  • 71. Data: 2024-01-25 22:37:19
    Temat: Re: MBR GPT itd
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 25 sty 2024 o 18:14, PiteR pisze:

    > no i jakie ustawienie masz w biosie? Legacy czy uefi czy jakieś auto?

    Mam tylko UEFI.

    > jak wybierasz który system ma się uruchomić?

    Nakręcić film? ;) Wybieram za sprawą BCD -- W10 albo W11.
    (niemal zawsze W10 z początkowej partycji HDD; zwykle
    jednak laptop startuje z uśpienia albo z hibernacji;
    mogę zahibernować W10 i uruchomić Q4OS, po czym zamknąć
    Q4OS i odhibernować W10; nie umiem zahibernować Q4OS
    i mam wyłączoną hibernację W11)
    Wcześniej (zanim zgłosi się BCD) wybrać mogę Q4OS albo BCD...

    > no i co w związku z tym? to po co ustawienie w biosie zrobili?

    W Acerze z Athlonem nie mam Legacy -- mam tylko UEFI.
    Nie mam albo nie umiem ;) ustawić.

    W laptopie z Intelem mam i Legacy, i UEFI -- mogę wybrać; wybrałem
    Legacy i mam trzy dyski z MBR, ale laptop zaczynał z dyskiem GPT
    i przez jakiś czas były i GPT+GPT, i GPT+MBR, i MBR+MBR; teraz tam
    mam MBR+MBR+MBR i masę kopii W10 oraz jedną kopię W11 -- niestety
    popsutą, której nie umiem naprawić... (W11 poprawnie uruchamiałem
    z HDD MBR -- była to kopia systemu z laptopa, który został wymieniony
    na inny tuż po kupnie; odesłałem z kilkoma ;) kopiami tegoż W11; jedna
    z tych kopii W11 została niepoprawnie poczyniona, ale jakimś cudem
    też poprawnie pracowała; cudu tego nie zdołałem powtórzyć i jedynie
    zrozumiałem, że czegoś nie rozumiem -- skoro źle poczyniona kopia W11
    była w pełni użyteczna; miałem też tam kilka ;) małych FATalnych
    partycji startowych z BCD -- zysk z nich był mały, bo każda tak
    samo była nazwana a podczas startu zmieniała się kolejność
    wyświetlania przez co nie wiedziałem z której startuję; niemal
    wszystkie nadmiarowe małe partycje skasowałem przed odesłaniem
    laptopa, ale chyba zostawiłem więcej niż jedną na każdym z dwóch
    dysków...)

    Ogólnie nie używam W11, ale na laptopie z Athlonem aktualizuję z nudów
    co jakiś czas, gdy mam balkonowy ;) dostęp do netu... (komórkowego mi
    trochę szkoda)

    W10 na dysku z MBR nie potrzebuje małych partycji FATalnych do startu
    i jest łatwiejszy w pielęgnacji niż W10 na dysku z GPT -- dlatego nie
    używam GPT zbyt chętnie...

    > https://ibb.co/SNF9vmH

    -=-

    Do BIOSa w Acerze z Athlonem nie wchodzę zbyt często -- nie mam takiej
    potrzeby, chyba że chcę stosownie ustawić toczpad -- Linuks nie widzi
    tego, co widzi W10 a W10 słabo współpracuje z tym, co widzi Linuks...
    Problem ów rozwiązałem za sprawą bezprzewodowej uniwersalnej myszki
    USB kupionej za ~6 pln wraz z polską fakturą VAT.

    Q4OS używam rzadko -- do testowania tego i owego...

    -=-

    Legacy/UEFI jest ważny tylko podczas startu -- tuż po starcie (gdy
    zgłosi się BCD lub inny GRUBy) ustawienie to nie ma znaczenia. Na
    GRUBym nie znam się -- raz za razem mnie zaskakuje...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 72. Data: 2024-01-25 22:58:43
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uoukb6$2fift$1@dont-email.me>
    user Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

    > Nakręcić film? ;)

    poproszę ;)

> [...]
    >
    > Ogólnie nie używam W11, ale na laptopie z Athlonem aktualizuję z
    > nudów co jakiś czas, gdy mam balkonowy ;) dostęp do netu...

    o mój borze :)

    --
    Piter

    #jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne

  • 73. Data: 2024-01-26 00:20:07
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 25 sty 2024 o 22:58, PiteR pisze:

    > poproszę ;)

    > o mój borze :)

    Od boru? Od lasu czy od pierwiastka? Film obejrzysz tak uważnie -- jak
    przeczytałeś mój post?... Może szkoda czasu na film? Laptop trzeba
    zrestartować... Akurat teraz to niewielki problem -- niedawno był
    restartowany na potrzeby tego wątku. Poza niektórymi aktualizacjami
    rzadko go restartuję -- zwykle usypiam bądź hibernuję... Teraz nie
    nakręcę filmu, bo jestem na Pogodnej -- przy Acerze z Intelem. Po
    przyjściu na Krętą będę zbyt zmęczony (może nawet ponownie zachoruję)
    ale w ciągu doby postaram się postawić link do filmu -- poczynionego
    smartfonem bez statywu...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 74. Data: 2024-01-26 00:24:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-25, PiteR <e...@f...pl> wrote:
    > in <news:uoth0r$29j6d$1@dont-email.me>

    > no i jakie ustawienie masz w biosie? Legacy czy uefi czy jakieś auto?
    >
    > jak wybierasz który system ma się uruchomić?

    > no i co w związku z tym? to po co ustawienie w biosie zrobili?

    Podejrzewam, że ze wzgledu na budowę modularną biosu czyli pewnie jakieś
    oszczędności, ładowany jest albo uefi albo legacy. Ale np. płyta Asusa z
    x370, którą mam, ma 3 opcje, z trzecią "mixed". Bootuje bez problemu i
    legacy i uefi bez grzebania w biosie. Masz do wyboru pełną listę opcji
    pod biosem czy tez w czasie startu (F8/F12). Więc jak jest np. pendrajw
    z uefi to pokaże pendrajw jako urządzenie i listę firmware w /uefi ma
    tym pendrajwie.

    Co więcej, i tu się nie zgodzę z Enuelem, samo uefi nie musi być wcale
    na gpt. Technicznicznie, nic nie stoi na przeszkodzie aby bios
    zabootował z partycji uefi na mbr, bo bios to w końcu nic innego jak
    pewien program, który umie czytać tablicę partycji, umie (może)
    podmontować system plików etc.

    Tak teraz na szybko patrząc, i pod gpt i pod mbr są wyszczególnione typy
    partycji dla efi, więc nawet nie ma potrzeby cudowania. W momencie
    startu bios albo szuka bootloadera w mbr, albo na partycji typu efi,
    albo obu, i odpala co mu kazano.

    --
    Marcin

  • 75. Data: 2024-01-26 10:03:38
    Od: Trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > nie dostrzegasz a którego inni nie widzą -- bo patrzą z daleka...
    >
    > Proponuję spokój i staranność -- z W7 i W10 nie ma trudności...
    >
    > 64W10 sklonowałem na inne komputery -- BEZPROBLEMOWO!
    >
    > Acer z Intelem --> Fujitsu-Siemens --> Acer z Athlonem
    >           '--> blaszak
    >
    > Nie jestem pewny -- może blaszak otrzymał to, co było na Athlonie?... ;)
    > Dlatego na wszelki wypadek skróciłem tę drogę...
    >
    > Co do czystych instalacji -- i Ty to czyniłeś wielokrotnie, i miliony
    > ludzi na świecie... Ja w tym wielkiego doświadczenie nie mam i mieć

    Wiem że nie ma jasnowidzów. Pytanie dotyczyło tylko kwestii GPT i MBR i
    potencjalnych problemów jakie mogą one przysporzyć użytkownikowi. Być
    może są jakieś błędy charakterystyczne dla tego układu.. Pozostałe
    kwestie w typie instalacja systemu, klonowania czy migracja mam dość
    dobrze opanowane i wielokrotnie przećwiczone. Tylko że na starszym
    sprzęcie. UEFI jak widać potrafi zaskoczyć.

  • 76. Data: 2024-01-26 10:05:15
    Od: Trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > taką opcję. Nie pomagały, żadne zmiany w biosie i wskazywania innych
    > urządzeń. Finalnie wyszło mi na to, że ten bios zawsze sprawdzał na
    > dysku czy ma tam określone uefi firmware windows i jak miał to
    > bezwarunkowo je odpalał ignorując inne ustawienia. Kontrola bootowania
    > była dostępna ale wyłacznie spod windows, które coś tam w tym firmware
    > nagrzebywało i laptop już odpalał np. z usb. Po restarcie znowu bootował
    > tylko windows. Po wypierdzieleniu zawartości /efi nagle dało się
    > bootować bezpośrednio i inne urządzenia.

    Nie da się wyciągnąć fabrycznego HDD, wyrobione wkręty mocujące.
    Nie ma secure boot, w tym lapku. W tym moim też BIOS zachowuje się co
    najmniej nietypowo. Możliwość wejścia  do BIOSu przy starcie powinna być
    nadrzędna, tymczasem tu  jak widać jej nie ma.
    Tak na zakończenie. Przywróciłem lapka do fabrycznej 7ki, powywalałem
    połowę szajsu od Asusa i większość komponentów 7ki, i domownicy są
    wniebowzięci, bo system mimo że na HDD chodzi jak burza, wspólnie
    orzekli że 7 jest "ładniejsza" Maka. Na dodatek można instalować stare
    gry..  Dopóki będzie działać Chrome i Thunderbird to raczej nie planuję
    nic na nim zmieniać.

  • 77. Data: 2024-01-26 10:23:18
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    > Z MBR nie wystartujesz -- mając w BIOSie UEFI.
    > Jakkolwiek jesteś silny -- nie tylko grawitacji nie
    > pokonasz, ale także niektórych ludzkich decyzji...
    >
    > Do UEFI są dyski GPT.

    Laptop ma/miał HDD i MBR fabryczne. Dołożony SDD to także MBR. Nie
    instalowałem na nich Windows 64bit ale przywracanie systemu czy
    przenoszenie nie sprawiało żadnych problemów. Także bez problemów z
    uruchamianiem, no i nie można pominąć faktu że 10 32bit da się
    zainstalować i uruchomić.  Tak więc jak widać problem jest bardziej
    złożony..

  • 78. Data: 2024-01-26 10:26:05
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 24.01.2024 o 13:12, Eneuel pisze:
    > Trybun

    > Wersją BIOSu?...

    32bitową wersją Windows

  • 79. Data: 2024-01-26 10:26:34
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 24.01.2024 o 15:19, Tomaszek pisze:

    > Czy masz w BIOS tryb CSM?

    Nie ma.

  • 80. Data: 2024-01-26 11:56:43
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 25 Jan 2024 12:38:25 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > NVMe są chyba niemal wyłącznie na PCIe -- i chyba Trybun ma właśnie
    > na NVMe PCIe.

    Zapomniałeś o dyskach serwerowych, których ilość jest już podobna do
    desktopowych.
    W jednym urządzeniu SAN może być kilkadziesiąt, a w szafie można takich
    macierzy ustawić dość sporo.

    Poza tym trzeba też odróżnić złącze mechaniczne od elektrycznego, np. M.2
    (mechanicznie) może być SATA i/lub PCIe a nawet SAS (elektrycznie).
    PCIe może być M.2 albo np. U.2 lub U.3 względnie też "normalne" PCIe o
    różnej szerokości.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam