  • 61. Data: 2019-06-19 17:06:32
    Temat: Re: Musk i jego 12 000 satelit
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5d0a3ef1$0$17361$6...@n...neostrad
    a.pl...
    >"J.F." 5d0a365d$0$507$6...@n...neostrada.pl

    >Raczej falową. ;) Fala elektronowa jest krótsza od fotonowej,
    >dlatego taki mikroskop daje wyższą rozdzielczość niż optyczny.

    Efekt rzeklbym uboczny, bo zasada dzialania inna.
    I choc efekt bardzo przydatny, to jednak uzywamy bardzie czasteczkowo.

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Mikroskop_elektronowy
    > Pierwszy mikroskop elektronowy skonstruował w 1931 roku Ernst
    > Ruska
    > razem z Maksem Knollem w Berlinie. Na Uniwersytecie w Aberdeen
    > George
    > Paget Thomson przepuścił wiązkę elektronów przez cienką folię
    > metalową
    > i zaobserwował obrazy dyfrakcyjne fal materii. W Laboratoriach
    > firmy
    >Cząstki raczej ;) nie ulegają dyfrakcji.

    Mamy dualizm, wiec ulegaja ... ale przeciez chcemy obrazy wyrazne, a
    nie dyfrakcyjne :-)

    Jesli juz mowic o fali, to trzeba by sie zastanowic co jest wazniejsze
    w soczewce magnetycznej - wlasciwosci czasteczkowe, czy falowe
    elektronu.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Transmisyjny_mikroskop
    _elektronowy
    Biorac pod uwage kwantowke ... to juz nie jestem taki pewien :-)

    Ty podawale przyklad mikroskopu skanujacego - tam podstawą jest jednak
    skupienie elektronow w malym miejscu, w czym te wlasciwosci falowe
    przeszkadzaja a nie pomagaja :-)

    J.

  • 62. Data: 2019-06-19 18:02:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d0a334f$0$518$6...@n...neostrada.pl

    ale sukcesywnie, zbliża się do Ziemi.

    > https://faktopedia.pl/476817
    > 4,26 miliona ton na sekundę

    > Ale to Słońce. Ani Ziemia nie traci tak szybko, ani (tym
    > bardziej?) satelity Muska -- skąd więc pomysł samospadania?

    > Żeby spadać -- trzeba jakoś zrzucać ,,na wadze'' lub jakoś inaczej tracić energię?

    > Najgorsze w tym wszystkim jest to, że strata masy (Ziemi czy satelity)
    > nie tylko nie ściągnie satelity na Ziemię, lecz przeciwnie -- odrzuci,
    > jak odrzuci kamyk puszczenie sznurka, którym ów kręcący się kamyk jest
    > związany z ręką... Sznurkiem tu jest albowiem grawitacja.

    Dobra -- kolejny krok w bajerowaniu...
    Jeśli spadek masy cokolwiek zmienia -- rozetnijmy punktową Ziemię
    wirującą wokoło punktowego Słońca na dwie części. Wirują szybciej
    osobno czy wolniej w efekcie rozcięcia? Dalej czy bliżej Słońca?...

    IMO sprawa taka sama jak ze spadaniem -- rozcięcie przedmiotu
    zwiększy szybkość spadania w próżni czy zmniejszy? ;) Zależy
    ta szybkość od masy czy nie zależy?

    I taka sama, jak z wahadłem -- rozcięcie cokolwiek wniesie?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 63. Data: 2019-06-19 18:12:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5d0a3870$0$17343$6...@n...neostrada.pl

    > To nie tak prosto.

    Nie jest proste.

    > Raczej zostawiasz za soba niepotrzebne stopnie.

    > Nie ma lekko - ten stan niewazkosci jest dobry na kilka metrow - jak trzeba cos
    podniesc na istotnie wyzsza orbite, to trzeba sie
    > wysilic.

    > Te 200km nad powierzchnia Ziemia przyciaga niewiele slabiej niz tu u nas na dole.

    Przyciąga ~tak samo, ale wirowanie sprawia, że ciążenia nie ma.
    Co spadnie na Ziemię, to odleci w poprzek... ;) A swobodne
    spadanie niweluje ciążenie.

    Można sprawdzić -- stawiając coś na wagę w spadającej windzie.

    Musk też strzela rakietami tak, by zsumować szybkość liniową Ziemi
    (związaną z ruchem obrotowym wokoło osi Ziemi) z szybkością liniową
    rakiety. Na dodatek strzelać lubi na równiku Ziemi, gdzie szybkość
    liniowa Ziemi jest największa.

    > Ile kosztuje podniesienie o 2 km to wie ten, co na Rysy wchodzil :-)

    > a 2 km nam niewiele daje, kolejne 200 km tez niewiele daje - tyle tylko, ze rakieta
    na orbicie te swoje ~8km/s juz ma.
    > Ale kosztem paliwa, ktore spalila wczesniej :-(

    Idę pod prysznic -- wróciłem z rowerku...

    -=-

    Tu, na Ziemi nie ma nieważkości -- nie spadamy, nasza szybkość kątowa
    nie zapewnia nam lewitacji. Tam, na górze (choćby i 5 km nad Ziemią?
    -- tam jest zbyt gęste/oporne powietrze) jest stan lewitacji. Tam
    stacja już ma swoją szybkość względem Ziemi, dzięki której nie zbliża
    się do Ziemi, choć na nią spada.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 64. Data: 2019-06-19 18:31:03
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d0a5e61$0$522$6...@n...neostrada.pl

> [...]

    > ta szybkość od masy czy nie zależy?

    > I taka sama, jak z wahadłem -- rozcięcie cokolwiek wniesie?

    Wróciłem i wytarłem się; mam 69,6 kg, ale muszę dopić/uzupełnić wodę...
    Ja też stale spadam na wadze, ale ważę wciąż tyle samo. ;)

    Możemy utracić masę na kilka sposobów:

    - rozcinając masę
    - odstrzeliwując część masy równolegle i zgodnie
    - odstrzeliwując część masy równolegle, lecz z przeciwnym zwrotem
    - odstrzeliwując część masy prostopadle
    - odstrzeliwując część masy pod kątem innym niż wcześniejsze
    - odstrzeliwując w wielu kierunkach
    - odstrzeliwując we wszystkich kierunkach jednocześnie tyle_samo/tak_samo

    czyli odstrzeliwanie masy może nam:

    - nie zmienić szybkości
    - zmniejszyć szybkość
    - zwiększyć szybkość

    Strzał prostopadły nie wnosi niczego w ,,naszą'' składową?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 65. Data: 2019-06-19 18:43:28
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5d0a4ff9$0$510$6...@n...neostrada.pl

    > Efekt rzeklbym uboczny, bo zasada dzialania inna.
    > I choc efekt bardzo przydatny, to jednak uzywamy
    > bardzie czasteczkowo.

    Mogą odbijać się -- i odbijają, ale nie uginają się.
    [pod ciężarem dnia codziennego?]

    > Mamy dualizm, wiec ulegaja ...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dyfrakcja

    Cząstki ulegają dyfrakcji? Do tej pory ;)
    uważałem, że to efekt jedynie falowy.

> [...]

    _elektronowy
    > Biorac pod uwage kwantowke ... to juz nie jestem taki pewien :-)

    Zacytuję to, co jest pod wskazanym przez Ciebie linkiem:

    Zwiększenie napięcia pozwala na zwiększenie pędu elektronów,
    co zmniejsza długości fali. Przykładowo, gdy napięcie
    przyspieszające U = 300 kV, wtedy długość fali elektronów

    > Ty podawale przyklad mikroskopu skanujacego - tam podstawą jest jednak skupienie
    elektronow w malym miejscu, w czym te wlasciwosci
    > falowe przeszkadzaja a nie pomagaja :-)

    Ten:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Skanuj%C4%85cy_laserow
    y_mikroskop_konfokalny
    też jest skanujący, ale laserowy -- tu wykorzystujemy światło:
    - tylko jako cząstki
    - czy tylko jako fale,
    - czy jako i cząstki, i fale?

    Światło emitowane charakteryzuje się zawsze większądługością
    fali w stosunku do światła absorbowanego

    [łatwo sprawdzić -- świecimy na czarny stół światłem widzialnym,
    a stół odpowiada podczerwienią?]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 66. Data: 2019-06-19 18:48:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    > nas na dole.

    >Przyciąga ~tak samo, ale wirowanie sprawia, że ciążenia nie ma.

    Ale to dziala tylko wtedy, gdy predkosc wirowania pasuje.
    Czyli w niewielkim zakresie wysokosci.
    Dalej niestety silniki musza sie wysilic.

    >Co spadnie na Ziemię, to odleci w poprzek... ;) A swobodne
    >spadanie niweluje ciążenie.
    >Można sprawdzić -- stawiając coś na wagę w spadającej windzie.

    Byle nie za dlugo spadac :-)

> [...]
    >(związaną z ruchem obrotowym wokoło osi Ziemi) z szybkością liniową
    >rakiety. Na dodatek strzelać lubi na równiku Ziemi, gdzie szybkość

    Jesli docelowa orbita nie jest rownikowa, to sprawa sie komplikuje.
    Ale to juz NTG.

> [...]
    > -- tam jest zbyt gęste/oporne powietrze) jest stan lewitacji. Tam
    >stacja już ma swoją szybkość względem Ziemi, dzięki której nie zbliża

    Ale zebysmy sie zrozumieli - tam jest reszta gazu, ktory powoduje, ze
    ona jednak spada - w sensie - jest coraz nizej nad Ziemia.

    J.

  • 67. Data: 2019-06-19 18:59:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d0a634b$0$543$6...@n...neostrada.pl

> [...]

    > - odstrzeliwując w wielu kierunkach
    > - odstrzeliwując we wszystkich kierunkach jednocześnie tyle_samo/tak_samo

    + czyli tracenie masy może nam:

  • 68. Data: 2019-06-19 19:05:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5d09f1ae$0$520$6...@n...neostrada.pl

    sukcesywnie, zbliża się do Ziemi.

    > A to zalezy.
    > Ksiezyc akurat sie oddala.

    Komety na otwartych orbitach potrafią zbliżać się, po czym odlatywać?
    Nawet eliptyczna (zamknięta) orbita daje zbliżanie i oddalanie.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 69. Data: 2019-06-19 19:11:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    >"J.F." 5d09f1ae$0$520$6...@n...neostrada.pl

    >Komety na otwartych orbitach potrafią zbliżać się, po czym odlatywać?
    >Nawet eliptyczna (zamknięta) orbita daje zbliżanie i oddalanie.

    Nie o to chodzi - z uwagi na siły pływowe Ksieżyc sie oddala ...
    spowalniajac obracanie Ziemii

    J.

  • 70. Data: 2019-06-19 19:30:06
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5d0a67c4$0$536$6...@n...neostrada.pl

    > Ale to dziala tylko wtedy, gdy predkosc wirowania pasuje.

    Dokładnnie tak.

    > Czyli w niewielkim zakresie wysokosci.
    > Dalej niestety silniki musza sie wysilic.

    Im dalej, tym mniejszej składowej poprzecznej
    potrzeba -- w nieskończoności nie trzeba w ogóle
    wirować, aby nie spaść.

    > Byle nie za dlugo spadac :-)

    Przewierć Ziemię na wylot -- aby długo spadać. ;)
    [ktoś mi niedawno radził, aby tym sposobem
    sprawdził, czy w Chinach jest dzień]

    > Jesli docelowa orbita nie jest rownikowa, to sprawa
    > sie komplikuje. Ale to juz NTG.

    Zazwyczaj nie jest, ale składową szybkości wykorzystasz.

    > Ale zebysmy sie zrozumieli - tam jest reszta gazu, ktory powoduje, ze ona jednak
    spada - w sensie - jest coraz nizej nad Ziemia.

    Nie neguję tego -- spada. Jakiekolwiek zderzenie (choćby z butelką rzuconą
    przez starmana) jakoś (zazwyczaj spowalnia) wpływa na szybkość satelity.
    Gdy ta szybkość (pozioma, prostopadła do promienia, przy założeniu
    punktowości i Ziemi, i satelity, czy choćby przy założeniu równomierności
    rozkładu mas w ciałach?) jest zbyt duża -- satelita ucieka, gdy ta szybkość
    jest zbyt mała -- satelita spada.

    Satelita nie ma napędu -- więc spada, trąc o ,,powietrze''.
    W istocie jest nieco ;) inaczej -- bo ani Ziemia nie jest
    punktem, ani satelita; ani Ziemia nie jest jednorodna...
    Dla mnie od tej pory te rozważania są zbyt trudne. :)
    Być może jeszcze dochodzą jakieś istotne efekty relatywistyki...

    --