-
1. Data: 2018-07-23 23:21:43
Temat: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
Od: sirapacz <n...@s...pl>
Mam problem z klimą (od 2-3 lat). Nabijacze nie potrafią zrobić ani
powiedzieć nic poza podłączeniem automatu i naciskaniem przycisków na
panelu.
Witki mi opadają.
Nie mam stacji do klimy ale próbuję sam zdiagnozować problem.
Klima generalnie działa w niższych temperaturach otoczenia. Problemy się
robią w wysokich >25stC. Uruchamia się, działa sobie radośnie i po
pewnym czasie przestaje. I nie daje się włączyć ponownie przez dłuższy
czas. Potem nagle za którymś razem zaskakuje i znowu działa.
Pacjent Punto 2FL 2004 1.3JTD klima manualna więc bez żadnego wydumanego
sterownika...
MultiEcuScanem mogłem jedynie podejrzeć wysokie ciśnienie i przekaźniki.
Po włączeniu klimy startuje ona od ok 8000mbar i idzie do ok
19000-20000mbar na jałowych obrotach. Temperatura była ok 27stC.
Przekaźnik a/c - włączony
Wentylator I bieg - włączony
Po dodaniu gazu i zwiększeniu obrotów do ok 3000rpm ciśnienierośnie
szybciej - do 26500mbar po czym wyłącza się przekaźnik kompresora a/c.
Ciśnienie spada, i na wysokości 18000mbar przekaźnik klimatyzacji się
załącza (wg MES) ale kompresor nie startuje (sprzęgło nie klika).
I tak powolutku spada sobie ciśnienie a włączanie i wyłączanie
klimy/silnika nic nie daje.
Jakieś podpowiedzi? Wentylator nie włącza się na II bieg więc to wg mnie
nie powinna być za wysoka temperatura chłodnicy. Miałem kiedyś awarię
wentylatora i tam jak tylko temperatura spadła (np przy jeździe) to
szybko się kompresor załączał i dalej chłodził do osiągnięcia wysokiej
temperatury.
Lanie wodą po chłodnicy nic nie daje, nie parzy.
Wyzyty (2) u nabijaczy kończy się wydaniem niecałych 150-200 i
stwierdzeniem, że czynnik jest (i był odessany a potem załadowany w
odpowiedniej ilości).
Przed chwilą wylazłem do wystudzonego samochodu. ok 17 stopni na
zewnątrz. 7500mbar na powitanie. Na jałowych obrotach rośnie do 16bar
wyłącza kompresor, spada do 11-13 i załącza ponownie. Pracuje jak złoto.
Wkręcam go na wyższe obnroty i włączanie/wyłączanie zmienia punkty
zadziałania. Rośnie do 18bar wyłącza, 15bar, włącza, 19bar wyłącza, 16
bar włącza,21 bar wyłącza....zwiększam rpm do 3000-4000, temperatura
silnika już dochodzi do roboczej, pompuje do 22 wyłącza 18, 24, 17, 26, 20.
Rekordowo doszło do 28 bar i _nie wyłączyła się trwale_. Kompresor się
wyłączył, obniżyłem obroty i załączył się na niższym ciśnieniu jak gdyby
nigdy nic. Wyłączyłem silnik z normalnie działającą klimą. W
międzyczasie włączał się prawidłowo I i II bieg wentylatora a także
wyłączał gdy sprężarka się wyłączałą a dalej chłodziło.
ma ktoś jakieś wskazówki?
-
2. Data: 2018-07-23 23:35:37
Temat: Re: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
Powitanko,
> Uruchamia się, działa sobie radośnie i po pewnym czasie przestaje.
Obstawiam zbyt dużą szczelinę na elektrosprzęgle napędu kompresora.
Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com
-
3. Data: 2018-07-23 23:39:11
Temat: Re: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
Od: sirapacz <n...@s...pl>
W dniu 2018-07-23 o 23:35, Pawel "O'Pajak" pisze:
> Powitanko,
>
>> Uruchamia się, działa sobie radośnie i po pewnym czasie przestaje.
>
> Obstawiam zbyt dużą szczelinę na elektrosprzęgle napędu kompresora.
a to może mieć jakikolwiek związek z temperaturami? Jak jest do 25
stopni to działa bez zarzutu - można się przeziębić.
Jak jest gorąco to potrafi wyłączyć się po kilkunastu sekundach.
-
4. Data: 2018-07-24 00:45:06
Temat: Re: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Mon, 23 Jul 2018 23:21:43 +0200, sirapacz napisał(a):
> Mam problem z klimą (od 2-3 lat). Nabijacze nie potrafią zrobić ani
> powiedzieć nic poza podłączeniem automatu i naciskaniem przycisków na
> panelu.
> Witki mi opadają.
>
> Nie mam stacji do klimy ale próbuję sam zdiagnozować problem.
>
> Klima generalnie działa w niższych temperaturach otoczenia. Problemy się
> robią w wysokich >25stC. Uruchamia się, działa sobie radośnie i po
> pewnym czasie przestaje. I nie daje się włączyć ponownie przez dłuższy
> czas. Potem nagle za którymś razem zaskakuje i znowu działa.
>
> Pacjent Punto 2FL 2004 1.3JTD klima manualna więc bez żadnego wydumanego
> sterownika...
>
> MultiEcuScanem mogłem jedynie podejrzeć wysokie ciśnienie i przekaźniki.
>
> Po włączeniu klimy startuje ona od ok 8000mbar i idzie do ok
> 19000-20000mbar na jałowych obrotach. Temperatura była ok 27stC.
> Przekaźnik a/c - włączony
> Wentylator I bieg - włączony
> Po dodaniu gazu i zwiększeniu obrotów do ok 3000rpm ciśnienierośnie
> szybciej - do 26500mbar po czym wyłącza się przekaźnik kompresora a/c.
> Ciśnienie spada, i na wysokości 18000mbar przekaźnik klimatyzacji się
> załącza (wg MES) ale kompresor nie startuje (sprzęgło nie klika).
> I tak powolutku spada sobie ciśnienie a włączanie i wyłączanie
> klimy/silnika nic nie daje.
>
> Jakieś podpowiedzi? Wentylator nie włącza się na II bieg więc to wg mnie
> nie powinna być za wysoka temperatura chłodnicy. Miałem kiedyś awarię
> wentylatora i tam jak tylko temperatura spadła (np przy jeździe) to
> szybko się kompresor załączał i dalej chłodził do osiągnięcia wysokiej
> temperatury.
>
> Lanie wodą po chłodnicy nic nie daje, nie parzy.
>
> Wyzyty (2) u nabijaczy kończy się wydaniem niecałych 150-200 i
> stwierdzeniem, że czynnik jest (i był odessany a potem załadowany w
> odpowiedniej ilości).
>
> Przed chwilą wylazłem do wystudzonego samochodu. ok 17 stopni na
> zewnątrz. 7500mbar na powitanie. Na jałowych obrotach rośnie do 16bar
> wyłącza kompresor, spada do 11-13 i załącza ponownie. Pracuje jak złoto.
> Wkręcam go na wyższe obnroty i włączanie/wyłączanie zmienia punkty
> zadziałania. Rośnie do 18bar wyłącza, 15bar, włącza, 19bar wyłącza, 16
> bar włącza,21 bar wyłącza....zwiększam rpm do 3000-4000, temperatura
> silnika już dochodzi do roboczej, pompuje do 22 wyłącza 18, 24, 17, 26, 20.
> Rekordowo doszło do 28 bar i _nie wyłączyła się trwale_. Kompresor się
> wyłączył, obniżyłem obroty i załączył się na niższym ciśnieniu jak gdyby
> nigdy nic. Wyłączyłem silnik z normalnie działającą klimą. W
> międzyczasie włączał się prawidłowo I i II bieg wentylatora a także
> wyłączał gdy sprężarka się wyłączałą a dalej chłodziło.
>
> ma ktoś jakieś wskazówki?
A jakie masz ciśnienie po niskiej stronie układu?
Jeśli wyższe niż 3-4 bary, to brzmiałoby na przepełniony układ.
Niektóre samochody podobno tak już mają, że maszyna nie odsysa z nich oleju
(który zbiera się gdzieś na dole) i za każdym podłączeniem na wymianę - w
układzie jest coraz więcej oleju i w końcu przestaje prawidłowo działać,
nawet jeśli ilość czynnika jest prawidłowa.
Kolejna sprawa to zmieniające się ciśnienie po stronie wysokiego ciśnienia
- ono chyba powinno być mniej-więcej stałe bez względu na obroty. W
kompresorze jest odśrodkowy regulator który powinien to zapewniać - może
się zepsuł. Ale nie jestem pewien czy w każdym układzie taki jest no i jak
on działa przy przepełnionym układzie.
Wyłączanie się kompresora po wzroście ciśnienia jest normalne - na części
wysokociśnieniowej jest presostat sterujący sprzęgłem i ono się będzie
rozłączać jak ciśnienie jest zbyt wysokie lub zbyt niskie.
-
5. Data: 2018-07-24 07:18:58
Temat: Re: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
Od: Irokez <n...@w...pl>
W dniu 2018-07-23 o 23:21, sirapacz pisze:
>
> Klima generalnie działa w niższych temperaturach otoczenia. Problemy się
> robią w wysokich >25stC. Uruchamia się, działa sobie radośnie i po
> pewnym czasie przestaje. I nie daje się włączyć ponownie przez dłuższy
> czas. Potem nagle za którymś razem zaskakuje i znowu działa.
Uszkodzona/zatkana dysza rozprężna?
--
Irokez
-
6. Data: 2018-07-24 07:48:21
Temat: Re: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
Od: "P.B." <p...@w...pl>
Dnia Mon, 23 Jul 2018 23:21:43 +0200, sirapacz napisał(a):
> Mam problem z klimą (od 2-3 lat). Nabijacze nie potrafią zrobić ani
> powiedzieć nic poza podłączeniem automatu i naciskaniem przycisków na
> panelu.
> Witki mi opadają.
> ma ktoś jakieś wskazówki?
Przyjrzyj się dobrze cewce sprzęgła w kompresorze. Ja tak trzy lata woziłem
się z klimą w focusie - raz działała, raz nie. Zwykle przestawała w upały,
i doznawała cudownego ozdrowienia w chłodne dni. Okazało się, że cewka
sprzęgła w kompresorze ma gdzieś w środku przerwę, która czasem się zamyka.
Zdiagnozowałem to dopiero, jak padło na amen.
Do rozebrania tego nie trzeba rozszczelniać układu i żadnych
specjalistycznych narzędzi. Tylko dostęp zwykle jest parszywy. U mnie cewki
nie udało się kupić za rozsądne pieniądze, więc mechanik oddał do
przewinięcia.
--
Pozdrawiam,
Przemek
-
7. Data: 2018-07-24 08:26:30
Temat: Re: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
Od: spider <"spajder[wytnij]"@wp.pl>
W dniu 2018-07-23 o 23:21, sirapacz pisze:
>
> Po włączeniu klimy startuje ona od ok 8000mbar i idzie do ok
> 19000-20000mbar na jałowych obrotach. Temperatura była ok 27stC.
> Przekaźnik a/c - włączony
> Wentylator I bieg - włączony
> Po dodaniu gazu i zwiększeniu obrotów do ok 3000rpm ciśnienierośnie
> szybciej - do 26500mbar po czym wyłącza się przekaźnik kompresora a/c.
> Ciśnienie spada, i na wysokości 18000mbar przekaźnik klimatyzacji się
> załącza (wg MES) ale kompresor nie startuje (sprzęgło nie klika).
> I tak powolutku spada sobie ciśnienie a włączanie i wyłączanie
> klimy/silnika nic nie daje.
Podłączyłbym miernik do cewki sprzęgła i sprawdził czy pojawia się i
jakie napięcie w tym przypadku. Jak się odpowiednie pojawia a mimo to
sprzęgło nie zaskakuje to coś z nim nie tak. Jak napięcia nie ma mimo
włączonego przekaźnika to trzeba szukać problemu wcześniej. Ewentualnie
na krótko podłączyć zasilanie sprzęgła w tych warunkach by zobaczyć czy
zabangla.
-
8. Data: 2018-07-24 11:15:25
Temat: Re: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2018-07-24 o 08:26, spider pisze:
> W dniu 2018-07-23 o 23:21, sirapacz pisze:
>>
>> Po włączeniu klimy startuje ona od ok 8000mbar i idzie do ok
>> 19000-20000mbar na jałowych obrotach. Temperatura była ok 27stC.
>> Przekaźnik a/c - włączony
>> Wentylator I bieg - włączony
>> Po dodaniu gazu i zwiększeniu obrotów do ok 3000rpm ciśnienierośnie
>> szybciej - do 26500mbar po czym wyłącza się przekaźnik kompresora a/c.
>> Ciśnienie spada, i na wysokości 18000mbar przekaźnik klimatyzacji się
>> załącza (wg MES) ale kompresor nie startuje (sprzęgło nie klika).
>> I tak powolutku spada sobie ciśnienie a włączanie i wyłączanie
>> klimy/silnika nic nie daje.
>
> Podłączyłbym miernik do cewki sprzęgła i sprawdził czy pojawia się i
Prosciej leda podłączyć z opornikiem 1k na stałe i obserować, jak nie
załapie to tylko maska do góry i od razu widać czy jest napięcie na
sprzęgle, nie trzeba miernika z sobą wozić.
--
Pozdr
Janusz
-
9. Data: 2018-07-24 11:24:50
Temat: Re: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
Od: sirapacz <n...@s...pl>
> A jakie masz ciśnienie po niskiej stronie układu?
no właśnie tego nie wiem. zanim podjadę po raz kolejny się podpiąć to
szukam na własną rękę
> Jeśli wyższe niż 3-4 bary, to brzmiałoby na przepełniony układ. > Niektóre
samochody podobno tak już mają, że maszyna nie odsysa z nich
oleju
> (który zbiera się gdzieś na dole) i za każdym podłączeniem na wymianę - w
> układzie jest coraz więcej oleju i w końcu przestaje prawidłowo działać,
> nawet jeśli ilość czynnika jest prawidłowa.
zastanawiałem się nad tym, czy to możliwe by odessać czynnik z olejem i
przepełnienie brałem pod uwagę ale dwa razy zrobiliby tak samo?
> Kolejna sprawa to zmieniające się ciśnienie po stronie wysokiego ciśnienia
> - ono chyba powinno być mniej-więcej stałe bez względu na obroty. W
nie, to pływanie jest ogólnie prawidłowe. Nieprawidłwoe jest wg mnie, że
idzie za wysoko (zakładam, że MES i czujnik podają mi prawidłowe wartości)
> kompresorze jest odśrodkowy regulator który powinien to zapewniać - może
> się zepsuł. Ale nie jestem pewien czy w każdym układzie taki jest no i jak
> on działa przy przepełnionym układzie.
ale nie w tak prostej klimatyzacji. Tam jest włącz/wyłącz.
> Wyłączanie się kompresora po wzroście ciśnienia jest normalne - na części
> wysokociśnieniowej jest presostat sterujący sprzęgłem i ono się będzie
> rozłączać jak ciśnienie jest zbyt wysokie lub zbyt niskie.
i się rozłącza prawidłowo. ale po przekroczeniu pewnej granicy ciśnienia
lub temperatury wyłącza się i już nie załącza (pomimo podaniu sygnału
załącz na przekaźnik - wg MES).
-
10. Data: 2018-07-24 11:26:34
Temat: Re: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
Od: sirapacz <n...@s...pl>
> Uszkodzona/zatkana dysza rozprężna?
trzeba zrzucać deskę by się do niej dostać? po nazwie wnioskuję, że ona
powinna być blisko parownika (skraplacza? tej chłodniczki w desce
rozdzielczej)