  • 1. Data: 2009-08-11 13:07:59
    Temat: Karta graficzna PCIex przestała działać, ale jest sprawna.
    Od: "HB" <t...@S...wp.pl>

    Witam.

    Taki dziwny problem. Karta graficzna PCIex (Palit 9600GT) działała i
    przestała (komputer startuje, ekran czarny). Spróbowałem tę kartę w innym
    komputerze - działa. Spróbowałem inną kartę PCIex (jakiś podstawowy
    Radeon) - działa! Obajw ten sem bez względu na sposób podłączenia: DVI /
    D-sub. Próbowałem zmieniać zasilacz - bez efektu. Aktuallizacja BIOS-u,
    dociskanie, czyszczenie złącz i inne cuda - bez efektu. Skończyły mi się już
    pomysły - o co tu może chodzić? Nagle płyta główna pokłóciła się z kartą
    graficzną?

    Jedyne co mi jeszcze przychodzi do głowy to brak mocy w złączu PCIex.
    Testowany Radeon prawdopodobnie potrzebuje mniej prądu a nieszczęsny 9600GT
    nie ma dodatkowego gniazda zasilania. Ale jak to zweryfikować? Skończyły mi
    się karty PCIex...
    Płyta MSI K8NGM2 (posiada zintegrowaną grafikę).

    Pozdrawiam
    HB

    4325 (20090811) __________

  • 2. Data: 2009-08-11 14:18:31
    Od: BartekK <s...@N...org>

    HB pisze:
    > Taki dziwny problem. Karta graficzna PCIex (Palit 9600GT) działała i
    > przestała (komputer startuje, ekran czarny). Spróbowałem tę kartę w
    > innym komputerze - działa.
    Czarny ekran od samego początku (bios też)? Jeśli tak, to raczej coś z
    ustawieniami biosu (zresetuj go, może pcie-clock gdzieś odjechał, albo
    pierwsza grafika (primary vga) jest wybrana nie pcie/pci, tylko
    integrated/peg ?
    Jeśli bios świeci tylko później jest ciemność - to może w systemie op.
    ma ustawioną jakąś dziką rozdzielczość której twój monitor nie wyświetla?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-08-11 20:35:55
    Od: quish <q...@i...pl>

    HB pisze:
> [...]
    > sygnatur wirusow 4325 (20090811) __________
    >
    > Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.

    Z płytami MSI zdarzyło mi się ze dwa razy takie kwiatki. Winne okazały
    się pamięci. Osobno działały oba moduły, razem do kupy też, ale tylko
    tak długo jak długo korzystałem z zintegrowanej grafiki. Wsadzenie
    dowolnej karty grafiki w pci-e dawało w efekcie tak jak piszesz - martwy
    sprzęt. Po skasowaniu CMOS sprzęt odpalał poprawnie,ale pod warunkiem że
    nie próbowałem wchodzić do setup Biosu. Na mój gust spróbuj pokombinować
    z pamięciami.
    Pozdr4all

  • 4. Data: 2009-08-12 09:51:56
    Od: "Doxent" <d...@N...gazeta.pl>

    > pomysły - o co tu może chodzić? Nagle płyta główna pokłóciła się z kartą
    > graficzną?

    możliwe, że zasilacz nie wyrabia z mocą. Na zintegrowanej grafice potrzeba
    znacznie mniej energii by ruszyć system. Być może też coś nie kontaktuje na
    gnieździe pciex. Czasem pomaga uniesienie lekko płyty do góry o 1-2mm przez
    podłożenie pod mosiężne wsporniki podkładek od strony gwintu. Dzięki temu
    karta graficzna głębiej wchodzi do gniazda. Zauważyłem, że w większości
    przypadków karty nie idzie docisnąć głębiej od strony śledzia. Stary patent
    który stosuję od czasów AGP i prawie zawsze pomaga w takich przypadkach.
    Czasami tylko wystarczy przesunąć śledzia karty do góry o 1mm jeżeli nie
    chcemy wyjmować płyty.