-
21. Data: 2021-03-29 15:23:59
Temat: Re: Kanał Sueski
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:6061cbad$0$29057$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 2021-03-29 o 11:23, J.F. pisze:
>> Interesujace ... bo popatrz na reszte tej "poduszki".
>> Ona musi utrzymac cisnienie wewnetrzne, a to juz sie robia potezne
>> sily.
>
>> A jak peknie ... lepiej byc daleko :-)
>
>Rozmiar barki i okrągłych poduszek robi wrażenie.
>https://youtu.be/SV2zaRRYjfE?t=273
Moze i robi, ale tam pisza 5kT. Ten konterowiec ma 200kT.
Jesli nie wiecej, bo niech ktos znajdzie ile on wazy z ladunkiem.
>Mniejsze statki znacznie łatwiej przetaczać na okrągłych poduszkach.
>Nie trzeba aż tylu przygotowań i sprzętu, co przy dużych.
>https://youtu.be/SV2zaRRYjfE?t=97
>Przez chwilę pomyślałem, że może piramidy tak budowano, używając
>bukłaków ze skóry do podnoszenia i przetaczania bloków skalnych ;)
>Sprężarek wtedy nie mieli, ale mieli koła do nawadniania ;)
>Woda mogła wypychać powietrze z komór, jak w starożytnych organach
>wodnych ;)
Woda o tyle fajna, ze nie trzeba sprezarki. Do cisnienia wystarczy
pionowa rurka i wiadro wody ..
J.
-
22. Data: 2021-03-29 15:45:08
Temat: Re: Kanał Sueski
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan J.F. napisał:
> Moze i robi, ale tam pisza 5kT. Ten konterowiec ma 200kT.
> Jesli nie wiecej, bo niech ktos znajdzie ile on wazy z ladunkiem.
Te cyferki, to one opisują *wyporność*. Czyli to, ile waży woda, która
by zajęła przestrzeń, jaką teraz zajmuje zanurzona część statku.
Niejaki Archimedes z Syrakuz wykombinował kiedyś, że to jak raz tyle
samo, co cały statek (z ładunkiem, a nawet z kapitanem i jego majtkami).
Jarek
--
Noli turbare circulos meos.
-
23. Data: 2021-03-29 17:13:22
Temat: Re: Kanał Sueski
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.
pl...
Pan J.F. napisał:
>> Moze i robi, ale tam pisza 5kT. Ten konterowiec ma 200kT.
>> Jesli nie wiecej, bo niech ktos znajdzie ile on wazy z ladunkiem.
>Te cyferki, to one opisują *wyporność*. Czyli to, ile waży woda,
>która
>by zajęła przestrzeń, jaką teraz zajmuje zanurzona część statku.
>Niejaki Archimedes z Syrakuz wykombinował kiedyś, że to jak raz tyle
>samo, co cały statek (z ładunkiem, a nawet z kapitanem i jego
>majtkami).
https://en.wikipedia.org/wiki/Ever_Given
Tonnage:
220,940 GT
99,155 NT
199,629 DWT
Tyle ze GT "nonlinear ...", NT "nonlinear...", DWT
https://en.wikipedia.org/wiki/Deadweight_tonnage
Widzisz tam cos o masie samego statku ?
A swoja droga - on ma ledwie 14.5m zanurzenia (klasa bałtycka ?), a
kanal sueski ponoc ma 20m glebokosci ...
J.
Jarek
--
Noli turbare circulos meos.
-
24. Data: 2021-03-29 18:37:48
Temat: Re: Kanał Sueski
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan J.F. napisał:
> https://en.wikipedia.org/wiki/Ever_Given
> Tonnage:
> 220,940 GT
> 99,155 NT
> 199,629 DWT
>
> Tyle ze GT "nonlinear ...", NT "nonlinear...", DWT
>
> https://en.wikipedia.org/wiki/Deadweight_tonnage
> Widzisz tam cos o masie samego statku ?
Tu nie widzę, ale wcześniej czytałem informację, w której podawano
wyporność (coś koło 240 tysięcy). Co akurat w takiej przygodzie
ważniejsze jest od wszystkich innych tonaży.
> A swoja droga - on ma ledwie 14.5m zanurzenia (klasa bałtycka ?),
> a kanal sueski ponoc ma 20m glebokosci ...
Pływa do Rotterdamu, tam też głęboko nie mają. I też jest kanał.
A tak jeszcze przy okazji. Znajomy wilk morski, co to kapitanuje na
jednostkach tej wielkości, powiada, że pływanie po Bałtyku to nie
taka prosta sprawa. Nie można się załadować na maksa. Tonaże statków
liczone są dla zasolenia typowej wody oceanicznej. A na końcu Zatoki
Botnickiej woda prawie słodka. Statek idzie więc głębiej w wodę,
zanurza się ponad miarę.
--
Jarek
-
25. Data: 2021-03-29 18:39:54
Temat: Re: Kanał Sueski
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2021-03-29 o 17:13, J.F. pisze:
> Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.
pl...
> Pan J.F. napisał:
>>> Moze i robi, ale tam pisza 5kT. Ten konterowiec ma 200kT.
>>> Jesli nie wiecej, bo niech ktos znajdzie ile on wazy z ladunkiem.
>
>> Te cyferki, to one opisują *wyporność*. Czyli to, ile waży woda, która
>> by zajęła przestrzeń, jaką teraz zajmuje zanurzona część statku.
>> Niejaki Archimedes z Syrakuz wykombinował kiedyś, że to jak raz tyle
>> samo, co cały statek (z ładunkiem, a nawet z kapitanem i jego majtkami).
>
> https://en.wikipedia.org/wiki/Ever_Given
> Tonnage:
> 220,940 GT
> 99,155 NT
> 199,629 DWT
>
> Tyle ze GT "nonlinear ...", NT "nonlinear...", DWT
>
> https://en.wikipedia.org/wiki/Deadweight_tonnage
> Widzisz tam cos o masie samego statku ?
>
> A swoja droga - on ma ledwie 14.5m zanurzenia (klasa bałtycka ?), a
> kanal sueski ponoc ma 20m glebokosci ...
Tu podano jak liczyć obciążenie.
Nie trzeba dużej pochylni, a do małych statków wystarczy grunt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Airbag_launching
WM
-
26. Data: 2021-03-29 19:16:02
Temat: Re: Kanał Sueski
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.
pl...
Pan J.F. napisał:
>> A swoja droga - on ma ledwie 14.5m zanurzenia (klasa bałtycka ?),
>> a kanal sueski ponoc ma 20m glebokosci ...
>Pływa do Rotterdamu, tam też głęboko nie mają. I też jest kanał.
>A tak jeszcze przy okazji. Znajomy wilk morski, co to kapitanuje na
>jednostkach tej wielkości, powiada, że pływanie po Bałtyku to nie
>taka prosta sprawa. Nie można się załadować na maksa. Tonaże statków
>liczone są dla zasolenia typowej wody oceanicznej. A na końcu Zatoki
>Botnickiej woda prawie słodka. Statek idzie więc głębiej w wodę,
>zanurza się ponad miarę.
Owszem, Baltyk malo slony, takze u nas, ale ... to nie sa wielkie
roznice ..
J.
-
27. Data: 2021-03-29 19:25:56
Temat: Re: Kanał Sueski
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan J.F. napisał:
>> A tak jeszcze przy okazji. Znajomy wilk morski, co to kapitanuje na
>> jednostkach tej wielkości, powiada, że pływanie po Bałtyku to nie
>> taka prosta sprawa. Nie można się załadować na maksa. Tonaże statków
>> liczone są dla zasolenia typowej wody oceanicznej. A na końcu Zatoki
>> Botnickiej woda prawie słodka. Statek idzie więc głębiej w wodę,
>> zanurza się ponad miarę.
>
> Owszem, Baltyk malo slony, takze u nas, ale ... to nie sa wielkie
> roznice ..
Ponad 2% gęstości. Czyli podobnie w zanurzeniu. Jeśli nominalnie jest
15 metrów, to tu dochodzi jeszce 30 cm. Nie tak mało.
--
Jarek
-
28. Data: 2021-03-29 19:44:53
Temat: Re: Kanał Sueski
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.
pl...
Pan J.F. napisał:
>>> A tak jeszcze przy okazji. Znajomy wilk morski, co to kapitanuje
>>> na
>>> jednostkach tej wielkości, powiada, że pływanie po Bałtyku to nie
>>> taka prosta sprawa. Nie można się załadować na maksa. Tonaże
>>> statków
>>> liczone są dla zasolenia typowej wody oceanicznej. A na końcu
>>> Zatoki
>>> Botnickiej woda prawie słodka. Statek idzie więc głębiej w wodę,
>>> zanurza się ponad miarę.
>
>> Owszem, Baltyk malo slony, takze u nas, ale ... to nie sa wielkie
>> roznice ..
>Ponad 2% gęstości. Czyli podobnie w zanurzeniu. Jeśli nominalnie jest
>15 metrów, to tu dochodzi jeszce 30 cm. Nie tak mało.
A jak przyjdzie pol metrowa fala ?
J.
-
29. Data: 2021-03-29 20:20:17
Temat: Re: Kanał Sueski
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan J.F. napisał:
>>>> A na końcu Zatoki Botnickiej woda prawie słodka. Statek idzie
>>>> więc głębiej w wodę, zanurza się ponad miarę.
>>> Owszem, Baltyk malo slony, takze u nas, ale ... to nie sa wielkie
>>> roznice ..
>> Ponad 2% gęstości. Czyli podobnie w zanurzeniu. Jeśli nominalnie
>> jest 15 metrów, to tu dochodzi jeszce 30 cm. Nie tak mało.
>
> A jak przyjdzie pol metrowa fala ?
To będzie półmetrowa fala. Jeśli jeszcze większa, to potrafi nachlapać
na pokład. Ale fala jak to fala, uśrednia się -- i na zanurzenie nie
wpływa. A to (jako pochodna ładowności) jest mocno wyżyłowane. Nie
można przekraczać. Przeładowanie statku o 2% nie jest dobrym pomysłem.
Jarek
--
Śmiało, zmieścisz się.
-
30. Data: 2021-03-29 20:36:23
Temat: Re: Kanał Sueski
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>
W dniu 28.03.2021 o 21:23, WM pisze:
>>> To może odepchnąć od brzegu poduszką ciśnieniową? Dostępne są całkiem
>>> spore są gabarytowo. W piachu się nie zapadnie.
>> A do jakiego ciśnienia to działa? Zastanowiłeś się, ile taki statek
>> waży? Jeden kontener morski waży 30 ton. Policz na zdjęciu, i9le ich tam
>> jest.
> To jest mocne, bo utrzymuje cały statek podczas wodowania.
> Tu zapewne wystarczy podnieść tylko sam koniec statku o parę centymetrów.
> Poduszka ma 3 bary ciśnienia, ale jak powierzchnia styku jest duża to
> wychodzi spora siła 10T na metr kwadratowy.
> http://www.marinerubberairbag.com/sale-10341905-ship
-landing-marine-rubber-airbag-work-pressure-0-07-0-3
3mpa-ccs-certificated.html
Mam przeciek, że udało im się statek ruszyć podobno. Chwilę temu. Tak
więc poniekąd dyskusja jest niecelowa. Ale i tak mi się wydaje, że te
poduszki, to nie ta skala problemu. Sądzę, że problemem mogło być
przyklejenie się do muu. Współczynnik tarcia muł / kadłub. Sądzę, ze
szarpnięcie o kilka centymetrów by już sprawę załatwiło.
--
Robert Tomasik