  • 11. Data: 2009-06-16 08:13:08
    Temat: Re: Korekcja balansu bieli w Photoshopie
    Od: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>

    > I jak to niby działa? :>
    >
    > Bez wskazania wzorca szarości coś takiego jest niewykonalne.

    Suwak temperatury barwowej nie ma skali bezwzględnej, tylko względną. Po
    środku ma 0 i możesz przesuwać w obie strony w zakresie -100 - 0 - 100.
    Można też wskazać kroplomierzem neutralną szarość.

    --
    Radosny

  • 12. Data: 2009-06-16 08:26:55
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Rakan pisze:
    > RAW i szara karta
    > żadne suwaki Ci tego nie zastapią
    >
    > Jesli JPG otworzysz w CR to od biedy tez coś wymodzisz
    >
    > ale szara karta to podstawa

    Dziwne, nigdy nie używałem...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 13. Data: 2009-06-16 08:45:04
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    de Fresz wrote:

    > Tak samo jak w rawie, tylko większą kaszanę w pixelach robi.

    Nie rozumiemy się.

    Przy wywoływaniu rawa na wszystkie piksele nakładane jest pewne przekształcenie
    liniowe zgodne z wybraną temperaturą barwną. Żeby teraz móc ponownie określić
    temperaturę w JPG musi być znane przekształcenie odwrotne, czyli musi być znana
    temperatura z jaką wywołano JPG. No chyba że w przekształceniu składowe RGB są
    od siebie niezależne, to wtedy faktycznie suwak (ale bez temperatury) miałby sens.

  • 14. Data: 2009-06-16 09:12:20
    Od: Kaiko <s...@s...pl>

    > Dziwne, nigdy nie używałem...

    ja też, pewnie zaraz sie dowiemy żeśmy są fotograficzne ciapy :P i to
    dlatego :)

    Kaiko

    fotograficznie: http://kajetan.mastela.com
    po godzinach: http://kaiko.pl

  • 15. Data: 2009-06-16 09:13:32
    Od: "Rakan" <n...@p...fm>

    > Dziwne, nigdy nie używałem...

    tzn?

    ja uzywam i naprawde szkoda czasu na kręcenie suwaczkami, bądź szukanie
    szarego w kadrze.
    Normalnie robie fote szarej karty, balans w aparacie na karte i foce, czy to
    kościół, czy sala, czy plen w zieleni, czy studio. WB masz dzieki temu
    ustawiony poprawnie. Innym sposobem jest fotnięcie karty na początku zdjeć,
    focisz nadal w WB automat, a po otwarciu RAW w CR ustawiasz na wszystkich WB
    według szarej z pierwszej klatki. Też działa.

    A ty jak sobie radzisz z WB powiedzmy w miejscach gdzie jest same żarowe?

    Rak

  • 16. Data: 2009-06-16 09:24:54
    Od: Kaiko <s...@s...pl>

    Rakan wrote:

> [...]
    > focisz nadal w WB automat, a po otwarciu RAW w CR ustawiasz na wszystkich WB
    > według szarej z pierwszej klatki. Też działa.

    Swoją, drogą tj. dobry koncept przy założeniu, że światło się nie
    zmienia. Może kiedyś sprobuję :) Hurtem WB na calość :) to tak na
    leniwca mi pasuje

    > [..] jak sobie radzisz z WB powiedzmy w miejscach gdzie jest same żarowe?

    Tak naprawdę to kwestia sprowadzenia obrazu do takiej percepcji jaką
    chcesz osiągnąc - to nie chirurgia :). A jak już się chce naprawdę
    szybko to jak juz sie jest w jakims miejscu to zawsze sie znajdzie
    "wzorzec szarosci" i raczej nie trzeba go szukac... sufit? Dziala nawet
    jak jest zmienne oswietlenie bo np. masz zamocowaną lampę i odbijasz
    swiatlo od otoczenia, czasami odbijesz od bialej powierzchni... czasami
    od boazerii rożnie to jest... zależnie od ujęcia. Szara karta przy
    stalym oświetleniu się sprawdzi. Przy dynamicznym raczej nie. Nie
    używałem nigdy karty i nigdy też nie sprawiały mi barwowo problemu
    zdjęcia. Tyle, że ja też troszkę specyficznie pracuję - i mam taką
    "swoją" kolorystykę i osiągam ją zdecydowanie opierając się na oku i
    skalibrowanym sprzęcie - tyle.

  • 17. Data: 2009-06-16 09:30:39
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

> [...]
    > zdjeć, focisz nadal w WB automat, a po otwarciu RAW w CR ustawiasz na
    > wszystkich WB według szarej z pierwszej klatki. Też działa.

    w praktyce po prostu niema na to czasu aby przy kazdej
    zmianie WB cykac fote szarej karty... wystarczy, ze na
    chwile wejdzie chmura, wyjdzie slonce itp. To jakis kosmos
    z ta szara karta. Uzywam jej i owszem ale tylko w studiu.

    > A ty jak sobie radzisz z WB powiedzmy w miejscach gdzie jest same żarowe?

    ja np. na oko :) zreszta przy obrobce RAW ustalenie na oko
    prawidlowego WB to dla mnie najmniejszy pikus. Trzeba
    tylko pamietac, ze wszystko jest wzgledne i czasem slepe
    dazenie do sztywnego ustawiania na zero z szarej karty
    ostatecznie moze dac nawet gorszy efekt. No i co ze swiatlem
    mieszanym? Tutaj juz tylko nasze oko i co wtedy ?

    Roger

    --
    Marcin 'Roger' Pojałowski
    fotografia: http://www.studio-roger.pl

  • 18. Data: 2009-06-16 09:32:41
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-06-16 10:45:04 +0200, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

> [...]
    > móc ponownie określić temperaturę w JPG musi być znane przekształcenie
    > odwrotne, czyli musi być znana temperatura z jaką wywołano JPG.

    Nie. Takież samo przekształcenie można nałożyć na już "określone"
    piksele, nic nie stoi na przeciwko. Kwestia tylko przypisania
    jakiejśtam skali - nie 2000-9000 K, tylko +/- 100 (jednostki wymyśl se
    sam). W jedną stronę bardziej żółto, w drugą bardziej niebiesko.

    de Fresz

  • 19. Data: 2009-06-16 09:34:55
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-06-16 11:13:32 +0200, "Rakan" <n...@p...fm> said:

    > A ty jak sobie radzisz z WB powiedzmy w miejscach gdzie jest same żarowe?

    Ja ustawiam przy wołaniu tak, żeby było ładnie. A Ty wierzysz ślepo
    pomiarom z szarej karty?

    de Fresz

  • 20. Data: 2009-06-16 09:37:57
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    de Fresz wrote:

> [...]
    > skali - nie 2000-9000 K, tylko +/- 100 (jednostki wymyśl se sam). W
    > jedną stronę bardziej żółto, w drugą bardziej niebiesko.

    Tylko jeśli macierz przekształcenia jest liniowo niezależna :>