  • 1. Data: 2009-08-11 05:38:18
    Temat: Duży wiatrak
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Czołem.

    Jako że obudowy fabryczne mi nie przypadają do gustu wyglądem i
    ergonomią, chcę zrobić front samodzielnie. Na dole będę miał sporo
    miejsca na wentylator 120 mm, a i 140 wejdzie bez problemu. Czy owa 140,
    wolnoobrotowa i cicha nie będzie robiła mi nazbyt dużo wiatru i wciągała
    wszystko z podłogi ;) ? W obudowie siedzi sobie Athlon 2000, zbyt dużo
    mocy toto nie wydziela, ale jeśli udało by się wpompować trochę zimnego
    powietrza w obudowę, być może procesor dało by się schłodzić
    wolnoobrotowym i cichym wiatrakiem. Jak na razie to ten wiatrak robi za
    dużo hałasu. Macie jakieś sugestie co do konstrukcji DIY ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2009-08-11 09:45:46
    Temat: Re: Duży wiatrak
    Od: Szymon von Ulezalka <s...@g...com>

    On 11 Sie, 06:38, PeJot <P...@0...pl> wrote:
> [...]
    > O rowerach:http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    > "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest

    nie wiem jak wyglada dostepnosc zestawow do samodzielnej roboty, ale
    zdobadz jakos siateczke, ktora moglbys umiescic przed wiatrakiem
    zasysajacym.
    zatrzymie ona kurz i inne takie rzecz.
    ostatecznie, zawsze mozesz zainwestowac (wiem, wiem, to niestety nieco
    kosztuje) w obudowa z wbudowanymi filtrami, np antec 300
    http://www.frazpc.pl/artykuly/594/ANTEC/THREE/HUNDRE
    D/Przystepna/i/solidna
    badz cooler master gladiator 600
    http://www.purepc.pl/obudowy/cooler_master_gladiator
    _600
    ) - nie sa one jednak jakos szczegolnie drogie (tj. nie sa drogie jak
    na jakosc i mozliwosci przez nie oferowane)

    mam nadzieje, ze moj post pomogl chociaz odrobinke

    pozdrawiam
    szymon

  • 3. Data: 2009-08-11 11:14:16
    Od: BartekK <s...@N...org>

    PeJot pisze:
    > miejsca na wentylator 120 mm, a i 140 wejdzie bez problemu. Czy owa 140,
    > wolnoobrotowa i cicha nie będzie robiła mi nazbyt dużo wiatru i wciągała
    > wszystko z podłogi ;)
    Oczywiście że będzie. Przepływ powietrza będzie, to i kurzu w nim
    unoszącego się też, zwłaszcza tuż przy podłodze gdzie jest
    kurzu/włosków/nitek/futra więcej.
    Albo zrezygnujesz z przepływu ;) albo dodasz filtr przed wentylatorem.
    Musisz sam dojść jaki typ zanieczyszczeń występuje u ciebie - czy jest
    to np suchy jasny kurz "pył" (np w okolicach cementowni itp), czy np
    futro zwierzaków, kurz tworzący "kłaczki i koty", czy do tego dochodzi
    palenie papierosów w pomieszczeniu (dające smolisty nalot i znacznie
    zwiększone klejenie zwykłego się kurzu)?
    Nie ma filtrów idealnych, ale na futro i kurz "kłaczkujący" bardzo
    dobrze działa drobna siatka metalowa, często w drogich obudowach
    występująca z przodu (np podawane obok Coolermaster 600), można też taką
    siatkę kupić jako gotowy filtr tuż przed (za?) wentylator (w różnych
    rozmiarach). Wystarczy raz na jakiś czas ściągnąć narośnięte "futro" z
    siatki i działa dalej.
    Podobnie na kurz drobnoziarnisty i smog papierosowy są lepsze
    "gąbczaste" - podawane skuteczności filtracji przeważnie 30 i 45ppm -
    mocowane w ramce lub na jakiejś kratce. Te niestety gorzej się czyści,
    lepiej po prostu wymieniać na nowy, 10szt "gąbeczek filtrujących"
    kosztuje parę zł.
    Montowania filtru wprost na wentylator nie polecam - im dalej filtr od
    wentylatora, i im większa jego powierzchnia przepływu (w stosunku do
    samego wentylatora) tym mniej tłumi on przepływ i mniej zwiększa hałas
    generowany przez wentylator. No ale trzeba zachować jakąś "szczelność"
    by przepływ wymuszany przez wentylator wymuszał przepływ też przez
    filtr, a nie wszystkimi szparami w około bo tam mniejszy opór ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2009-08-11 11:28:26
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    BartekK pisze:
> [...]
    > palenie papierosów w pomieszczeniu (dające smolisty nalot i znacznie
    > zwiększone klejenie zwykłego się kurzu)?

    Sierściucha nie ma, cementowni i palaczy też. Skoro tak, to może dać
    wentylator nieco wyżej, gdzieś pośrodku wysokości, żeby nie ciągnął
    kurzu bezpośrednio znad podłogi ? Miałem kiedyś firmowego HP, który
    ciągnął dołem i strasznie szybko wnętrze się zasyfiało.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2009-08-11 11:41:25
    Od: BartekK <s...@N...org>

    PeJot pisze:
> [...]
    > kurzu bezpośrednio znad podłogi ? Miałem kiedyś firmowego HP, który
    > ciągnął dołem i strasznie szybko wnętrze się zasyfiało.
    Raczej nie licz na to. Tam gdzie występuje przyspieszenie/zwolnienie
    przepływu (mieszanki powietrze-zanieczyszczenia) to z mieszanki
    zanieczyszczenia będą się wytrącać. Tak są budowane np odkurzacze
    "cyklonowe". Dodatkowo elektrostatyka zrobi swoje, "złapie" kurz tam
    gdzie zwolni pęd powietrza. Albo filtrowanie, albo mały przepływ (czyli
    też mały przepływ zanieczyszczeń), albo ogromny przepływ w całości
    obudowy, nie dopuszczający do osadzania się i powodujący odrywanie się
    zanieczyszczeń od elementów (jak w serwerach rack 1U), ale to też
    ogromny hałas.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2009-08-11 12:49:37
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "PeJot" <P...@0...pl> wrote in message news:h5rkkt$o43$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > bezpośrednio znad podłogi ? Miałem kiedyś firmowego HP, który ciągnął
    > dołem i strasznie szybko wnętrze się zasyfiało.

    http://www.allegro.pl/search.php?string=filtr+przeci
    wkurzowy&order=d&change_view=1

    plastikowe sa do dupy - mimo ze zazwyczaj sa drobniejsze to
    duzo bardziej delikatne i ciezko je wyczyscic bez demontowania

    jezeli drobna siatka metalowa to najlepiej pofalowana - takie cos
    dziala bardzo dobrze http://www.aab.com.pl/Primecooler/pc-dfab/IMG_2899m.
    jpg

    filtr dobrze jest przykrecic z pewnym odstepem od wentylatora i
    zastosowac pod filtr zwykla gabkowa uszczelke do okien - inaczej
    powietrze dostaje sie rowniez szczelinami

    z rozwiazan bardziej hardcore - ja jakis czas temu ze wzgledu na
    niesamowite ilosci kurzu (hala produkcyjna) wkladalem cale kompy
    w ponczochy ;) dziala jak marzenie, wystarczy raz na miesac przetrzepac

    metalowe filtry w domowym pc zmniejszyly mi koniecznosc czyszczenia kompa
    z raz na kwartal do mniej niz raz na rok - a dziala 24/7 i zasysa 3x120mm

    na zakonczenie - polecam
    http://icrontic.com/articles/pc_airflow_heat_cooling
    _guide

  • 7. Data: 2009-08-11 12:57:10
    Od: BartekK <s...@N...org>

    tg pisze:
    > z rozwiazan bardziej hardcore - ja jakis czas temu ze wzgledu na
    > niesamowite ilosci kurzu (hala produkcyjna) wkladalem cale kompy
    > w ponczochy ;) dziala jak marzenie, wystarczy raz na miesac przetrzepac
    A gdzie kupuje się pończochy w rozmiarze ATX ? :>

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 8. Data: 2009-08-11 13:02:51
    Od: "Mich@l" <k...@t...cy>

    W dniu 2009-08-11 14:57, BartekK pisze:

    > A gdzie kupuje się pończochy w rozmiarze ATX ? :>

    Np tu: http://www.allegro.pl/item662852977_662852977.html
    :D

    Michał "Willy" Olszewski
    GG: 2903798 / ICQ: 199507526
    http://www.olszewski.net.pl

  • 9. Data: 2009-08-11 19:22:18
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    tg pisze:
    /.../

    Skoro osadzanie kurzu jest takie kłopotliwe, to może w ogóle zrezygnować
    z dużego wiatraka tłoczącego ? Puki co nic się nie przegrzewa, choć
    wolałbym pozbyć się części pozostałych wiatraczków i co nieco wyciszyć pc.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2009-08-11 21:12:24
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "PeJot" <P...@o...pl> wrote in message news:h5sgd3$81f$1@inews.gazeta.pl...
    > Skoro osadzanie kurzu jest takie kłopotliwe, to może w ogóle zrezygnować z
    > dużego wiatraka tłoczącego ? Puki co nic się nie przegrzewa, choć wolałbym
    > pozbyć się części pozostałych wiatraczków i co nieco wyciszyć pc.

    w normalnych warunkach, zwykly pc dzialajacy kilka godzin na dobe az tak sie
    nie zakurzy, ale zawsze filtr warto wstawic (nawet bez dedykowanego
    wentylatora zasysajacego - zasilacz tez ssie, zazwyczaj przez wszystkie
    szpary, czesto przez napedy optyczne ktore potem dzialaja dosyc kiepsko
    - chyba yamacha miala dawniej kilka takich modeli), kosztuje kilka zlotych,
    przy okazji sprzatania wystarczy przeleciec odkurzaczem i po problemie

    jezeli nie masz jakiejs bardzo pradozernej karty graficznej, cpu czy kilku
    kilkunastu dyskow mozna sie spokojnie ograniczyc do dobrego chlodzenia
    procesora (najlepiej zorganizowac to tak zeby cieple powietrze trafialo
    potem zaraz na zewnatrz obudowy) i solidnego zasilacza z wentylatorem 120mm
    w zdecydowanej wiekszosci domowych pc aktywny nawiew z przodu nie daje
    zadnych konkretnych korzysci poza spadkiem temperatury o kilka nieistotnych
    stopni

    niestety ja potrzebuje nawiewu do kreconego gtx260, kreconego q6600 i 4
    dyskow, bez nawiewu i wywiewu temperatura pod obciazeniem dochodzila do
    55 stopni - troche za duzo zeby to tak zostawic i liczyc na dluga i
    bezawaryjna prace