  • 101. Data: 2017-11-15 03:29:26
    Temat: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde> napisał w wiadomości
    news:oufuqr$oji$1@node1.news.atman.pl...
    > Zakurzy się, robale zeżrą...
    > Emulsje mają próg czułości, poniżej się nie naświetli.
    > Efekt Schwarzschilda?

    Ten efekt ZTCP, to raczej nie siły, a czasu naświetlania dotyczy... Choć
    oczywiście, zależność jest.
    O... Zapytałem Cioci Wiktorii i potwierdza moje słowo
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Schwarzschilda.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 102. Data: 2017-11-15 11:22:11
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Arek <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> wrote:

    > Po krecie palce umyć raczej zimną wodą. Z mydłem.
    > Ja mam pęsetę.

    Ja teraz zakładam rękawiczki jednorazowe. Do B327 też, inaczej zawsze mam
    wysuszone ręce.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 103. Data: 2017-11-15 11:26:36
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Arek <a...@p...onet.pl.usun_cde> wrote:

    > W świetlókach ("żarówkach energooszczędnych") luminowor za filtr robi...
    > Kolega nabawił się zapalenia oczu. Ale robił rurami UV niepewnego
    > pochodzenia (może bakteriobójcze?).

    No, jak bakteriobójcze, to jest różnica :)

    https://www.wykop.pl/link/4012835/imprezowicze-z-pop
    arzeniami-bo-uzyto-lamp-uv-do-dezynfekcji/
    https://www.hongkongfp.com/2017/10/26/partygoers-lef
    t-burns-light-sensitivity-hypebeast-event-landmark/

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 104. Data: 2017-11-15 11:29:53
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Wiem coś o tym... za młodu naprawiałem komuś kwarcówkę. Jej krótkotrwałe
    > testowanie skończyło się tygodniami leczenia oczu. Tak więc korzystając
    > z okazji - przestrzegam wszystkich: ostrożnie z UV.

    Aż tak? Dobrze że zachowałeś wzrok.

    > Wracając do wątku: jakie by to nie były źródła UV, to nigdy, przenigdy
    > nie narażaj wzroku. Ja mam bardzo dobre lampy UV, chyba Philipsa.
    > Zapewniam Cię, że wzrok sobie nimi zniszczysz tak samo skutecznie jak
    > "rurami niepewnego pochodzenia".

    Nawet UV-A? Chyba krótkotrwała ekspozycja nie jest groźna? W końcu te
    lampy siedzą w lampach owadobójczych, świecą godzinami, spałem przy takiej
    lampie całe lato i nic się nie stało, zresztą nie może się stać, bo
    klienci puściliby producenta z torbami.

    Od chwilowego patrzenia na moją naświetlarkę podczas testów też nie mam
    żadnych objawów.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 105. Data: 2017-11-15 11:31:13
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

    > Albo chińska płytkarnia.

    Z której prototyp przyjdzie po miesiącu...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 106. Data: 2017-11-15 12:02:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Zastosowałeś połowę moich rad więc połowiczny sukces osiągnąłeś :-D

    Coś w tym jest :)

    > Pracujesz z kalką więc aby było dobrze to musisz albo poprawić
    > naświetlarkę oddalając świetlówki, "zagęszczać" toner oraz bardzo
    > pilnując czasu naświetlania licząc się z tym, że od czasu do czasu i tak
    > nie wyjdzie idealnie bo coś się rozjedzie, albo pozbyć się kalki.

    Pozbędę się kalki. Tylko muszę wygrzebać zasilacz do atramentówki i
    sprawdzić, czy ona w ogóle działa :)

    > a) Niedoświetlony narożnik bo był naświetlany o wiele słabszym światłem
    > niż pozostałe fragmenty. A skąd to?
    >
    > 1. Bo pewnie był pomiędzy świetlówkami a z racji tego, że są one bardzo
    > blisko PCB, to cień między nimi jest drastyczny. Aby się pozbyć tego
    > efektu to przerobisz naświetlarkę oddalając lampy od PCB i świecisz
    > dłużej. (jak wcześniej wspominałem, że będzie)

    Fragment był w miejscu, który pokrywa się z brzegiem lamp. Rzeczywiście
    jest różnica w świetle :(

    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_18055
    2.jpg

    Po przerobieniu naświetlarki nie jest wiele lepiej...

    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_20594
    4.jpg
    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_20593
    1.jpg
    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_20593
    8.jpg
    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_20594
    2.jpg
    http://www.chmurka.net/r/naswietlarka/20171113_21025
    6.jpg

    > 2. Być może (dużo mniej prawdopodobne) kalka nie dotykała powierzchni
    > PCB. Czasem przy dogniataniu PCB szkłem, mocniejszy nacisk kładziony
    > jest na jedną krawędź niż na pozostałe. Wtedy dodatkowo ścieżki stają
    > się rozmyte. Ponieważ płytka jaką zrobiłeś jest słabej jakości, to
    > występowanie tego efektu ciężko zdiagnozować.

    W sumie ta pokrywka w skanerze jest plastikowa, nie ma żadnej elastycznej
    pianki. Może warto dorobić...

    > b) Przetrawienia i niedotrawienia oraz wygryzione krawędzie ścieżek.
    >
    > A skąd to? Bo kalka ma fatalny kontrast (jak wcześniej wspominałem). Kup
    > papier ścierny gruboziarnisty i gęstą białą farbę. Napisz coś pędzlem.
    > Zapewne zobaczysz czarne kropy w tym napisie. Pomyśl skąd one się biorą.
    > Analogicznie będzie z kalką + nadruk na niej. Zresztą patrząc na fotki
    > kalki jakie wykonałeś, to widzę dokładnie taki efekt: mega niedomalowane
    > ziarno. Do tego dochodzi jeszcze raster tonera, którego tu nie widać bo
    > te góry i doliny są tak liczne, że trudno dopatrzeć się wzoru rastra
> [...]

    Czyli te nierówności to kwestia kalki a nie drukarki?

    > Jak się tego pozbyć? Kupujesz zagęszczacz tonera w sprayu, który
    > częściowo rozpuszcza powierzchnię tonera (czyli białą farbę w
    > zobrazowaniu problemu) a to co się rozpuści zalewa mikro dziury.
    > Niektórzy wrzucają taki wydruk do słoika z watką nasączoną Nitro. Też
    > działa choć kontrola nad tym procesem dużo mniejsza a efekt silnie
    > zależy od tego jak opary się rozejdą po tym słoju.

    Pomyślę... ale chyba jednak pójdę w Ulano. Kalkę też sobie zostawię - dla
    płytek, w których nie będzie wymagana taka precyzja :)

    > c) Skąd mikrozwarcia?
    >
    > Tak jak wspominałem - pozostały farfocle po wywoływaniu jeśli miękkiego
    > pędzla nie użyłeś lub nie robiłeś tego ścierając na bieżąco je w trakcie
    > wytrawiania. Zauważyłem, że jeśli takowy opadnie na powierzchnie, to się
    > do niej dość mocno przyklei. Wtedy ciężko go zebrać.

    Ścierałem na bieżąco palcem w jednorazowej lateksowej rękawiczce.

    > Druga przyczyna: kalka techniczna. Ponieważ jej powierzchnia zawiera
    > góry i doliny, a światło pada pod różnym kątem, to te góry rzucają
    > cienie. Jeśli dwie ścieżki idą blisko siebie, to one same też rzucają
    > cień przy swoich krawędziach. Chodzi o to, że mimo tego, ze przylegają
    > one bezpośrednio do PCB to nie są zerowej grubości. Więc światło
    > nieprostopadłe jest nimi przysłonięte a prostopadłe już nie. Stąd cień.
    > Połączenie obu cieni daje taki piękny mostek jaki prezentujesz.

    Na Ulano tak nie będzie?

    Światło nieprostopadłe i prostopadłe... w naświetlarce od wewnętrznej
    strony i od dołu mam folię aluminiową, która odbija to światło. Może
    lepiej byłoby bez niej? Światło byłoby bardziej "przewidywalne"...

    > Jak się ich pozbyć? Wystarczy naświetlać dłużej. Czas dobrać taki aby w
    > tych półcieniach powierzchnia płytki naświetliła się w 100%. No ale jest
    > tego konsekwencja: część ścieżek zostanie podgryziona dość mocno. A
    > dlaczego? Bo znów kalka techniczna tak ma. Zrób eksperyment. Zadrukuj
    > kalkę na czarno i popatrz przez nią na żarówkę. Widzisz coś? Pewnie, że
    > widzisz i to całkiem dobrze!

    Spróbuję. Potem spróbuję zagęścić Nitro i zobaczę, jaka różnica.

    Z Ulano też zrobię taką próbę, jak zamówię (po weekendzie).

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 107. Data: 2017-11-15 12:07:28
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > W moim przypadku to efekt nieprecyzyjnego naniesienia lakieru lub kurzu.
    > Jak napisano dłuższe naświetlanie może pomóc.

    U mnie lakier jest póki co fabryczny.

    > Mnie się udawało Positiva używać. Nałożenie to był cyrk, największym
    > wrogiem kurz (zabierał z okolic lakier) lub źle oczyszczona płytka.

    Kładłeś i czekałeś, aż wyschnie, czy przyspieszałeś wyschnięcie np. w
    piecu?

    > Wywołanie NaOH w granulkach ok 7g/litr. Były problemy z odmierzaniem
    > małych ilości ale opanowane. Kretem też się dało ale więcej sypałem.

    Ja na razie mam kreta ale widzę, że NaOH jest przeraźliwie tanie, można
    kupić na próbę.

    > Dwustronne bez metalizacji: należało idealnie zgrać krawędzi płytki z
    > krawędzią na wydruku lub wierciłem przy rogach po przekątnej dwa otwory
    > i te służyły za celowniki do pozycjonowania folii. Najpierw naświetlanie
    > z jednej, potem z drugiej strony i do wywołania.

    Na razie robię jednostronne, ale po opanowaniu metody planuję też
    dwustronne.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 108. Data: 2017-11-15 12:13:57
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Tylko nie Kreta. On posiada dodatki w postaci jakiś aktywatorów. Nie
    > znam się na chemii więc wypowiadam się jako praktyczny użytkownik
    > metody. Kret (oryginalny) po rozpuszczeniu zostawia mnóstwo syfu. Działa
    > to jak pilnik na delikatną warstwę fotoczułą płytki. No chyba, że w
    > pionie wywołujesz PCB, choć wtedy pędzla nie użyjesz.
    >
    > Nigdy nie stosuj Kreta lecz czystą sodę kaustyczną.

    Ok, kupię.

    > Olej takie porady. Czysta soda po 3 minutach przebywania w wodzie o
    > temperaturze pokojowej znika. Oczywiście trzeba zamieszać aby nie
    > dopuścić do zróżnicowania stężenia roztworu w różnych miejscach kuwety.

    To był AGT, nie wiem czy zawiera sodę :)

    Czyli jak NaOH, to wywoływać od razu po przygotowaniu roztworu?

    > Aha - jeszcze jedno. Efekt wywoływania bardzo zależy od stężenia. Gdy
    > stężenie sody jest niskie, to kolor wywoływanej powierzchni staje się
    > szaro-brązowy. Przy wyższych stężeniach - intensywnie fioletowo/różowy.

    Ja miałem różowy.

    > Ja dobieram stężenie tak aby znaleźć się na początku tego drugiego
    > wariantu. Dodasz sody ciut więcej - efekt będzie taki, że nie zauważysz
    > reakcji. Wyżre ona wszystko. PCB pójdzie doi śmietnika.

    A ile dobierasz (gram)?

    > Nie ma czego zapisywać.

    Zapisywałem ze względu na akwarium :)

    > Albo filtruj wodę / stosuj destylowaną i do tego stałego chemicznie
    > poziomu dobierz stężenie, albo załóż, że masz stałą twardość wody i do
    > niej dopasuj stężenie.

    Mam Britę, tylko z filtrem magnezowym - dodaje magnez, nie wiem czy to
    voodoo czy nie, i nie wiem czy to zaszkodzi, czy nie...

    > LEDy masz pomiędzy świetlówkami?

    Tak, ale podczas naświetlania są wyłączone. Dodałem je żeby móc używać
    naświetlarki także do pozycjonowania folii przy wywoływaniu dwustronnym.

    Tak się teraz zastanawiam, czy użycie świetlówek UV to nie był zły pomysł.

    > Jeśli naświetlasz na szybie, to faktycznie przerób.

    Przerobiłem, wrzuciłem linka w poście obok. Dodatkowe 20 cm, ale dużo
    lepiej nie jest...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 109. Data: 2017-11-15 12:14:27
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Tylko podaj jakiś kontakt do siebie :-)
    > Ten, który masz w konfiguracji raczej nie wygląda na poprawny :-) Daj
    > jakieś elementy typu spacja lub opisowe by roboty spamowe Cię nie
    > namierzyły.

    Ten w sygnaturce jest OK, właśnie zakodowany :)

    Przed małpą grp, po małpie chmurka.net.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 110. Data: 2017-11-15 12:15:41
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    k...@w...pl <k...@w...pl> wrote:

    > Nie rozumiem stwierdzenia wywoływacz.
    > NaOH powoduje rozpuszczenie foli nie naświetlonej(w dużym stężeniu
    > naświetlonej też) więc powiedzenie wywoływacz jest nie trafione.

    Zwyczajowo nazywa się go wywoływaczem :) Jak inaczej - rozpuszczalnik?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]