    From: "roxy" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Ładowanie formujące ogniw kwasowych
    Date: Tue, 4 Oct 2011 18:27:57 +0200

    Witam
    Spotkalem się z takim okresleniem ładowania baterii akumulatorowej -
    "ladowanie formujące", co ono oznacza?

    Mam 12 ogniw połączonych w baterie (ogniwa 150Ah). Podczas ładowania
    zauwazylem ze ładują się one nierównomiernie tzn. kiedy na kilku z nich jest
    napięcie 2.40V/ogn to na pozostałych ogniwach mam dopiero 2.28V/ogn. Jak
    najlepiej ładowaś całą baterię aby na wszystkich ogniwach doszło do
    wyrównania napięcia?

    Zwykle po rozładowaniu bateria ta ładowana jest prądem o stałej wartości 30A
    do osiągnięcia napięcia 28,80V a następnie przez około 4godz. prądem 7,5A
    (do osiągnięcia napięcia 30V). Ładując tym sposobem zauważyłem ze niektóre
    ogniwa są wyraznie "niedoładowane".

    Które z poniższych sposobów ładowania spowoduje lepsze wyrównanie napięć na
    poszczegolnych ogniwach?:

    1) ładowanie stałym prądem o wartości 15A do osiągnięcia napięcia na baterii
    28,8V (2,4V/ogn). Po osiągnięciu tego napięcia zmniejszamy wartość prądu
    starając się utrzymywać napięcie na baterii 28,8V (praca buforowa). Po
    oktreślonym czasie konczymy ładowanie

    2) ładujemy prądem 15A do napięcia wyższego np. 31,2V (tj. 2.60V/ogn) -
    gazowanie powoduje wtedy wymieszanie elektrolitu - a następnie przełanczamy
    się na prace buforową utrzymując napiecie na baterii 28,8V przez określony
    czas (praca buforowa).

    Prosze o wypowiedzi na ten temat..