  • 1. Data: 2011-10-03 14:32:56
    Temat: Łapka (paralizator) na muchy.
    Od: "ichipek" <i...@N...gazeta.pl>

  • 2. Data: 2011-10-03 15:32:30
    Temat: Re: Łapka (paralizator) na muchy.
    Od: "Jacek Jankowski" <i...@g...pl>

    Witam,
    Zapewne spotkaliście się z elektronicznym paralizatorem owadów wyglądającym
    niczym mała rakieta tenisowa.
    Z dwoma takimi sprzętami mam problem. Brak ładowania.
    Układ jest prosty:
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4df8d3c178ed9e42
    .html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/dfb52a14be0d2299
    .html
    Wartości następujące:
    E1=230V
    R1=120k&#937;
    R2=820k&#937;
    R3=220&#937;
    C1=474J (0,47nF?)
    D2..D5=R400 JQ

    Rakietka nr 1, brak wskazania ładowania:
    Po rozebraniu okazało się że D1 jest przebita (zmierzone 140&#937;).
    Wymieniłem na inną. Ta krótko mignęła i też już po niej (choć nie ma zwarcia).
    Po wlutowaniu pierwotnej diody (tej przebitej) przy włączaniu do sieci
    rozbłyska i już się przebarwiła ale podłączyłem na zbyt krótko by coś
    pomierzyć. Wylutowałem ją i teraz ma 670&#937;. Po zmostkowaniu diody ładuje jakby
    prawidłowo.

    Rakietka nr 2, brak wskazania ładowania:
    Tutaj D1 miała przerwę, zmostkowałem. Po podłączeniu do sieci napięcie na
    akumulatorach rośnie ale w powiedzmy granicach normy do 2,72V czyli jakby
    ładowanie jest prawidłowe. Prąd ok. 30mA.

    Rakietka nr 3:
    Jedyna sprawna i działająca od początku. Po włączeniu do ładowania napięcie na
    diodzie D1 wynosi 24V (chyba trochę dużo, ale świeci), napięcie na
    akumulatorach 2,8V, prąd ładowania 29mA. Zrobiłem próbę układu bez
    podłączonych akumulatorów - napięcie na ich zaciskach jest 209 V (po
    sprawdzeniu jest tak na wszystkich trzech układach)

    Czy D1 służy tylko do wskazywania podłączonego napięcia 230V?
    Jak to możliwe że działa przy spadku 24V, cz jej czas jest policzony?
    Czym można je zastąpić aby była sygnalizacja ładowania?
    Po co w ogóle jest opornik R1?
    Jak z tymi napięciami przy odłączonych akumulatorach?

    dzięki

  • 3. Data: 2011-10-03 19:46:01
    Od: "ichipek" <i...@g...pl>