  • 91. Data: 2017-07-14 13:23:57
    Temat: Re: Jaki program do wykresu
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Cieszę się ogromnie. To jeszcze ten "convert". Też warto się zainteresować,
    > działa nie tylko w uniksach, jest wersja Windows. Przerabia każdy format
    > graficzny na dowolny inny (jeśli to ma sens). Ponadto robi wiele innych
    > manipulacji z plikami graficznymi -- https://www.imagemagick.org

    Rzuciłem okiem. Wygląda mi na to, że ja do takich potrzeb używam
    IrfanView (głównie do zdjęć i jak przetwarzałem te zrzuty z ekranu map
    topograficznych).

    Czy on ma możliwość wywołania w skrypcie - nie wiem, ale ja nie mam
    takich potrzeb.
    P.G.

  • 92. Data: 2017-07-14 14:26:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Rzuciłem okiem. Wygląda mi na to, że ja do takich potrzeb używam
    > IrfanView (głównie do zdjęć i jak przetwarzałem te zrzuty z ekranu map
    > topograficznych).

    IrfanView zajmuje się tylko formatami bitmapowymi. Chyba, bo go ledwie
    kilka razy w życiu widziałem.

    > Czy on ma możliwość wywołania w skrypcie - nie wiem, ale ja nie mam
    > takich potrzeb.

    Gdybym miał przetwarzać mapy (dajmy na to, że topograficzne), w sensie
    cięcia dużej mapy na mniejsze kwadraty, albo sklejania wielu małych
    w jedną, i nie miał możliwości opisania tego sktyptem -- to bym się
    wściekł.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2017-07-14 15:12:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > IrfanView zajmuje się tylko formatami bitmapowymi. Chyba, bo go ledwie
    > kilka razy w życiu widziałem.

    Chyba tak.
    Policzyłem formaty na jego liście skojarzeń - jest ich 67. Czy któryś
    jest wektorowy - a kto go tam wie.

> [...]
    > cięcia dużej mapy na mniejsze kwadraty, albo sklejania wielu małych
    > w jedną, i nie miał możliwości opisania tego sktyptem -- to bym się

    Mam zero doświadczenia w korzystaniu ze skryptów.
    Powiedz mi, czy takie zadanie załatwisz w całości skryptem:
    Na stronie www jest skan mapy zeskanowanej 200dpi. Nie masz ekranu metr
    na metr więc nie możesz zrobić sobie zrzutu, który mógłbyś w skali 1:1
    wydrukować na A4.
    Zadanie 1:
    Zaczynając od wybranego miejsca zrobić serię 12 (3x4) zrzutów.
    Ja to robiłem ręcznie uruchamiając w IrfanView opcję przechwytywania
    ekranów do kolejnych plików i przesuwając obraz myszą.
    Da się jakoś w skrypcie zapisać "złap obraz myszą i przesuń w lewo o 4/5
    ekranu, albo wróć na początek i przesuń w dół o 4/5 i potem znów kolejno
    w prawo?
    Zadanie 2:
    Powycinać ze zrzutów ekranu brzegi zawierające jakieś suwaki skali itp.
    Ja to robiłem (dla wszystkich plików) jedną komendą przetwarzania
    wsadowego w IrfanView (ale wybraną ręcznie z menu).
    Zadanie 3:
    Połączyć te mapy w jedną.
    Do tego napisałem sobie programik (ustalenie pozycji dołączanej bitmapy
    na podstawie wyszukania zgodności kwadracika 3x3 piksle).

    Faktycznie to robiłem dużo większe mapy - np 60 zrzutów aby potem z nich
    wykadrować kilka fragmentów do wydrukowania.

    Nie było mi to potrzebne zawodowo. Raz na rok, przed wyjazdem na spływ
    robiłem sobie mapki okolicy. 30 lat temu spływ = kajaki+namioty teraz
    spływ = kajaki+namioty+samochody. Właśnie ze względu na te samochody i
    ciągłe przerzucanie kajaków mapki się przydają.
    P.G.

  • 94. Data: 2017-07-14 16:01:19
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 07/14/17 04:26, slawek wrote:

    > R jest klonem S. I są to całkiem niezłe języki/programy, tyle że
    > adresowane do statystyków.
    >
    > Matlab/Octave jest w podobnej konwencji - gotowe funkcje, możliwość
    > pisania skryptów, łatwe robienie wykresów - ale bardziej dla inżynierów.

    Zgadza się, ale tylko częściowo. R powstał jako klon systemu do obróbki
    danych statystycznych, ale to nie znaczy że tylko do tego musi być
    stosowany. Jest na tyle uniwersalny że może być stosowany dowolnych
    danych, także inżynierskich (do czego jest całkiem sporo gotowych pakietów).

    Pracowałem z Matlabem i R i uważam porównywanie jednego z drugim za
    nieco nietrafione. Po przejściu przez początkowy etap nauki z
    przyjemnością zamieniłem Matlaba na R jako moje główne narzędzie do
    robienia wszelkich wykresów. Porównywanie możliwości graficznych M i R
    to trochę tak jakby Worda porównywać z LaTeXem. W obydwu da się zrobić
    wykres, ale w jednym zrobisz szybko, w drugim szybko i ładnie.

    Jacek.

  • 95. Data: 2017-07-14 16:11:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Mam zero doświadczenia w korzystaniu ze skryptów.
    >Powiedz mi, czy takie zadanie załatwisz w całości skryptem:

    Piotrze, jak to jest unix, to narzedzia sa przygotowane do zadawania
    polecen z parametrow, a shell sobie dobrze radzi ze skryptami :-)

    >Na stronie www jest skan mapy zeskanowanej 200dpi. Nie masz ekranu
    >metr na metr więc nie możesz zrobić sobie zrzutu, który mógłbyś w
    >skali 1:1 wydrukować na A4.

    ten cholerny windows ma wirtualna przestrzen ekranu, ale skorzystac z
    niej nie pozwala, przynajmniej nie wprost :-)
    A sztucznych ograniczen stawia mnostwo.
    Pod unixem to znow moze inaczej wygladac.

    ale
    a) biblioteki/system niekoniecznie sobie poradza z takim wielkim
    obrazkiem, wiec nawet jak narzedzia sa, to cos moze nie zadzialac,
    b) na stronie www pewnie obrazek juz pociety na mniejsze, m.in z
    powodu a)

> [...]
    >Da się jakoś w skrypcie zapisać "złap obraz myszą i przesuń w lewo o
    >4/5 ekranu, albo wróć na początek i przesuń w dół o 4/5 i potem znów

    Piotrze, ale po co tak ?

    http://www.imagemagick.org/script/index.php
    https://www.gimp.org/tutorials/Automate_Editing_in_G
    IMP/

    >Nie było mi to potrzebne zawodowo. Raz na rok, przed wyjazdem na
    >spływ robiłem sobie mapki okolicy.

    Teraz jest pare programow, ktore potna obraz na male, np dla
    trekbuddy.

    J.

  • 96. Data: 2017-07-14 16:14:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > Ja to robiłem ręcznie uruchamiając w IrfanView opcję przechwytywania
    > ekranów do kolejnych plików i przesuwając obraz myszą.

    Tu już pierwszy błąd metodyczny. Skoro na stronie www *JEST* skan mapy
    200 dpi, to należy go ściągnąć jako oryginalny plik i zapisać na dysku,
    a nie robić zrzuty ekranów z jego kawałkami.

    > Da się jakoś w skrypcie zapisać "złap obraz myszą i przesuń w lewo o 4/5
    > ekranu, albo wróć na początek i przesuń w dół o 4/5 i potem znów kolejno
    > w prawo?

    W skryptach emulujących substancję białkową pomiędzy krzesłem a klawiaturą
    się da. Ale jak widać nie ma po co. Czasem zdarza się, że to co nas
    intersuje, nie jest jednym plikiem graficznym, ale całą ich serią (Google
    Maps na przykład). Wtedy jeśli ściągnęliśmy w skrypcie stronę przez wget
    lub inny curl, to mamy na dysku od razu wszystkie grafiki.

> [...]
    > Ja to robiłem (dla wszystkich plików) jedną komendą przetwarzania
    > wsadowego w IrfanView (ale wybraną ręcznie z menu).

    To oczywiście robi sie często (kadrowanie), ale tu znowu nie ma takiej
    potrzeby.

    > Zadanie 3:
    > Połączyć te mapy w jedną.
    > Do tego napisałem sobie programik (ustalenie pozycji dołączanej bitmapy
    > na podstawie wyszukania zgodności kwadracika 3x3 piksle).

    Kafelki z Google Maps dobrze do siebie pasują, wystarczy je połączyć,
    co jest proste do opisania w skrypcie. A do łączenia grafik na podstawie
    zgodności treści napisano soft dla miłośników panoram (nie używałem).

> [...]
    > spływ = kajaki+namioty+samochody. Właśnie ze względu na te samochody i
    > ciągłe przerzucanie kajaków mapki się przydają.

    Z nawigacji w tablecie nie można skorzystać?

    --
    Jarek

  • 97. Data: 2017-07-14 16:16:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Radzikowski napisał:

    > Porównywanie możliwości graficznych M i R to trochę tak jakby Worda
    > porównywać z LaTeXem. W obydwu da się zrobić wykres, ale w jednym
    > zrobisz szybko, w drugim szybko i ładnie.

    O, właśnie, te wykresy z logarytmiczną skalą bardzo dobrze by wyszły
    jako opisane TeXem! Kreski pionowe i poziome szybko się wykonuje z
    zestawu "rule" i "fill", a linię wykrssu ciągnie się ze "specjal: em"
    albo trywialną wstawką postscroptową (lineto). Robiłem takich sporo.

    --
    Jarek

  • 98. Data: 2017-07-14 16:45:46
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 14 lipca 2017 15:12:39 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > Da się jakoś w skrypcie zapisać "złap obraz myszą i przesuń w lewo o 4/5
    > ekranu, albo wróć na początek i przesuń w dół o 4/5 i potem znów kolejno

    Image magick to robi bez problemu. Mozna zautomatyzowac calosc albo dac mu pociąć
    automatycznie:
    https://www.google.pl/search?q=imagemagick+cut+image
    +into+tiles&rlz=1C1GGRV_enPL752PL752&oq=image&aqs=ch
    rome.2.69i57j69i61j69i59j69i60j0l2.1893j0j7&sourceid
    =chrome&ie=UTF-8

    I jak zauważył Jarosław: tbcutter
    http://www.trekbuddy.net/forum/viewtopic.php?t=170

> [...]
    > Ja to robiłem (dla wszystkich plików) jedną komendą przetwarzania
    > wsadowego w IrfanView (ale wybraną ręcznie z menu).

    Tak samo image magick:
    http://www.imagemagick.org/Usage/crop/

> [...]
    +into+tiles&rlz=1C1GGRV_enPL752PL752&oq=image&aqs=ch
    rome.2.69i57j69i61j69i59j69i60j0l2.1893j0j7&sourceid
    =chrome&ie=UTF-8#q=imagemagick+join+images

> [...]
    > spływ = kajaki+namioty+samochody. Właśnie ze względu na te samochody i
    > ciągłe przerzucanie kajaków mapki się przydają.

    image magick potrafi sporo ale nie jest jedynym narzędziem tego rodzaju.

  • 99. Data: 2017-07-14 18:30:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-07-14 o 16:11, J.F. pisze:

    > Piotrze, ale po co tak ?

    Jak potrzebowałem te mapki (jakieś 7 lat temu) to siadłem i zrobiłem jak
    umiałem. Nie pomyślałem, aby popytać, poszukać.

    > http://www.imagemagick.org/script/index.php

    Pobieżne przejrzenie cech (już poprzednio jak Jarek mi wskazał) nie
    ujawnia żadnego "Capture".

    > https://www.gimp.org/tutorials/Automate_Editing_in_G
    IMP/

    Od kilkunastu lat używam IrfanView i spełnia moje oczekiwania.
    Próbowałem zapoznać się z Gimp, ale zabrakło czasu. Ja mam specyficzny,
    nieefektywny sposób zapoznawania się - jak jestem pewien, że coś warto
    by poznać to zamiast poćwiczyć to chcę najpierw przeczytać instrukcję od
    dechy do dechy i zrobić sobie z tego kilkustronicową ściągę.
    Chodzi mi o ogarnięcie zakresu możliwości aby wiedzieć jakim narzędziem
    dysponuję. Dopóki tego nie zrobię nie uważam, że ogarnąłem dane narzędzie.

    Nigdy nie używałem żadnych edytorów typu Word. Nie miałem pojęcia o
    podstawach (znałem jedynie edytory ASCII). Jakieś 10 lat temu chciałem
    coś pod tym napisać to zrobiłem najgorzej jak się da - w ogóle bez
    użycia stylów - wszystko ręcznie ustawiane.
    Takie są skutki używania narzędzia jak się nie wie jaki jest zakres jego
    możliwości. W ramach uczenia się na swoich błędach chcę uniknąć takiego
    używania przeze mnie innych programów.

    Przeszkadza mi jak instrukcje są online i nie ma jak zrobić z tego pdf i
    sobie druknąć.
    P.G.

  • 100. Data: 2017-07-14 19:27:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Tu już pierwszy błąd metodyczny. Skoro na stronie www *JEST* skan mapy
    > 200 dpi, to należy go ściągnąć jako oryginalny plik i zapisać na dysku,
    > a nie robić zrzuty ekranów z jego kawałkami.

    Nie wiem jak to się robi.

    http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/?gpmap=gp0&actions
    =acShowServices_KATASTER

    Wybieranie różnych ustawień nie zmienia adresu więc chyba nie jestem w
    stanie pokazać o co dokładnie chodzi.
    Kluczem jest wybranie po prawej u góry w rozwijanym menu hasła "Raster".
    Zmiana skali przerzuca na skany map w różnych skalach.
    Kiedyś pisało jaka jest oglądana skala (przy założeniu, że ekran to
    72dpi), ale teraz tego nie widzę. Dla jakiej skali obraz pochodzi ze
    skanu jakich map to ustaliłem porównując z mapami papierowymi.

    Spróbuj pobrać całą w skali 1:25000.
    Mi wychodzi, że (cała Polska) to byłby plik około 200G.

> [...]
    > Maps na przykład). Wtedy jeśli ściągnęliśmy w skrypcie stronę przez wget
    > lub inny curl, to mamy na dysku od razu wszystkie grafiki.

    Nie wiem co to wget czy curl. Serio da się tę mapę z geoportalu ściągnąć?

    > Z nawigacji w tablecie nie można skorzystać?

    Jak pierwszy raz przygotowałem te mapki to chyba nawet nie wiedziałem co
    to tablet. Miałem automapę, ale tam nie ma wszystkich leśnych ścieżek.
    Poza tym na kajaku też lubię mieć mapę, a elektronikę mam wtedy
    szczelnie zapakowaną. No i robimy sobie zawody na orientację (mapa 10-ka
    + kompas a nie tablet).
    P.G.