  • 21. Data: 2013-06-23 22:14:03
    Temat: Re: Kto ma pierwszeństwo zjadu - Poznań 28 czerwca/przemysłowa/sikorskiego
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Sun, 23 Jun 2013 20:05:29 +0200, Cavallino wrote:

    > Nie bardzo.
    > Ty też powinieneś zgodnie z literą tego samego przepisu przepisu czekać
    > PRZED skrzyżowaniem aż piesi zejdą z pasów zanim.
    > Wtedy żadne wątpliwości co do pierwszeństwa jak mniemam by nie istniały,
    > wiedziałbyś że musisz go puścić.

    W momencie mojego wjazdu na skrzyżowanie żadnych pieszych na przejściu
    nie było - ale jako, że i tak się wlokłem, to zatrzymałem się żeby
    przepuścić kilku czekających na przejście przy _zjeździe_ ze skrzyżowania.

    Tomek

  • 22. Data: 2013-06-28 06:39:54
    Od: MarcinJM <m...@o...pl>

    W dniu 2013-06-22 00:25, Tomasz Stiller pisze:
    > Witam wszystkich serdecznie.
    >
    > Pytanko dotyczy pierwszeństwa w _zjeździe_ ze skrzyżowania.
    >
    > Miejsce Poznań, skrzyżowanie 28 czerwca/przemysłowej/sikorskiego
    >
    > Jadę od strony ul. Przemysłowej, wygląda to tak:
    > http://tiny.pl/hs5bf
    >
    > Drugi kierowca jedzie od strony ul. 28 czerwca, wygląda to tak:
    > http://tiny.pl/hs5b1
    >
    > Skręcam w prawo z przemysłowej w sikorskiego (jakieś 100m dalej niż
    > sytuacja pokazana na street wiew), jestem w połowie manewru, ustępuję
    > pierwszeństwa pieszym na przejściu.

    mysle, ze ty masz pierszenstwo. Te kilkanascie metrow dzielacych oba
    skrzyzowania powduje, ze ty znalazzels sie juz na 28 czerwca.
    Ja bym tak ta sytuacje zrozumial (jezdzilem tam 15 lat)

    MarcinJM gg: 978510
    kompleksowe remonty youngtimer'ów, nadwozi rajdówek
    przeróbki typu "panie, tego sie nie da zrobic"

  • 23. Data: 2013-06-28 10:41:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Jun 2013, MarcinJM wrote:

    > mysle, ze ty masz pierszenstwo. Te kilkanascie metrow dzielacych oba
    > skrzyzowania

    Przyjrzyj się *ZNAKOM*.
    Jeśli znak określa że to jest jedno skrzyżowanie, to jest to
    jedno skrzyżowanie.
    BTW: Kodeks Drogowy zawierał narzędzie pomocnicze do rozwikływania
    takiego przypadku pt. "obręb skrzyżowania" (skrzyżowania we
    własnym obrębie były jednym skrzyżowaniem z definicji).
    W sumie PoRD przy takim skrzyżowaniu jak w przykładzie
    prowadzi do "obowiązku oznakowania", bo inaczej rozumienie
    kierujących może być sprzeczne.
    Ale znak jest, jednoznaczny (tabliczka jest jednoznaczna).

    > powduje, ze ty znalazzels sie juz na 28 czerwca.

    Pierwszeństwo jest ustalane dla pojazdów "nadjeżdżających",
    czyli *przed* miejscem spotkania :)
    Jeśli przepis szczegółowy (znak) określa je dla całej drogi,
    to liczy się stan wg przepisu szczegółowego, chyba, że wyjdzie
    równoprawność, wtedy liczy się "ostatni moment przed".

    > Ja bym tak ta sytuacje zrozumial (jezdzilem tam 15 lat)

    No to wolałbym się tam z Tobą nie spotkać ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2013-06-29 08:03:27
    Od: MarcinJM <m...@o...pl>

    > No to wolałbym się tam z Tobą nie spotkać ;)

    Wiem co jest na znakach, wiem jak sie ma to do przepisow. Niemniej
    uwazam, ze zdrowy rozsadek podpowiada jazde po "mojemu".

  • 25. Data: 2013-06-29 16:42:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 29 Jun 2013, MarcinJM wrote:

    > Wiem co jest na znakach, wiem jak sie ma to do przepisow. Niemniej uwazam,
    > ze zdrowy rozsadek podpowiada jazde po "mojemu".

    Ale te rozważania kończą się wraz z kolizją...
    Co powiesz policji - "uważałem że tak jest rozsądniej"?

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2013-06-30 03:51:38
    Od: MarcinJM <m...@o...pl>

    > Ale te rozważania kończą się wraz z kolizją...
    > Co powiesz policji - "uważałem że tak jest rozsądniej"?

    Jakos przez wielel lat sie nie skonczyly. Nawet nie bylo sytuacji
    stresowej, wiec rozwazania o policji sa nieuprawnione.

  • 27. Data: 2013-09-12 13:01:34
    Od: "Jan Koval" <j...@o...pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Oddaj prawo jazdy.

    Pytanie powinno być inne. Jadę drogą z pierszeństwem przejazdu. Za skrzyżowaniem ale
    jeszcze przed przejściem
    stoi samochód, który ustepuje pierwszeństwa pieszym. Mogę go staranować czy muszę
    poczekać aż przejedzie?

    J.

  • 28. Data: 2013-09-13 01:38:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Sep 2013, Jan Koval wrote:

    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał

    > Pytanie powinno być inne.

    Niezbyt, bo wprowadzasz element demagogii - doskonale wiadomo, że
    nie wolno świadomie powodować wypadku, i jest to regulacja INNA,
    stojąca poza zakresem przepisów z PoRD. Konkretnie ujęta jest
    w Kodeksie karnym.

    > Jadę drogą z pierszeństwem przejazdu.
    > Za skrzyżowaniem ale jeszcze przed przejściem
    > stoi samochód, który ustepuje pierwszeństwa pieszym.

    I tu pominąłeś istotny element, zapodany w cytacie
    wyżej: że on był zobowiązany ustąpić pierwszeństwa.
    Z p. widzenia popełnienia lub niepopełnienia wykroczeń
    ma pewne znaczenie (w rozważaniu odpowiedzi "jakich
    wykroczeń" :)) skąd on wjechał.

    > Mogę go staranować

    No cóż, możesz niestety, choć nie wolno, za to jest
    właśnie owa kara w KK :)

    > czy muszę poczekać aż przejedzie?

    Tylko "masz obowiązek".
    Ale o ile dobrze rozumiałem pierwotne pytanie, to nie dotyczyło
    ono wersji w której jeden z kierujących już skutecznie zablokował
    przejazd, lecz takiego ustawienia, że ruszyć dalej (bez
    taranowania tego który *stoi*!) może jeden, ale dowolny z nich.

    Niezła pułapka leży na początek w definicji ustąpienia pierwszeństwa,
    o czym całkiem niedawno było na grupie :)
    1.2.23 PoRD nie odnosi się do "bycia w ruchu" lecz do zmiany
    prędkości i mamy problem, jeśli "ten z oczekiwanym pierwszenstwem"
    akurat stoi.

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2013-09-16 22:56:16
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    Jak to w połowie manewru?
    Tak: http://www.fotosik.pl/u/akarm/zdjecie/1/album/150500
    3
    czy tak: http://www.fotosik.pl/u/akarm/zdjecie/2/album/150500
    3

> [...]

    > przejazd, lecz takiego ustawienia, że ruszyć dalej (bez
    > taranowania tego który *stoi*!) może jeden, ale dowolny z nich.

    Ciekaw jestem, czy ja dobrze zrozumiałem? Wydaje mi się, że w zależności
    od usytuowania samochodu wątkotwórcy akcja mogła wyglądać tak:
    http://www.fotosik.pl/u/akarm/zdjecie/3/album/150500
    3 lub tak:
    http://www.fotosik.pl/u/akarm/zdjecie/4/album/150500
    3
    Najlepiej wyjaśniłby to autor, czyli Tomasz Stiller.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.avx.pl