  • 21. Data: 2014-11-10 20:24:24
    Temat: Re: Komputer na miarę
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl>

    Dnia Mon, 10 Nov 2014 19:59:20 +0100, Adam napisał(a):

    > Chyba nie wiesz, co piszesz ;)
    > Złożenie komputera to może nie jest duży problem.

    OT chcial oddac kompa do "skladania profesjonalistom", zatem o tym pisalem piszac o
    10
    latku.

    > Ale są inne aspekty, np:
    >
    > - dobór płyta główna / RAM (który RAM, jaka architektura pamięci, jaka
    > prędkość - bo nie zawsze największa to najefektywniejsza, czy obsługa
    > dual- czy trple-channel, itp)

    Gdzie tu jakas magia? Wybieram plyte a reszta jest w instrukcji i od plyty wszystko
    zalezy.

    > - dobór płyta główna / procesor (czasem "prostsza" płyta główna lepiej
    > współpracuje z konkretnym procesorem, dotyczy to zwłaszcza tegorocznych
    > serii i5 i i7

    co znaczy "lepiej wspolpracuje"? tym mnie serio zaintrygowales

    > - optymalizacja ustawień BIOS (taktowanie, mnożnik, napięcia, interleave
    > czy opóźnienia dla RAM)

    Default - w 99% przypadkow dziala od strzalu dobrze

    > - dobór HDD (nie wszystkie chipsety SATA dobrze współgrają ze wszystkimi
    > HDD, czasem konieczna aktualizacja firmware HDD)

    Przesadzasz, nigdy nie aktualizowalem firmwaru dysku poza SSD Samsunga, a dyskow
    mialem
    mnostwo. Byly co prawda jaja z uwalonymi firmwarami Seagate i IBMa kiedys, ale to
    incydentalne i wyjatkowe sytuacje. Standardowio sie tego nie robi.

    > - podział HDD (zwłaszcza z sektorem 4k, zwłaszcza przy kilku OS-ach czy
    > kilku partycjach)

    Kto dzis dzieli dyski? W czasach, gdy waskim gardlem w kompie jest glownie dysk to
    zakladanie kilku partycji na jednym dysku jest jak dowiazywanie szyny kolejowej do
    sportowego auta.
    Gdy chce sie wiecej przestrzeni to doklada sie dysk i formatuje.
    A sektor 4k kazdy wspolczesny system wspiera z automatu.

    > - ustawienia PCI a raczej obsadzenie kart rozszerzeń (dzielenie przerwań
    > przez parzyste/nieparzyste gniazda PCI - nieznajomość może prowadzić do
    > "dziwnych" przypadłości typu niemożność zainstalowanie sterownika
    > dźwięku, problemy ze sterownikiem grafiki, itp)

    To sie zdarzalo w czasach Win 98.

    > - montaż mechaniczny (też bywają pułapki, np. wibracje DVD czy HDD,
    > puszczenie kabli zasilających wzdłuż magistrali prądowych MB - poźniej
    > "komputer sam się zawiesza" bo kable działają jak antena)

    Kolejna bardzo powszechna rzecz... 0,1%? Litosci...

    > Zbyt często widzę komputery niezoptymalizowane czy błędnie złożone, aby
    > o tym nie uprzedzić. I nie dotyczy to jakiegoś marketowego chłamu "dla
    > idiotów", ale czasami nawet zdarza mi się widzieć wsród markowych firm.
    > Bywa, że zwykła wymiana pamięci z innym obłożeniem banków, optymalizacja
    > ustawień BIOS i zmiana konfiguracji partycji na dysku potrafi zmienić
    > benchmarki dość radykalnie.

    Trzeba sie bardzo postarac, zeby kompa zdezoptymalizowac, czyli np. w BIOSie wybierac
    na
    pale opcje inne niz Default, partycje specjalnie i z premedytacja przesuwac, zeby nie
    byly
    zgodne z alignem, przestawiac pamieciom czestotliwosci i parametry pracy na inne niz
    domyslne. Wtedy owszem, jest co optymalizowac.

    Reasumujac, zasadniczo masz racje, ale imho demonizujesz i wyolbrzymiasz problemy,
    zwlaszcza na technicznej grupie, gdzie kazdy mniej wiecej kuma co to mobo, bios i
    pci.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 22. Data: 2014-11-10 20:27:37
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl>

    Dnia Mon, 10 Nov 2014 18:58:50 +0100, Borneq napisał(a):

    > Mam 380. Nawet kupiłem FSP Fortron 700W fsp700-80gln, dobrej firmy, aż
    > 700 watowy, z wydajnością ponad 90% i do tego tanio.
    > Ale na razie leży, bo o ile dysk czy pamięć mogę dołożyć łatwo, to
    > wymiana zasilacza to trochę problem, boję się spięcia. Musiałbym
    > odłączyć płytę główną, wymienić zasilacz, trochę inny niż stary,
    > wiatraczek ma chyba skierowany do dołu.

    Nie boj sie tak tego kompa :-) Wyjecie zasilacza to odpiecie od plyty 2 wtyczek,
    odpiecie
    wtykow od dysku/ow i ewentualnie od grafiki. Odkrecenie 4 srubek, wyjecie
    skrzyneczki,
    koniec. Zamontowanie to proces odwrotny. Calosc zajmuje 10 minut.

    > Ale może hub USB i wymiana zasilacza rozwiązałaby sprawę w starym
    > komputerze.

    Jest duza szansa, ze tak wlasnie sie stanie.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 23. Data: 2014-11-10 23:49:17
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 10 Nov 2014 18:44:47 +0100, Borneq napisał(a):

> [...]
    USB.

    > Jedne USB?
    > 1. klawiatura USB,
    > 2. wifi router USB,
    > 3. wtyczka do myszki bezprzewodowej
    > 4. klucz USB,
    > 5. napęd zewnętrzny BluRay,
    > 6. telefon...
    > 7. może jakieś wolne
    >
    > Zasilacz potrzebny gdy zechcę w przyszłości rozbudować o kartę graficzną

    No ale nie szalejmy z 600W. Przy GTX 980 na kręconym Core i7 pobór mocy masz
    w granicach 335W.

    [ Nie ma cięższego zajęcia niż noszenie skrzynek z cudzą wódką. ]
    [ (znalezione w necie) ]

  • 24. Data: 2014-11-11 00:32:14
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Przemysław Ryk" napisał:

    > No ale nie szalejmy z 600W. Przy GTX 980 na kręconym Core i7
    > pobór mocy masz w granicach 335W.

    Ale w tej konkretnej sytuacji zasilacz 700 W to optymalne rozwiązanie.

    JoteR

  • 25. Data: 2014-11-11 01:36:42
    Od: "Santana" <s...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Rezmer" napisał w wiadomości grup

    W dniu 2014-11-10 o 09:20, Poldek pisze:

    > Jak sam poskładasz, albo chociaż część sam
    > poskładasz i coś nie będzie fungowało, to każdy będzie się wykręcał, że
    > to nie jego gwarancja.

    >To jest chyba największy minus samodzielnego składania. Każda część z
    >osobna może działać dobrze ale razem do kupy potrafią być "niekompatybilne"
    >i generować blue screeny.

    Tak było jakieś dwie dekady temu :) Teraz jest o nieeeebo lepiej :) Składam
    kilka-kilkanaście kompów miesięcznie i, szczerze, nie pamiętam kiedy mi coś
    nie zagadało :)

  • 26. Data: 2014-11-11 10:48:22
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

> [...]
    > Bywa, że zwykła wymiana pamięci z innym obłożeniem banków, optymalizacja
    > ustawień BIOS i zmiana konfiguracji partycji na dysku potrafi zmienić

    Podaj konkretne przykłady.

  • 27. Data: 2014-11-11 11:04:13
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    > Zbyt często widzę komputery niezoptymalizowane czy błędnie złożone, aby o tym
    > nie uprzedzić.

    problem w tym ze rozwiazaniem nie jest tu udanie sie do jakiejs firmy
    male firemki zajmujace sie pc w 99 przypadkach na 100 skladaja co maja i
    wysylaja do klienta, duze firmy sprzedaja kilka gotowych konfiguracji z
    mozliwoscia dolozenia ramu i wyboru dysku wiec komputer na miare odpada

    zeby faktycznie wyciagnac ze sprzetu co sie da i miec gwarancje stabilnosci
    potrzebny jest pasjonat ktory poswieci na to sporo czasu a nie przypadkowa
    firma ktora posklada pc do kupy i zapusci jakis benchmark na godzinke wysylajac
    sprzet do uzytkownika w 24-48h

    inna sprawa to fakt ze takie podejscie jednak (znowu w 99 przypadkach na 100 ;)
    sie poprostu sprawdza - tak jak przecietnego kierowcy nie interesuje np. luz
    zaworowy jak dlugo samochod jezdzi tak samo przecietnego uzytkownika pc
    nie interesuje w jakim trybie dziala pamiec czy dysk jak dlugo da sie wejsc
    na fb i allegro...

    i z trzeciej strony - poswiecanie czasu czy pieniedzy na wyciskanie kolejnych
    promili wydajnosci i niezawodnosci w domowym pc ma sens tylko jako hobby,
    roznice zwykle sa niezauwazalne

    --
    http://db.org.pl/

  • 28. Data: 2014-11-11 13:46:22
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 11 Nov 2014 10:04:13 -0000, m4rkiz napisał(a):

> [...]
    > promili wydajnosci i niezawodnosci w domowym pc ma sens tylko jako hobby,

    Otoz to!

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 29. Data: 2014-11-11 15:58:27
    Od: aL <b...@w...pl>

    W dniu 2014-11-10 23:49, Przemysław Ryk pisze:

    > No ale nie szalejmy z 600W. Przy GTX 980 na kręconym Core i7 pobór mocy masz
    > w granicach 335W.

    Z drugiej strony kupowanie zasilacza na styk z założeniem, ze będzie
    się go używać przez kolejne 3-4 lata w trybie 24/7 nie jest najlepszym
    pomysłem.
    Enermax sugeruje wzięcie zasilacza z zapasem minimum 30-50% mocy.
    Oczywiście przy założeniu, ze obudowa jest odpowiednio wentylowana.
    aL

    --
    There's no normal life, Wyatt. There's just life.

  • 30. Data: 2014-11-11 17:34:08
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-11-10 08:44, Użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > Litości! Jak jesteś z Zielonej, przynieś klamoty do mnie to ci poskładam za
    > darmo :)

    Główny problem leży w doborze podzespołów w czasie zakupów.
    To co proponujesz czyli poskładanie do kupy bezmyślna małpa
    potrafi.