  • 11. Data: 2010-02-24 12:44:01
    Temat: Re: LPT
    Od: "gebi" <gebi_KASUJ_TOO_@_I_TO_poczta.fm>

    Użytkownik "Mich@l" <k...@t...cy> napisał w wiadomości
    news:hm0soa$qt$1@inews.gazeta.pl...
    > Dziś port LPT na tylnym panelu płyty głównej to rarytas. Ale zdarzają się
    > jeszcze płyty które mają go wyprowadzony w postaci złącza na samej płycie, do
    > którego można dopiąć śledzia. I tu powstaje pytanie: czy układ pinów jest w
    > jakiś sposób ustandaryzowany? Czy mając jakiegoś starawego już śledzia (z
    > czasów 486 i wczesnych Pentium ;) ) można bez obaw go podłączyć?
    Kupiłem płytę MSI E-51, w opisie miała LPT więc nie spodziewałem się problemów,
    nie przyszło mi do głowy, aby zerknąć na zdjęcie płyty pod tym kątem, okazało
    się, że LPT jest ale wyłącznie na płycie i musiałem dokupić śledzia, którego
    udało mi się znaleźć tylko na Allegro. Jakby co, to ostrzegam, że w przypadku
    MSI, piny na płycie są umieszczone dość gęsto i wtyczka musi być chyba jakieś
    20-30% węższa od tych popularnych, dostępnych w sklepie.

  • 12. Data: 2010-02-24 16:55:00
    Od: "jwzw" <j...@i...NOSPAM.pl>

    Użytkownik "Mich@l" <k...@t...cy> napisał w wiadomości
    > czy układ pinów jest w jakiś sposób ustandaryzowany? Czy mając
    > jakiegoś starawego już śledzia (z czasów 486 i wczesnych Pentium
    > ;) ) można bez obaw go podłączyć?

    Nie, szczególnie jeśli chodzi o śledzie z czasów Petium 1.
    O ile dobrze pamiętam, to były problemy ze śledziami z płyt DFI na
    płytach ASUS-a i INTEL-a. Nie było problemów z INTEL na ASUS i
    odwrotnie, co mogłoby sygerować, że DFI było jakieś inne, ale głowy
    nie dam kto był normalny inaczej.
    Musisz sprawdzić pinologię w specyfikacji Twojej płyty i przedzwonić
    śledzia którego masz.

  • 13. Data: 2010-02-25 08:08:43
    Od: "Mich@l" <k...@t...cy>

    W dniu 2010-02-24 17:55, jwzw pisze:

    > Musisz sprawdzić pinologię w specyfikacji Twojej płyty i przedzwonić
    > śledzia którego masz.

    No i chyba tak trzeba będzie zrobić. Ja wiedziałem że tak będzie...

    Michał "Willy" Olszewski
    GG: 2903798 / ICQ: 199507526
    http://www.olszewski.net.pl

  • 14. Data: 2010-02-28 15:48:21
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-23 16:37, Mich@l pisze:
> [...]
    > układ pinów jest w jakiś sposób ustandaryzowany? Czy mając jakiegoś
    > starawego już śledzia (z czasów 486 i wczesnych Pentium ;) ) można bez
    Możesz podłączać bez obaw, spalić się nic nie da.
    Standardy podpięcia DB25 do pinów płyty są zasadniczo tylko DWA.
    Na złączu DB25 masz nr pinów na stałe opisane i rozmieszczone (czasem co
    prawda nadrukowane są tylko krańcowe ale i tak jest to stałe). Tutaj nie
    ma co kombinować, masz piny od 1 do 25.
    http://www.nullmodem.com/images/db25male.gif

    Na wtyczce IDC26 (2 rzędy po 13 pinów, która idzie do płyty głównej) są
    dwa rodzaje numeracji, albo taki:
    1 2
    3 4
    5 6
    7 8
    9 10
    11 12
    13 14
    15 16
    17 18
    19 20
    21 22
    23 24
    25 26 (26 nie jest podłączony)
    albo drugą metodą:
    1 14
    2 15
    3 16
    4 17
    5 18
    6 19
    7 20
    8 21
    9 22
    10 23
    11 24
    12 25
    13 26
    Drugi typ jest częściej stosowany, bo dużo prościej jest go "rozszyć" w
    lutowaniu gniazda na śledziu - zauważ że pierwszy kabelek z taśmy idzie
    do pinu1 gniazdka, drugi kabelek z taśmy (nr 14) idzie do "drugiego"
    pinu w gniazdku (pierwszy pin w drugim rzędzie, fizycznie nr 14). Tak że
    kabelki z tasiemki idą "prosto" do odpowiednich pinów, na zmianę
    góra-dół. Są również gotowe gniazda DB25 wprost zaciskane na płaskiej
    taśmie IDC, i w nich też właśnie taki standard numeracji występuje.

    > Aha, i jeszcze jedno, troszkę NTG: Windows 7 to w ogóle jeszcze
    > obsługuje LPT?
    Jak najbardziej obsługuje, również tryby EPP, ECP, aczkolwiek wprost dla
    programów portu nie udostępnia, więc jeśli nie ma drivera zrobionego
    "for vista/7" do danego sprzętu podłączanego do lpt, to np stare
    skanery na LPT, programatory typu willem - nie ruszą.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 15. Data: 2010-03-02 14:09:47
    Od: "Mich@l" <k...@t...cy>

    W dniu 2010-02-28 16:48, BartekK pisze:

    > programów portu nie udostępnia, więc jeśli nie ma drivera zrobionego
    > "for vista/7" do danego sprzętu podłączanego do lpt, to np stare
    > skanery na LPT, programatory typu willem - nie ruszą.

    Eee tam, ja zwykłego, starego poczciwego LaserJeta 4MP chcę podłączyć.
    Dzięki za wskazówki odnośnie pinów, płyta która mnie interesuje ma
    właśnie ten drugi rozstaw.

    Michał "Willy" Olszewski
    GG: 2903798 / ICQ: 199507526
    http://www.olszewski.net.pl