-
41. Data: 2022-02-15 21:35:49
Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
wtorek, 15 lutego 2022 o 19:34:23 UTC+1 Paweł Pawłowicz napisał(a):
> W dniu 15.02.2022 o 13:20, Dawid Rutkowski pisze:
> [...]
> > A na bliższej Syberii inne ciekawostki - jak się Ewenkowie napiją, a niewiele im
trzeba (nie mają enzymu do zamiany alkoholu w aldehyd), to siadają na środku drogi
(tzn. na środku tego czegoś umownego, co robi za drogę) i każą samochodom się omijać.
> Trochę nie tak. Etanol utleniany jest dwuetapowo, najpierw do aldehydu
> octowego, potem do kwasu octowego który jest włączany do głównych
> szlaków metabolicznych. Aldehyd jest toksyczny. Normalni ludzie (czytaj
> Słowianie) mają enzym katalizujący drugą reakcję o wiele bardziej
> sprawny, niż katalizujący pierwszą. Niektórzy biedacy mają odwrotnie, im
> starczą dwa piwa. Współczujmy. Z drugiej strony: wychodzi taniej ;-)
Hmm, to tak?
Ale przecież ci Ewenkowie nie zatruwają się aldehydem, tylko są nawaleni alkoholem,
który bardzo powoli jest usuwany przez nerki. Nieporównywalnie wolniej niż kwas
octowy.
A aldehyd by zatruwał, a nie nawalał.
Tak właśnie działa esperal - hamuje utlenianie aldehydu do kwasu - ale alkoholu do
aldehydu nie.
I jak taki zaszyty się napił to potem był totalnie zatruty aldehydem.
-
42. Data: 2022-02-15 22:26:29
Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan PiteR napisał:
>> Najśmieszniejsze, że wielu Szwedów na zmianę organizacji ruchu
>> narzekało -- bo to jakoś tak głupio i niebezpiecznie siedzieć tak
>>blisko środka drogi i mijanych samochodów jadących w przeciwnym
>> kierunku.
>
> Lepiej niech tam siedzi baba ;)
Na degustację samogonu u sąsiada jeździ się bez baby.
Jarek
--
Baba z wozu, koniom lżej.
-
43. Data: 2022-02-15 22:46:31
Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
yabba napisał:
> W latach 70 w ZSRR bywały miejsca z napięciem 110V.
A także 120 i 127 V. W dzieciństwie fascynowały mnie przełączniki napięć
w radzieckich urządzeniach elektrycznych.
--
Jarek
-
44. Data: 2022-02-15 23:14:49
Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>
On 15.02.2022 13:17, Dawid Rutkowski wrote:
> Ciekawe, jak jest z prądami błądzącymi z kolei - tam jest 3000V DC - choć kto wie,
moce pewnie większe, ale niekoniecznie prądy. Ale też przecież przez miasta
przebiegają.
> A co jest nie tak tymi szynami?
> O połączenia chodziło? No niby stalowe, więc gorsze od miedzi w kablach (jak jest
miedź, a nie aluminium), ale jednak ze sporo większym przekrojem. Czy nie starczy?
Na kolei obok szyn w ziemi biegnie prawilny miedziany kabel,
który co pewien czas jest łączony z szynami. Tam szyny nie stanowią
głównego połączenia, przynajmniej na trasie Moskwa-Berlin jak
modernizowali ok 2008 r to wyciągali soliny miedziany przewód
na oko 30mm średnicy...
--
pzdr, j.r.
-
45. Data: 2022-02-16 00:03:24
Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
Od: Mirek <m...@n...dev>
On 15.02.2022 23:14, Rutkowski, Jacek wrote:
> głównego połączenia, przynajmniej na trasie Moskwa-Berlin jak
> modernizowali ok 2008 r to wyciągali soliny miedziany przewód
> na oko 30mm średnicy...
Czyli 700mm^2 przekroju, szyna ma 10 razy tyle, co daje porównywalny
opór na metr. Jedna. Czy to ma sens?
--
Mirek.
-
46. Data: 2022-02-16 00:26:20
Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
W dniu 16.02.2022 o 00:03, Mirek pisze:
> On 15.02.2022 23:14, Rutkowski, Jacek wrote:
>
>> głównego połączenia, przynajmniej na trasie Moskwa-Berlin jak
>> modernizowali ok 2008 r to wyciągali soliny miedziany przewód
>> na oko 30mm średnicy...
>
> Czyli 700mm^2 przekroju, szyna ma 10 razy tyle, co daje porównywalny
> opór na metr. Jedna. Czy to ma sens?
>
Szyny penkajo, Szerloku :]
--
LordBluzg(R)
<<<Pasek Grozy TVPi?>>>
?i? ć?d??
-
47. Data: 2022-02-16 13:38:50
Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>
On 16.02.2022 00:26, LordBluzg(R) wrote:
> W dniu 16.02.2022 o 00:03, Mirek pisze:
>> On 15.02.2022 23:14, Rutkowski, Jacek wrote:
>>
>>> głównego połączenia, przynajmniej na trasie Moskwa-Berlin jak
>>> modernizowali ok 2008 r to wyciągali soliny miedziany przewód
>>> na oko 30mm średnicy...
>>
>> Czyli 700mm^2 przekroju, szyna ma 10 razy tyle, co daje porównywalny
>> opór na metr. Jedna. Czy to ma sens?
>>
> Szyny penkajo, Szerloku :]
>
Kiedyś były skręcane co kilkadziesiat metrów i tam był przewód
zakopany a pękanie swoją drogą nawet na nowej linii...
Przejedzie pociąg za pęknięcie i stoimy. Wagon na podniesionym
pantografie z 3kV na karoserii i pordóżny, który chce zejść
bo pociąg stoi...
Nawet nagrody Darwina nie trzeba by było.
--
pzdr, j.r.
-
48. Data: 2022-02-16 14:26:00
Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Rutkowski, Jacek napisał:
> Przejedzie pociąg za pęknięcie i stoimy. Wagon na podniesionym
> pantografie z 3kV na karoserii i pordóżny, który chce zejść
> bo pociąg stoi...
Może nawet nie chcieć zejść, a jednak mu się to przytrafi.
--
Jarek
-
49. Data: 2022-02-16 20:19:18
Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
Od: Mirek <m...@n...dev>
On 16.02.2022 13:38, Rutkowski, Jacek wrote:
> Przejedzie pociąg za pęknięcie i stoimy. Wagon na podniesionym
> pantografie z 3kV na karoserii i pordóżny, który chce zejść
> bo pociąg stoi...
Musiały by pęknąć obie szyny, a w praktyce 4, bo szlaki są przeważnie
dwutorowe... i nie zadziałać wyłącznik szybki.
--
Mirek.
-
50. Data: 2022-02-17 10:51:12
Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>
On 16.02.2022 20:19, Mirek wrote:
> On 16.02.2022 13:38, Rutkowski, Jacek wrote:
>
>> Przejedzie pociąg za pęknięcie i stoimy. Wagon na podniesionym
>> pantografie z 3kV na karoserii i pordóżny, który chce zejść
>> bo pociąg stoi...
>
> Musiały by pęknąć obie szyny, a w praktyce 4, bo szlaki są przeważnie
> dwutorowe... i nie zadziałać wyłącznik szybki.
>
Jak ten wyłącznik ma wykryć przerwę lub jeszcze gorzej niekontakt na
poziomie np 500V?
Poważnie pytam bo przerwanie szyn poza badaniem jej ciągłości
po całej długości raczej jest trudne a znów pęknięcie
w dowolnym miejscu i z tego powodu odcięcie zasilania szczególnie
w zimę bardzo by sie nie spodobało pasażerom...
--
pzdr, j.r.