  • 11. Data: 2012-12-18 21:20:47
    Temat: Re: Jaki podręcznik dla webmastera?
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...com>

    W dniu 2012-12-18 10:18, NotBear pisze:
    [...]
    > Kod: Wziac wersje skomentowana z HTML5 Boilerplate i analizowac.
    > Szczegoly doczytywac na HTML5 Doctor. Nie wierzyc za bardzo w3schools ;-)

    Co do w3schools to się pozmieniało na lepsze, z tego co widzę.

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 12. Data: 2012-12-20 14:08:17
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie.invalid>

    W dniu 2012-12-15 14:44, E.Z. pisze:
    > Jaki dobry podręcznik dla webmastera moglibyście polecić?
    > Chodzi o polecenie podręcznika, z którego komuś udało się
    > skutecznie nauczyć od początku.
    > Celowo używam terminu webmaster, bo chodzi mi o samodzielne
    > zaprojektowanie i wykonanie całej strony.
    > Może być w formie książki lub kursu internetowego do ściągnięcia,
    > lepiej do używania off-line.

    Myślę, że spokojnie możesz zacząć od:
    http://webmaster.helion.pl/index.php/kurs-html/
    Paweł Wimmer wychował wielu webmasterów :]

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 13. Data: 2012-12-20 14:44:53
    Od: NotBear <p...@i...pl>

    W dniu 2012-12-20 14:08, Paweł Piskorz pisze:
    > Myślę, że spokojnie możesz zacząć od:
    > http://webmaster.helion.pl/index.php/kurs-html/
    > Paweł Wimmer wychował wielu webmasterów :]

    Mam ogromny szacunek dla pracy Pawla, sam sie od niego uczylem, ale
    obecnie kurs moze wyporowadzic poczatkujacego na manowce. W wielu
    miejscach juz sie zdezaktualizowal (chociazby w kwestii zalecania
    ISO-8859 i HTML 4.01 Str). Za to nie stracila na aktualnosci wiekszosc
    zasad etycznych.

    --
    NotBear

  • 14. Data: 2012-12-20 16:49:56
    Od: "E.Z." <E.Z.@..com>

    > Myślę, że spokojnie możesz zacząć od:
    > http://webmaster.helion.pl/index.php/kurs-html/
    > Paweł Wimmer wychował wielu webmasterów :]

    Dzięki.

    Jakie jeszcze takie podstawowe działy powinienem
    przestudiować i z czego?

  • 15. Data: 2012-12-29 10:45:37
    Od: "Gabriel Zastawnik" <z...@p...fm>

    Użytkownik "E.Z." napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Jaki dobry podręcznik dla webmastera moglibyście polecić?
    > Chodzi o polecenie podręcznika, z którego komuś udało się
    > skutecznie nauczyć od początku.

    Niestety nie ma jednej książki, z której mógłbyś się nauczyć wszystkiego.
    Skutecznie. Przynajmniej ja takiej nie znam. Ale mogę Ci polecić pewną
    ścieżkę, która myślę, że jest sensowna:

    A. (online) Przeczytaj sobie kurs Pana Wimmera. Mozesz porobic kilka
    przykladow takich prostszych. Nie przejmuj sie tym, ze ten kurs jest w
    niektorych sekcjach zdezaktualizowany. To niewazne poniewaz po zdobyciu
    niewielkiej wprawy bardzo szybko bedziesz wiedzial ktore znaczniki html juz
    wyszly z uzycia, a ktore sie obecnie stosuje. Najwazniejsze zeby zalapac
    podstawowe elementy w tworzeniu strony takie jak naglowek, sekcja body,
    roznice miedzy div i span itp. Pozniej przejdz do ksiazek.

    1. Podstawą jest przeczytanie książki "Tworzenie serwisów WWW. Standardy
    sieciowe". W chwili obecnej w Polsce wydane są już chyba 3 wydania. Ale
    powiem szczerze, ze ja przeczytalem wszystkie trzy i żadne z nich tak
    naprawde nie traci na aktualnosci. W kolejnych odslonach autor pomija
    kwestie, ktorych nie są juz w chwili obecnej problematyczne (glownie ze
    wzgledu na zniknięcie z rynku starych przeglądarek) i porusza nowe problemy.
    IMO warto jednak przeczytac wszystkie 3 wydania. Albo jesli nie chce sie
    wydawac tyle pieniedzy - przeczytac wydanie III.
    Uzasadnienie: bo ta ksiazka przedstawia nie tyle podstawy klepania kodu html
    tylko uczy odpowiedniego myslenia w tworzeniu stron. To naprawde pozycja od
    ktorej trzeba zaczac, nawet jesli nie zna sie zadnych podstaw html/css
    Z tej ksiazki powinienes sie dowiedziec glownie tego, ze tworzenie strony
    www w chwili obecnej polega na stworzeniu jej czesci logicznej (kod x/html),
    graficznej (css+grafika) no i obslugujacej zachowania (js).

    B. (online) Jak juz przeczytasz pozycję 1 to skocz do
    http://kurs.browsehappy.pl/
    Moim zdaniem to nie tylko klasyka klasyk, ale takze aktualny i bardzo dobrze
    zrobiony kurs tworzenia stron www. Wg nowych zasad opisanych w pozycji 1. Te
    dwie rzeczy, tzn. 1+B powinny dac ci podstawy do tworzenia bardzo dobrych
    technicznie stron. Ten kurs da Ci podstawy do tego jak zabrac sie do czesci
    logicznej strony

    2. Jesli chodzi o naukę i rozwijanie css (bo podstawy są w pozycji 1) to
    polecam książki Erica Meyera:
    CSS według Erica Meyera. Sztuka projektowania stron WWW (starsze wydanie,
    ale warto siegnac po te pozycje - jesli jednak nie chcesz wydawac tyle
    pieniedzy, to siegnij po nastepne wydanie)
    CSS według Erica Meyera. Kolejna odsłona
    Podręcznik CSS. Eric Meyer o tworzeniu nowoczesnych układów ... - bardzo
    dobry podrecznik
    W/w pozycje pozwolą ci na ogarniecie czesci graficznej ukladu strony (css)

    3. Jesli chodzi o nauke js, to ja polecam w tym momencie skoncentrowanie sie
    na swietnej bibliotece jQuery, bo za jej pomocą zrobisz wszystko. Niektorzy
    mowia ze do czesci rzeczy jest to jak strzelanie z armaty do muchy, ale...
    ale niech se mowia:) Raz wykorzystasz jQuery do zrobienia glupiego suwaczka,
    a przy 15-ym projekcie bedziesz juz wykorzystywal zaawansowane mechanizmy. W
    kazdym razie - zadna minuta poswiecona na rozkminienie tego frameworka nie
    bedzie stracona.
    Tutaj polecam:
    "Podręcznik jQuery. Interaktywne interfejsy internetowe. Smashing Magazine"
    "jQuery. Od nowicjusza do wojownika ninja"

    Punkt 3 powinien nauczyc Cie jak ogarnąć przy tworzeniu stron www obsluge
    zachowan (czyli js).

    Pozycje "około www":
    "PHP i MySQL. Tworzenie stron WWW. Vademecum profesjonalisty. Wydanie
    czwarte" - rewelacyjna ksiazka, ale wymaga pewnych podstaw. Jak chcesz
    zostac programistą php to zdecydowanie warto. Wada jest taka, ze o ile o php
    i mysql piszą w miare nowoczesnie, to kod html pokazywany w ksiazce opiera
    sie na zasadach pisania stron z lat 90-ych. Trzeba po prostu przelknac te
    gorzka pigulke i tyle:)

    "Logo Design Love: Zaprojektuj genialny logotyp!" - niestety wbrew nazwie
    nie jest to podrecznik jak a-z zrobic logotyp, ale daje duuuze podstawy
    teoretyczne by to zrobic dobrze
    Dodatkowo: ""Podręcznik projektantów logo. Smashing Magazine"

    Absolutnie nie mozna tez zapomniec o "Niezawodne zasady web designu.
    Projektowanie spektakularnych witryn internetowych. Wydanie II"

    To tyle z takich podstaw. Może ktos inny jeszcze cos uzupelni.

    -- --
    Gabriel Zastawnik
    http://www.sigsoft.pl
    http://www.monitoringkomputera.pl

  • 16. Data: 2012-12-29 10:52:56
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > "PHP i MySQL. Tworzenie stron WWW. Vademecum profesjonalisty. Wydanie

    o to dzieło natchnione, jak masz mu dawać takie rady to lepiej nie dawaj...

  • 17. Data: 2012-12-29 11:04:50
    Od: "E.Z." <E.Z.@..com>

> [...]
    > ścieżkę, która myślę, że jest sensowna:
    > [...]
    > To tyle z takich podstaw. Może ktos inny jeszcze cos uzupelni.

    Bardzo Ci dziękuję. Twoje rady to właśnie to, o co mi chodziło,
    bo już wcześniej zorientowałem się, że jednej, nawet bardzo obszernej
    książki nie ma.

    Życzę Tobie i wszystkim innym bywalcom tej grupy wszystkiego
    najlepszego w Nowym Roku.

    Pozdrawiam serdecznie
    EZ

  • 18. Data: 2012-12-29 11:15:52
    Od: "Gabriel Zastawnik" <z...@p...fm>

    Użytkownik "identyfikator: 20040501" napisał w wiadomości grup

    > o to dzieło natchnione, jak masz mu dawać takie rady to lepiej nie
    > dawaj...

    Ano natchnione. Nie mozna mu jednak odmowic bardzo duzej dozy rzetelnosci.
    Akurat w php dzialam tylko tyle ile mi jest potrzebne do w miare prostych
    projektow, wiec rowniez jestem chetny do przeczytania czegos latwego i
    przyjemnego w odbiorze. Jak znasz cos lepszego, to chetnie wyslucham Twojej
    propozycji.

    -- --

  • 19. Data: 2012-12-29 11:51:37
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...com>

    W dniu 2012-12-29 10:45, Gabriel Zastawnik pisze:
    > 3. Jesli chodzi o nauke js, to ja polecam w tym momencie skoncentrowanie
    > sie na swietnej bibliotece jQuery, bo za jej pomocą zrobisz wszystko.

    Nie, nie, nie i jeszcze raz nie! To prosta droga do nauczenia się paru
    metod z jQuery, ale to nie ma wiele wspólnego z nauką JavaScript-u i
    zrozumienia tego, jak on działa. Już widziałem setki programistów
    podkreślających, że znają JavaScript, bo znają jQuery. Na pytanie czy
    mogą napisać funkcjonalność "ABC" to słyszę, że "tego nie da się napisać
    w jQuery". Do cholery, jQuery to _żaden_ język programowania.

    jQuery to tylko jeden z wielu framework-ów, który został napisany w
    JavaScripcie. A nawet ściślej rzecz biorąc to każda przeglądarka ma
    swoją implementację EcmaScript-u:

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ECMAScript_engi
    nes

    Cytat z innej strony:

    "Many people talk about JavaScript as if it was one fully specified and
    universally implemented programming language. But it is in fact only the
    name of one implementation of a standard for an extensible programming
    language, ECMAScript, which is enjoying several implementations that are
    widely distributed."

    http://pointedears.de/scripts/test/es-matrix/

    Wiem, dla początkujących to matrix, ale to, od czego bym zaczął, to FAQ:
    http://jibbering.com/faq/

    Materiały najlepszej świeżości są w większości po angielsku i nie
    znajomość tego języka znacznie utrudni naukę JavaScript-u, a nawet w
    ogóle jakiegokolwiek języka programowania.

    > Niektorzy mowia ze do czesci rzeczy jest to jak strzelanie z armaty do
    > muchy, ale... ale niech se mowia:) Raz wykorzystasz jQuery do zrobienia

    Bo to prawda. Przykład:

    jQuery:
    $('#myid').attr('title', 'to moje title');

    bez jQuery:
    document.getElementById('myid').title = 'to moje title';

    Ale przecież ładować kilkadziesiąt kilobajtów by zrobić proste operacje
    jest lepsze :/ To jest idealny dowód na to, że programista nie rozumie,
    co pisze.

    Co więcej, w obecnym czasie mamy takie coś, jak querySelector(All) i
    setki innych metod "wbudowanych w przeglądarkę", że często nie ma
    potrzeby korzystania z framework-ów. Rzecz jasna, trzeba wiedzieć kiedy
    się opłaca korzystać z framework-a, a kiedy nie. Po tym właśnie poznaję
    programistę, który rozumie, co pisze, a nie wie co pisze. To zasadnicza
    różnica.

    To, co mogę od siebie polecić, to:

    1. Kupić książkę
    http://www.amazon.com/Maintainable-JavaScript-Nichol
    as-C-Zakas/dp/1449327680?tag=nczonline-20
    2. Czytać grupę dyskusyjną comp.lang.javascript.
    3. Pisać proste, własne przykłady.
    4. Rozpocząć pisanie własnego framework-a.

    Punkt 4 nie jest po to, by zdobyć świat. Pisanie własnego framework-a to
    jedna z najlepszych szkół danego języka. Trzeba rozwiązać mnóstwo
    problemów, ale właśnie poprzez to uczymy się właściwego programowania i
    rozumiemy mechanizmy, które normalnie są "ukryte" w takich framework-ach
    jak jQuery. Jak już zrozumiemy "jak to działa", to można zacząć używać
    framework-ów takich, jak jQuery i innych.

    [...]

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 20. Data: 2012-12-29 23:19:14
    Od: "E.Z." <E.Z.@..com>

    > 1. Podstawą jest przeczytanie książki "Tworzenie serwisów WWW. Standardy
    > sieciowe". W chwili obecnej w Polsce wydane są już chyba 3 wydania.

    Chciałem się upewnić, że miałeś na myśli książkę autorstwa Johna Allsoppa,
    ponieważ w Internecie jest kilka książek o podobnych tytułach, ale innych
    autorów.
    Czy mógłbyś to potwierdzić?

    Pozdrawiam
    E.Z.