
    Jak się w szum ten wsłuchać i nastawić ucha