  • 1. Data: 2010-11-23 21:45:38
    Temat: Moc trafa w zasilaczu
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Witam. Nabyłem trafo 500VA 2x14V 17,85A do zasilacza. Podczas poboru prądu
    14A po ok 10 min trafo jest dość gorące. Prostownik jest z punktem zerowym i
    2 diody schottky.Napięcie na filtrze kondensatora 90000uF wynosi pod tym
    obciążeniem 17V. Napięcie zmienne na wyjściu trafa to 13,5V. Jaką moc
    pobieram z trafa? I czy to trafo ma 500VA ?
    http://www.toroidy.pl/index.php?page=shop.product_de
    tails&flypage=flypage.tpl&product_id=360&category_id
    =20&option=com_virtuemart&Itemid=3&lang=pl

  • 2. Data: 2010-11-23 21:50:56
    Temat: Re: Moc trafa w zasilaczu
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Pomiarów dokonałem przy napięciu sieci 225V

  • 3. Data: 2010-11-23 22:30:00
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 23 Lis, 22:45, "kolarz" <k...@o...eu> wrote:
    Witam

    Transformator "nie lubi" obciążenia pojemnościowego! Prąd ładujący
    diody płynie tylko przez ułamek okresu. Z tego też powodu ten prąd
    musi być wielokrotnie większy niż prąd nominalny. Z tego to powodu
    uzwojenie się grzeje. W przypadku gdy uzwojenie nie do końca jest
    symetryczne albo diody różnią się parametrami jedna połowa uzwojenia
    wtórnego jest bardziej obciążona niż druga a to powoduje magnesowanie
    rdzenia prądem stałym. W takim przypadku rdzeń może wchodzić w
    nasycenie a to z kolei powoduje wzrost prądu uzwojenia pierwotnego.
    Wszystkie te zjawiska obniżają moc przenoszoną przez transformator. Na
    ogół przyjmuje się, że transformator powinien być obliczony na moc 1.4
    razy większą niż przy obciążeniu omowym. Nie wiem też czy kondensatory
    w Twoim zasilaczu nie są za duże? Zbyt duża pojemność filtrująca
    powoduje że prąd ładujący płynie krócej a tym samym w piku musi mieć
    większą wartość.

  • 4. Data: 2010-11-23 22:57:53
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Użytkownik "kilokitu" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
[...]

    Napięcia na jednej połówce są takie same jak na drugiej. Co do filtra, to
    zalecana jest pojemność 100000uF, bo ma być to zasilacz do transceivera,
    przy którym max prąd wynosi 22A przy 13,8V

  • 5. Data: 2010-11-23 23:21:38
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-11-23 23:57, kolarz pisze:
    > Napiecia na jednej po?ówce s? takie same jak na drugiej. Co do filtra, to
    > zalecana jest pojemno?ae 100 000uF, bo ma byae to zasilacz do transceivera,
    > przy którym max pr?d wynosi 22A przy 13,8V
    A czy ty dobrze pomyślałeś o stabilizacji napięcia? Bo coś tu chyba albo
    usiłujesz konstruować na styk:
    - 17v szczytowo na kondensatorach przy 14A, to oznacza że przy twoich
    22A będzie mniej, a w dodatku będą tętnienia, nie chce mi się liczyć
    jakie przy 100mf ale będą. Jeśli z tych "około 16v" chcesz zasilać
    stabilizator szeregowy do 13.8v to zostaje ci ledwo 2v spadku na
    elemencie szeregowym, co przy 22A raczej nie jest wystarczające do
    sensownej stabilizacji... A co jak w sieci będzie 210V a nie 225v?

    Jeśli trafo obciążasz prostownikiem - to prąd pobierany jest tylko w
    szczytach gdy doładowuje kondensatory filtrujące. Prąd średni oczywiście
    wychodzi ok i trafa nie przeciążasz (a to prąd średni grzeje drut), ale
    z prądu szczytowego wynikają szczytowe spadki napięcia na drucie. Skoro
    chcesz w małym ułamku okresu ładować kondensator, który jest
    rozładowywany przez 22A = będziesz go ładował prądem np 220A :) A z tego
    prądu wyniknie ci spadek napięcia na drucie (i prostowniku/diodzie!)
    dużo większy niż by wynikało z prostego obciążenia 22A.
    W dodatku jeśli robisz to z diodami szybkim/shotky i dużą pojemnością -
    to sprawa jeszcze bardziej się pogarsza, bo jeszcze bardziej impulsowo
    usiłujesz obciążyć prostownik. A wiesz że to generuje brzydkie
    zakłócenia? :)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2010-11-24 08:34:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello kilokitu,

    Tuesday, November 23, 2010, 11:30:00 PM, you wrote:

> [...]

    > diody płynie tylko przez ułamek okresu. Z tego też powodu ten prąd
    > musi być wielokrotnie większy niż prąd nominalny. Z tego to powodu

    Dotąd bardzo dobrze.

> [...]
    > różnią się parametrami jedna połowa uzwojenia wtórnego jest bardziej
    > obciążona niż druga a to powoduje magnesowanie rdzenia prądem

    Odpuść sobie takie teorie. Prąd wtóny jest kompensowany pradem
    pierwotnym. Nie ma nasycenia. Tylko w przypadku pojawienia się składowej
    stałej napięcia po stronie pierwotnej może wystapić nasycenie. A na to
    potrzeba już tak poteżnej niesymetrii obciążenia, że jest to
    nierealne.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-11-24 08:35:30
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "kolarz" <k...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Napięcia na jednej połówce są takie same jak na drugiej. Co do filtra, to
    > zalecana jest pojemność 100000uF, bo ma być to zasilacz do transceivera,
    > przy którym max prąd wynosi 22A przy 13,8V

    Wystarczy ci z powodzeniem 1000uF na kazdy amper.
    100000uF do transceivera nic nie wnosi poza problemami.
    Duży drogi kondensator, wieksza obudowa i to co wspomniał kilokitu.

    Marek

  • 8. Data: 2010-11-24 09:52:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello BartekK,

    Wednesday, November 24, 2010, 12:21:38 AM, you wrote:

    [...]

    > Jeśli trafo obciążasz prostownikiem - to prąd pobierany jest tylko w
    > szczytach gdy doładowuje kondensatory filtrujące. Prąd średni oczywiście
    > wychodzi ok i trafa nie przeciążasz (a to prąd średni grzeje drut),

    Zaraz chyba wybuchnę - nie średni a skuteczny! I prąd skuteczny
    niestety jest bardzo wysoki przy klasycznym prostowniku obciążonym
    duża pojemnością. Dlatego uzwojenia się tak grzeją.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-11-24 09:56:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello tarnus,

    Wednesday, November 24, 2010, 9:35:30 AM, you wrote:

    > Wystarczy ci z powodzeniem 1000uF na kazdy amper.
    > 100000uF do transceivera nic nie wnosi poza problemami.
    > Duży drogi kondensator, wieksza obudowa i to co wspomniał kilokitu.

    Nie do końca jest to prawda. W przypadku zastosowania szeregowego
    stabilizatora napięcia włączanego w obwód od strony minusa zasilania
    (czytaj: nMOSFET od strony masy), istotna jest duża pojemność
    kondensatora i możliwie najmniejsza różnica napięć między wejściem a
    wyjściem. Zastosowanie mniejszej pojemności spowodowałoby wyjście ze
    stabilizacji w dolinach tętnień. To wada tego układu. Zaletą jest
    stosunkowo niska moc strat na elemencie regulacyjnym.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2010-11-24 10:45:16
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 24 Lis, 09:34, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

> [...]
    > stałej napięcia po stronie pierwotnej może wystapić nasycenie. A na to
    > potrzeba już tak poteżnej niesymetrii obciążenia, że jest to nierealne.
    Sam sobie przeczysz! Skoro jak twierdzisz TYLKO niesymetria napięcia
    na stronie pierwotnej może rdzeń nasycić to zbuduj zasilacz z jedną
    diodą na uzwojeniu wtórnym i spróbuj go obciążyć... hahahaha... bardzo
    szybko dym zobaczysz! Kiedyś w lampowym odbiorniku radiowym w końcówce
    mocy był transformator. Jego wielkość sugerowała, że powinien być na
    20...30 VA a radio miało tylko 2 W mocy m.cz. Ten transformator
    dodatkowo miał szczelinę powietrzną (papierową) aby rdzeń się nie
    nasycał. Magnesowanie rdzenia w tym przypadku zmuszało konstruktorów
    do przewymiarowania transformatora 10 razy!
    Widzę, że zgadzasz się co do faktu ale nie co do ilości. Może Ciebie
    zadziwię ale każde uzwojenie wtórne z odczepem w środku nawinięte na
    rdzeniu EI z definicji jest niesymetryczne ponieważ przeważnie
    nawijane są jedno na drugim a co za tym idzie długość drutu tego
    drugiego uzwojenia jest większa bo jest nawinięte na większej
    średnicy. Różnice w oporze omowym drutu mogą sięgać nawet 20% co nie
    jest do pominięcia. Oczywiście to zjawisko nie występuje przy
    rdzeniach CP. Kiedyś budowane były wzmacniacze magnetyczne
    wykorzystujące nasycanie rdzenia... ciekawe czy ktoś na tym Forum
    jeszcze o tym pamięta?