  • 81. Data: 2012-05-15 15:40:28
    Temat: Re: Koniec telefonów w dostępie radiowym w TP
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
    Pan J.F napisał:
    >...co by spowodowało, że są w poprzek innych, giętych.

    Ale wystarcza te co sa wzdluz, zeby utrzymac je na miejscu. Naprezenia
    na poprzecznych bylyby juz minimalne.

    >Są przyklejone, co dobrze widać na zdjęciu. W "naziemnych"
    >komputerach
    >nie były i dość głośno pomrukiwały w czasie myślenia.

    Hm, o tym samym zdjeciu mowimy ? Tam jest za mala rozdzielczosc zeby
    cokolwiek dostrzec.

    Tym niemniej ... moze NASA miala lepsze kleje, ale w obliczu wibracji
    to epoksyd moze puscic :-)

    J.

  • 82. Data: 2012-05-15 15:45:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale wystarcza te co sa wzdluz, zeby utrzymac je na miejscu. Naprezenia
    > na poprzecznych bylyby juz minimalne.

    Przecież taki drut w dziurze siedzi dość luźno. Ześlizgnie się.

    > Hm, o tym samym zdjeciu mowimy ? Tam jest za mala rozdzielczosc zeby
    > cokolwiek dostrzec.

    O tym co na górze. Widać, że czymś pomaziane.

    > Tym niemniej ... moze NASA miala lepsze kleje, ale w obliczu wibracji
    > to epoksyd moze puscic :-)

    Ja bym wybrał coś elastycznego, co tłumi drgania.

    --
    Jarek

  • 83. Data: 2012-05-15 22:45:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> writes:

    > Wybacz, ale w tych czasach to raczej nie było pamięci dynamicznych jeszcze
    > dostepnych... Pojemnośc pamięci tych komputerów to rzad kilu kb, do
    > zrobienia na s-ramach.

    Tzn. w których czasach, bo chyba nie w czasach wahadłowców? Pierwszy lot
    Endeavoura odbył się w 1992 r. - pamiętam że zarówno SRAMy jak i DRAMy
    (fast page mode zresztą) były wtedy powszechne. Nie zdziwiłbym się także
    gdyby np. komputery sterujące wahadłowcami były co jakiś czas wymieniane
    na nowsze.

    Gdyby chodziło o Apollo to mogłbym się zgodzić.

    Jeśli piszesz o czasach, w których normalnie na Ziemi projektowano
    komputery z pamięciami ferrytowymi, to - wiesz - wtedy nie budowano
    jeszcze wahadłowców. Tak jakoś wyszło, że pierwsze wahadłowce prawie
    zbiegły się w czasie z pierwszymi pamięciami DRAM (DRAMy były kilka lat
    wcześniej).

    Pierwszy lot Columbii - 1981, prace nad nią (za wiki) rozpoczęły się
    w 1975 roku, wtedy były już dostępne układy 4116, a niedługo poźniej
    (może w 1977 r.) 4164. Ten ostatni to 64 kbit w jednej małej kostce,
    pojedyncze zasilanie 5V, zapomnij o porównywaniu z pamięcią ferrytową.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 84. Data: 2012-05-15 22:55:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> writes:

    > O ile pamiętam, w większości dysków to było któreś przerwanie programowe z
    > odpowiednim parametrem. Zoptymalizowany program do wykonania tego
    > przerwania to OIDP 8 bajtów :-P

    To był zwykły seek, jakaś podfunkcja z int 13h.
    Z tym że niektóre (nowsze) dyski (a właściwie kontrolery np. IDE
    znajdujące się na nich) to ignorowały.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 85. Data: 2012-05-15 23:27:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Tzn. w których czasach, bo chyba nie w czasach wahadłowców? Pierwszy
    > lot Endeavoura odbył się w 1992 r. - pamiętam że zarówno SRAMy jak
    > i DRAMy (fast page mode zresztą) były wtedy powszechne.

    Robiliśmy małe urządzenie elektroniczne w czasach, gdy dopiero pojawiały
    się procesory wyposażone w pamięć flash. Ten nasz może nie był całkiem
    pierwszy, ale taki co przy okazji brał mało prądu, to i owszem. Urządzenie
    z gatunku zasilanych bateryjnie instrumentow pomiarowych, flash był do
    przechowywania stałych kilku kalibracyjnych. No i się okazało, ze ten
    flash, to raz pamiętał, raz nie, a jak nawet pamiętał, to niedokładnie.
    Ogólnie rzecz ujmując: skleroza. Kazaliśmy mu zapisywać w kliku różnych
    miejscach, a potem przez głosowanie ustalać które liczby sa prawdziwe.

    Ja bym się bał wysyłać ludzi w kosmos powierzając ich najnowczym zdobyczom
    technologii półprzewodnikowej.

> [...]
    > (może w 1977 r.) 4164. Ten ostatni to 64 kbit w jednej małej kostce,
    > pojedyncze zasilanie 5V, zapomnij o porównywaniu z pamięcią ferrytową.

    Pamięć ferrytowa w porównaniu z półprzewodnikowym RAM ma jedną wielką
    i niepodważalną zaletę. Gdy się wyłączy prąd, gdy coś pójdzie nie tak
    i się zawiesi, to zawartośc pamięci zostaje. Włączamy prąd i można na
    podstawie stanu poprzedniego odtwarzać zadanie i liczyć dalej.

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2012-05-15 23:35:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 15 May 2012 22:45:19 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Tzn. w których czasach, bo chyba nie w czasach wahadłowców? Pierwszy lot
    > Endeavoura odbył się w 1992 r. - pamiętam że zarówno SRAMy jak i DRAMy

    Ale pierwsza byla Columbia, w 1981.
    W tym roku co prawda wypuszczono tez IBM_PC z 256KB, od 4 lat byl dostepny
    Apple II, w sumie 8080 z 1974 tez wymagal jakiejs polprzewodnikowej pamieci
    do szczescia.

    > (fast page mode zresztą) były wtedy powszechne. Nie zdziwiłbym się także
    > gdyby np. komputery sterujące wahadłowcami były co jakiś czas wymieniane
    > na nowsze.

    Ta, AP-101 wymienili na AP-101S. Ale S jak Semiconductor :-)

    J,

  • 87. Data: 2012-05-15 23:37:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 15 May 2012 13:45:14 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Przecież taki drut w dziurze siedzi dość luźno. Ześlizgnie się.

    Jak sie uzyje kropelki kleju to juz nie :-)

    J.

  • 88. Data: 2012-05-15 23:45:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jak sie uzyje kropelki kleju to juz nie :-)

    Się druty powyciągają i się gibać na boki będzie. Nie ma rady, trzeba
    do płytki kleić.

    --
    Jarek

  • 89. Data: 2012-05-16 00:49:26
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

> [...]

    > (fast page mode zresztą) były wtedy powszechne. Nie zdziwiłbym się także
    > gdyby np. komputery sterujące wahadłowcami były co jakiś czas wymieniane

    Bosz... Pomyśl chwile, kiedy to było projektowane....
    To lata 70-te. I owszem, postuluje, że miały te komputerki pamięci
    krzemowe, jak najbardziej. nawet Apollo miały takowe IIRC.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 90. Data: 2012-05-16 00:50:23
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 15 May 2012 21:27:14 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > i się zawiesi, to zawartośc pamięci zostaje. Włączamy prąd i można na
    > podstawie stanu poprzedniego odtwarzać zadanie i liczyć dalej.

    Ma tez wade - jest cholernie ciężka. Za to S-RAM + bateryjka podtrzymujaca
    juz nie.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356